ITB Berlin

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το “πανόραμα” της γερμανικής αγοράς ταξιδίων|Tour operators, Αγορές, Προτιμήσεις|ΠΙΝΑΚΕΣ

ΔΙΕΘΝΗ ΜΕΛΕΤΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

“Οι Γερμανοί Tour Operators είναι εξαιρετικά αισιόδοξοι για την τρέχουσα περίοδο, καθώς η επιθυμία των Γερμανών για ταξίδια δεν προβλέπεται να μειωθεί στο προσεχές μέλλον. Ήδη, σύμφωνα με στοιχεία του Ιανουαρίου 2019, ο ένας στους δύο δηλώνει με βεβαιότητα ότι θα πραγματοποιήσει τουλάχιστον ένα πολυήμερο ταξίδι. Μόνο ένα ποσοστό 17% δηλώνει ότι δεν προτίθεται να ταξιδέψει ενώ οι υπόλοιποι είναι, επί του παρόντος, αναποφάσιστοι”.

Με την θετική αυτή εκτίμηση για το 2019, καταλήγει η έκθεση του γραφείου ΕΟΤ Γερμανίας για την τρέχουσα περίοδο, όσον αφορά στην δυναμική της γερμανικής αγοράς ταξιδίων, η οποία ανέρχεται σε πολλές δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ.

Η εφετινή ITB, σε περίπου δύο ώρες ανοίγει τις πύλες της, η ελληνική συμμετοχή είναι η μεγαλύτερη που έχει υπάρξει ποτέ, ενώ και η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού, και του ΕΟΤ, είναι από χθες στο Βερολίνο, ξεκινώντας μάλιστα τις επαφές με tour operators και παράγοντες της τουριστικής αγοράς.

itb
ITB 2018|money tourism photo

Δείτε στην πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση του γραφείου ΕΟΤ Γερμανίας που ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ δημοσιεύει το money-tourism.gr, τα στατιστικά του 2018, τις ταξιδιωτικές συνήθειες των Γερμανών, τα μεγέθη των tour operators και γενικά το πανόραμα της γερμανικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας.

Το 2019

Η ανάπτυξη της γερμανικής βιομηχανίας τουρισμού οδηγείται από τη σταθερά ισχυρή και αυξανόμενη ζήτηση για την Ισπανία και την Ελλάδα, τα δυνατά comebacks της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Τυνησίας, καθώς και την κρουαζιέρα.

Στην έρευνα που διεξήχθη η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση των προτιμήσεων των υποψήφιων ταξιδιωτών, πίσω από την Ισπανία και την Ιταλία.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι τώρα από τους μεγάλους Τ.Ο., και με δεδομένο ότι η πλειονότητα των κρατήσεων γίνεται το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα στοιχεία για την Ελλάδα είναι ικανοποιητικά, καθώς αποτυπώνουν διατήρηση της ανοδικής πορείας των τελευταίων ετών αν και όχι στο εκρηκτικό ποσοστό της προηγούμενης χρονιάς η οποία, όπως αναφέρθηκε, ξεπέρασε τις προσδοκίες των παραγόντων του τουρισμού παγκοσμίως.

Ανασκόπηση

Στην ετήσια ανασκόπηση του έτους 2018, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (Π.Ο.Τ.-UNTWO) αναφέρει ότι, η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία σημείωσε ανάπτυξη, με τις τουριστικές αφίξεις παγκοσμίως να αυξάνονται κατά 6% και να φτάνουν τα 1,4 δις, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από προορισμούς ανά την υφήλιο. Το ορόσημο των 1,4 δις αφίξεων επιτεύχθηκε δύο χρόνια νωρίτερα από ό,τι είχε προβλέψει ο Π.Ο.Τ. στη μακροπρόθεσμη ανάλυσή του, το 2010. Το 2018 συνέβαλε καθοριστικά στην περαιτέρω σταθεροποίηση των πολύ δυνατών αποτελεσμάτων του 2017 (+7%) και είναι, κατά συνέπεια, ο δεύτερος καλύτερος χρόνος για τον παγκόσμιο τουρισμό από το 2010. Για το 2019 ο Π.Ο.Τ. προβλέπει αύξηση της τάξης του 3%-4%, ποσοστά ευθυγραμμισμένα με τις γενικότερες, ιστορικά, τάσεις. Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι συγκρίσιμο με το ετήσιο ποσοστό αύξησης κατά 4,2% της δεκαετίας 2008-2018, αλλά χαμηλότερο από το 6% του 2018.

Η Μέση Ανατολή (+10%) και η Αφρική (+7%) πρωτοστατούν, ενώ η Ασία και η περιοχή του Ειρηνικού, όπως και η Ευρώπη παρουσίασαν αύξηση 6%, όσο δηλαδή και η μέση παγκόσμια αύξηση των αφίξεων. Η Αμερική είχε χαμηλότερες επιδόσεις, με αύξηση μόλις 3%. Τα συνολικά αποτελέσματα του 2018 ευνοήθηκαν από το καλό οικονομικό περιβάλλον καθώς και την ισχυρή ζήτηση για ταξίδια από τις μεγάλες τουριστικές αγορές.

Σε ό,τι αφορά στις δαπάνες, μεταξύ των δέκα χωρών που δαπάνησαν τα περισσότερα για ταξίδια, συγκαταλέγονται η Ρωσική Ομοσπονδία (+16%), η Γαλλία (+10%) και η Αυστραλία (+9%), οι Ηνωμένες Πολιτείες (+7%) και η Δημοκρατία της Κορέας (+6%).

Όπως αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας του ΠΟΤ, κ. Zurab Pololikashvili, «ο τουρισμός συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά και να έχει μετατραπεί πλέον σε έναν σημαντικό πυλώνα της οικονομικής ανάπτυξης. Ο τουρισμός, ως τρίτος σημαντικότερος εξαγωγικός τομέας παγκοσμίως, συμβάλλει καθοριστικά στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ευημερία των κοινοτήτων σε όλο τον κόσμο».

Ειδικά για το τρέχον έτος, αναμένεται να συνεχισθεί η ανοδική πορεία των δεικτών του παγκόσμιου τουρισμού με μεγαλύτερη σταθερότητα, μετά και την παγκόσμιο οικονομική κρίση. Σύμφωνα με τις παρούσες τάσεις, ο Π.Ο.Τ. προβλέπει αύξηση κοντά στο μέσο όρο του 3,8% που είχε αρχικά προβλεφθεί για τη δεκαετία 2010-2020.

Συνοπτική περιγραφή της αγοράς της Γερμανίας

Η αγορά των Tour Operators στη Γερμανία αναπτύχθηκε δυναμικότερα από το αναμενόμενο κατά την προηγούμενη χρονιά, όπως δείχνουν τα στοιχεία του έγκυρου επαγγελματικού τουριστικού εντύπου FVW.

Η ανάπτυξη αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επάνοδο στην κανονικότητα της Τουρκίας και της Αιγύπτου, οι οποίες ανακτούν σε μεγάλο βαθμό το χαμένο έδαφος των τελευταίων ετών. Οι περισσότεροι Tour Operators είχαν πολύ θετικά αποτελέσματα και είναι εξαιρετικά αισιόδοξοι για το 2019.

Επιχείρηση Turnοver 2018 (σε εκ. €) Μεταβολή σε σχέση με 2017 σε     %
1 TUI Deutschland 5.750,0 8,5
2 Thomas Cook 4.000,0 4,7
3 DER Touristik 3400,0 -1,2
4 FTI Group 2.900,0 13,7
5 Aida Cruises 1.850,0 8,8
6 Alltours Flugreisen 1.440,0 3,9
7 Schauinsland-Reisen 1.340,0 13,6
8 TUI Cruises 1.247,0 18,4
9 Hotelplan Suisse (CH) 533,5 7,0
10 Phoenix Reisen 375,2 6,5

Οι δέκα μεγαλύτεροι operators της γερμανόφωνης Ευρώπης (DACH -Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία) κατά σειρά εσόδων.
Πηγή: fvw

Οι 54 Tour Operators που εξετάζονται στην ανασκόπηση του FVW, αύξησαν τα έσοδά τους κατά 8.3% σε 27.5€ δις τον περασμένο χρόνο.

Για δεύτερη συνεχόμενη φορά το FVW περιλαμβάνει στην ανάλυσή του τις αγορές της Αυστρίας και της Ελβετίας, συμπεριλαμβάνοντας  τα έσοδα των γερμανών Tour Οperators και σε αυτές τις χώρες. Στη Γερμανία μόνο, οι Tour Operators αύξησαν τα κέρδη τους κατά ποσοστό 8% στα 23,4€ δις.

Για το 2018, το FVW λαμβάνει υπόψη του τα αποτελέσματα της εταιρείας ερευνών GfK σχετικά με το δείκτη παρακολούθησης κινητικότητας (‘mobility monitor’), στοιχεία του οποίου θα δημοσιευθούν κατά τη διεθνή έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο από το Σύνδεσμο Γερμανικών Ταξιδιών (DRV).

Το DRV εκτιμά ότι το σύνολο της γερμανικής αγοράς για οργανωμένα ταξίδια με μία τουλάχιστον διανυκτέρευση, έφτασε τα 36€ δις τον περασμένο χρόνο, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 7% σε σχέση με τα €33.7 δις 2017. Και αυτό, βασιζόμενο στα ευρήματα της GfK, η οποία πραγματοποίησε έρευνα σε δείγμα 40,000 καταναλωτών μηνιαίως και έτσι καλύπτει τις κρατήσεις διαφόρων ειδών διακοπών, συμπεριλαμβανομένων εκδρομών που κλείνουν μέσω μικρότερων Tour Operators και τουριστικών γραφείων, τα σχολεία ή διάφοροι σύλλογοι.

gnto
Στοιχεία του DRV για τα κέρδη της γερμανικής αγοράς οργανωμένων ταξιδιών

Τα οργανωμένα ταξίδια σε όλη την περιοχή της γερμανόφωνης Ευρώπης αναπτύχθηκαν πιο δυναμικά από τις μεμονωμένες κρατήσεις (κυρίως αυτές μέσω online δικτύων), οι οποίες παρουσίασαν όμως επίσης αύξηση της τάξης του 3% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, φτάνοντας τα 32€ δις.

Συνολικά, τα έσοδα της γερμανικής τουριστικής αγοράς εκτιμώνται (από GfK και DRV) στα 68€ δις το 2018, σημειώνοντας αύξηση από τα 64.7€ δις του 2017, κάνοντας τη συμβολή της γερμανικής βιομηχανία του τουρισμού στην οικονομία της χώρας σημαντικότερη από αυτή της ισχυρής αυτοκινητοβιομηχανίας της.

Η γερμανική αγορά συνεχίζει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά την ανοδική της πορεία
Η γερμανική τουριστική αγορά παρουσίασε περαιτέρω ανάκαμψη μέσα στο 2018 χάρη στις πολύ δυνατές προ-κρατήσεις για προορισμούς όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Τυνησία. Ποσοστό 90% των κρατήσεων των Γερμανών για τους προορισμούς αυτούς είναι οργανωμένα και all inclusive πακέτα, σε αντίθεση, για παράδειγμα, με τις κρατήσεις για την Ισπανία και την Ιταλία, όπου για πρώτη φορά, το 2018, οι μεμονωμένες απευθείας κρατήσεις ξεπέρασαν τα οργανωμένα πακέτα, τάση που οι ειδικοί της αγοράς κρίνουν πως θα συνεχίσει και θα ενισχυθεί. Αυτό εξηγεί εν μέρει και γιατί η αύξηση του 8,3% που είχαν οι Tour Operators σε έσοδα είναι σαφώς υψηλότερη από την αύξηση του 5,8% που είχαν σε αριθμό πελατών. Κατά τους Γερμανούς Tour Operators, αυξήθηκαν οι τιμές των ξενοδοχείων στους πλέον δημοφιλείς προορισμούς όπως είναι η Ισπανία και η Ελλάδα. Επιπλέον, αυξήθηκε η ζήτηση για τα πιο ακριβά all inclusive πακέτα σε Τουρκία και Αίγυπτο, ενώ και το 2018 σημαντική αύξηση που παρουσίασε η κρουαζιέρα και διάφορες μορφές τουρισμού πολυτελείας.
Ικανοποιητική ανάπτυξη για τους γερμανούς T.O.

Η πρώτη τριάδα της κατάταξης των Tour Operators παραμένει σταθερή, με την TUI να έχει το ξεκάθαρο προβάδισμα έναντι του Thomas Cook και του DER Touristik. Μεταξύ των δέκα πρώτων, αυτοί με το διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης ήταν το FTI Group, η Schuainsland και ηTUI Cruises. Το FVW επισημαίνει στην ανάλυσή του και την αξιοσημείωτη παρουσία μικρότερων εξειδικευμένων και θεματικών Tour Operators όπως η VTOURS στην 11η θέση, με άνοδο εσόδων 34,3%, η MSC Kreuzfahrten στη 12η θέση με 20,9% και ο ο LMX Touristik στη 18η θέση με 36,9%.

Με εκτιμώμενη αύξηση εσόδων ύψους 8.5% σε 5.75€ δις, η TUI αναπτύχθηκε ελαφρώς γρηγορότερα από το σύνολο της αγοράς στις γερμανόφωνες χώρες, ενώ βελτίωσε και τα κέρδη της στην περιοχή. Οι ρυθμοί αυτοί αύξησαν το μερίδιο της TUI στις χώρες DACH στο 14%. Στη Γερμανία μόνο, η TUI παρουσίασε αύξηση κατά 7% στα έσοδα και 7,8% στις κρατήσεις, λόγω, όπως προαναφέρθηκε, των υψηλότερων τιμών πώλησης. Εάν στα παραπάνω προστεθεί και η εντυπωσιακά αναπτυσσόμενη θυγατρική TUI Cruises, τότε το συνολικό μερίδιο αγοράς της TUI Group στη Γερμανία αυξήθηκε στο 18,1%.

Ο Thomas Cook είχε μία αύξηση της τάξης του 4,7% σε 4€ δις στην περιοχή DACH (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία), η οποία περιλαμβάνει τις πωλήσεις εισιτηρίων της αεροπορικής εταιρείας Condor (seat-only sales), οι οποίες εκτιμώνται σε πάνω από €800 εκ. Ο συγκεκριμένος Tour Operator είχε τους ίδιους περίπου ρυθμούς ανάπτυξης στη γερμανική αγορά με κύκλο εργασιών 3,8€ δις και 6,9 εκ. πελάτες, έχοντας έτσι μερίδιο αγοράς 10,6% στη Γερμανία.

Ο DER Touristik είχε μία τρίτη αδύναμη χρονιά, με το τζίρο του να μειώνεται κατά 1,2% στα 2,65€ δις στη Γερμανία με αντίστοιχη μείωση ατόμων κατά 5,9%, δηλαδή περίπου 4,9 εκ. Ο τζίρος του μειώθηκε επίσης κατά 1,2% συνολικά και στις τρεις γερμανόφωνες χώρες, με αντίστοιχη, εκτιμώμενη πτώση 4,8% στους πελάτες, δηλαδή 6 εκατ.

Αντιθέτως, το FTI Group αναπτύχθηκε εντυπωσιακά και το 2018, με αύξηση 13.7% στα έσοδα, στα €2.9 δις, και αντίστοιχη αύξηση στους αριθμούς πελατών κατά 11,8% στα 4.75 εκ. Σύμφωνα με την ανάλυση του FVW, η σταθερή ανοδική πορεία του FTI Group σε συνδυασμό με την αντίστοιχη καθοδική του DER Touristik  είναι πιθανό να προκαλέσει σύντομα διαφοροποίηση στην κατάταξη των Tour Operators, καθώς το μερίδιο αγοράς του FTI υπολογίζεται πλέον στο 7,2% σε σχέση με το 7,4% του DER Touristik .

Η Alltours σταθεροποίησε τη θέση της με τον κύκλο εργασιών της στις χώρες DACH να διαμορφώνεται στα 1,4€ δις σημειώνοντας άνοδο 3,9%. Αντίστοιχα αυξήθηκε και ο αριθμός πελατών, κατά 4%, φθάνοντας το 1,7εκ. Σημειώνεται ότι η Alltours είχε, το 2016, διψήφιο ποσοστό μείωσης των εσόδων της και ξεκίνησε να ανακάμπτει το 2017 με άνοδο 4.5%.

Η SchauinslandReisen, μετά από στάσιμα έσοδα το 2016, παρουσίασε αύξηση 7.3% το 2017 φτάνοντας περίπου 1.2€ δις και επανήλθε εντυπωσιακά το 2018 με διψήφια αύξηση της τάξης του 13,6% και τζίρο 1,3 € δις, κάτι που οφείλεται και στην ανάκαμψη της αγοράς της Τουρκίας στην οποία δραστηριοποιείται ιδιαίτερα ο συγκεκριμένος Τ.Ο.

Οι δύο μεγαλύτεροι Cruise Operators της Γερμανίας παρουσίασαν περαιτέρω ανάπτυξη χάρη στην προσθήκη νέων πλοίων στους στόλους τους καθώς και τη γενικότερη, μεγαλύτερη ζήτηση για κρουαζιέρες. Η Aida Cruises αύξησε τα έσοδά της κατά 8.8% σε 1.85€ δις, ενώ η TUI Cruises πέτυχε ανάπτυξη ποσοστού 18,2% πέρυσι, φτάνοντας το 1,25 δις.

Από τους υπόλοιπους δέκα κορυφαίους Tour Operators της γερμανόφωνης Ευρώπης, ο ηγέτης της Ελβετικής αγοράς, Hotelplan, παρουσίασε ανάπτυξη με αύξηση 7% του κύκλου εργασιών σε 533€ εκ., ενώ ο εξειδικευμένος στις κρουαζιέρες Phoenix αύξησε τον κύκλο εργασιών του κατά 6,5% διαμορφώνοντας τα κέρδη του στα 375€ εκ.

H GERMANIA

Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει σε αυτό το σημείο στη χρεωκοπία και παύση λειτουργίας της αεροπορικής εταιρείας GERMANIA, η οποία είχε στην Ελληνική αγορά μερίδιο αγοράς 10% με συνέπεια, η κήρυξή της σε πτώχευση να στοιχίσει στην Ελλάδα περίπου 381.000 αεροπορικές θέσεις. Η Germania λειτουργούσε σταθερά επί 30 χρόνια πραγματοποιώντας πτήσεις από τη Γερμανία σε περισσότερες από 60 περιοχές της Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Μαζί με την ελβετική Germania Flug AG και τη Bulgarian Eagle είχαν ένα στόλο συνολικά 37 αεροσκαφών. Στην Ελλάδα πετούσε σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Λέσβο, Κάρπαθο, Ρόδο, Ζάκυνθο, Ηράκλειο, Κω, Μύκονο και Σαντορίνη.

Προφίλ Γερμανού Τουρίστα

Οι Γερμανοί εκμεταλλεύονται τις αρκετές ημέρες αργιών το χρόνο προκειμένου να ταξιδεύσουν. Οι εργαζόμενοι έχουν περίπου 30 ημέρες άδειας το χρόνο και σε ποσοστό 62,9% δηλώνουν ευχαριστημένοι με τις ημέρες αδείας τους. Κατά το έτος 2018 τα δύο τρίτα των κατοίκων της χώρας πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε ημερών, μία τάση που δείχνει να βαίνει συνεχώς αυξανόμενη. Από αυτούς, πάνω από τους μισούς, σε ποσοστό 54% ταξίδεψαν σε άλλη χώρα της Ευρώπης.

Οι σχολικές διακοπές καθορίζουν τα οικογενειακά ταξίδια, για το λόγο αυτό ο κύριος όγκος των ταξιδιών πραγματοποιείται κατά τους θερινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, και κατά κανόνα σε προορισμούς με ήλιο και θάλασσα ( Μεσόγειο), αλλά και σε υπερατλαντικά ταξίδια (Καραϊβική). Αξίζει να σημειωθεί ότι στους βασικούς παράγοντες για την επιλογή του προορισμού συγκαταλέγονται η ασφάλεια και η αγοραστική δύναμη που έχει το Ευρώ στο συγκεκριμένο προορισμό.

Ως ταξιδιώτες είναι εξαιρετικά περίεργοι, με ένα ποσοστό 43% να δηλώνει πως το 2019 σκοπεύει να ταξιδέψει σε προορισμό που δεν έχει επισκεφθεί ξανά. Αντιθέτως, παραμένουν παραδοσιακοί στον τρόπο που κλείνουν τις διακοπές τους, προτιμώντας την αυτοπρόσωπη παρουσία σε κάποιο από τα σχεδόν 10.000 τουριστικά γραφεία της χώρας. Ενώ τα τελευταία χρόνια η online αναζήτηση προορισμών, ξενοδοχείων και εισιτηρίων ανεβαίνει αργά μεν, σταθερά δε, φτάνοντας το ποσοστό του 63,9% το 2018, εντούτοις, μόνο το 42,9% έκανε τελικά κάποια κράτηση μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας, η πλειονότητα των Γερμανών, σε ποσοστό 80% κλείνει κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους το ταξίδι που θα αποτελέσει τις «βασικές» διακοπές της χρονιάς. Ποσοστό περίπου 25% ξεκινά να συλλέγει πληροφορίες για τις διακοπές του έως και 12 μήνες νωρίτερα, αλλά μόνο ένα ποσοστό 19% αυτών έχει αποφασίσει τον προορισμό. Εννέα μήνες πριν την έναρξη των θερινών διακοπών, περίοδος που συμπίπτει περίπου με το διάστημα αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ένα ποσοστό 43% έχει αρχίσει να σχεδιάζει τις διακοπές του, ενώ 36% προχωρά σε κρατήσεις. Το συντριπτικό ποσοστό πάντως αποφασίζει και κλείνει τις διακοπές του έξι έως τρεις μήνες νωρίτερα. Το γερμανικό last minute αφορά σε χρονικό διάστημα ενός έως δύο μηνών πριν το ταξίδι, και ποσοστό ταξιδιωτών κάτω του 10%.

Στατιστικά Στοιχεία για το 2018 (Ημέρες Διακοπών-Ταξιδιωτική Δαπάνη)

Το έγκριτο ίδρυμα ερευνών BAT-Stiftung Für Zukunftsfragen διεξήγαγε και για το έτος 2018, την 35η Ανάλυση του Γερμανικού Τουρισμού, βασιζόμενο σε ένα δείγμα 3.000 ατόμων, άνω των 14 ετών, τα οποία έδωσαν συνεντεύξεις (face to face) σχετικά με τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες, κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2018-Ιανουαρίου 2019.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, 54% του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε (5) ημερών, με το ποσοστό αυτό να ανεβαίνει στο 67% στην ηλικιακή ομάδα των 35-54.

Η μέση διάρκεια του ταξιδιού ήταν στις 12,7 ημέρες έναντι 13 το προηγούμενο έτος, το οποίο ήταν και η υψηλότερη επίδοση δεκαετίας. Κατά την έρευνα, η μείωση του μέσου όρου της διάρκειας ταξιδιών οφείλεται στη μείωση των μακρινών ταξιδιών των Γερμανών (Ασία, Βόρεια-Νότια- Κεντρική Αμερική, κ.ά.)

Συγκεκριμένα, οι Γερμανοί ταξιδεύουν, κατά μέσο όρο, 10,3 ημέρες εντός της χώρας τους, 13 ημέρες σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και 18 μέρες σε μεγάλα ταξίδια.

Όσον αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες, οι Γερμανοί ξοδεύουν όλο και περισσότερο για τις διακοπές τους, περισσότερο, σύμφωνα με την έρευνα, από όσο ξοδεύουν για το αυτοκίνητό τους. Έτσι, κατά το 2018, οι Γερμανοί ξόδεψαν για ταξίδια το ποσό-ρεκόρ των 75€ δις, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το ποσό αυτό σε συνδυασμό με την αύξηση 2% στη ζήτηση (71δις ταξίδια) και 1% στη ζήτηση για ταξίδια με μία τουλάχιστον διανυκτέρευση (92 δις) καταδεικνύουν ότι η ταξιδιωτική όρεξη των Γερμανών δεν πρόκειται να ικανοποιηθεί στο εγγύς μέλλον.

Στον ακόλουθο πίνακα αποτυπώνεται η ατομική ταξιδιωτική δαπάνη ανά προορισμό των Γερμανών ταξιδιωτών για τα δύο τελευταία έτη (2017 & 2018).

gnto
BAT Stiftung für Zukunftsfragen

Σε ό,τι αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες ανά ηλικιακή κατηγορία, οι αποκλίσεις δεν είναι όσο μεγάλες θα ανέμενε κανείς, με τους νεότερους (14-34) να ξοδεύουν αφενός λιγότερα (84€/ημέρα), αλλά όχι σημαντικά λιγότερα από τις μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς το κοινό από 35-54 ετών δαπανά κατά μέσο όρο 95€/ανά ημέρα (σύνολο 1.232 € για το σύνολο των διακοπών) και οι ηλικίες από 55 ετών και άνω, 96€/ημέρα.

Τα στοιχεία δείχνουν φυσικά ότι, όσο μεγαλύτερο το εισόδημα, τόσο μεγαλύτερη και η δαπάνη, καθώς τα άτομα με μηνιαία εισοδήματα άνω των 3.500€ δαπανούν κατά τις διακοπές τους 101€/ημέρα, έναντι 89€ αυτών με μέσο μηνιαίο εισόδημα 1.500€ έως 3.499€ και 71€ αυτών με εισόδημα κάτω των 1.500€ μηνιαίως.

gnto
Στοιχεία Τράπεζας της Ελλάδος

Στη χώρα μας, οι Γερμανοί έρχονται στην πέμπτη θέση όσον αφορά τις ημερήσιες δαπάνες κατά τις διακοπές τους, αν και οι ταξιδιωτικές τους δαπάνες στην Ελλάδα αυξήθηκαν το περασμένο έτος κατά ένα εντυπωσιακό ποσοστό της τάξης του 36,4% σε σχέση με το 2017.

Αγαπημένοι προορισμοί των Γερμανών

Η Γερμανία παραμένει ο αγαπημένος προορισμός διακοπών, καθώς ο ένας στους πέντε περνά το βασικό κορμό των διακοπών του εντός της χώρας του, κάτι το οποίο ενισχύεται από το γεγονός ότι οι Γερμανοί προτιμούν το αυτοκίνητο ως μέσο μετακίνησης στις διακοπές τους.

Η Βαυαρία, η οποία συγκεντρώνοντας το 2017 ποσοστό 9% Γερμανών τουριστών κατείχε την πρώτη θέση στις προτιμήσεις, έπεσε το 2018 στη δεύτερη θέση με ποσοστό 7,3%. Στην πρώτη θέση προτίμηση των Γερμανών ανέβηκε η περιοχή Mecklenburg – Vorpommen, στη βορειο-ανατολική Γερμανίας, περιοχή η οποία χαρακτηρίζεται από πλούσια φύση, όπως εθνικά πάρκα, λίμνες και βρέχεται από τη Βαλτική θάλασσα. Για τους λόγους αυτούς η συγκεκριμένη περιοχή ευνοήθηκε από το ιδιαίτερα θερμό, για τα γερμανικά δεδομένα, καλοκαίρι του 2018.

Αναφορικά με το εξωτερικό, κατά το προηγούμενο έτος, οι προτιμήσεις των Γερμανών τουριστών στρέφονται κυρίως προς τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, και ειδικότερα τη Μεσόγειο, ενώ το ενδιαφέρον για τα πιο μακρινά ταξίδια παρουσίασε μικρή υποχώρηση.

Στην Ευρώπη

Στην Ευρώπη, η Ισπανία παραμένει σταθερά, για διάφορους λόγους, πρώτη στις προτιμήσεις των Γερμανών, αλλά με συνεχώς μειούμενο ποσοστό (12,7% το 2018 σε σχέση με το 13,7% του 2017 έναντι του 14,1% το 2016). Η πρωτοκαθεδρία, επί πολλά χρόνια, της Ισπανίας στη γερμανική αγορά, οφείλεται, όχι μόνο στο δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα», αλλά και σε πολιτιστικούς λόγους (ενδεικτικά αναφέρεται ότι το Ινστιτούτο Θερβάντες για την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας αλλά και για μαθήματα λογοτεχνίας, κινηματογράφου και γαστρονομίας, έχει παραρτήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας). Ακολουθούν η Ιταλία με 9,6% (έναντι 7,7% το 2017), η γειτονική Αυστρία με 4,7% (έναντι 3,9% το 2017), η Τουρκία με 3,7% (έναντι 3,6%), η Σκανδιναβία με 3,7% (έναντι 3% το 2017) και η Ελλάδα με 3,6% (έναντι 3,1% το 2016).

Στη χώρα μας, οι τρεις «αγαπημένες τους» Περιφέρειες είναι του Νοτίου Αιγαίου, της Κρήτης, και της Πελοποννήσου. Οι Γερμανοί κατατάσσονται μεταξύ των τριών πρώτων εθνικοτήτων σε επισκέψεις σε 10 από τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας και σε δαπάνες σε 11 από τις 13 Περιφέρειες.

Τα μακρινά ταξίδια παρουσίασαν πτώση, καθώς το ποσοστό των ενδιαφερομένων το 2018 έπεσε στο 12% από 13,1% το 2017. Σημαντική αλλαγή παρατηρείται επίσης και στην κατάταξη των προτιμώμενων προορισμών, καθώς τα ταξίδι στην Καραϊβική (Κούβα και Άγιο Δομήνικο) και την Κεντρική Αμερική, τα οποία ήταν τα δημοφιλέστερα κατά το 2017, έπεσαν στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων κατά το 2018.

Πρώτη στις προτιμήσεις των Γερμανών βρίσκεται η Άπω Ανατολή, με ποσοστό 2,8%, ακολουθούμενη από τη Βόρειο Αμερική (2,7%) και τη Βόρειο Αφρική (2,2%)

Θετικά τα δείγματα για το 2019

Οι Γερμανοί Tour Operators είναι εξαιρετικά αισιόδοξοι για την τρέχουσα περίοδο, καθώς η επιθυμία των Γερμανών για ταξίδια δεν προβλέπεται να μειωθεί στο προσεχές μέλλον. Ήδη, σύμφωνα με στοιχεία του Ιανουαρίου 2019, ο ένας στους δύο δηλώνει με βεβαιότητα ότι θα πραγματοποιήσει τουλάχιστον ένα πολυήμερο ταξίδι. Μόνο ένα ποσοστό 17% δηλώνει ότι δεν προτίθεται να ταξιδέψει ενώ οι υπόλοιποι είναι, επί του παρόντος, αναποφάσιστοι.

Η ανάπτυξη της γερμανικής βιομηχανίας τουρισμού οδηγείται από τη σταθερά ισχυρή και αυξανόμενη ζήτηση για την Ισπανία και την Ελλάδα, τα δυνατά comebacks της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Τυνησίας, καθώς και την κρουαζιέρα. Στην έρευνα που διεξήχθη η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση των προτιμήσεων των υποψήφιων ταξιδιωτών, πίσω από την Ισπανία και την Ιταλία.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι τώρα από τους μεγάλους Τ.Ο., και με δεδομένο ότι η πλειονότητα των κρατήσεων γίνεται το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα στοιχεία για την Ελλάδα είναι ικανοποιητικά, καθώς αποτυπώνουν διατήρηση της ανοδικής πορείας των τελευταίων ετών αν και όχι στο εκρηκτικό ποσοστό της προηγούμενης χρονιάς η οποία, όπως αναφέρθηκε, ξεπέρασε τις προσδοκίες των παραγόντων του τουρισμού παγκοσμίως.

Το ταξίδι παραμένει και το 2019 «η πιο δημοφιλής έκφανση της ευτυχίας». Εντούτοις, και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού και οι αναλυτές των τάσεων επισημαίνουν ότι, μετά από μερικές εξαιρετικές χρονιές για τον τουριστικό κλάδο, εμφανίζονται φέτος κάποια σύννεφα στον ορίζοντα, όπως το Brexit , ο φόβος τρομοκρατικών χτυπημάτων ή μίας οικονομικής ύφεσης. Παρόλα αυτά, το 2019 φαίνεται ότι θα είναι μία καλή χρονιά για τον τουριστικό κλάδο, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι θα κατορθώσει να σπάσει τα, πέρα από τις προσδοκίες, ρεκόρ του 2018.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *