Ορόσημο για τις σχέσεις της Ελλάδας με την τουριστική αγορά της Μεγάλης Βρετανίας αποτελεί η επιλογή του συνδέσμου «ABTA – The Travel Association», να οργανώσει το ετήσιο συνέδριό του στο Costa Navarino, στην Πελοπόννησο από 7 έως 9 Οκτωβρίου.
Η υπουργός Τουρισμού κα. Όλγα Κεφαλογιάννη άνοιξε τις εργασίες του συνεδρίου σημειώνοντας ότι η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο μοιράζονται μια μακρά ιστορία και στενή συνεργασία στον τομέα του τουρισμού.
Η υπουργός τόνισε ότι η ισχυρή σχέση με την ταξιδιωτική αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου βασίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό και την εμπιστοσύνη. Ανέφερε ότι το 2023 η Ελλάδα υποδέχθηκε πάνω από 4,5 εκατομμύρια ταξιδιώτες – μία επίδοση που αποτελεί ρεκόρ για την ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο. Σημείωσε επίσης ότι έως το Ιούλιο καταγράφεται επιπλέον αύξηση κατά 8% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους.
Στη συνέχεια η κυρία Κεφαλογιάννη ανέφερε ότι κεντρικοί πυλώνες της πολιτικής της χώρας μας για τον τουρισμό συνιστούν η προστασία της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς, η διασφάλιση της ευημερίας των τοπικών κοινωνιών, και η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
«Αναγνωρίζουμε ότι ο βιώσιμος τουρισμός δεν είναι απλώς μια επιλογή – είναι μια αναγκαιότητα. Στόχος μας είναι να οικοδομήσουμε ένα τουριστικό μοντέλο που να ωφελεί τόσο τους επισκέπτες όσο και τους κατοίκους..», τόνισε η υπουργός.
Η κα Όλγα Κεφαλογιάννη υπογράμμισε ότι στόχος είναι ο εμπλουτισμός της τουριστικής μας προσφοράς με την προώθηση λιγότερο γνωστών προορισμών, και με αύξηση της ζήτησης πέραν της περιόδου τουριστικής αιχμής.
Ο πρόεδρος της ABTA στο Travel Convention στην Costa Navarino
Ο πρόεδρος της ABTA Mark Tanzer μιλώντας στο Travel Convention που πραγματοποιείται στην Costa Navarino, είπε ότι το φετινό συνέδριο, “…σηματοδοτεί εκείνη την εποχή του χρόνου κατά την οποία κάνουμε απολογισμό του πού βρισκόμαστε – ατομικά και συλλογικά – και πού πηγαίνουμε. Το θέμα του φετινού Συνεδρίου είναι «Διαμορφώνοντας το Μέλλον μας» και όλες οι συνεδρίες επί σκηνής και σεμιναρίων έχουν σχεδιαστεί για να λάμψουν μια δάδα στο μέλλον και να μας βοηθήσουν να βρούμε το μονοπάτι προς τα εμπρός.
Είναι ένα μονοπάτι που θα έχει ανατροπές και ίσως κάποια αδιέξοδα που πρέπει να αντιστρέψουμε – αλλά είναι ένα ταξίδι που μπορούμε να ξεκινήσουμε με σιγουριά. Έχουμε την ευθύνη και τη δύναμη να διαμορφώσουμε το μέλλον –όχι μόνο ως η ταξιδιωτική βιομηχανία, αλλά ως πελάτες οι ίδιοι και ως πολίτες– και είναι το «δικό μας» μέλλον – ένα μέλλον που απαιτεί από εμάς να συνεργαζόμαστε, ακόμη και όταν ανταγωνιζόμαστε.
Όταν κοιτάζω γύρω από την αίθουσα σήμερα και βλέπω το εύρος της τεχνογνωσίας εδώ, φέρνω στο σπίτι πόσο περίπλοκος είναι ο κλάδος μας –πραγματικά ένας «τομέας» – και αν θέλουμε να συνεχίσουμε την εκπληκτική ιστορία επιτυχίας του τουρισμού τα τελευταία 75 χρόνια, πρέπει να βρούμε κοινή αιτία για την αντιμετώπιση των μελλοντικών προκλήσεων.
Επιλέγω τα 75 χρόνια ως ορόσημο γιατί το 2025 θα είναι τα 75α γενέθλια της ABTA – εδώ από την αρχή του διεθνούς τουρισμού σε μεγάλη κλίμακα. Δεν είναι τώρα η ώρα να περπατήσουμε στη λωρίδα μνήμης του ταξιδιού, αλλά υπάρχει μια άλλη ιστορία που μπορεί να μας δώσει αυτοπεποίθηση καθώς κοιτάμε μπροστά”.
Και συνέχισε: “Το 1950 η βιομηχανία άνθρακα στο Ηνωμένο Βασίλειο απασχολούσε 800.000 άτομα, περίπου τα ίδια με αυτά που απασχολούνται τώρα άμεσα και έμμεσα στη βιομηχανία εξερχόμενων ταξιδιών. Την περασμένη εβδομάδα έκλεισε το τελευταίο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο πρωτοπορεί στη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αυτή η αλλαγή δεν θα ήταν χωρίς πόνο για τα άτομα και τις κοινότητες, αλλά η καινοτομία, η τεχνολογία, οι επενδύσεις και η επανεκπαίδευση μας έφεραν σε αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι θα έβλεπαν ως καλύτερο μέρος.
Ο ταξιδιωτικός κλάδος θα πρέπει επίσης να προσαρμοστεί και να αλλάξει για να πετύχει σε ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα και, φυσικά, θα πρέπει να πάρει μαζί μας το πιο σημαντικό ενδιαφερόμενο μέρος – τον πελάτη.
Θα ακούσουμε σε διάφορα σημεία τις επόμενες δύο ημέρες πώς αλλάζουν οι στάσεις και οι συμπεριφορές των πελατών – από τον Alistair και την Danielle στη Deloitte σχετικά με τις κύριες δυνάμεις που αναδιαμορφώνουν την καταναλωτική βιομηχανία, από την Debbie Marshall για το επόμενο κύμα «ασημένιων» καταναλωτών και , από τη Minette Batters για τον πολύ διαφορετικό κόσμο της γεωργίας και των τροφίμων.
Η ABTA μόλις δημοσίευσε τη δεύτερη επανάληψη του Δείκτη Ταξιδιωτικής Εμπιστοσύνης, η οποία παρουσιάζει αύξηση από έτος σε έτος καθώς απομακρυνόμαστε περισσότερο από τη διακοπή της πανδημίας.
Οι άνθρωποι κάνουν κατά μέσο όρο περισσότερες διακοπές ετησίως, όπως δείχνει η τελευταία μας έκθεση για τις συνήθειες των διακοπών, που δημοσιεύτηκε σήμερα. Όπως είναι κατανοητό και ευχάριστο, δείχνει επίσης ότι οι άνθρωποι βασίζονται όλο και περισσότερο στην υποστήριξη των διοργανωτών ταξιδιών για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη τους.
Η εμπιστοσύνη στους επαγγελματίες του ταξιδιού έρχεται σε αντίθεση με τη γενική πτώση της εμπιστοσύνης στο ΗΒ – στους πολιτικούς, στα μέσα ενημέρωσης, στους θεσμούς – και αποτελεί φόρο τιμής στη σκληρή δουλειά και τις αξίες όλων σας εδώ σήμερα, και στην ευρύτερη ιδιότητα μέλους της ABTA.
Επίσης, μια γενική τάση ήταν η εκπληκτική ανάκαμψη των ταξιδιών και του τουρισμού μετά την πανδημία, ξεπερνώντας κάθε άλλο καταναλωτικό προϊόν και υπηρεσία, καθώς τα υψηλότερα επιτόκια έχουν οδηγήσει σε γενικό σφίξιμο της ζώνης.
Οι συνολικές πωλήσεις των μελών της ABTA υπερβαίνουν τα προ-Covid επίπεδα και για πρώτη φορά διατηρούμε πλέον πάνω από ένα δισεκατομμύριο λίρες ομόλογα, λόγω της αύξησης των πωλήσεων των μελών”.
Και συνέχισε: “Αντιμετωπίζουμε προκλήσεις σε πολλά μέτωπα, φυσικά, αλλά προχωράμε μπροστά από θέση ισχύος. Συγκεκριμένα, αναζητούμε τη νέα κυβέρνηση να βοηθήσει στην επιτάχυνση της παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και να αντισταθεί σε κάθε επιβολή φόρων που θα καταστήσει τις διακοπές πέρα από την προσιτότητα των πελατών μας και των ψηφοφόρων τους.
Η κυβέρνηση επιβεβαίωσε ένα νομοσχέδιο για έναν μηχανισμό υποστήριξης εσόδων για να ενθαρρύνει τις επενδύσεις στην ανάπτυξη της δικής μας βιομηχανίας βιώσιμων καυσίμων. Αυτό είναι μια αρχή, αλλά πρέπει να δούμε περισσότερους κεντρικούς πόρους για την ανάπτυξη αυτών των αναδυόμενων τεχνολογιών.
Χωρίς αυτήν την επένδυση τώρα, η δέσμευση για χρήση 10% Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων σε όλες τις πτήσεις έως το 2030 θα είναι ανέφικτη ή απαγορευτικά δαπανηρή. Τα κεφάλαια υπάρχουν: το Γραφείο Ευθύνης Προϋπολογισμού προέβλεψε στον εαρινό προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους ότι ο φόρος επιβατών αεροπλάνων θα αυξηθεί από 3,8 δισεκατομμύρια £ το 2023/24 σε 5,9 δισεκατομμύρια £ το 2028/29.
Σίγουρα αυτή η αυξανόμενη καταναλωτική εισφορά θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί -τουλάχιστον εν μέρει- για να παραμείνει συμβατή και βιώσιμη η διεθνής ταξιδιωτική ενέργεια του Ηνωμένου Βασιλείου.
Συνεχίζουμε επίσης να πιέζουμε σκληρά ώστε η κυβέρνηση να επεκτείνει το υπάρχον Πρόγραμμα Κινητικότητας των Νέων –είτε σε επίπεδο ΕΕ είτε σε διμερή βάση με ευρωπαϊκούς προορισμούς– για να επιτρέψει στους νέους να αποκτήσουν εμπειρία εργασίας στο εξωτερικό στον ταξιδιωτικό κλάδο. είναι σαφές ότι αυτό διαφέρει αρκετά από την ευρύτερη συζήτηση για την ελευθερία κινήσεων.
Τα τελευταία χρόνια, η οικονομική ανάπτυξη και η παραγωγικότητα στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν τουλάχιστον αναιμικές. Η νέα Κυβέρνηση έχει θέσει την ανάπτυξη ως προτεραιότητα, στην πραγματικότητα, απόλυτη ανάγκη, εάν θέλει να ισορροπήσει τα βιβλία και να υλοποιήσει μελλοντικά σχέδια δαπανών.
Τα ταξίδια και ο τουρισμός πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της αναπτυξιακής τους στρατηγικής – όχι μόνο λόγω της οικονομικής αξίας του κλάδου αλλά λόγω της διεθνούς συνδεσιμότητας που προσφέρει σε τόσους πολλούς άλλους τομείς”.
Και κατέληξε: “Η κλιματική αλλαγή είναι ένα πρόβλημα για τον κόσμο, και στα ταξίδια, παίρνουμε την ευθύνη μας στα σοβαρά να οδηγήσουμε σε ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Οι επενδύσεις σε νέα καύσιμα, νέες τεχνολογίες, νέα αεροσκάφη και στόλους κρουαζιέρας θα μας οδηγήσουν στη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να πιέσουμε για ενεργειακή απόδοση χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού.Χαίρομαι που το Costa Navarino είναι ένα Gold Certified Travelife Resort. Η Travelife είναι η εταιρεία πιστοποίησης της ABTA που ελέγχει τα ξενοδοχεία με βάση ένα αυστηρό σύνολο κριτηρίων – κοινωνικών και περιβαλλοντικών – για να βοηθήσει στην αλλαγή στην επιχειρηματική πρακτική.
Στην ABTA πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο τουρισμός είναι μια δύναμη για το καλό, και αν θέλετε να το αποδείξετε, απλά κοιτάξτε γύρω σας. Όταν ήρθαμε εδώ το 2015, η Costa Navarino με εντυπωσίασε πάρα πολύ με τη δέσμευσή της για τη δημιουργία τοπικών θέσεων εργασίας, την προμήθεια τροφίμων σε τοπικό επίπεδο και τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος.
Το να το βλέπεις να αναπτύσσεται την τελευταία δεκαετία, διατηρώντας παράλληλα αυτές τις αξίες, δείχνει ότι μπορείς πράγματι να προσφέρεις τουρισμό με υπευθυνότητα και να ευδοκιμήσεις εμπορικά.
Η δημιουργία ισχυρού δεσμού μεταξύ της κοινότητας προορισμού και των επισκεπτών της είναι απαραίτητη καθώς προσπαθούμε να διαχειριστούμε το πρόβλημα του υπερτουρισμού. Δεν μπορούμε να κάνουμε τα στραβά μάτια στον υπερβολικό τουρισμό – λέγοντας ότι στην πραγματικότητα οφείλεται μόνο στην ανάπτυξη της αγοράς ιδιωτικών ενοικίων.
Η εύρεση της σωστής ισορροπίας μεταξύ των συμφερόντων των οικοδεσποτών –τόσο ως εργαζομένων όσο και ως κατοίκων– και των επισκεπτών τουριστών είναι μια διαρκής πρόκληση, που απαιτεί προσαρμογή και από τις δύο πλευρές. Η διαχείριση της εποχικότητας και των προβλέψιμων κορυφών θα συμβάλει στη μείωση της πίεσης και οι κοινότητες πρέπει να είναι προετοιμασμένες να ανταποκριθούν σε αυτό το μεταβαλλόμενο πρότυπο ζήτησης.
Πιστεύω όντως ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής και ότι θα φαίνεται πολύ διαφορετική όταν η ABTA φτάσει στον αιώνα μας σε 25 χρόνια. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε δεν είναι υπαρξιακές, αλλά χρειάζονται να αναγνωρίσουμε την ανάγκη για αλλαγή και να εργαστούμε συλλογικά για να οικοδομήσουμε ένα μέλλον που προσφέρει για όλους.
Το 1934 ο ποιητής Έζρα Πάουντ δημιούργησε το σύνθημα για τον Μοντερνισμό – «Κάνε το νέο». Δεν είπε πετάξτε το παλιό – απλώς «Κάντε το νέο».
Πραγματικά δεν έχουμε άλλη επιλογή. Ελπίζω τις επόμενες δύο μέρες να σας δώσουμε μερικές σκέψεις και ιδέες για το πώς μαζί μπορούμε να οικοδομήσουμε την επιτυχία μας και να το κάνουμε νέο!”.
«Επιδιώκουμε να αναδείξουμε το μεγάλο πολιτιστικό κεφάλαιο και την τεράστια ποικιλομορφία της χώρας μας» πρόσθεσε η κα Όλγα Κεφαλογιάννη και υπογράμμισε ότι η Ελλάδα φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε ηγετική δύναμη στον βιώσιμο τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Με ιστορία άνω των 70 ετών, ο σύνδεσμος ΑΒΤΑ είναι ένας εμβληματικός θεσμός για την ταξιδιωτική βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου, στον οποίο συμμετέχουν ταξιδιωτικοί πράκτορες, καθώς και στελέχη tour operators, αεροπορικών εταιριών, ξενοδοχειακών ομίλων και άλλων εταιρειών.
Το ετήσιο Συνέδριο ABTA (ΑΒΤΑ – The Travel Convention), το οποίο φέτος διοργανώνεται με την υποστήριξη του Υπουργείου Τουρισμού και του Ε.Ο.Τ., συνιστά θεσμό για τον ταξιδιωτικό κλάδο του Ηνωμένου Βασιλείου και ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Η διοργάνωση συγκεντρώνει πάνω από 200 συνέδρους, εκπροσώπους του ταξιδιωτικού κλάδου καθώς και εκπροσώπους του βρετανικού και διεθνούς Τύπου.