Photo by Artem Beliaikin on Pexels

ΕΡΕΥΝΑ: Πώς οι καταναλωτικές τάσεις επηρεάζουν τα ταξίδια | Από την τεχνητή νοημοσύνη στο Greenwashed

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Έξι κορυφαίες καταναλωτικές τάσεις παγκοσμίως έχουν ήδη κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών και είναι πιθανό να συνεχίσουν να το κάνουν και φέτος, ενώ έχουν διεισδύσει και στον τομέα των ταξιδιών, σύμφωνα με την Euromonitor.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται στην κορυφή των κορυφαίων καταναλωτικών τάσεων, σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με την έκθεση Top Global Consumer Trends 2024 της Euromonitor.

Πριν ακόμη συμπληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2023, ταξιδιωτικές εταιρίες, όπως η Expedia και η Kayak, παρουσίασαν τα πρώτα τους plugins ChatGPT. Και ο κλάδος μπορεί να αναμένει περαιτέρω εξελίξεις καθώς η τεχνολογία και τα εργαλεία ωριμάζουν.

“Τα νέα εργαλεία εξελίσσονται σε συν-δημιουργούς για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας τις αποφάσεις τους και αναδιαμορφώνοντας τις προσδοκίες τους από τη δέσμευση με τη μάρκα”, δήλωσε η Euromonitor. Για να προσθέσει: “Αυτές οι πλατφόρμες θα ενσωματώνονται όλο και περισσότερο στην καθημερινή ζωή των καταναλωτών. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αξιοποιήσουν τη γενεσιουργό τεχνητή νοημοσύνη για να ενισχύσουν την εξατομίκευση και να βελτιώσουν τη συνολική εμπειρία των πελατών”.

Επιπλέον, η έρευνα της εταιρίας αποκάλυψε ότι το 42% των καταναλωτών αισθάνεται άνετα με τους φωνητικούς βοηθούς που παρέχουν εξατομικευμένες πληροφορίες για προϊόντα, ενώ μόνο το 17% αισθάνεται άνετα με τη χρήση ενός bot για την επίλυση σύνθετων ζητημάτων εξυπηρέτησης πελατών.

Οι ταξιδιωτικές εταιρίες έχουν λάβει υπόψη τους την αναπτυσσόμενη τάση της Τεχνητής Νοημοσύνης με εφαρμογές που αναδύονται σε όλα τα τμήματα του κλάδου, από τα επαγγελματικά ταξίδια και τα ξενοδοχεία μέχρι τις εκδρομές, τις δραστηριότητες και την ενοικίαση διακοπών.

Οι καταναλωτές έχουν επίσης εξοικειωθεί με την τεχνολογία. Μια έκθεση που κυκλοφόρησε από τη συμβουλευτική εταιρία διαχείρισης Oliver Wyman στα τέλη του περασμένου έτους αποκάλυψε ότι το ένα τρίτο των ταξιδιωτών αναψυχής είχε χρησιμοποιήσει εργαλεία που βασίζονται στη γενεσιουργό τεχνητή νοημοσύνη. Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η υιοθέτηση ήταν υψηλή για μια σχετικά νέα τεχνολογία και πρόσθεσε ότι το ποσοστό ικανοποίησης ήταν επίσης υψηλό.

Όπως συμπεραίνει η Euromonitor, οι καταναλωτές θα περιμένουν από τις ταξιδιωτικές εταιρίες να συμβαδίζουν με την τεχνολογία.

Ορισμένες λιγότερο αναμενόμενες συνέπειες της τάσης της γενεσιουργό τεχνητής νοημοσύνης που αξίζει να παρακολουθήσουμε περιλαμβάνουν το κατά πόσον οι ταξιδιωτικές εταιρίες θα αναπτύξουν εσωτερικές ομάδες ή θα εξαγοράσουν υφιστάμενους “παίκτες”. Μπορούμε επίσης να περιμένουμε ότι οι ταξιδιωτικές εταιρίες θα δημιουργήσουν νέους ρόλους εντός των οργανισμών τους για ηγέτες AI.

Σημείο αναφοράς τα οικονομικά

Παράγοντες όπως οι παγκόσμιες συγκρούσεις, ο πληθωρισμός και η κρίση του κόστους ζωής έχουν συμβάλει στην αβεβαιότητα του 2023, οδηγώντας πολλούς καταναλωτές να εξετάσουν τα οικονομικά τους. Ενώ η συσσωρευμένη ταξιδιωτική ζήτηση δεν έδειξε σημάδια ύφεσης πέρυσι, η Euromonitor ανέδειξε τους “Value Hackers” ως μία από τις παγκόσμιες καταναλωτικές τάσεις για το 2024.

Είπε ότι το 44% των καταναλωτών σχεδίαζε να εξοικονομήσει περισσότερα χρήματα το 2023, προσθέτοντας ότι “χρησιμοποιούν όλο και πιο έξυπνες στρατηγικές για να πετύχουν τις καλύτερες προσφορές”.

Πρόκειται για μια τάση που έχει ήδη μεταδοθεί στα ταξίδια με τις πρωτοβουλίες Buy now, Pay later (BNPL) και ακόμη και Save now, Buy later να προστίθενται στις επιλογές πληρωμής των online ταξιδιωτικών εταιρειών.

Η Klarna είναι η τελευταία που ανακοίνωσε τα σχέδιά της να επεκταθεί στον ταξιδιωτικό τομέα, με συνεργασίες με την Cathay Pacific και την CarTrawler για τις υπηρεσίες BNPL.

Ένα ακόμη παράδειγμα, που αναφέρει η Euromonitor, είναι η Turkish Airlines, η οποία προσφέρει δωρεάν διανυκτέρευση για τους επιβάτες που ταξιδεύουν μέσω Κωνσταντινούπολης με ενδιάμεση στάση άνω των 20 ωρών.

Η βιωσιμότητα στο επίκεντρο

Η εταιρία επισημαίνει επίσης το “Greenwashed Out” ως τάση που πρέπει να παρακολουθήσουμε το 2024. Πρόκειται για μια πρόκληση για την ταξιδιωτική βιομηχανία, η οποία συχνά προβάλλεται για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τις μη βιώσιμες πρακτικές της.

“Ενώ οι καταναλωτές προσπαθούν να ζήσουν πιο βιώσιμα, αμφισβητούν κατά πόσο οι εταιρίες και οι κυβερνήσεις αξιοποιούν πλήρως τους διαθέσιμους πόρους για να δημιουργήσουν ουσιαστικό αντίκτυπο. Θέλουν οι οργανισμοί να βγουν μπροστά και να παρουσιάσουν αποδείξεις για τις οικολογικές τους δεσμεύσεις”, αναφέρει η Euromonitor στην έκθεσή της.

Τον Δεκέμβριο, η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων (Advertising Standards Authority), ο εποπτικός οργανισμός του Ηνωμένου Βασιλείου για τη διαφήμιση, απαγόρευσε διαφημίσεις των εταιριών Air France, Lufthansa και Etihad, λέγοντας ότι παραπλανούσαν τους καταναλωτές σχετικά με τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.

Ενώ οι καταναλωτές μπορεί να σπεύδουν να επισημάνουν το “greenwashing”, πρόσφατη έρευνα της Phocuswright αποκάλυψε ότι παρά τις καλές προθέσεις, δεν είναι σαφές πώς να ταξιδεύουν με βιώσιμο τρόπο και οι βιώσιμες εκτιμήσεις σπάνια υπεισέρχονται στην απόφαση αγοράς.

Η περαιτέρω ρύθμιση θα συνεχίσει να επηρεάζει τις εταιρικές πρωτοβουλίες και τους στόχους. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η απαίτηση για τις δημόσιες εταιρίες να υποβάλλουν εκθέσεις σχετικά με τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο έχει πλέον επεκταθεί σε εταιρίες με 500 υπαλλήλους. Η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την υποβολή εκθέσεων εταιρικής βιωσιμότητας σημαίνει ότι οι εταιρίες θα πρέπει να παρακολουθούν και να υποβάλλουν εκθέσεις σχετικά με τον αντίκτυπο των ταξιδιών στο περιβάλλον και τους ανθρώπους.

Στιγμές χαράς

Μια ακόμη τάση που αξίζει να επισημανθεί από την έκθεση της Euromonitor είναι οι “Απολαυστικοί περισπασμοί”. Η τάση τροφοδοτεί την επιθυμία των καταναλωτών να ξεφύγουν από το καθημερινό άγχος και την ευρύτερη κατάσταση της παγκόσμιας αβεβαιότητας.

Σύμφωνα με τη Euromonitor, το 29% των καταναλωτών θα ένιωθε άνετα να παρακολουθείται η διάθεσή τους, επιτρέποντας στα brands να προσαρμόζουν τις εμπειρίες ανάλογα με το πώς αισθάνονται.

Ο υποβλητικός χαρακτήρας των ταξιδιών καθιστά αυτό το εγχείρημα ευκολότερο για τον κλάδο από ό,τι ίσως σε άλλους τομείς. Πολλές ταξιδιωτικές εταιρίες ξεκινούν εκστρατείες μάρκετινγκ στην αλλαγή του χρόνου, προτρέποντας τους καταναλωτές να κλείσουν ένα ηλιόλουστο διάλειμμα. Ωστόσο, η σπανιότητα των ταξιδιών παραμένει μια πρόκληση που οδηγεί τις ταξιδιωτικές εταιρίες να σκεφτούν την αύξηση της αλληλεπίδρασης με τους καταναλωτές ή τη συνεργασία με ομοειδείς μάρκες.

“Οι Απολαυστικοί Περισπασμοί είναι στιγμές που προκαλούν θετικά συναισθήματα”, δήλωσε η Euromonitor. “Σκεφτείτε: συναρπαστικές, συγκινητικές ή παιχνιδιάρικες. Αυτές οι αλληλεπιδράσεις βοηθούν να πυροδοτηθεί η χαρά και να εκτονωθεί η ένταση, επιτρέποντας στους καταναλωτές να αφήσουν πίσω τους τις ανησυχίες τους – έστω και για λίγα λεπτά”, ανέφερε.

Οι υπόλοιπες τάσεις που επισημάνθηκαν από την εταιρία: “Προοδευτικά πολωμένοι” και “Πραγματιστές της ευεξίας”, θα συνεχίσουν επίσης να διεισδύουν στα ταξίδια.

Το “Προοδευτικά Πολωμένοι” αναφέρεται στις αξίες με τις οποίες ευθυγραμμίζονται οι καταναλωτές και οι οποίες τελικά επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις. Σύμφωνα με την Euromonitor, “οι άνθρωποι είναι πιο γρήγοροι στο να καλέσουν ή να αποφύγουν εταιρίες που προωθούν εκστρατείες μάρκετινγκ γύρω από αμφιλεγόμενα θέματα”, οπότε οι ταξιδιωτικές μάρκες που καταφέρνουν να αξιοποιήσουν τις αξίες των πελατών τους θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους.

Τέλος, η τάση ευεξίας υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό στα ταξίδια με αποδράσεις τύπου ψηφιακής αποτοξίνωσης που προσφέρονται από πολλά ξενοδοχεία και άλλους ταξιδιωτικούς παρόχους εδώ και αρκετά χρόνια. Επιπλέον, μια σειρά από νεοσύστατες επιχειρήσεις που επικεντρώνονται στην ευεξία, συμπεριλαμβανομένων των CalmGetaways και Boddy, έχουν εμφανιστεί πρόσφατα, ενώ άλλες, όπως η Vacayou, επεκτείνουν τις υπηρεσίες τους. Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις διαμονής, όπως η Raus, οι οποίες ενθαρρύνουν ένα διάλειμμα από την καθημερινότητα, κερδίζουν επίσης έδαφος.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *