airport

ACI Europe: “Ανάρρωσαν” από την πανδημία τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια | Υψηλές επιδόσεις για ΔΑΑ, Χανιά, Σαντορίνη και Κέρκυρα

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Στο 97% των προ-πανδημικών επιπέδων ανήλθε η επιβατική κίνηση στην Ευρώπη τον Ιούλιο, με την Ελλάδα να ανήκει στους “κερδισμένους”, καθώς τα αεροδρόμια της Αθήνας, των Χανίων, της Σαντορίνης και της Κέρκυρας περιλαμβάνονται στον κατάλογο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, τα οποία εμφάνισαν τις καλύτερες επιδόσεις, όπως διαπιστώνει η τελευταία έκθεση για την κίνηση των ευρωπαϊκών αεροδρομίων του ACI Europe.

Πιο συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων τον Ιούλιο ήταν μόλις τρεις ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019, σημειώνοντας περαιτέρω βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (τον Ιούνιο διαμορφώθηκε στο -5,9%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019). Σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 12,8%.

Ανάκαμψη στην αγορά εκτός ΕΕ+

Στην αγορά ΕΕ+1 η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στο -4,3% τον Ιούλιο, σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (Ιούλιος 2019), και αυξήθηκε κατά 12,7%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από τις αγορές που βασίζονται κυρίως στον εισερχόμενο τουρισμό ή/ και στη διατλαντική κίνηση, με τα αεροδρόμια της Ισλανδίας (+16,2%), της Κροατίας (+15,7%), της Ελλάδας (+14,8%), της Πορτογαλίας (+10,5%), του Λουξεμβούργου (+10,5%), της Πολωνίας (+7,1%), της Μάλτας (+6,3%), της Κύπρου (+3%), της Ιταλίας (+2,3%), της Ισπανίας (+1,3%) και της Ιρλανδίας (+0,6%) να υπερβαίνουν τα προ-πανδημικά επίπεδα.

Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-31%), της Σλοβενίας (-27,4%), της Βουλγαρίας (-22,9%), της Γερμανίας (-19,2%) και της Σουηδίας (-17,9%) σημείωσαν λιγότερο καλές επιδόσεις στην επιβατική κίνηση. Ενώ, ακόμη χειρότερες επιδόσεις κατέγραψαν τα γερμανικά αεροδρόμια μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών. Τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου (-4,7%) σημείωσαν περαιτέρω πρόοδο προς την πλήρη ανάκαμψή τους, ακολουθούμενα από αυτά της Γαλλίας (-6,6%).

Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη2 πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο, υπερβαίνοντας τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019) κατά 3,7%, παρά την απώλεια του συνόλου της αεροπορικής κίνησης για τα ουκρανικά αεροδρόμια. Σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022, ο όγκος επιβατών στην υπόλοιπη Ευρώπη αυξήθηκε κατά 13,4%.

Οι πιο εντυπωσιακές επιδόσεις στην αγορά εκτός ΕΕ+ προήλθαν από αεροδρόμια επωφελήθηκαν από την επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους (Ultra-Low Cost), όπως αυτά στην Αλβανία (+116,6%) και το Κοσσυφοπέδιο (+41,5%), καθώς και αεροδρόμια που εκμεταλλεύτηκαν τη μετατόπιση της ζήτησης προς/από τη Ρωσία από την αγορά της ΕΕ+, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο Ουζμπεκιστάν (+72,6%), την Αρμενία (+70,4%) και το Καζακστάν (+66,4%).

Η Τουρκία (+6,5%) ξεπέρασε επίσης τα επίπεδα της επιβατικής της κίνησης πριν από την πανδημία.

Η κίνηση στα “Majors” υπολείπεται των προ-πανδημικών επιπέδων

Η επιβατική κίνηση στα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια τον Ιούλιο εμφάνισε απώλειες 4,3%, σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (Ιούλιος 2019), γεγονός που οφειλόταν στη λιγότερο δυναμική ανάπτυξη της χωρητικότητας των αερομεταφορέων και στην υποτονική επιστροφή της ζήτησης από την Κίνα. Ωστόσο, ο όγκος επιβατών εξακολουθούσε να αυξάνεται κατά 15,1%, κυρίως χάρη στην ισχυρή διατλαντική ζήτηση.

Ενώ το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου (-1,2%) διεκδίκησε τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο και έφτασε κοντά στην επίτευξη πλήρους ανάκαμψης, η Κωνσταντινούπολη (+16,5%) παρέμεινε το μόνο “Major”, που ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία και κατέλαβε τη δεύτερη θέση.

Τον τουρκικό κόμβο ακολούθησαν το αεροδρόμιο CDG στο Παρίσι (-11,5%), το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (-13,1%) και το Schiphol στο Άμστερνταμ (-10,6%).

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων (Ομάδα3), τις καλύτερες επιδόσεις στον Ιούλιο, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019) κατέγραψαν: η Αθήνα (+10,6%), η Κωνσταντινούπολη-Sabiha Gökçen (+8,9%), η Λισαβόνα (+5,2%) ), η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,1%), το Παρίσι-Ορλί (+3,1%), το Λονδίνο-Stansted (+1,8%), η Αττάλεια (+1,4%) και το Δουβλίνο (+0%).

Καλύτερες οι επιδόσεις των Ultra-LCC και περιφερειακών αεροδρομίων

Όπως και τους προηγούμενους μήνες, αρκετές βάσεις αεροδρομίων εξαιρετικά χαμηλού κόστους συνέχισαν να υπερβαίνουν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία τον Ιούλιο: Μέμινγκεν (+60,1%), Μποβέ (+46,8%), Σαρλερουά (+10,4%) και Μπέργκαμο (+10%).

Αντίστοιχα, τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια4 κατά μέσο όρο είδαν την επιβατική κίνηση να υπερβαίνει τα προ-πανδημικά επίπεδα κατά 6,2%. Όσα αεροδρόμια εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και στηρίζονται στην κίνηση LCC σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, με ορισμένα να παρουσιάζουν αλματώδη άνοδο, όπως το Ζαντάρ (+290,9%), η Περούτζια (+189,6%), το Κουτάισι (+122,9%), το Φουντσάλ (+42,7%) ), τα Χανιά (+32,1%), η Σαντορίνη (+31,9%) και η Κέρκυρα (+31%).

Τον Ιούλιο, αεροδρόμια που υποδέχθηκαν περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2), αεροδρόμια μεταξύ 5 και 10 εκατ. επιβατών (Ομάδα 3) και αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση απόδοση -5,7%, -8,8%, +6,9% και +5,5% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Ιούλιο του 2023, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019, είναι:

ΟΜΑΔΑ 1: Κωνσταντινούπολη IST (+16,5%), Αθήνα (+10,6%), Κωνσταντινούπολη SAW (+8,9%), Λισαβόνα (+5,2%) και Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,1%).

ΟΜΑΔΑ 2: Νάπολη (+22,5%), Πόρτο (+16,8%), Μιλάνο BGY (+10%), Μάλαγα (+9,2%) και Μασσαλία (+8%).

ΟΜΙΛΟΣ 3: Σότσι (+116,6%), Αλμάτι (+66,4%), Παλέρμο (+26,2%), Βελιγράδι (+22,7%) και Βαλένθια (+20,7%).

ΟΜΙΛΟΣ 4: Τίρανα (+116,6%), Ερεβάν (+70,4%), Μέμινγκεν (+60,1%), Μποβέ (+46,8%) και Φούντσαλ (+42,7%).

1 ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο.

2 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κοσσυφοπέδιο, Βόρεια

3 Αεροδρόμια με περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (2019).

4 Αεροδρόμια με περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (2019).

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *