Ο πρόεδρος της Καταλονίας, Salvador Illa, και ο δήμαρχος της Βαρκελώνης, Jaume Collboni, δεσμεύτηκαν να αυξήσουν τον τουριστικό φόρο στα κρουαζιερόπλοια που κάνουν στάση στη δημοφιλή πόλη της Βαρκελώνης, σε συνάντησή που είχαν την περασμένη εβδομάδα.
Σύμφωνα με τον κ. Collboni, η πόλη υποδέχεται 1,6 εκατομμύρια τουρίστες κρουαζιέρας βραχείας διαμονής και οι προοπτικές ανάπτυξης “δεν είναι αποδεκτές”.
Οι δύο σοσιαλιστές ηγέτες έχουν δεσμευτεί να αυξήσουν σημαντικά τον τουριστικό φόρο, που εισήχθη για πρώτη φορά το 2012 και ο οποίος σήμερα ορίζεται σε 4 ευρώ ανά άτομο και ανά ημέρα, για τα κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν στάσεις κάτω των 12 ωρών στη Βαρκελώνη.
Τα συγκεκριμένα στοιχεία του νέου φόρου δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί, καθώς ο φόρος πρέπει να εγκριθεί με νέο νόμο, που θα συνοδεύει τον καταλανικό προϋπολογισμό του 2025.
Κατά την αποχώρησή του από τη συνεδρίαση, ωστόσο, ο δήμαρχος της Βαρκελώνης διαβεβαίωσε ότι η αύξηση θα είναι “σημαντική” και εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα συμβάλει στον “έλεγχο της ζήτησης”.
Ο υπουργός Προεδρίας, Albert Dalmau, επιβεβαίωσε τη συμφωνία και δήλωσε ότι το θέμα θα συνοδευτεί από “έναν πιο σφαιρικό προβληματισμό για τη φορολογία του τουρισμού”, που θα μπορούσε να επηρεάσει ολόκληρη την Καταλονία.
Αυτό έρχεται αφού ο κ. Collboni ανακοίνωσε τον Ιούνιο αμφιλεγόμενα μέτρα για την απαγόρευση στους τουρίστες να νοικιάζουν πάνω από 10.000 παραθεριστικές κατοικίες, που είναι καταγεγραμμένες στη Βαρκελώνη. από το 2028.
Μιλώντας στην ισπανική εφημερίδα El Paid, ο ίδιος δήλωσε: “Η Βαρκελώνη είναι μια πόλη που είναι ανοιχτή στους επισκέπτες και ο τουρισμός αποτελεί σημαντικό τομέα της οικονομίας της. Τούτου λεχθέντος, είμαι αποφασισμένος να αντιμετωπίσω τις συνέπειες που έχει ο μαζικός τουρισμός για την πόλη. Αυτό σημαίνει ότι θα φτάσω μέχρι τέλους με την απαγόρευση των τουριστικών διαμερισμάτων το 2028. Αλλά θα αυξήσουμε, επίσης, σημαντικά τον φόρο για τους επισκέπτες κρουαζιερόπλοιων.
Πρόσθεσε ότι η αύξηση του φόρου κρουαζιέρας δεν αποσκοπεί στην αποτροπή των επισκεπτών κρουαζιέρας, αλλά στη διασφάλιση της συμβολής τους στα έσοδα, που θα μπορούσαν να επενδυθούν σε έργα για την πόλη, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης κλιματισμού στα σχολεία.
Μεταξύ των άλλων πολιτικών που πρέπει να εξεταστούν είναι η στέγαση. Η κυβέρνηση και το δημοτικό συμβούλιο συμφώνησαν, επίσης, να επαναλάβουν το σχέδιο για την κατασκευή 1.700 δημόσιων κατοικιών σε έως και 27 κενά οικόπεδα, που παραχωρήθηκαν από το δημοτικό συμβούλιο, μια πρόταση που είχε, ήδη, συμφωνηθεί με την προηγούμενη κυβέρνηση υπό τον Pere Aragonès, αλλά η οποία έπεσε στο κενό λόγω της απόρριψης από το Κοινοβούλιο στον προϋπολογισμό του 2024.