ΙΑΤΑ: Σε ανάκαμψη ο κλάδος των αερομεταφορών

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ


Η ανάκαμψη δε μεταφράστηκε και σε ενισχυμένα κέρδη για τις εταιρίες

Ισχυρή ανάκαμψη εμφάνισε ο κλάδος των αερομεταφορών το 2010, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), βάσει των οποίων, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 8,2%, ενώ αξιόλογη αύξηση σε ποσοστό 20,6% κατέγραψε και η μεταφορά φορτίου.
Ωστόσο, παρά την ανάκαμψη, οι αεροπορικές εταιρίες δεν κατάφεραν να μετατρέψουν την αυξημένη ζήτηση σε ενισχυμένα κέρδη…


Σε ανάκαμψη οδηγήθηκε ο κλάδος των αερομεταφορών το 2010, μετά την πτωτική πορεία που ακολούθησε από τις αρχές του 2008. Η αύξηση της ζήτησης ξεπέρασε την αύξηση στη χωρητικότητα, κατά 4,4% για τη μεταφορά επιβατών και 8,9% για τη μεταφορά εμπορευμάτων.
«Ο κόσμος μετακινείται και πάλι. Μετά τη μεγαλύτερη κάμψη της ζήτησης στην ιστορία του κλάδου των αερομεταφορών, το 2009, βλέπουμε σήμερα, ένα χρόνο μετά, πως οι άνθρωποι άρχισαν και πάλι να ταξιδεύουν και να κάνουν τις επαγγελματικές τους επαφές. Οι αεροπορικές εταιρίες, έκλεισαν το 2010 ως προς τον όγκο των μετακινήσεων σε λίγο υψηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα του 2008. Ωστόσο, απογοητευτικά είναι τα περιθώρια κέρδους, τα οποία διαμορφώνονται στο 2,7%, ενώ η πρόκληση παραμένει να μετατραπεί η ζήτηση για αερομεταφορές σε βιώσιμα κέρδη», δήλωσε ο Giovanni Bisignani, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της ΙΑΤΑ.
Την αναπτυξιακή πορεία του κλάδου περιόρισαν οι αντίξοες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, το Δεκέμβριο, εκτιμώντας ότι η κακοκαιρία αφαίρεσε ποσοστό 1% από τη συνολική ζήτηση της κίνησης του μήνα. Ως αποτέλεσμα, η επιβατική ζήτηση μειώθηκε, σε ανάπτυξη κατά 4,9% (επίπεδα Δεκεμβρίου 2009), σημαντικά χαμηλότερη από την αύξηση 8,2% που καταγράφηκε το Νοέμβριο. Αυτή που επλήγη περισσότερο ήταν η Ευρώπη, που είδε το Δεκέμβριο την ανάπτυξη να επιβραδύνει, στο 3,3%.
Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, τους επόμενους μήνες θα επικρατήσει αβεβαιότητα στον κλάδο, εξαιτίας της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά πετρελαίου. Όπως ο κ. Bisignani σημειώνει, «η προηγούμενη πρόβλεψη για κέρδη 9,1 δισεκατομμύρια δολάρια για τον κλάδο των αερομεταφορών βασιζόταν στο ενδεχόμενο η τιμή του πετρελαίου να διαμορφώνεται στα 84 δολάρια το βαρέλι. Όμως, οι αναταραχές στη Μέση Ανατολή έχουν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω άνοδο του «μαύρου χρυσού», που αυτή τη στιγμή κυμαίνεται στα 100 δολάρια το βαρέλι, με επιπτώσεις στα κέρδη των εταιριών». «Κάθε δολάριο αύξηση σε ένα χρόνο σημαίνει ότι οι αερομεταφορείς πρέπει να ανακτήσουν κέρδη 1,6 δισ. δολαρίων», λέει χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της ΙΑΤΑ.

Πως διαμορφώθηκε η διεθνής επιβατική ζήτηση

• Στην αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας – Ειρηνικού, με πρωτοπόρες την Κίνα και την Ινδία, η ζήτηση για την κίνηση επιβατών αυξήθηκε κατά 9%, σε ετήσια βάση, το 2010.
• Στη Γηραιά Ήπειρο η ζήτηση σημείωσε άνοδο κατά 5,1%, ποσοστό διπλάσιο από την αύξηση της χωρητικότητας (2,6%). Ωστόσο, η οικονομική αβεβαιότητα υπήρξε ανασταλτικός παράγοντας ανόδου της αγοράς. Επιπλέον, οι αεροπορικές εταιρίες επλήγησαν σημαντικά από τη σφοδρή κακοκαιρία του Δεκεμβρίου, με αποτέλεσμα η ζήτηση να μειωθεί στο 3,3% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο.
• Οι αεροπορικές εταιρίες της Βορείου Αμερικής κατέγραψαν ετήσια αύξηση στην επιβατική ζήτηση 7,4% το 2010. Η αύξηση, και σε αυτή την περίπτωση, ήταν σχεδόν διπλάσια από την αύξηση της χωρητικότητας για το 2010. Μόνο το Δεκέμβριο, η επιβατική ζήτηση αυξήθηκε κατά 6,7%.
• Οι αεροπορικές εταιρίες της Μέσης Ανατολής ανέφεραν τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση, 17,8%, ύστερα από μια αύξηση χωρητικότητας κατά 13,2%, η οποία προήλθε σε μεγάλο βαθμό από παραδόσεις νέων αεροσκαφών σε αεροπορικές εταιρίες που εδρεύουν στον Περσικό Κόλπο. Το Δεκέμβριο η ζήτηση ήταν αυξημένη κατά 14,1% σε σχέση με τα επίπεδα του προηγούμενου έτους και κατά 35% υψηλότερα από το Δεκέμβριο του 2008.
• Στην περίπτωση των αεροπορικών εταιριών της Λατινικής Αμερικής, η επιβατική κίνηση ενισχύθηκε κατά 8,2%, παρά τη μείωση κατά 1,1% το Δεκέμβριο, αποτέλεσμα της κατάρρευσης της Mexicana.
• Σημαντική αύξηση στην επιβατική τους κίνηση κατέγραψαν οι αφρικανικές αεροπορικές εταιρίες, σε ποσοστό σχεδόν 12,9% το 2010. Μάλιστα, το Δεκέμβριο η ζήτηση ήταν αυξημένη κατά 11,7%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος.