Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) με ανακοίνωσή της αναφέρει ότι έχουν υπάρξει μόνο 44 κρούματα μόλυνσης από κορονοϊό, κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, σε σύνολο 1,2 δισ. επιβατών, γεγονός που αντιστοιχεί σε ένα κρούσμα για κάθε 27 εκατ. επιβάτες.
Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η IATA από τις αρχές του 2020 έχουν αναφερθεί 44 περιπτώσεις COVID-19 στις οποίες η μετάδοση πιστεύεται ότι σχετίζεται με πτήση. Κατά την ίδια περίοδο περίπου 1,2 δισεκατομμύρια επιβάτες έχουν ταξιδέψει.
«Ο κίνδυνος μόλυνσης επιβατών με COVID-19 κατά τη διάρκεια του ταξιδιού φαίνεται πολύ χαμηλός. Αναγνωρίζουμε ότι αυτό μπορεί να είναι υποτιμημένο, αλλά ακόμη και αν το 90% των περιπτώσεων δεν έχει αναφερθεί, θα ήταν μία περίπτωση για κάθε 2,7 εκατομμύρια ταξιδιώτες. Πιστεύουμε ότι αυτά τα στοιχεία είναι εξαιρετικά καθησυχαστικά. Επιπλέον, η συντριπτική πλειονότητα των γνωστών περιπτώσεων μόλυνσης , συνέβησαν πριν την υποχρεωτική χρήση μασκών», δήλωσε ο Δρ David Powell, Ιατρικός Σύμβουλος της IATA.
Η εξήγηση γιατί οι μολύνσεις από κορονοϊό στις πτήσεις είναι τόσο χαμηλοί, ήρθε από έρευνες απόό την Airbus, την Boeing και την Embraer, που διεξήγαγε κάθε κατασκευαστής στα αεροσκάφη του, αναφορικά με τον αερισμό της καμπίνας. Ενώ οι μεθοδολογίες διέφεραν ελαφρώς, κάθε λεπτομερής προσομοίωση επιβεβαίωσε ότι τα συστήματα ροής αέρα των αεροσκαφών ελέγχουν την κίνηση σωματιδίων στην καμπίνα, περιορίζοντας την εξάπλωση των ιών. Τα δεδομένα από τις προσομοιώσεις απέδωσαν παρόμοια αποτελέσματα:
- Τα συστήματα ροής αέρα των αεροσκαφών, τα φίλτρα υψηλής απόδοσης αέρα σωματιδίων (HEPA), το φυσικό φράγμα της πλάτης του καθίσματος, η καθοδική ροή του αέρα και οι υψηλοί ρυθμοί ανακύκλωσης του αέρα μειώνουν αποτελεσματικά τον κίνδυνο μετάδοσης ασθενειών επί του αεροσκάφους.
- Η προσθήκη μάσκας εν μέσω πανδημίας προσθέτει ένα επιπλέον και σημαντικό επιπλέον επίπεδο προστασίας, το οποίο καθιστά το κάθισμα κοντά σε μια καμπίνα αεροσκάφους ασφαλέστερο από τα περισσότερα άλλα εσωτερικά περιβάλλοντα.
Συλλογή δεδομένων
Η συλλογή δεδομένων της IATA και τα αποτελέσματα των ξεχωριστών προσομοιώσεων, ευθυγραμμίζονται με τους χαμηλούς αριθμούς που αναφέρθηκαν σε μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη peer-review από τους Freedman και Wilder-Smith στο Journal of Travel Medicine . Παρόλο που δεν υπάρχει τρόπος να προσδιοριστεί ακριβώς ο αριθμός των πιθανών περιπτώσεων που σχετίζονται με πτήσεις, η προσέγγιση της IATA προς τις αεροπορικές εταιρείες και τις αρχές δημόσιας υγείας σε συνδυασμό με μια διεξοδική ανασκόπηση της διαθέσιμης βιβλιογραφίας δεν έδειξε καμία ένδειξη ότι η μόλυνση στο αεροσκάφος είναι κατά κάποιο τρόπο κοινή ή ευρεία. Επιπλέον, η μελέτη Freedman / Wilder-Smith επισημαίνει την αποτελεσματικότητα της μάσκας στην περαιτέρω μείωση του κινδύνου.
Πολυεπίπεδη προσέγγιση προληπτικών μέτρων
Η χρήση μάσκας στο αεροσκάφος προτάθηκε από την ΙΑΤΑ τον Ιούνιο και αποτελεί κοινή απαίτηση για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες από την δημοσιοποίηση και εφαρμογή του Οδηγού Αεροπορικού Ταξιδιού, από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Αυτός ο οδηγός προσθέτει πολλαπλά επίπεδα προστασίας πάνω από τα συστήματα ροής αέρα που εξασφαλίζουν ήδη ένα ασφαλές περιβάλλον καμπίνας με πολύ χαμηλούς κινδύνους μετάδοσης ασθενειών κατά την πτήση.
«Η ολοκληρωμένη καθοδήγηση της ICAO για ασφαλή αεροπορικά ταξίδια εν μέσω της κρίσης COVID-19 βασίζεται σε πολλαπλά επίπεδα προστασίας, τα οποία αφορούν τα αεροδρόμια καθώς και τα αεροσκάφη. Η μάσκα είναι ένα από τα πιο ορατά. Ωστόσο, η διαχειριζόμενη επιβίβαση, το check in χωρίς επαφή, η μειωμένη κίνηση στην καμπίνα και οι απλουστευμένες υπηρεσίες επί του σκάφους είναι μεταξύ των πολλαπλών μέτρων που λαμβάνει η αεροπορική βιομηχανία για να διατηρήσει την ασφάλεια των πτήσεων. Και αυτό είναι επιπλέον του γεγονότος ότι τα συστήματα ροής αέρα έχουν σχεδιαστεί για να αποφεύγουν την εξάπλωση της νόσου με υψηλούς ρυθμούς ροής αέρα και ανακύκλωση, και πολύ αποτελεσματικό φιλτράρισμα του ανακυκλωμένου αέρα », δήλωσε ο Powell.
Μελέτες κατασκευαστών
Η αλληλεπίδραση αυτών των παραγόντων σχεδιασμού για τη δημιουργία ενός μοναδικά περιβάλλοντος χαμηλού κινδύνου είχε κατανοηθεί διαισθητικά, αλλά δεν είχε προηγουμένως μοντελοποιηθεί πριν από τις προσομοιώσεις CFD από τους τρεις μεγάλους κατασκευαστές σε καθεμία από τις καμπίνες του αεροσκάφους τους.
Τα ακόλουθα είναι βασικά σημεία από την έρευνα των κατασκευαστών:
Airbus
Η Airbus χρησιμοποίησε το CFD για να δημιουργήσει μια πολύ ακριβή προσομοίωση του αέρα σε μια καμπίνα A320, για να δει πώς τα σταγονίδια που προκύπτουν από βήχα κινούνται μέσα στη ροή αέρα της καμπίνας. Η προσομοίωση υπολόγισε παραμέτρους όπως ταχύτητα αέρα, κατεύθυνση και θερμοκρασία στα 50 εκατομμύρια σημεία στην καμπίνα, έως 1.000 φορές το δευτερόλεπτο.
Στη συνέχεια, η Airbus χρησιμοποίησε τα ίδια εργαλεία για να διαμορφώσει ένα περιβάλλον εκτός αεροσκάφους, με πολλά άτομα να διατηρούν απόσταση μεταξύ τους 1,8 μέτρα. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η δυνητική έκθεση ήταν χαμηλότερη όταν καθόταν δίπλα-δίπλα σε ένα αεροπλάνο από ό, τι όταν έμενε 1,8 μέτρα μακριά σε ένα περιβάλλον όπως ένα γραφείο, τάξη ή ένα μανάβικο.
«Μετά από πολλαπλές, πολύ λεπτομερείς προσομοιώσεις χρησιμοποιώντας τις πιο ακριβείς διαθέσιμες επιστημονικές μεθόδους, έχουμε συγκεκριμένα δεδομένα που αποκαλύπτουν ότι η καμπίνα του αεροσκάφους προσφέρει πολύ πιο ασφαλές περιβάλλον από τους εσωτερικούς δημόσιους χώρους», δήλωσε ο Bruno Fargeon, Airbus Engineering και ο ηγέτης του Airbus Keep Trust. στο Air Travel Initiative. «Ο τρόπος με τον οποίο ο αέρας κυκλοφορεί, φιλτράρεται και ανακυκλώνεται στα αεροπλάνα δημιουργεί ένα απολύτως μοναδικό περιβάλλον στο οποίο έχετε την ίδια προστασία που κάθεστε δίπλα-δίπλα με κάποιον που στέκεται 1,8 μέτρα μακριά σας στο έδαφος», κατέληξε.
Boeing
Χρησιμοποιώντας το CFD, οι ερευνητές της Boeing παρακολούθησαν πώς κινούνται σωματίδια από βήχα και αναπνοή γύρω από την καμπίνα του αεροπλάνου. Μελετήθηκαν διάφορα σενάρια, όπως ο επιβάτης να βήχει με και χωρίς μάσκα, ο επιβάτης να βρίσκεται σε διάφορα καθίσματα, συμπεριλαμβανομένου του μεσαίου καθίσματος, και διαφορετικές παραλλαγές των ατομικών αεραγωγών επιβατών.
«Αυτή η μοντελοποίηση καθόρισε τον αριθμό των σωματιδίων βήχα που εισήλθαν στον χώρο αναπνοής των άλλων επιβατών», δήλωσε ο Dan Freeman, επικεφαλής μηχανικός της Boeing’s Confident Travel Initiative. «Στη συνέχεια συγκρίναμε ένα παρόμοιο σενάριο σε άλλα περιβάλλον, όπως μια αίθουσα γραφείων. Με βάση τον αριθμό των αερομεταφερόμενων σωματιδίων, οι επιβάτες που κάθονται δίπλα σε ένα αεροπλάνο είναι ίδιο με το να στέκονται σε απόσταση πάνω δύο μέτρα, σε ένα τυπικό αστικό περιβάλλον”, είπε.
Embraer
Χρησιμοποιώντας CFD, μοντέλα ροής αέρα καμπίνας και διασποράς σταγονιδίων επικυρωμένα σε δοκιμές περιβάλλοντος καμπίνας πλήρους κλίμακας, η Embraer ανέλυσε το περιβάλλον καμπίνας λαμβάνοντας υπόψη έναν επιβάτη με βήχα σε πολλές διαφορετικές θέσεις και τις συνθήκες ροής αέρα στα διαφορετικά αεροσκάφη μας για να μετρήσει αυτές τις μεταβλητές και το αποτέλεσμά τους. Η έρευνα που ολοκληρώθηκε από την Embraer δείχνει ότι ο κίνδυνος μετάδοσης εν πλω είναι εξαιρετικά χαμηλός και τα πραγματικά δεδομένα σχετικά με τις μεταδόσεις πτήσης που ενδέχεται να έχουν συμβεί, υποστηρίζουν αυτά τα ευρήματα.
Ο Luis Carlos Affonso, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Μηχανικής, Τεχνολογίας και Στρατηγικής, Embraer, είπε: “Η ανάγκη του ανθρώπου να ταξιδέψει, να συνδεθεί και να δει τα αγαπημένα του πρόσωπα δεν έχει εξαφανιστεί. Στην πραγματικότητα, σε τέτοιες στιγμές, χρειαζόμαστε οικογένειες και φίλους ακόμη περισσότερο. Το μήνυμά μας σήμερα είναι ότι λόγω της τεχνολογίας και των διαδικασιών που ισχύουν, μπορείτε να πετάξετε με ασφάλεια, όλη η έρευνα το αποδεικνύει. Στην πραγματικότητα, η καμπίνα ενός εμπορικού αεροσκάφους είναι ένας από τους ασφαλέστερους χώρους που διατίθενται οπουδήποτε κατά τη διάρκεια αυτής της πανδημίας”.
Η ασφάλεια είναι πάντα η κορυφαία προτεραιότητα
Αυτή η ερευνητική προσπάθεια καταδεικνύει τη συνεργασία και την αφοσίωση στην ασφάλεια όλων των εμπλεκομένων στις αεροπορικές μεταφορές και παρέχει αποδείξεις ότι ο αέρας θαλάμου είναι ασφαλής.
Η αεροπορική βιομηχανία κερδίζει τη φήμη της ως προς την ασφάλεια με κάθε πτήση. Αυτό δεν είναι διαφορετικό για την πτήση την εποχή του COVID-19. Μια πρόσφατη μελέτη της IATA διαπίστωσε ότι το 86% των ταξιδιωτών θεώρησε ότι τα μέτρα COVID-19 της βιομηχανίας τα διατηρούσαν ασφαλή και εφαρμόστηκαν σωστά.
«Δεν υπάρχει κανένα μαγικό μέτρο που θα μας επιτρέψει να ζήσουμε και να ταξιδέψουμε με ασφάλεια στην εποχή του COVID-19. Όμως, ο συνδυασμός των μέτρων που εφαρμόζονται καθησυχάζει τους ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο ότι το COVID-19 δεν έχει νικήσει την ελευθερία τους να πετούν. Τίποτα δεν είναι εντελώς χωρίς κίνδυνο. Αλλά με μόλις 44 γνωστές περιπτώσεις πιθανής μετάδοσης COVID-19 εν πτήσει μεταξύ 1,2 δισεκατομμυρίων ταξιδιωτών, ο κίνδυνος μόλυνσης του ιού επί του σκάφους φαίνεται να είναι στην ίδια κατηγορία με τον κεραυνό», δήλωσε ο Alexandre de Juniac, Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA .
«Η λεπτομερή υπολογιστική δυναμική έρευνα των κατασκευαστών αεροσκαφών δείχνει ότι ο συνδυασμός των υφιστάμενων σχεδιαστικών χαρακτηριστικών του αεροσκάφους με τη μάσκα δημιουργεί ένα περιβάλλον χαμηλού κινδύνου για μετάδοση COVID-19. Όπως πάντα, οι αεροπορικές εταιρείες, οι κατασκευαστές και κάθε οντότητα που ασχολείται με την αεροπορία θα καθοδηγείται από επιστημονικές και παγκόσμιες βέλτιστες πρακτικές για να διατηρεί τις πτήσεις ασφαλείς για τους επιβάτες και το πλήρωμα », κατέληξε ο de Juniac.
- Προβολή της παρουσίασης IATA (pdf)
- Προβολή της παρουσίασης Airbus (pdf)
- Δείτε την παρουσίαση της Boeing (pdf)
- Προβολή της παρουσίασης Embraer (pdf)
- Δείτε την πλήρη ενημέρωση μέσων (YouTube)