Ο Χ. Θεοχάρης στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Παρακινδυνευμένη οποιαδήποτε πρόβλεψη | Προτεραιότητα  η ασφάλεια | Έκτακτα μέτρα αν χρειαστούν

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Στην κορυφή της τουριστικής περιόδου, εν μέσω πανδημίας, ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, «ανοίγει τα χαρτιά» του στο τεύχος Ιουλίου του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ και μιλάει για την πορεία της σεζόν, τις προτεραιότητες της κυβέρνησης, τις αγορές που «τρέχουν», αλλά και την σημασία του εμβολιασμού.

Αποφεύγει να κάνει οποιαδήποτε εκτίμηση για την εξέλιξη της σεζόν, καθώς εξηγεί ότι η κατάσταση είναι δυναμική, ενώ όπως λέει χαρακτηριστικά συμμερίζεται την αγωνία που υπάρχει για τον Ελληνικό Τουρισμό, αλλά δηλώνει «αισιόδοξος ότι οδεύουμε προς το οριστικό τέλος της υγειονομικής κρίσης, η οποία έχει πλήξει κατ’ εξοχήν την τουριστική δραστηριότητα. Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως».

Ο Χάρης Θεοχάρης υπογραμμίζει με νόημα ότι  «οι στόχοι μας είναι ποιοτικοί, όχι ποσοτικοί -τουλάχιστον για όσο βρισκόμαστε υπό την πολιορκία της πανδημίας. Και, εξυπακούεται ότι το καθήκον όλων μας, η ηθική και ουσιαστική υποχρέωση απέναντι στον εαυτό μας, τους οικείους, αλλά και την πατρίδα μας, είναι ο εμβολιασμός».

Ο υπουργός Τουρισμού μιλάει για την στρατηγική του ελληνικού Τουρισμού, την διαφημιστική καμπάνια, που όπως λέει χαρακτηριστικά «Το «All you want is Greece» είναι μια ωραία καμπάνια» και «Κυρίως όμως είναι μια διαφημιστική εκστρατεία που κάνει περήφανο κάθε Έλληνα για την πατρίδα του», ενώ αναφέρεται στις συνεργασίες με τους «μεγάλους παίκτες» του διεθνούς Τουρισμού και την τουριστική διπλωματία, που ασκεί.  Απαντά ακόμη στο αν θέλουμε λίγους και καλούς ή πολλούς και όλων των εισοδηματικών επιπέδων τουρίστες, και εκφράζει την αισιοδοξία του για τον ελληνικό Τουρισμό και τις επιχειρήσεις;

Τέλος, δεν παραλείπει να απαντήσει στην αξιωματική αντιπολίτευση που ζητάει την παραίτησή του…

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη στον Κων/νο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

– Πώς βλέπετε κ. υπουργέ να διαμορφώνεται η κατάσταση για την σεζόν του 2021; Ποιες αγορές κατά την άποψη σας θα «τρέξουν» και ποιες νέες αγορές πρέπει να προσεγγίσουμε και σε ποιο χρονικό ορίζοντα;

Το σημαντικό στοίχημα για το υπουργείο Τουρισμού είναι η προστασία του  brand της χώρας ως ασφαλούς προορισμού, παρά την αντεπίθεση της μετάλλαξης Δέλτα.  Κι αυτό  απαιτεί σκληρή και συντονισμένη  δουλειά από όλους όσοι εμπλέκονται στον Τουρισμό, από τους δημόσιους φορείς, τις ιδιωτικές επιχειρήσεις και τους εργαζομένους.
Σε ό,τι αφορά στις αγορές, παρατηρούμε ότι η Γερμανία προηγείται σε όγκο τουριστών προς την Ελλάδα, ενώ πολύ εντυπωσιακή είναι η προτίμηση των Πολωνών για τη χώρα μας. Η  Γαλλία, η Βρετανία, η Ρουμανία και οι ΗΠΑ, εμφανίζουν επίσης πολύ καλά ποσοστά, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η πανδημία μάς ώθησε να αναπτύξουμε τη λεγόμενη «τουριστική διπλωματία» και, σε μεγάλο βαθμό, τα αποτελέσματα της περιοδείας μας στο εξωτερικό πριν από την έναρξη της σεζόν, αποτυπώνονται στον αριθμό αφίξεων. Στο άμεσο μέλλον θα συνεχίσουμε με τις ίδιες μεθόδους την προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και θα εντείνουμε την προσπάθεια προσέλκυσης τουριστών από νέες αγορές. Το σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι όμως ότι η τάση παραμένει αυξητική, παρά την παγκόσμια ανησυχία για την εξάπλωση της  Δέλτα.

– Ποια είναι τα μεγέθη εκείνα σε αφίξεις και εισπράξεις που θα ήταν ικανοποιητικά για το 2021 και ποια είναι η εκτίμηση – πρόβλεψή σας για την τελική έκβασή τους; Πότε πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019; Πώς θα βγούμε από την κρίση; Τι πρέπει να κάνει ο καθένας μας κατά την άποψή σας;

Στα πολλαπλά ερωτήματα που θέτετε διακρίνω την αγωνία σας για τον Ελληνικό Τουρισμό. Και τη συμμερίζομαι, σε πολύ μεγάλο βαθμό -μολονότι εγώ παραμένω αισιόδοξος ότι οδεύουμε προς το οριστικό τέλος της υγειονομικής κρίσης, η οποία έχει πλήξει κατ’ εξοχήν την τουριστική δραστηριότητα. Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως. Θα επαναλάβω ότι οποιαδήποτε πρόβλεψη για αριθμό αφίξεων, ποσοστά, έσοδα κ.ο.κ. είναι  παρακινδυνευμένη. Ο πρωταρχικός στόχος μας για το 2021 είναι η ασφάλεια των φιλοξενούμενών μας. Όταν κάθε ταξιδιώτης έρθει στην Ελλάδα, νιώσει ασφαλής και προστατευμένος, περάσει ήρεμα και χωρίς δυσάρεστα απρόοπτα τις διακοπές του στη χώρα, επιστρέφοντας στην πατρίδα του υγιής, θα γίνει αυτομάτως διαφημιστής της Ελλάδας. Οπότε οι στόχοι μας είναι ποιοτικοί, όχι ποσοτικοί -τουλάχιστον για όσο βρισκόμαστε υπό την πολιορκία της πανδημίας. Και, εξυπακούεται ότι το καθήκον όλων μας, η ηθική και ουσιαστική υποχρέωση απέναντι στον εαυτό μας, τους οικείους, αλλά και την πατρίδα μας, είναι ο εμβολιασμός. Πρέπει να επιταχύνουμε τη διαδικασία θωράκισης της δημόσιας υγείας απέναντι στον ιό. Και ο μόνος σίγουρος και αποτελεσματικός τρόπος να το πετύχουμε αυτό είναι αποκλειστικά μέσω του εμβολιασμού.

– Γιατί δεν προχωρήσατε όπως είχατε προαναγγείλει στην υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού στους ξενοδοχοϋπαλλήλους; Γιατί δεν εκμεταλλευτήκατε την σχετική πρόταση της ΠΟΞ;

Θεωρώ ότι οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες στον τουριστικό τομέα έχουν ήδη συνειδητοποιήσει πόσο κρίσιμος είναι ο παράγοντας του εμβολιασμού. Επειδή γνωρίζω καλά πόσο υπεύθυνοι είναι οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στον Ελληνικό Τουρισμό, είμαι σίγουρος ότι ξέρουν τι πρέπει να κάνουν -όσοι δεν το έχουν κάνει ήδη. Για να περιφρουρήσουν, πρωτίστως, το παρόν και το μέλλον τους, ως επαγγελματίες. Πέραν τούτου, οποιαδήποτε απόφαση περί υποχρεωτικού εμβολιασμού, αφορά συνολικά την κυβέρνηση. Κάθε απόφαση λαμβάνεται κεντρικά, με τη σύμφωνη γνώμη της επιτροπής των ειδικών. Και να είστε βέβαιοι ότι η κυβέρνηση παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και έχει έτοιμα σχέδια για την έκτακτη λήψη μέτρων, εάν και όποτε αυτά καταστούν αναγκαία.

– Διαπιστώνετε ελλείψεις στην διαχείριση των κρουσμάτων της πανδημίας;  Έχετε διαπιστώσει λάθη στον σχεδιασμό; Γιατί δεν γίνονται έλεγχοι στα αεροδρόμια και μέχρι πρόσφατα και στα λιμάνια, αφού όπως είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, βρέθηκαν χιλιάδες ταξιδιώτες, χωρίς τα απαιτούμενα έγγραφα;

Σε μια συνθήκη τόσο ρευστή και απρόβλεπτη όσο η εν εξελίξει πανδημία, οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε την όλη κατάσταση σαν κάτι δυναμικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο. Υπ’ αυτή την έννοια σημασία έχει η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα με την οποία τροποποιούνται τα σχέδια δράσης, ώστε να υπάρχει άμεση προσαρμογή στα εκάστοτε νέα δεδομένα. Και αυτό κάνουμε, από την αρχή της πανδημίας, παραμένοντας μονίμως σε καθεστώς αυξημένης επιφυλακής. Δεν συμφωνώ ότι υπάρχει χαλάρωση και έλλειψη ελέγχων στις πύλες εισόδου τουριστών. Αντιθέτως, η Ελλάδα είναι από τις χώρες που εφαρμόζουν τους πλέον αυστηρούς ελέγχους στον τουριστικό κλάδο.

– Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες σας για την επέκταση της τουριστικής σεζόν; Τι θα κάνετε για τον εσωτερικό Τουρισμό, όχι μόνο φέτος, αλλά σε βάθος χρόνου;

Η επέκταση της τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα παραμένει ένας από τους κύριους στρατηγικούς στόχους μας και θεωρούμε ότι είναι εφικτή. Πολύ σχηματικά, θα έλεγα ότι οι δράσεις μας προς την κατεύθυνση της επέκτασης της τουριστικής περιόδου εντάσσονται σε δύο παράλληλους άξονες:
1) Την καλλιέργεια προϋποθέσεων ανάπτυξης νέων, εξειδικευμένων -ή θεματικών, αν προτιμάτε- ειδών τουρισμού και
2) τη διαφημιστική προώθηση της Ελλάδας στο εξωτερικό, πιο στοχευμένα και σε σχέση ακριβώς με τις νέες αυτές κατηγορίες τουριστικού προϊόντος. Έχουμε ήδη κάνει πολύ μεγάλα βήματα και έχουμε κατοχυρώσει θεσμικά π.χ. τον καταδυτικό και ορειβατικό τουρισμό, ενώ προωθούμε εντατικά τον γαστρονομικό και τον αγροτουρισμό, τον τουρισμό υγείας και ευεξίας, ανάμεσα σε πολλά άλλα είδη.
Σε ό,τι αφορά στον εσωτερικό τουρισμό, θα αρκεστώ στην παρατήρηση ότι καμία άλλη κυβέρνηση, ποτέ στο παρελθόν, δεν έχει δώσει τόσο μεγάλη έμφαση και δεν έχει επενδύσει τόσο μεγάλα κονδύλια όσο εμείς με το πρόγραμμα “Τουρισμός για Όλους”.

– Τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Τουρισμού έχει μπει δυναμικά και στο κομμάτι της προώθησης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Πιστεύετε στις συνεργασίες με τους tour operators; Τι θα κάνετε στον τομέα αυτό, να περιμένουμε αλλαγές;

Οι συνέργειες μεταξύ του Υπουργείου Τουρισμού, του ΕΟΤ και ιδιωτικών οργανισμών, όπως οι tour operator και οι αεροπορικές εταιρείες, συνθέτουν ένα μοντέλο λειτουργίας το οποίο, εκτός από αποτελεσματικό, είναι σύγχρονο και απόλυτα προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της νέας εποχής. Η παγκόσμια κρίση που ενέσκηψε στον τουρισμό ήταν για την Ελλάδα μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αξιοποιήσει το δημιουργικό δυναμικό της αλλά και να επιστρατεύσει προσωπικότητες διεθνούς ακτινοβολίας, με ένα εντελώς καινούργιο ύφος. Με νέο μήνυμα, άμεσης και θερμής απεύθυνσης. Το «All you want is Greece» είναι μια ωραία καμπάνια η οποία έχει αποσπάσει κολακευτικά σχόλια. Βλέπουμε όμως και τα απτά της αποτελέσματα, στην προσέλκυση τουριστών. Επιτέλους η Ελλάδα προβάλλεται όπως της αξίζει, συγκινώντας κάθε άνθρωπο που θέλει να ταξιδέψει μακριά από τη χώρα του. Κυρίως όμως είναι μια διαφημιστική εκστρατεία που κάνει περήφανο κάθε Έλληνα για την πατρίδα του.

– Ποια είναι η γνώμη σας για την ακολουθούμενη, εθνική, τουριστική πολιτική, και ποιο θεωρείται ως το ιδανικό τουριστικό μοντέλο, που θα μπορούσε να διασφαλίσει ένα βιώσιμο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον για τον ελληνικό Τουρισμό;

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ολόκληρη η κυβέρνηση και εγώ προσωπικά ως υπουργός Τουρισμού, μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα για τον ελληνικό Τουρισμό. Τον οποίο δεν αντιμετωπίζουμε στενά και επιδερμικά, με όρους ποσότητας, σαν να ήταν απλώς μια πλουτοπαραγωγική πηγή. Αντιθέτως, η εθνική τουριστική πολιτική -γιατί ως εθνική, δηλαδή υπερ-κομματική θα πρέπει να αντιμετωπίζεται- χαράσσεται από την κυβέρνησή μας, με γνώμονα την απελευθέρωση των πραγματικών δυνάμεων του ελληνικού Τουρισμού. Τα έργα υλικής και ψηφιακής υποδομής, η επένδυση στην αναβάθμιση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών, η εκ βάθρων αναθεώρηση της επαγγελματικής τουριστικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, η εισαγωγή του θεσμού των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (DMΜOs), η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού είναι μερικές μόνο από τις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη ξεκινήσει. Με στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας σε κορυφαίο προορισμό στην αγορά της Μεσογείου και της Νότιας Ευρώπης.

– Θα επιβιώσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις της πανδημίας Covid; Θεωρείτε επαρκή τα μέτρα στήριξης που έχουν ληφθεί; Οι Ξενοδόχοι λένε όχι…

Θα ήθελα να είμαι σε θέση να διαβεβαιώσω κάθε ξενοδόχο και κάθε επιχειρηματία του κλάδου ότι δεν πρέπει να ανησυχεί και ότι όλα θα πάνε καλά. Αυτή η στάση όμως θα ήταν ανεύθυνη και επιπόλαιη. Η κρίση την οποίαν προκάλεσε, ειδικά στον Τουρισμό, ο Covid-19 είναι άνευ προηγουμένου. Μοιραία προκαλεί τεκτονικές ανατροπές στην παγκόσμια αγορά, αλλάζοντας άρδην τους κανόνες του παιχνιδιού. Οι όροι του ανταγωνισμού στην αγορά είναι πολύ σκληροί και μόνο οι πιο ικανοί και προσαρμοστικοί θα βγουν από τη μεγάλη περιπέτεια της πανδημίας με τις λιγότερες δυνατές απώλειες. Ωστόσο, πιστεύω ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες ήδη αποτελούν παράδειγμα ευελιξίας και προσαρμοστικότητας, έχοντας βρει τρόπους να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος. Έχω εμπιστοσύνη στο ελληνικό επιχειρηματικό πνεύμα και ευελπιστώ ότι όλες οι τουριστικές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν και να αναπτύσσονται. Όσο για τα μέτρα στήριξης, εξ ορισμού, ποτέ δεν μπορούν να θεωρηθούν από όλους σαν επαρκή. Ταυτόχρονα όμως δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι η στήριξη την οποίαν παρέχει η κυβέρνηση στις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου είναι πρωτοφανής, τόσο ως προς το ύψος των επιδοτήσεων, όσο και στην κατανομή τους με βάση ποιοτικά και αναπτυξιακά κριτήρια.

– Θέλουμε λίγους και καλούς ή πολλούς και όλων των εισοδηματικών επιπέδων τουρίστες;

Η Ελλάδα, ως πανάρχαιος γενέθλιος τόπος της Φιλοξενίας, υποδέχεται με ανοιχτή αγκαλιά κάθε τουρίστα, ασχέτως της οικονομικής του δυνατότητας. Όμως, το αναπτυξιακό πρότυπο που εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να εφαρμοστεί, συνίσταται σε μια ολοκληρωμένη ποιοτική αναβάθμιση του Ελληνικού Τουρισμού. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε καθήκον να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες στον φιλοξενούμενο, σε μια ευρύτερη θεματική ποικιλία και επί 365 ημέρες  το χρόνο. Κατ’ αυτό τον τρόπο οι τουρίστες θα απαιτούν και θα λαμβάνουν πιο πολλά -και άρα θα δαπανούν περισσότερα από τα χρήματά τους στην Ελλάδα.

– Η αντιπολίτευση σε κάθε ευκαιρία ζητά την παραίτησή σας. Ποια είναι η δική σας απάντηση;

Αν μιλάτε για την αξιωματική αντιπολίτευση, δηλαδή τον ΣΥΡΙΖΑ, αρκεί κάποιος να παρακολουθήσει τις απόψεις που εκφράζει καθημερινά για να καταλάβει την έλλειψη στοιχειώδους σοβαρότητας στα επιχειρήματά του. Άλλωστε, υψηλόβαθμα στελέχη του έχουν δηλώσει, εντελώς απροκάλυπτα και αδιάντροπα, ότι η κανονικότητα δεν εξυπηρετεί τις πολιτικές και κομματικές του βλέψεις. Γι’ αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ επενδύει στην πρόκληση αναταραχής, γι’ αυτό και προσπαθεί να καρπωθεί πολιτικά οφέλη ακόμη και από τον καταστροφικό παραλογισμό του αντι-εμβολιαστικού κινήματος. Επειδή όμως ο ελληνικός λαός βλέπει και κρίνει, οι αλλοπρόσαλλες θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ τον οδηγούν στο περιθώριο της ελληνικής πολιτικής.

ksd
adv
Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *