©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

WTM: Υποχώρηση της “εκρηκτικής” ζήτησης, νέοι προορισμοί στο προσκήνιο και ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής διαμορφώνουν την ταξιδιωτική “εικόνας” του 2024 | Ελλάδα και Τουρκία οι μόνοι προορισμοί που ξεπέρασαν τα μεγέθη του 2019

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Μια μεταστροφή στα διεθνή ταξίδια, με έμφαση σε ένα ευρύτερο φάσμα προορισμών, μια αλλαγή, που είναι πιθανό να ανοίξει νέες… πόρτες σε ταξιδιωτικούς προορισμούς παγκοσμίως, αναμένεται το 2024. Ο ρυθμός ανάπτυξης, ωστόσο, προβλέπεται να είναι βραδύτερος από ό,τι το 2023, καθώς ο όγκος των ταξιδιών αναψυχής σταθεροποιείται στα προ-πανδημικά επίπεδα και το “κύμα” ζήτησης που καταγράφηκε μετά την πανδημία υποχωρεί. Αυτό προκύπτει στην τελευταία έκθεση της WTM, Global Travel Report.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης, περισσότεροι προορισμοί θα ξεπεράσουν τα έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό του 2019 το 2024 και σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί της Ευρώπης, όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Τουρκία, θα σημειώσουν σημαντική αύξηση των τουριστικών δαπανών, συνεισφέροντας στο 30% της αύξησης των παγκόσμιων ταξιδιωτικών δαπανών από το 2019.

Η αύξηση των ταξιδιών αναψυχής ποικίλλει από χώρα σε χώρα, και για την Ευρώπη προβλέπεται πως παραδοσιακά αγαπημένοι προορισμοί όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Τουρκία θα συνεχίζουν να ευημερούν και είναι πιθανό να διατηρήσουν την αναπτυξιακή τους πορεία και το 2024. Ειδικότερα, αναμένεται να ηγηθούν των εισερχόμενων ταξιδιωτικών δαπανών στη Γηραιά ήπεριο, με την Τουρκία να ανεβαίνει δύο θέσεις από την κατάταξη του 2019. Η Πορτογαλία, από την άλλη, πρόκειται επίσης να ανέβει στην κατάταξη, αποτελώντας δυνητικά την έβδομη μεγαλύτερη αγορά, από την ένατη που ήταν το 2019.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι έτοιμες να διατηρήσουν το προβάδισμά τους στις εισερχόμενες ταξιδιωτικές δαπάνες αναψυχής, οι οποίες προβλέπεται να αυξηθούν κατά 8% σε σύγκριση με το 2019.

Αντίθετα, στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, οι δαπάνες αναψυχής αναμένεται να παραμείνουν κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα. Αυτό αποδίδεται στην καθυστερημένη επαναλειτουργία από την εποχή της πανδημία. Οι βασικές αγορές στην περιοχή αυτή, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ταϊλάνδης και της Ιαπωνίας, είναι πιθανό να παρουσιάσουν χαμηλότερα επίπεδα δαπανών σε σύγκριση με το 2019. Παρά ταύτα, η Κίνα παραμένει ο μεγαλύτερος “καταναλωτής”, με τα στοιχεία του 2024 να αναμένεται να ξεπεράσουν εκείνα του 2019. Άλλες χώρες της περιοχής που θα ακολουθήσουν το παράδειγμα της Κίνας είναι η Ινδίας τουΧονγκ Κονγκ, η Νότια Κορέα και η Σιγκαπούρη.

Εν τω μεταξύ, μικρότερες αγορές, που προηγουμένως ήταν λιγότερο σημαντικές, όπως η Αλβανία, η Κροατία και οι Μαλδίβες, σημειώνουν αξιοσημείωτη ανάπτυξη μετά την επαναλειτουργία τους. Οι προβλέψεις αναφέρουν αύξηση άνω του 50% το 2024, σε σύγκριση με το 2019, που οφείλεται στην καλύτερη συνδεσιμότητα και στην εστίαση στην τουριστική ανάπτυξη.

Η Ελλάδα ξεπέρασε σε επισκεψιμότητα το 2019 εφέτος

Το 2023, η Γαλλία και η Ισπανία κατέχουν τα “ηνία” στα εισερχόμενα ταξίδια αναψυχής, με πάνω από 70 εκατομμύρια επισκέψεις η καθεμία. Ακολουθούν η Τουρκία και οι Ηνωμένες Πολιτείες, με πάνω από 40 εκατομμύρια επισκέψεις η καθεμία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ των δέκα κορυφαίων προορισμών τουρισμού αναψυχής, μόνο η Τουρκία και η Ελλάδα ξεπέρασαν τα επίπεδα επισκεψιμότητας του 2019. Οι αριθμοί της Γαλλίας είναι συγκρίσιμοι με το 2019, ενώ οι επισκέψεις αναψυχής σε χώρες της Ασίας-Ειρηνικού, όπως η Ταϊλάνδη και η Ιαπωνία, είναι σημαντικά χαμηλότερες, εν μέρει λόγω της καθυστερημένης επανέναρξης των εξερχόμενων ταξιδιών της Κίνας.

Χώρες όπως η Σαουδική Αραβία και η Αλβανία παρουσιάζουν ισχυρή αύξηση στις αφίξεις αναψυχής, με τη Σαουδική Αραβία να εφαρμόζει τη στρατηγική της “Όραμα 2030” και την Αλβανία να καταγράφει αύξηση 43% στις αφίξεις αναψυχής, σε σύγκριση με το 2019. Η Πολωνία παρουσιάζει επίσης ισχυρή ανάπτυξη, με αύξηση άνω του 30% στις εισερχόμενες επισκέψεις αναψυχής.

Ανθεκτικά τα ταξίδια αναψυχής το 2024

Παρά τις διάφορες προκλήσεις, ο τομέας των ταξιδιών αναψυχής είναι έτοιμος για ισχυρές επιδόσεις το 2024. Ο τομέας έχει επιδείξει ανθεκτικότητα, ξεπερνώντας σταθερά τις ευρύτερες οικονομικές τάσεις. Τα ταξίδια έχουν γίνει μια προτιμώμενη δαπάνη για τους καταναλωτές, ξεπερνώντας άλλες κατηγορίες διακριτικών δαπανών. Ενώ, δεδομένων των σημαντικών επιπλέον αποταμιεύσεων που έχουν συσσωρεύσει ορισμένα νοικοκυριά, υπάρχει μια επιπλέον ζήτηση έτοιμη να αξιοποιηθεί. Έτσι, η έμφαση στα ταξίδια αναμένεται να αποτελέσει κυρίαρχη τάση και το 2024.

“Αγκαλιάζοντας” την ποικιλομορφία

Στον απόηχο της πανδημίας, οι ταξιδιώτες αρχικά στράφηκαν προς οικείους, “ασφαλείς” προορισμούς. Ωστόσο, το 2024 προβλέπεται μια αλλαγή, με τους ταξιδιώτες να αναμένεται να διαφοροποιήσουν τις επιλογές προορισμού. Παρόλα αυτά, η αύξηση της ζήτησης για ταξίδια αναψυχής προβλέπεται να επιβραδυνθεί, σε σύγκριση με την εκρηκτική αύξηση που παρατηρήθηκε το 2023. Η επιβράδυνση αυτή αποδίδεται στην ευθυγράμμιση των ταξιδιών αναψυχής με τα προ-πανδημικά επίπεδα και όχι στην οικονομική ύφεση.

Ο αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής στα ταξίδια

Κοιτάζοντας προς το 2024, μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις για τον κλάδο των ταξιδιών είναι η κλιματική αλλαγή. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες, έχουν επηρεάσει σοβαρά προορισμούς, ιδίως στην Ευρώπη. Τα γεγονότα αυτά, που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή και σε φαινόμενα όπως το Ελ Νίνιο, αναμένεται να συνεχιστούν και το 2024, θέτοντας προκλήσεις για ορισμένους προορισμούς. Ωστόσο, οι διαταραχές αυτές είναι πιθανό να αναδιανείμουν την τουριστική ζήτηση και όχι να τη μειώσουν. Οι προσπάθειες για τη διαχείριση του υπερτουρισμού και την προσαρμογή στην άνοδο της θερμοκρασίας της Ευρώπης μπορεί να συμβάλουν στην ομοιόμορφη κατανομή των τουριστών κατά τις περιόδους αιχμής.

Κίνδυνοι και ευκαιρίες

Η ταξιδιωτική βιομηχανία αντιμετωπίζει πιθανούς κινδύνους και ευκαιρίες. Οι δημογραφικές αλλαγές, όπως η γήρανση του πληθυσμού, θα επηρεάσουν πιθανώς τα ταξιδιωτικά πρότυπα. Μέχρι το 2050, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω αναμένεται σχεδόν να διπλασιαστεί, επηρεάζοντας τόσο τις δραστηριότητες, όσο και τις επιλογές προορισμού.

Η αυξανόμενη τάση για βιώσιμα ταξίδια θα αναδιαμορφώσει τον κλάδο. Τάσεις όπως τα αργά ταξίδια μπορεί να κερδίσουν “έδαφος”, με τους καταναλωτές να επιλέγουν λιγότερα και μεγαλύτερα ταξίδια. Επιπλέον, η κλιματική αλλαγή θα μπορούσε να επηρεάσει άμεσα τα ταξιδιωτικά πρότυπα, αλλάζοντας ενδεχομένως τις παραδοσιακές ταξιδιωτικές εποχές.

Εντούτοις, παρά τις προκλήσεις αυτές, οι εξελίξεις στην τεχνολογία και η καινοτόμος διαχείριση μπορούν να εξασφαλίσουν τη συνεχή ευημερία του τουρισμού αναψυχής, με οφέλη για τις οικονομίες, τις κοινότητες και τους ταξιδιώτες.

Κοιτάζοντας προς το 2030 και μετά

Μακροπρόθεσμα, οι προορισμοί θα επωφεληθούν από την αύξηση των εισοδημάτων στις αναδυόμενες αγορές, που θα οδηγήσει σε αύξηση της ταξιδιωτικής ζήτησης. Για παράδειγμα, ο αριθμός των κινεζικών νοικοκυριών που μπορούν να αντέξουν οικονομικά διεθνή ταξίδια αναμένεται να διπλασιαστεί την επόμενη δεκαετία, με παρόμοιες τάσεις σε αγορές όπως η Ινδία και η Ινδονησία.

Αυτό το “κύμα” από τις αναδυόμενες αγορές της Ασίας θα επηρεάσει θετικά, τόσο τους περιφερειακούς, όσο και τους παγκόσμιους προορισμούς. Η Ταϊλάνδη και η Ιαπωνία, ειδικότερα, πρόκειται να επωφεληθούν σημαντικά από την αυξημένη αγοραστική δύναμη της κινεζικής μεσαίας τάξης. Ο ρόλος της Κίνας, τόσο ως ταξιδιωτικού προορισμού, όσο και ως αγοράς προέλευσης αναμένεται επίσης να διευρυνθεί, με τις δαπάνες της για τον εισερχόμενο τουρισμό να προβλέπεται ότι θα υπερδιπλασιαστούν έως το 2033, σε σύγκριση με το 2024.

Χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, η Αίγυπτος και η Νότια Αφρική αναμένεται επίσης να δουν διπλασιασμό των τουριστικών δαπανών για τον εισερχόμενο τουρισμό, χάρη στις συνεχιζόμενες επενδύσεις και την ανάπτυξη των προορισμών. Η ανάπτυξη αυτή θα τους επιτρέψει να κατακτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο της διευρυνόμενης παγκόσμιας ζήτησης. Ωστόσο, στην Αμερική και την Ευρώπη προβλέπονται πιο συγκρατημένοι ρυθμοί ανάπτυξης, γεγονός που αντανακλά τις ώριμες αλλά εύρωστες ταξιδιωτικές αγορές τους.

 

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *