ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΙΟΥΔΑΚΗΣ : Η υπερφορολόγηση δυσχεραίνει την αναπτυξιακή προοπτική των ξενοδοχείων

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΙΟΥΔΑΚΗΣ : Η υπερφορολόγηση δυσχεραίνει την αναπτυξιακή προοπτική των ξενοδοχείων

1
lindos blu

Έχοντας, ήδη, πάρει το «βάπτισμα του πυρός», αφού η φετινή είναι η δεύτερη τουριστική σεζόν που βιώνει, από τότε που ανέλαβε το «τιμόνι» της εταιρίας Δ. ΚΑΛΙΟΥΔΑΚΗΣ-Μ. ΡΟΔΙΤΗΣ Α.Ε., στο δυναμικό της οποίας ανήκουν τα πολυτελή και πολυβραβευμένα ξενοδοχεία Lindos Mare & Lindos Blu, στη Ρόδο, ο Κώστας Καλιουδάκης, μιλάει στο «Χ&Τ», για μια σειρά σημαντικών θεμάτων, ενώ η εκλογή του στο Δ.Σ της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, ήρθε σαν επιστέγασμα της πορείας του αυτής.

Α πό την «ατζέντα» δεν λείπουν, φυσικά, η εξέλιξη της φετινής, τουριστικής σεζόν, με τον κ. Καλλιουδάκη να λέει ότι, κύριο χαρακτηριστικό και αυτής της χρονιάς αποτελεί η «κεφαλαιοποίηση» της καλής εικόνας της Ρόδου στις κύριες αγορές. Αλλά και κρίσιμα ζητήματα, όπως είναι η υπερφορολόγηση του ξενοδοχειακού κλάδου, με τον ίδιο να τονίζει με νόημα ότι, ο κλάδος έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα, γεγονός το οποίο περιορίζει την αναπτυξιακή προοπτική του, ειδικότερα στη σημερινή συγκυρία, με την ανάκαμψη των υπόλοιπων αγορών της Μεσογείου.

Πως εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν στη Ρόδο, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων και ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το χαρακτηριστικό της;

lindosBluΤο 2018, από πλευράς αφίξεων, εξελίσσεται θετικά για τη Ρόδο, με αύξηση της ροής των εισερχόμενων τουριστών, συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Καθοριστική εξέλιξη στη συνολική εικόνα των αφίξεων, ωστόσο, θα αποτελέσει η συνέχιση της αυξητικής αυτής τάσης τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο.

Κύριο χαρακτηριστικό και αυτής της χρονιάς αποτελεί η «κεφαλαιοποίηση» της καλής εικόνας της Ρόδου, στις κύριες αγορές της, τόσο από πλευράς ζήτησης, όσο και τελικής επιλογής από τον πελάτη για να την επισκεφθεί. Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής της χρονιάς συγκαταλέγονται, επίσης, και οι βραχυχρόνιες, αλλά έντονες διακυμάνσεις στις πληρότητες ορισμένων ξενοδοχείων, ακόμη και σε περιόδους υψηλής ζήτησης.

Πόσο φαίνεται να επηρεάζει τον τουρισμό της Ρόδου, αλλά και συνολικά τον ελληνικό τουρισμό η ολική επαναφορά της Τουρκίας, καθώς και η ανάκαμψη προορισμών της Βόρειας Αφρικής, όπως είναι η Αίγυπτος και η Τυνησία;

Αναμφίβολα, τα προηγούμενη έτη η πολιτική αβεβαιότητα και η διαφαινόμενη αστάθεια στις ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, λειτούργησε υποστηρικτικά προς τον Ελληνικό Τουρισμό και τη Ρόδο.

lindos Η Ελλάδα αποτελεί κατ’ εξοχήν ασφαλή χώρα, η οποία πληροί όλες τις προϋποθέσεις για την παροχή ενός ποιοτικού και ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος. Το Ελληνικό Τουριστικό προϊόν, στηριζόμενο σε λιγότερο εύθραυστες ισορροπίες από τις ανταγωνίστριες χώρες, αποτέλεσε ασφαλές τουριστικό «καταφύγιο» για τους επισκέπτες και τους tour operators. Η κατάσταση αυτή, ωστόσο, φαίνεται από φέτος να αλλάζει, καθώς οι προορισμοί της Μεσογείου επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο. Η υποτίμηση των νομισμάτων τους έναντι του ευρώ, σε συνδυασμό με τη στασιμότητα της αγοραστικής δύναμης των πολιτών των κύριων ευρωπαϊκών αγορών, καθιστά τους προορισμούς αυτούς περισσότερο ελκυστικούς, προσφέροντας υψηλότερα περιθώρια κέρδους και, επομένως, αυξάνουν τη διάθεση ανάληψης ρίσκου από τους tour operators.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις, άμεσες και έμμεσες, από την υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και την εφαρμογή του νέου φόρου διανυκτέρευσης, τόσο στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όσο και σε αυτό καθ’ αυτό τον ελληνικό τουρισμό;

Τα τελευταία χρόνια ο ξενοδοχειακός κλάδος και κυρίως τα νησιά του Αιγαίου, λόγω της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, έχουν σωρευτικά δεχθεί τη μεγαλύτερη επιβάρυνση από πλευράς άμεσης και έμμεσης φορολόγησης. Η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, η μετάταξη του φόρου στη διανυκτέρευση από τον χαμηλό στο μεσαίο συντελεστή, οι αυξήσεις των ασφαλιστικών εισφορών, η νέα επιβολή του φόρου διανυκτέρευσης, κ.λπ., αποτελούν συνεχή πλήγματα στη ρευστότητα και την ανταγωνιστικότητα των ξενοδοχείων.

lindosBluΟ τουριστικός και ο ξενοδοχειακός κλάδος λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού θα έπρεπε να χαίρουν της μέγιστης δυνατής στήριξης και ευνοϊκής μεταχείρισης από το κράτος, με στόχο τη διευκόλυνση για νέες και συνεχείς επενδύσεις ως τον μόνο υγιή και βιώσιμο τρόπο αύξησης του ΑΕΠ και των δημοσίων εσόδων. Η επιλογή της εφαρμογής δυσμενών μέτρων, τα οποία δεσμεύουν ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια του κύκλου εργασιών των ξενοδοχείων, πλήττει τελικά την οικονομία γιατί καθιστά το ρίσκο για νέες επενδύσεις υψηλότερο, ενώ σε οριακές περιπτώσεις η υπερφορολόγηση μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε οικονομική «ασφυξία».

Τα ξενοδοχεία πρέπει να εξασφαλίζουν και να διατηρούν την αναγκαία ρευστότητα ώστε να συντηρούνται και να εκσυγχρονίζονται για να παραμένουν ανταγωνιστικά. Αντιθέτως, τα τελευταία χρόνια ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα στον τομέα αυτό, γεγονός το οποίο περιορίζει την αναπτυξιακή προοπτική του, ειδικότερα στη σημερινή συγκυρία με την ανάκαμψη των υπόλοιπων αγορών της Μεσογείου.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των συμβολαίων για το 2019 που υπογράφονται με τους tour operators;

Η ανάκαμψη των προορισμών της Μεσογείου, η μετακύλιση ενός μέρους της υπερφορολόγησης των τελευταίων ετών στα συμβόλαια και στον Πελάτη, η συνεχής αύξηση των ξενοδοχειακών κλινών και ο αθέμιτος ανταγωνισμός των πάσης φύσεως βραχυχρόνιων μισθώσεων, δημιουργούν ένα μίγμα αβεβαιότητας ως προς την εξέλιξη της επόμενης χρονιάς. Εάν στα ανωτέρω προστεθούν και οι απρόβλεπτες διακυμάνσεις στη ζήτηση που βιώσαμε κατά περιόδους τα δύο τελευταία χρόνια, η οποιαδήποτε πρόβλεψη θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη, ειδικότερα στην τρέχουσα χρονική συγκυρία.

Αυτό στο οποίο πρέπει να επικεντρωθεί ο ξενοδοχειακός κλάδος για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του, είναι η διατήρηση και η αναβάθμιση του προσφερόμενου προϊόντος, ενσωματώνοντας νέα στοιχεία διαφοροποίησης βάσει των σύγχρονων παγκόσμιων τάσεων, συμβάλλοντας έτσι στη βιώσιμη και μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού.

Πως καταφέρνετε να διατηρείτε ένα άριστο επίπεδο υπηρεσιών, άρα και ιδιαίτερα κοστοβόρο, ποια είναι η «συνταγή» της επιτυχίας;

Όπως σε κάθε επιχειρηματικό σχέδιο, έτσι και στον τομέα των ξενοδοχείων και του Τουρισμού, θα πρέπει να υπάρχει αρχικά το όραμα και εν συνεχεία η στόχευση και η προσεκτική μελέτη για τη δημιουργία ανταγωνιστικών προϊόντων, τα οποία θα είναι ελκυστικά προς τον πελάτη, προσδίδοντας την επιδιωκόμενη υπεραξία στην επιχείρηση.

Ο σωστός σχεδιασμός σε ρεαλιστικές βάσεις, ο έλεγχος της πορείας υλοποίησης και οι διορθωτικές κινήσεις, όπου απαιτούνται, αποτελούν τις γενικές αρχές  για ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό σχέδιο. Έχοντας τις ανωτέρω αρχές ως βασικούς άξονες δράσης, προσπαθούμε να αφουγκραζόμαστε τις τάσεις της αγοράς, τις αλλαγές στις προτιμήσεις των πελατών και αναλόγως να προσαρμόζουμε το προϊόν και την επιχειρηματική κουλτούρα.

Σε κάθε περίπτωση, λόγω της φύσης του ξενοδοχειακού προϊόντος, το προσωπικό αποτελεί τον βασικότερο και κρισιμότερο παράγοντα διαφοροποίησης για τη δημιουργία ξεχωριστών εμπειριών για τον πελάτη και συγκριτικών πλεονεκτημάτων για το κάθε ξενοδοχείο. Εκτός όμως από το έμψυχο δυναμικό, εξίσου βασικό παράγοντα διατήρησης της ανταγωνιστικότητας των ξενοδοχείων αποτελούν και οι στοχευμένες παρεμβάσεις για τη συνεχή βελτίωση των υποδομών και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων.

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ