Τι είδε ο «τουρίστας» σε Βερολίνο και Μόσχα

Τι είδε ο «τουρίστας» σε Βερολίνο και Μόσχα

ΕΙΝΑΙ ΚΟΜΒΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΟΙ ΚΑΛΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ TOUR OPERATORS ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΙΣ ΑΠΟΚΤΗΣΑΜΕ, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΔΙΑΦΥΛΑΞΟΥΜΕ ΩΣ ΚΟΡΗ ΟΦΘΑΛΜΟΥ.

money tourism photo
money tourism photo

του Κων/νου Στ. Δεριζιώτη

Πιστός στο ραντεβού μου, όπως κάνω τα τελευταία 20 τουλάχιστον χρόνια, βρέθηκα και φέτος σε Βερολίνο και Μόσχα για την ITB και την MITT.

Εν μέσω φημών για … σεισμούς, λοιμούς, καταποντισμούς του ελληνικού Τουρισμού, για το 2019, είχα περιέργεια να δω τι θα…δω.

Είδα λοιπόν αρκετά και ενδιαφέροντα πράγματα, μιλώντας πρωτογενώς (σ.σ. και όχι είδα, άκουσα, μου μετέφεραν, κ.λπ., κ.λπ.), με αυτούς που είτε λαμβάνουν, είτε επηρεάζουν σημαντικά τις αποφάσεις.

Βεβαίως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτός που λαμβάνει την τελική απόφαση, είναι η ΑΥΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΤΑ, ο κάθε τουρίστας, ξεχωριστά, όπου προφανώς είναι αδύνατον να μιλήσει οποιοσδήποτε, με 30 και εκατομμύρια τουρίστες, ούτε καν με τα 3 εκατ. των Γερμανών, ή το σχεδόν 1 εκατ. Ρώσων, που επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους.

Τι είδα λοιπόν φέτος στις δύο αυτές εκθέσεις…

Στηρίζει Ελλάδα η γερμανική ταξιδιωτική βιομηχανία

Στην ITB λοιπόν, αυτά που είδα, συνοψίζονται στα εξής:

  • η γερμανική αγορά είναι στα «κάτω» της και το συνολικό της μέγεθος, όσον αφορά στις προκρατήσεις, υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, γεγονός δυσεξήγητο.
  • όσοι επιχειρούν να δώσουν εξήγηση στο φαινόμενο αυτό, επικεντρώνονται σε δύο παράγοντες: την αλλαγή του κλίματος και το πολύ ζεστό περυσινό Καλοκαίρι και η επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας, η οποία κινείται ανοδικά, πλην όμως με χαμηλότερους ρυθμούς των αναμενομένων. Ειδικά για το κλίμα, παρότι υπάρχει μια διάχυτη παραφιλολογία, δεν έχει καταστεί δυνατή, οποιαδήποτε ποσοτικοποίηση των επιπτώσεων.
  • η πορεία της Ελλάδας στην ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ γερμανική αγορά, είναι πολύ καλή, καθώς κινείται πέριξ του μηδενός σε σχέση με πέρυσι (σ.σ. μικρή σημασία έχει εάν είναι αυτή τη στιγμή στο +2% ή στο -2%), όταν η Ισπανία βρίσκεται στο -20%, η Τουρκία στο +18%, με την συνολική γερμανική αγορά να είναι στο -9%, σύμφωνα με τους ασφαλέστερους υπολογισμούς. Και βέβαια τις χώρες της Βόρειας Αφρικής να λαμβάνουν μεγάλο μέρος των κρατήσεων
  • οι προκρατήσεις δεν λαμβάνουν βεβαίως υπόψη τους, το Last minute, που τα τελευταία χρόνια, μεγαλώνει σημαντικά, αλλά και τις ηλεκτρονικές κρατήσεις, οι οποίες κυρίως γίνονται από κανάλια ανεξάρτητα των μεγάλων tour operators.
  • η Ελλάδα «πουσσάρεται» συστηματικά από όλους τους μεγάλους tour operators, λόγω της εξαιρετικής σχέσης που έχει αναπτύξει. Έγραφα στο άρθρο μου στο τεύχος Οκτωβρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ»:»Σε αγαπημένο «παιδί» της διεθνούς τουριστικής κοινότητας, έχει μεταμορφωθεί η Ελλάδα, μετά από μια περίοδο, επιεικώς, άσχημων σχέσεων, λόγω της οικονομικής αφερεγγυότητας του ΕΟΤ και κάποιων υπουργών Τουρισμού.
    Η διεκδίκηση σημαντικών θέσεων σε διεθνή φόρα, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού και άλλων πολλών, και η κατάκτησή τους από Έλληνες υποψηφίους, αλλά κυρίως η έντονη αναβάθμιση των σχεσεων με τους μεγάλους tour operators, δίνει άλλη διάσταση και βαρύτητα στον ελληνικό Τουρισμό, πέραν της αυτονόητης, λόγω της φυσικής ομορφιάς της χώρας και της εξαιρετικής ξενοδοχειακής υποδομής.
    Στο πρόσφατο παρελθόν, κορυφαίοι tour operators, αντιμετώπιζαν –τουλάχιστον- με απαξία την Ελλάδα, τον ΕΟΤ και το υπουργείο Τουρισμού, καθώς κάποιοι πολιτικοί προϊστάμενοι, …έταζαν χρήματα και μετά το ξεχνούσαν, σαν το ελληνικό κράτος, να είναι ο ψιλικατζης της γειτονιάς».
    Ήταν εντυπωσιακό στο Βερολίνο, ότι κορυφαία στελέχη των μεγάλων tour operators, ήταν … πιο αισιόδοξα από τους υφισταμένους τους και τόνιζαν ότι τα νούμερα που έχουν υπολογίσει για την Ελλάδα, θα επιτευχθούν.
    ΕΙΝΑΙ ΚΟΜΒΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΟΙ ΚΑΛΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ TOUR OPERATORS ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΙΣ ΑΠΟΚΤΗΣΑΜΕ, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΔΙΑΦΥΛΑΞΟΥΜΕ ΩΣ ΚΟΡΗ ΟΦΘΑΛΜΟΥ.
  • Οι μεγάλοι tour operators, προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, έχουν μειώσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους τους και αυτό είναι πολύ σημαντικό για την κεροδοφορία και την βιωσιμότητα των ίδιων, αλλά και των προμηθευτών τους (σ.σ. βλέπε πτωχεύσεις αεροπορικών εταιριών).
  • Τα budget που διαθέτει το ελληνικό κράτος για τον ελληνικό Τουρισμό, είναι επιεικώς αστεία. Και δεν τίθεται θέμα σύγκρισης με την Τουρκία, όπου το τουρκικό κράτος, μαζί με την Turkish Airlines, ξοδεύουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αλλά είναι πραγματικά απογοητευτικό, ότι όλες οι μικρομεσαίες χώρες της περιοχής να έχουν budget μεγαλύτερο των 50 εκατ. €, όταν η Ελλάδα μας, έχει 14 εκατ.!!! Και για όσους θα γελάσουν, να ενημερώσω ότι το περίπτερο της Αιγύπτου στην ΙΤΒ, κόστισε ένα ποσό κοντά στα 2 εκατ. €…
  • όλοι οι Έλληνες που βρέθηκαν στο Βερολίνο, είδαν με ευχαρίστηση ότι τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα από τα θρυλούμενα, και αυτό αποτυπώθηκε και στις δηλώσεις τους, που τις μετέφερε το money-tourism.gr.
  • η χρονιά θα είναι δύσκολη, χρειάζεται συνεχής παρακολούθηση, αλλά αυτή την στιγμή τα μεγέθη είναι μεγαλύτερα του 2017, που ήταν η δεύτερη καλύτερη χρονιά στην ιστορία του ελληνικού Τουρισμού και με προσπάθεια, είναι δυνατόν να «προσεγγιστούν», κατά το μάλλον ή ήττον, τα μεγέθη του 2018.
  • τα έσοδα και όχι οι αφίξεις θα είναι το μεγάλο στοίχημα, όπου οι προσφορές είναι πιθανό να πλήξουν τις εισπράξεις. Βέβαια και πέρυσι έγιναν μεγάλες προσφορές για Αϋγουστο και Σεπτέμβριο. Και εδώ πρέπει να επισημανθεί αυτό που τόνισε ο Γιάννης Ρέτσος στην συνέντευξή του στο money-tourism.gr: τα 500 εκατ. € που ενδεχομένως θα λείψουν από τον ελληνικό Τουρισμό, είναι ένα σχετικά σημαντικό θέμα. Δεν είναι όμως «καταστροφή» για τον Τουρισμό. Αντιθέτως η υστέρηση αυτή, που αντιστοιχεί σε μισή μονάδα του ΑΕΠ, είναι πολύ πιο σημαντική για την ελληνική Οικονομία…
  • η σταθεροποίηση της Ελλάδας σε αυτά τα μεγέθη είναι πολύ σημαντική, πριν αρχίσει νέος ανοδικός κύκλος
  • η Έλενα Κουντουρά είδε κόσμο και κοσμάκη στην έκθεση και όχι μόνο, επιδεικνύοντας μια αξιοσημείωτη κινητικότητα, η οποία «προσθέτει» στον ελληνικό Τουρισμό. Άλλωστε και οι συνεχόμενες βραβεύσεις, του ελληνικού Τουρισμού, «προσθέτουν» και αφορούν τον ελληνικό Τουρισμό και όχι ένα πρόσωπο ατομικά…
  • το κλίμα στο ελληνικό περίπτερο ήταν εξαιρετικό και η επισκεψιμότητα ξεπέρασε και τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις
  • η Κύπρος φαίνεται πως θα έχει δύσκολη χρονιά, κυρίως λόγω έλλειψης αεροπορικών θέσεων
Προβληματισμός στην Μόσχα

Αντιστοίχως στην Μόσχα, οι κυριότερες διαπιστώσεις, είναι οι εξής:

mitt
money tourism photo
  • οι Έλληνες απαξιώνουν την αγορά αυτή, καθώς το ελληνικό περίπτερο είχε τις λιγότερες συμμετοχές, όλων των τελευταίων ετών, ενώ έλειπαν πολλά ελληνικά περίπτερα, περιμετρικά του περιπτέρου του ΕΟΤ
  • η ρωσική αγορά παραμένει σε όλα τα επίπεδα ανώριμη, όπως και το ρούβλι παραμένει πολύ ψηλά. Με ισοτιμία ευρώ – ρουβλίου στα 75, έναντι 40 πριν λίγα μόλις χρόνια, αλλά και 90 για μικρό χρονικό διάστημα, σίγουρα ο εξερχόμενος Τουρισμός στη ζώνη του ευρώ, έχει θέματα…
  • το 2019 θα είναι, εκτός απροόπτου, μια καλή χρονιά που αν επιτύχουμε τα περυσινά μεγέθη, τα οποία θυμίζω είναι τα καλύτερα από το 2013 που ήταν η καλύτερη ιστορικά χρονιά, θα είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία.
  • το γραφείο του ΕΟΤ στην Μόσχα και τις χώρες ΚΑΚ, κάνει εξαιρετική δουλειά, η δε διοργάνωση εκδήλωσης στο εμβληματικό GUM, στην Κόκκινη Πλατεία, για Ρώσους celebrities, έκανε τη διαφορά φέτος!!!
  • οι περισσότεροι ρωσικοί tour operators, δίνουν στοιχεία για αύξηση των προκρατήσεων στην Μόσχα, με εξαίρεση λίγους τουρκικών συμφερόντων t.o’s.
  • πέρυσι στο αντίστοιχο χρονικό σημείο οι προκρατήσεις ήταν αυξημένες σε σχέση με το 2017, κατά 25% και πλέον. Μετά είδαμε όλοι τι ακολούθησε
  • φέτος η Τουρκία είναι παρούσα δυναμικά, ενώ πέρυσι αυτή την περίοδο όχι. Ως εκ τούτου, τα νούμερα που κάνει η Ελλάδα είναι από συνειδητοποιημένους πελάτες, που επιλέγουν ποιότητα και δεν εξετάζουν τόσο την τιμή
  • η παροχή θεωρήσεων visa εξελίσσεται χωρις προβλήματα. Ωστόσο χρειάζονται περισσότερα visa centers και οι θεωρήσει Visa να είναι μεγαλύτερες του ενός έτους, που είναι ο κανόνας στις visa που χορηγούνται.
  • η επισκεψιμότητα του ελληνικού περιπτέρου ήταν καλή.
  • η εκπροσώπηση των ελληνικών τουριστικών φορέων ήταν πολύ μικρή

Αυτά τα ολίγα, καλή σαιζόν να έχουμε όλοι, και την υγειά μας για να ξαναβρεθούμε του χρόνου σε Βερολίνο και Μόσχα.

Κάθε αντίλογος δεκτός…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ