ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΕΤΕ: Ανδρέας Ανδρεάδης

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
– 20 εκ. τουρίστες και +3% στο ΑΕΠ σε μια τριετία

– Το 50% των θεωρήσεων visa πρέπει να είναι 3ετούς διάρκειας
– Δεν υπάρχουν άνεργοι του Τουρισμού στις μεγάλες τουριστικές περιοχές

 Με μια ομιλία εφ όλης της ύλης ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης υπογράμμισε την σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί τον τελευταίο χρόνο στα θέματα του Τουρισμού, τόνισε όμως ότι απομένουν πολλά να γίνουν, θέτοντας οκτώ κύρια σημεία: 
1. Μείωση του ΦΠΑ της ακτοπλοίας στο 6,5%, μείωση του ΦΠΑ του τουριστικού πακέτου στο 6,5%. 
2. Μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 5%, και σε δεύτερη φάση κατά 10%. 
3. Χορήγηση visa Schengen εντός 24 ωρών, με ποσοστό πολλαπλών θεωρήσεων τριετούς διάρκειας 50%. Οριστική επίλυση με την χορήγηση ηλεκτρονικής βίζας. 
4. Καθιέρωση εννιαίου φόρου ακίνητης περιουσίας, από το 2014, 0,66 τοις χιλίοις σε όλα τα τουριστικά καταλύματα, αδιακρίτως νομικής μορφής λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων τόσο των ιδιοχρησιμοποιούμενων, όσο και των ενοικιαζόμενων. 
5. Μείωση της υπέρμετρης φορολόγησης του πετρελαίου θέρμανσης και του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, μέσα από την ουσιαστική απελευθέρωση της παραγωγής και της διάθεσης της ηλεκτρικής ενέργειας. 
6. Άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων της εικόνας της Αθήνας. Περισσότερα για αυτό το βράδυ. 
7. Οριστική επίλυση της νέου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των λιμένων και των δημόσιων μαρινών της χώρας με ιδιωτικό μάνατζμεντ. 
8. Τέλος, έναρξη της άμεσης χρηματοδότησης από το τραπεζικό μας σύστημα των τουριστικών επιχειρήσεων με ανταγωνιστικά επιτόκια. 
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα των χορηγήσεων visa, σημειώνοντας εμφατικά ότι στη Μόσχα κατατίθενται πλέον 16.000 αιτήσεις σε ημερήσια βάση, σημειώνοντας αύξηση 50% σε σχέση με πέρυσι και γνωστοποίησε ότι το προξενείο ζήτησε εννέα ακόμη υπαλλήλους προκειμένου να ανταποκριθεί στον φόρτο που έχει δημιουργηθεί, αίτημα που θα ικανοποιηθεί από τον ΣΕΤΕ , ο οποίος ήδη καλύπτει το κόστος εργασίας 25 ατόμων που στελεχώνουν τα Προξενεία της χώρας στις αγορές με τον μεγαλύτερο όγκο αιτημάτων για χορήγηση θεωρήσεων.
Το ζήτημα στο οποίο δίνεται πλέον μεγάλη έμφαση από πλευράς αγοράς, είναι η εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού να αυξηθεί ο αριθμός των θεωρήσεων πολλαπλών εισόδων τριετούς διάρκειας στο 50% του συνόλου των θεωρήσεων. Όπως, όμως, ανέφερε ο κ. Ανδρεάδης χθες, παρατηρείται μία “δυσκολία” στην επίτευξη αυτού του στόχου, τόσο από πλευράς ορισμένων προξενείων όσο και από τους παρόχους. Για τους τελευταίους, βέβαια, υπάρχει εξήγηση, καθώς με κάθε χορήγηση μίας visa τριετούς διάρκειας, τα visa centers, χάνουν άλλες 4-5, τις οποίες θα έπρεπε να βγάλει το ίδιο άτομο και τα αντίστοιχα χρήματα, βέβαια…
Είπε δε ότι ο πρωθυπουργός έχει ζητήσει τριμηνιαία αναφορά για την πρόοδο ή τα προβλήματα στις θεωρήσεις visa.

Ακόμη, αναφερόμενος σε όσα έγιναν τον τελευταίο χρόνο είπε:

“Η χρονιά που πέρασε ήταν μία πολύ αποδοτική, θα έλεγα ιστορική χρονιά για τον Σύνδεσμό μας:
1. Ο ΣΕΤΕ έγινε δια νόμου ισότιμος με την ΓΣΕΕ, τον ΣΕΒ, την ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ κοινωνικός εταίρος, ένα όνειρο δύο δεκαετιών. Συμμετέχουμε πλέον σε όλα τα Διοικητικά Συμβούλια οργανισμών, επιτροπές Υπουργείων κλπ όπου συμμετέχουν και οι άλλοι τέσσερεις κοινωνικοί εταίροι, παρεμβαίνουμε στην χάραξη στρατηγικών σε όλα τα επίπεδα και διεκδικούμε πρωτοβουλίες και κονδύλια που διατίθενται από το νυν και επόμενο ΕΣΠΑ για δράσεις. Από εμάς εξαρτάται το πόσο πολύ θα αναπτυχθούμε, οι δυνατότητες θα έλεγα είναι σχεδόν απεριόριστες.
2. Σήμερα είναι πραγματικότητα η δημιουργία της μη κερδοσκοπικής εταιρείας Marketing Greece ΑΕ, με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 2 εκατ. Ευρώ, όπου ο ΣΕΤΕ συμμετέχει με ποσοστό 80%. Τα γραφεία της είναι στην Βουκουρεστίου 20. Στόχος της Marketing Greece ΑΕ, είναι να υποστηρίξει το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ στην δημιουργία νέας τουριστικής ταυτότητας της Ελλάδας και των προορισμών της, μέσα από ένα υψηλής ποιότητας πλάνο σύγχρονης και πολυεπίπεδης επικοινωνιακής στρατηγικής. Σε πλήρη ευθυγράμμιση με την εθνική στρατηγική, θα βοηθήσει καθοριστικά την τοπική αυτοδιοίκηση και τις τουριστικές επιχειρήσεις, στην έρευνα των αγορών και την αποτελεσματική στόχευση, όσο και στον επανασχεδιασμό και προώθηση σύγχρονων τουριστικών προϊόντων, πέραν του συμβατικού μοντέλου του μαζικού τουρισμό ήλιου και θάλασσας. Παραδείγματα προϊόντων: Τουρισμός πολυτελείας ήλιου και θάλασσας, αυθεντικός τουρισμός ήλιου και θάλασσας, city breaks, συνέδρια και εκδηλώσεις, τουρισμός τρίτης ηλικίας, τουρισμός υγιείας, ιατρικός τουρισμός, τουρισμός υπαίθρου, χειμερινός τουρισμός κλπ με τον πολιτισμό και τη γαστρονομία μας να υποστηρίζουν σχεδόν όλα αυτά τα προιόντα – εμπειρίες. Το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας παρουσιάσθηκε πρόσφατα. Η εταιρεία είναι σε φάση ολοκλήρωσης της βασικής στελέχωσης της και εφαρμογής του επιχειρησιακού σχεδίου της, ο Γενικός Διευθυντής, κ. Ι Πάρσαλης είναι εδώ να σας δώσει περισσότερες πληροφορίες.
3. Το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, το ΙΝΣΕΤΕ, έχει συσταθεί και είναι επίσης πραγματικότητα. Θα στεγάζεται στον ισόγειο χώρο και στον μεσοόροφο στην ίδια διεύθυνση με τον ΣΕΤΕ, Λ. Αμαλίας 34. Πρόσφατα, παραλάβαμε το επιχειρησιακό του σχέδιο και ξεκινά άμεσα η στελέχωση του. Στον άμεσο σχεδιασμό για την αύξηση και την ποιοτική βελτίωση της προσφοράς, το ΙΝΣΕΤΕ σε στενή συνεργασία με τα Υπουργεία Τουρισμού και Ανάπτυξης, οργανώνει ένα αναλυτικό σχέδιο – χάρτη προτεραιοτήτων των απαιτούμενων δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων κατανεμημένο χωροταξικά και ανά κατηγορία επένδυσης, με στόχο να επιτευχθούν ετήσιες επενδύσεις στον τουρισμό ύψους τουλάχιστον 2,5 δισ. Ευρώ. Ο χάρτης αυτός είναι απαραίτητος τόσο για το νέο ΕΣΠΑ, όσο και για την ορθή αξιολόγηση των επενδύσεων από τις επιτροπές του νέου επενδυτικού νόμου. Παράλληλα, θα δομηθεί ένα νέο σύστημα κριτηρίων πιστοποίησης της ποιότητας των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών π.χ. αστεριών, κλειδιών, εστιατορίων, ταξί κλπ, που αποτελεί ζήτημα απόλυτης προτεραιότητας για την ουσιαστική αναβάθμιση της ποιότητας και ανταγωνιστικότητας του τουρισμού μας. Σε ότι αφορά στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού, το ΙΝΣΕΤΕ θα ξεκινήσει ένα ιδιαίτερα σημαντικό πρόγραμμα πιστοποίησης της ποιότητας της παρεχόμενης τουριστικής κατάρτισης και εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα επιταγής εισόδου στην αγορά εργασίας του τουριστικού τομέα για 10.000 νέους ανέργους για τον τουρισμό, που οργανώθηκε με συνεργασία των Υπουργείων Εργασίας και Τουρισμού και του ΣΕΤΕ, με τη συνεργασία της ΕΕΔΕ, δέχθηκε 52.500 αιτήσεις! Αυτό δείχνει το εξαιρετικό ενδιαφέρον των νέων για εργασία στον τουρισμό αλλά και το πόσα πολλά πρέπει να γίνουν στον τομέα αυτό τόσο από το κράτος, όσο και από τους επιχειρηματίες.Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ύψους 39 εκατ. Ευρώ, υλοποιείται από τον ΣΕΤΕ και όχι από το ΙΝΣΕΤΕ, δεδομένου ότι ο ΣΕΤΕ ήδη απέκτησε διαχειριστική επάρκεια διαχείρισης τέτοιων προγραμμάτων, ενώ το ΙΝΣΕΤΕ θα την αποκτήσει μετά την στελέχωσή του.
4. Στο επίπεδο διαχείρισης τρεχόντων θεμάτων – αιτημάτων, οι δυνατότητες και η αποτελεσματικότητα στις παρεμβάσεις του ΣΕΤΕ, ιδιαίτερα μετά την αναγνώρισή μας ως θεσμικού κοινωνικού εταίρου, αυξήθηκαν θεαματικά. Σε αυτό βοηθά ιδιαίτερα η ενότητα του τουριστικού τομέα, η οποία παρά τις δύσκολες συγκυρίες, είναι ισχυρότερη από ποτέ αλλά και η διαρκής στήριξη και συνεργασία με την Υπουργό Τουρισμού και τους Γενικούς Γραμματείς της, την οποία και ευχαριστώ θερμά. Επίσης, η καλή σχέση και αποτελεσματική πολυεπίπεδη συνεννόηση με μεγάλο αριθμό Υπουργών και Γενικών Γραμματέων Υπουργείων που έχουν συνειδητοποιήσει πλήρως την σημασία του τουρισμού για την έξοδο από την κρίση, αναφέρω ενδεικτικά τα Υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας, Ανάπτυξης, Εξωτερικών, Περιβάλλοντος και Γεωργίας. Πάνω από όλα, η διαρκής συνεργασία, ο συντονισμός και παρακολούθηση της ευρύτερης τουριστικής δραστηριότητας από τον Πρωθυπουργό, με συγκεκριμένες συναντήσεις, πρόγραμμα και χρονοδιάγράμμα υλοποίησης. Υπήρξε ένα διαχρονικά ζητούμενο που σήμερα για πρώτη φορά έγινε πραγματικότητα.
Τι άλλο πετύχαμε τον τελευταίο χρόνο;
1. Δημιουργήθηκε το αυτόνομο Υπουργείο Τουρισμού. Με τη θεσμική ενδυνάμωσή του με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, δεν μπορεί πλέον στο μέλλον να καταργηθεί. Ολοκληρώθηκαν η ολοκληρώνονται σε μεγάλο βαθμό οι νομοθετικές παρεμβάσεις σχετικά με τον νέο επενδυτικό νόμο, τον θαλάσσιο τουρισμό, την μείωση της γραφειοκρατίας στην αδειοδότηση των τουριστικών επιχειρήσεων, την ολοκλήρωση του νομοθετικού πλαισίου για την τουριστική κατοικία και μία σειρά άλλων θετικών νομοθετικών ρυθμίσεων που εμπεριέχονται στο προς ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού.
2. Απελευθερώθηκαν σε σημαντικό βαθμό οι υπηρεσίες ταξί και δρομολογήθηκε η απελευθέρωση των επίγειων μεταφορών.
3. Βελτιώθηκε η διαδικασία χορήγησης visa Schengen με τη στήριξη και του ΣΕΤΕ, ο οποίος σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, έχει διαθέσει, την περυσινή και τη φετινή χρονιά, περισσότερα από 25 άτομα προσωπικό στα προξενεία μας στη Μόσχα, Αγία Πετρούπολη, Κίεβο, Οδησσό, Μαριούπολη, Νέο Δελχί κλπ. Πολλά μένουν ακόμη να γίνουν για την οριστική επίλυση του θέματος.
4. Προχωρά η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων και των λιμένων της χώρας, ενώ παράλληλα θα υπάρξουν σύντομα πρωτοβουλίες στη μείωση του κόστους του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σε συνδυασμό με την χρονική επιμήκυνση της σύμβασης.
5. Αντιμετωπίσθηκαν με τους πανελλήνιους κλαδικούς φορείς – μέλη μας σωρεία επιμέρους θεμάτων.
6. Έχουμε βάσιμες ελπίδες ότι από 01.06.13, ο ΦΠΑ της εστίασης θα μειωθεί στο 13%, ενώ και ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας 0,33 τοις χιλίοις παρετάθη και για το 2013. Υπήρξε μικρή μείωση των εργοδοτικών εισφορών μακράν όμως του ζητούμενου 10%.”
Για το επέκεινα ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ σημείωσε:
“Συνολικά, περισσότερες από 1 εκατ. επιπλέον αεροπορικές θέσεις έχουν προγραμματισθεί για τη χώρα μας το 2013, σε σχέση με το 2012, ενώ οι κρατήσεις για την φετινή περίοδο προχωρούν σχεδόν σε όλες τις χώρες στόχους με διψήφιο θετικό πρόσημο. Υπάρχει επίσης, σημαντικά αυξημένο ενδιαφέρον για τον θαλάσσιο τουρισμό και για την κρουαζιέρα, με μόνο αρνητικό σημείο τον εισερχόμενο συνεδριακό τουρισμό, την τουριστική εικόνα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Όλα τα παραπάνω, μας κάνουν αισιόδοξους για την επίτευξη ή ακόμη και την υπέρβαση των στόχων του 2013 για 17 εκατ. αφίξεις ενώ και τα άμεσα έσοδα θα αυξηθούν σημαντικά άνω των 11 δισ. Ευρώ έναντι των 10 δισ. Ευρώ του 2012. Βασικός στόχος, φέτος, να ανταποκριθούμε στα αναγκαία επίπεδα ασφάλειας, καθαριότητας και υπηρεσιών, ώστε να βάλουμε τις βάσεις για την μόνιμα ανοδική πορεία, με βάση τους στόχους και το σχέδιο που προανέφερα.
Εδώ, πρέπει να επισημάνω ότι προβληματικός παραμένει ο εσωτερικός τουρισμός, ο οποίος βρίσκεται στα επίπεδα του 50% (1,5 δισ. Ευρώ) σε σχέση με το 2008 (3 δισ. Ευρώ), με τάσεις περαιτέρω μικρής μείωσης, το 2013. Αυτό έχει επηρεάσει καταλυτικά προορισμούς και επιχειρήσεις, που είτε λόγω της θέσης τους, είτε λόγω του είδους τους, αδυνατούν να μετατραπούν σε εξωστρεφείς. Πρέπει να αναζητήσουμε τρόπους να επαναφέρουμε την εσωτερική μας τουριστική αγορά σε σταθεροποίηση και τροχιά ανάκαμψης. Προγράμματα κοινωνικού τουρισμού σε πολύ μεγαλύτερη έκταση, μπορεί να βοηθήσουν σημαντικά. Δουλεύουμε μαζί με το Υπουργείου Τουρισμού, ένα πλήρες πρόγραμμα στήριξης του εσωτερικού τουρισμού, που σύντομα θα σας παρουσιάσουμε.
Ανατρέχοντας στην ομιλία μου δύο χρόνια πριν στον ίδιο χώρο και διαβάζοντας τα τότε ζητούμενα, διαπιστώνω ότι παρά την κρίση, ίσως και λόγω αυτής, έγιναν πολλά στον τουριστικό τομέα. Μπήκαν πράγματι οι βάσεις θεαματικής εισερχόμενης ανάπτυξης, έστω και εάν λόγω της έλλειψης ρευστότητας και της μείωσης της εσωτερικής κατανάλωσης, τα αποτελέσματα δεν έχουν ακόμη γίνει ορατά. Υπάρχουν όμως πολλά και σημαντικά που δεν έγιναν ή δεν ολοκληρώθηκαν, τα βασικότερα από τα οποία είναι:
Κατ’αρχάς, η φορολογική ανταγωνιστικότητα του εξαγόμενου τουριστικού προϊόντος. Ο ΦΠΑ της εστίασης, το αργότερο από την πρώτη Ιουλίου του 2013, πρέπει να επανέλθει στο 13% και ο ΦΠΑ της ακτοπλοΐας στο  6,5%, ενώ ο φόρος ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να υπερβεί το 0,66 τοις χιλίοις, από το 2014, σε όλα τα τουριστικά καταλύματα, εξαγωγικά εργαλεία δουλειάς, αδιακρίτως νομικής μορφής λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων τόσο των ιδιοχρησιμοποιούμενων, όσο και των ενοικιαζόμενων. Σε δεύτερη φάση, ο ΦΠΑ στο συνολικό τουριστικό πακέτο πρέπει να μειωθεί στο 6,5%, στα επίπεδα δηλαδή των ανταγωνιστών μας και η υπέρμετρη φορολόγηση του πετρελαίου θέρμανσης να μειωθεί. Ο τουρισμός είναι δραστηριότητα εντάσεως εργασίας και επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από ασφαλιστικές εισφορές, που είναι από τις υψηλότερες στην Ευρωζώνη. Πρέπει η εξαγγελθείσα μείωση του 5%, από την οποία υλοποιήθηκε μόνο ένα μικρό μέρος της, να εφαρμοσθεί άμεσα, με αντίστοιχη πάταξη επιτέλους της μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, που αποτελεί έγκλημα κατά της υγιούς επιχειρηματικότητας. Οι ασφαλιστικές εισφορές σε δεύτερο χρόνο, πρέπει να μειωθούν τουλάχιστον άλλο 5% για τους ασφαλιστικά ενήμερους επιχειρηματίες. Όλα τα παραπάνω αποτελούν απαραίτητα μέτρα που θα επιτρέψουν στην μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, τη ραχοκοκκαλιά του τουρισμού μας, να επενδύσει, να δημιουργήσει, να αναπτυχθεί.
Δεύτερον, η οριστική επίλυση του τεράστιου προβλήματος χορήγησης visa Schengen. Καθώς το κέντρο βάρους της τουριστικής ζήτησης μετακινείται από τις παραδοσιακές αγορές στις χώρες BRIC αλλά και στους γείτονες, εκτίμηση του ΣΕΤΕ είναι ότι η σημερινή διαδικασία χορήγησης αποστερεί την χώρα τουλάχιστον από 3 εκατ. επισκέπτες, 5 δισ. Ευρώ άμεσα και έμεσα έσοδα και 60.000 – 100.000  νέες θέσεις εργασίας. Παρά τα θετικά βήματα που έγιναν από το Υπουργείο Εξωτερικών, δεν έχουμε φθάσει ακόμη στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Πρέπει οι βίζες να χορηγούνται εντός 24 ωρών, ενώ σημειώνουμε την πρόσφατη εντολή του Πρωθυπουργού, ότι το 50% των θεωρήσεων να είναι πολλαπλών εισόδων, τριετούς διάρκειας, πράγμα που θα βοηθήσει εξαιρετικά, αρκεί να εφαρμοσθεί στην πράξη. Τελικά μόνο η ηλεκτρονική θεώρηση, κατά τα πρότυπα της αμερικανικής βίζας ESTA θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το ζήτημα, πράγμα που παρά τις πιέσεις παραμένει άλυτο από την γραφειοκρατία των Βρυξελλών.
Τρίτον, η στρατηγική ανάπτυξης των αερομεταφορών και των θαλασσίων μεταφορών, μέσω των ιδιωτικοποιήσεων. Μεγάλης σημασίας ζήτημα είναι η βελτίωση των παρεχόμενων υποδομών και υπηρεσιών, με παράλληλη όμως πολιτική χρεώσεων στα επίπεδα των ανταγωνιστών μας της Τουρκίας, Ιταλίας, Ισπανίας. Ειδικά στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, οι χρεώσεις πρέπει να μειωθούν σημαντικά με παράλληλη παράταση του χρόνου της μίσθωσης. Η αντίστοιχη ποιοτική λειτουργία των λιμανιών και μαρινών μας με ιδιωτικό management, σοβαρές επενδύσεις  και ανταγωνιστικές χρεώσεις, θα βοηθήσει ιδιαίτερα την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, του θαλάσσιου τουρισμού και της ακτοπλοίας.
Τέταρτον, τα προβλήματα της Αθήνας της πρωτεύουσας μας, πρέπει επειγόντως να αντιμετωπισθούν. Ας μην ξεχνάμε ότι η πρωτεύουσα δίνει πάντα τον τόνο, τον ρυθμό και είναι ο καθρέφτης της χώρας. Οφείλουμε να επαινέσουμε την προσπάθεια του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, που αναμφίβολα έχει οδηγήσει σε βελτίωση της εικόνας παρά το ότι μένει ακόμη πολύ δουλειά να γίνει. Διότι η έλλειψη καθαριότητας, η ακαταστασία, τα γκράφιτι, η μη αποκατάσταση των σπασμένων μαρμάρων που μένουν έτσι εδώ και έναν χρόνο, είναι εικόνες ντροπής. Τώρα, σήμερα η κυβέρνηση και η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να ξεκινήσουν να καθαρίσουν, να βάψουν, να φωτίσουν, να διαγραμμίσουν δρόμους, να αποκαταστήσουν πάρκα και νησίδες, να ανοίξουμε τα καταστήματα τις Κυριακές, να δώσουμε μία νότα αισιοδοξίας σε έλληνες και ξένους επισκέπτες, ότι αλλάζει το κλίμα και τίθενται οι βάσεις για ταχεία τουριστική ανάπτυξη της πρωτεύουσας της χώρας.
Πέμπτον και σημαντικότερο, ο πρωταγωνιστικός ρόλος του τουρισμού στην έξοδο από την κρίση να υιοθετηθεί και να υποστηριχθεί από όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πλειοψηφία των κομμάτων, της εκτελεστικής εξουσίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ο τουρισμός δεν έχει και δεν μπορεί να έχει πολιτικό χρώμα. Σήμερα, όλος ο ελληνικός λαός έχει συνειδητοποιήσει τη σημασία και τη δυναμική του τουρισμού. Είναι δυνατόν αυτό να μην γίνεται αντιληπτό από όλες τις πολιτικές δυνάμεις; Ας βγούμε λοιπόν από τα μικροκομματικά χαρακώματα, ας υποστηρίξουμε και ας εφαρμόσουμε με συνέχεια και συνέπεια το αναπτυξιακό σχέδιο για τον ελληνικό τουρισμό, για την νέα Ελλάδα του 21ου αιώνα, ενώνοντας τις δυνάμεις μας για το αύριο. Το χρειαζόμαστε, το χρωστάμε στην νέα γενιά.
Οφείλω να το επαναλάβω: το καράβι δεν πέρασε ακόμη τον κάβο, τα δύσκολα είναι ακόμη μπροστά μας. Και πάνω σε αυτό καράβι είμαστε όλοι μας, όλος ο ελληνικός λαός, πάνω από όλα τα παιδιά μας, το μέλλον μας. Εάν το ρίξουμε στα βράχια, θα ναυαγήσουμε όλοι μαζί”.
Ολόκληρη η ομιλία εδώ