Με εξαιρετική μηνύματα ξεκινάει σήμερα η ITB Berlin, τόσο για την Ελλάδα, όσο και γενικά για τον παγκόσμιο Τουρισμό, που συνεχίζει να κινείται ανοδικά.
Το money-tourism.gr, είναι από χθες στο Βερολίνο και παρακολουθεί τις εξελίξεις, ενώ θα σας μεταφέρει όλα τα δρώμενα, αλλά και τις εκτιμήσεις των tour operators για την εξέλιξη των κρατήσεων στην Ελλάδα.
Και ως πρώτη “αναφορά” στο μεγάλο αυτό γεγονός, ξεκινάμε με την δημοσίευση κατ’ αποκλειστικότητα, της “ακτινογραφίας” της γερμανικής αγοράς, όπως προκύπτει από την επίσημη καταγραφή του γραφείου ΕΟΤ Γερμανίας, με ανάλυση του προφίλ των τουριστών, των δαπανών που κάνουν, κ.λπ., κ.λπ..
Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει πρωτοφανές ενδιαφέρον για ραντεβού με την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού, αλλά και με τους Έλληνες τουριστικούς παράγοντες και επιχειρηματίες, από Γερμανούς -και όχι μόνο- επαγγελματίες του Τουρισμού.
Σήμερα, οι επαφές της υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά, ξεκίνησαν με συνάντηση με την ηγεσία της TUI, με την οποία η συνεργασία εξελίσσεται εξαιρετικά.
Η έρευνα
Σύμφωνα με την μελέτη του ΕΟΤ Γερμανίας, “Στην ετήσια ανασκόπηση του έτους 2017, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (Π.Ο.Τ.-UNTWO) αναφέρει ότι, η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία σημείωσε ανάπτυξη, με τις τουριστικές αφίξεις παγκοσμίως να αυξάνονται κατά 7% και να φτάνουν τα 1.322 εκ. Αυτή η τάση αναμένεται όχι μόνο να σταθεροποιηθεί αλλά και να αυξηθεί το 2018 κατά 4%-5%.
Η Ευρώπη είναι αυτή που πρωτοστατεί στην αυξητική αυτή τάση, με τους μεσογειακούς προορισμούς να έχουν τον πρώτο λόγο, με συνολική αύξηση των αφίξεων κατά 8%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 671 εκ. αφίξεις. Το 2017 χαρακτηρίστηκε από την διατήρηση της ανάπτυξης σε πολλούς προορισμούς, καθώς και από σημάδια ανάκαμψης σε προορισμούς που επλήγησαν τα τελευταία χρόνια.
Ενδεικτικά, μεγάλη ανάκαμψη παρουσιάζει η Τουρκία (+30%), η Αίγυπτος και η Τυνησία, Στις άμεσα, προς την Ελλάδα, ανταγωνίστριες χώρες, πέραν της Τουρκίας, σημαντική αύξηση στις αφίξεις έχουμε στην Κροατία (+13,7%), την Πορτογαλία (+11,6%) την Ιταλία (+10,6%) και την Ισπανία (+9,2%).
Όπως αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας του ΠΟΤ, κ. Zurab Pololikashvili, «ο τουρισμός συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά και να έχει μετατραπεί πλέον σε έναν σημαντικό πυλώνα της οικονομικής ανάπτυξης. Ο τουρισμός, ως τρίτος σημαντικότερος εξαγωγικός τομέας παγκοσμίως, συμβάλλει καθοριστικά στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ευημερία των κοινοτήτων σε όλο τον κόσμο».
Ειδικά για το τρέχον έτος, αναμένεται να συνεχισθεί η ανοδική πορεία των δεικτών του παγκόσμιου τουρισμού με μεγαλύτερη σταθερότητα, μετά και την παγκόσμιο οικονομική κρίση. Σύμφωνα με τις παρούσες τάσεις, ο Π.Ο.Τ. προβλέπει αύξηση μεγαλύτερη του μέσου όρου του 3,8% που είχε αρχικά προβλεφθεί για τη δεκαετία 2010-2020.
Συνοπτική περιγραφή της αγοράς της Γερμανίας
Η αγορά των Tour Operators στη Γερμανία αναπτύχθηκε δυναμικότερα από το αναμενόμενο κατά την προηγούμενη χρονιά, όπως δείχνουν τα στοιχεία του έγκυρου επαγγελματικού τουριστικού εντύπου FVW. Οι περισσότεροι Tour Operators είχαν πολύ θετικά αποτελέσματα και είναι εξαιρετικά αισιόδοξοι για το 2018.
Οι δέκα μεγαλύτεροι operators της γερμανόφωνης Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία) κατά σειρά εσόδων.
Πηγή: fvw
Οι 56 Tour Operators που εξετάζονται στην ανασκόπηση του FVW, αύξησαν τα έσοδά τους κατά 7.4% σε 22.8€ δις τον περασμένο χρόνο. Για πρώτη φορά το FVW περιλαμβάνει τις αγορές της Αυστρίας και της Ελβετίας, συμπεριλαμβάνοντας τα έσοδα των γερμανών Tour Οperators και σε αυτές τις χώρες. Συνολικά, τα έσοδα των Tour Operators των τριών χωρών αυξήθηκαν κατά 6.9% στα 25.5€ δις το 2017.
Για το 2018, το FVW λαμβάνει υπόψη του τα αποτελέσματα της εταιρείας ερευνών GfK σχετικά με το δείκτη παρακολούθησης κινητικότητας (‘mobility monitor’), στοιχεία του οποίου θα δημοσιευθούν κατά τη διεθνή έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο από το Σύνδεσμο Γερμανικών Ταξιδιών (DRV). Το DRV εκτιμά ότι το σύνολο της γερμανικής αγοράς οργανωμένων ταξιδιών έφτασε τα €33.7 δις τον περασμένο χρόνο, σημειώνοντας αύξηση 8%, βασιζόμενο στα ευρήματα της GfK, η οποία πραγματοποίησε έρευνα σε δείγμα 40,000 καταναλωτών μηνιαίως και έτσι καλύπτει τις κρατήσεις διαφόρων ειδών διακοπών, καθώς και γενικότερα, οργανωμένων πακέτων.
Συνολικά, τα έσοδα της γερμανικής τουριστικής αγοράς εκτιμώνται (από GfK και DRV) στα 64.7€ δις το 2016/17, το οποίο σηματοδοτεί μία αύξηση κατά 8.2% σε σχέση με την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται οι απευθείας κρατήσεις που γίνονται από παρόχους, όπως αεροπορικές εταιρείες και ξενοδοχεία, καθώς και μέσω online portals, οι οποίες εκτιμώνται στα €31 δις πέρυσι.
Η γερμανική αγορά ανέκαμψε από ένα πιο αδύναμο 2016
Η γερμανική τουριστική αγορά παρουσίασε ανάκαμψη μέσα στο 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κατά το οποίο παρατηρήθηκε κατακόρυφη πτώση για προορισμούς όπως η Τουρκία και η Βόρειος Αφρική. Το 2017, οι Tour Operators πέτυχαν σημαντικά υψηλότερες μέσες τιμές, με το δεδομένο ότι ο συνολικός αριθμός πελατών δεν αυξήθηκε πάνω από 2,8%. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, κυρίως στην εξαιρετικά αυξημένη ζήτηση για την Ισπανία και την Ελλάδα, και άλλους, πιο ακριβούς μεσογειακούς προορισμούς, καθώς και στη σημαντική αύξηση που παρουσίασε η κρουαζιέρα και διάφορες μορφές τουρισμού πολυτελείας.
Ικανοποιητική ανάπτυξη για τους γερμανούς T.O.
Η πρώτη τριάδα της κατάταξης των Tour Operators παραμένει σταθερή, με την TUI να έχει το ξεκάθαρο προβάδισμα έναντι του Thomas Cook και του DER Touristik.
Με εκτιμώμενη αύξηση εσόδων ύψους 7.1% σε €5.3 δις, η TUI αναπτύχθηκε ελαφρώς γρηγορότερα από το σύνολο της αγοράς στις γερμανόφωνες χώρες, ενώ βελτίωσε και τα κέρδη της στην περιοχή. Οι εκτιμώμενοι αριθμοί πελατών αυξήθηκαν κατά 3% στα 6,8 εκ. Στη Γερμανία, η TUI είχε ελαφρώς μικρότερη ανάπτυξη, κατά 6.8% στα έσοδα και 2.3% στις κρατήσεις.
Ο Thomas Cook είχε μία αύξηση της τάξης του 3.2% σε €3.82 δις στην περιοχή DACH (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία), η οποία περιλαμβάνει τις πωλήσεις εισιτηρίων της αεροπορικής εταιρείας Condor (seat-only sales), οι οποίες εκτιμώνται σε περίπου €800 εκ. Ο συγκεκριμένος Tour Operator βελτίωσε τα κέρδη του κατά 29%, ενώ η Condor επέστρεψε πέρυσι στην κερδοφορία. Οι αριθμοί των καταναλωτών υπολογίζεται ότι ανέβηκαν κατά 7.9% στα 6.8 εκ. πέρυσι.
Ο DER Touristik είχε μία αδύναμη σχετικά χρονιά, με το τζίρο του να μειώνεται κατά 3.6% στα 3.47€ δις, λόγω σοβαρών προβλημάτων στο ΙΤ σύστημα κρατήσεων στις αρχές της χρονιάς. Οι αριθμοί πελατών του group σημείωσαν πτώση κατά 8.3% στα 6.3 εκ. στην περιοχή.
Αντιθέτως, το FTI Group αναπτύχθηκε ταχέως με αύξηση 15.4% στα έσοδα, στα €2.55 δις, με αντίστοιχη αύξηση στους αριθμούς πελατών κατά 9% στα 4.25 εκ. Ο Όμιλος είχε σημαντικά κέρδη από τις δυναμικές και πάλι κρατήσεις για Αίγυπτο, ενώ ήταν και μόνος μεγάλος Τ.Ο. που παρουσίασε υψηλότερες κρατήσεις για Τουρκία.
Οι επόμενοι δύο μεγάλοι Tour Operators, Alltours και Schauinsland–Reisen, παρουσίασαν καλύτερα αποτελέσματα για το 2017 από ό,τι το 2016. Η Alltours, η οποία υπέστη μία διψήφια μείωση στα έσοδα κατά το 2016, ανέκαμψε το 2017 με άνοδο 4.5% στα έσοδα, περίπου 1.4€ δις. Η Schauinsland, μετά από στάσιμα έσοδα το 2016, παρουσίασε αύξηση 7.3% φτάνοντας περίπου 1.2€ δις.
Οι δύο μεγαλύτεροι Cruise Operators της Γερμανίας παρουσίασαν ανάπτυξη χάρη στην προσθήκη νέων πλοίων στους στόλους τους καθώς και τη γενικότερη, μεγαλύτερη ζήτηση για κρουαζιέρες. Η Aida Cruises αύξησε τα έσοδά της κατά 13.3% σε 1.7€ δις, ενώ η TUI Cruises πέτυχε ανάπτυξη ποσοστού 30% πέρυσι, φτάνοντας το ένα δις.
Από τους υπόλοιπους Tour Operators της γερμανόφωνης Ευρώπης, ο ηγέτης της Ελβετικής αγοράς, Hotelplan παρουσίασε ανάπτυξη, ενώ ο εξειδικευμένος στις κρουαζιέρες Phoenix σταθεροποίησε τα αυξανόμενα ποσοστά του.
Προφίλ Γερμανού Τουρίστα
Οι Γερμανοί εκμεταλλεύονται τις αρκετές ημέρες αργιών το χρόνο προκειμένου να ταξιδεύσουν. Οι εργαζόμενοι έχουν περίπου 30 ημέρες άδειας το χρόνο και σε ποσοστό 62,9% δηλώνουν ευχαριστημένοι με τις ημέρες αδείας τους. Οι σχολικές διακοπές καθορίζουν τα οικογενειακά ταξίδια, για το λόγο αυτό ο κύριος όγκος των ταξιδιών πραγματοποιείται κατά τους θερινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, και κατά κανόνα σε προορισμούς με ήλιο και θάλασσα ( Μεσόγειο), αλλά και σε υπερατλαντικά ταξίδια (Καραϊβική). Αξίζει να σημειωθεί ότι στους βασικούς παράγοντες για την επιλογή του προορισμού συγκαταλέγονται η ασφάλεια και η αγοραστική δύναμη που έχει το Ευρώ στο συγκεκριμένο προορισμό.
Ως ταξιδιώτες είναι εξαιρετικά περίεργοι, επιθυμώντας σε ποσοστό 68% να γνωρίζουν νέα μέρη κάθε φορά που ταξιδεύουν. Αντιθέτως, παραμένουν παραδοσιακοί στον τρόπο που κλείνουν τις διακοπές τους, προτιμώντας την αυτοπρόσωπη παρουσία σε κάποιο από τα σχεδόν 10.000 τουριστικά γραφεία της χώρας. Ενώ τα τελευταία χρόνια η online αναζήτηση προορισμών, ξενοδοχείων και εισιτηρίων ανεβαίνει αργά μεν, σταθερά δε, φτάνοντας το ποσοστό του 61,9% το 2017, εντούτοις, μόνο το 42,9% έκανε τελικά κάποια κράτηση μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας, η πλειονότητα των Γερμανών, σε ποσοστό 80% έχει ήδη κλείσει, την περίοδο της έρευνας, το ταξίδι που θα αποτελέσει τις «βασικές» διακοπές της χρονιάς. Ποσοστό περίπου 25% ξεκινά να συλλέγει πληροφορίες για τις διακοπές του έως και 12 μήνες νωρίτερα, αλλά μόνο ένα ποσοστό 19% αυτών έχει αποφασίσει τον προορισμό. Εννέα μήνες πριν την έναρξη των θερινών διακοπών, περίοδος που συμπίπτει περίπου με το διάστημα αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ένα ποσοστό 43% έχει αρχίσει να σχεδιάζει τις διακοπές του, ενώ 36% έχει προχωρήσει σε κρατήσεις. Ποσοστό 64,7% λαμβάνουν την τελική απόφαση για τις διακοπές τους έξι μήνες πριν την πραγματοποίηση του ταξιδιού, ενώ το 80% αποφασίζει τρεις μήνες νωρίτερα. Το γερμανικό last minute αφορά σε χρονικό διάστημα ενός έως δύο μηνών πριν το ταξίδι, και ποσοστό ταξιδιωτών κάτω του 10%.
Στατιστικά Στοιχεία για το 2017 (Ημέρες Διακοπών-Ταξιδιωτική Δαπάνη)
Το έγκριτο ίδρυμα ερευνών BAT-Stiftung Für Zukunftsfragen διεξήγαγε και για το έτος 2017, την 34η Ανάλυση του Γερμανικού Τουρισμού, βασιζόμενο σε ένα δείγμα 3.000 ατόμων, άνω των 14 ετών, τα οποία έδωσαν συνεντεύξεις (face to face) σχετικά με τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, 58% του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε (5) ημερών, έναντι 57% το προηγούμενο έτος, με το ποσοστό αυτό να ανεβαίνει στο 63% στην ηλικιακή ομάδα των 35-54.
Η μέση διάρκεια του ταξιδιού ανήλθε στις 13 ημέρες έναντι 12,9 το προηγούμενο έτος, σημειώνοντας την υψηλότερη επίδοση δεκαετίας.
Συγκεκριμένα, οι Γερμανοί ταξιδεύουν, κατά μέσο όρο, 11 ημέρες εντός της χώρας τους, 12,9 σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και 18,3 μέρες σε μεγάλα ταξίδια.
Όσον αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες, οι Γερμανοί ξόδεψαν κατά μέσο όρο 1.193€ ανά άτομο για τις διακοπές τους έναντι 1.166€ το 2016.
Στον ακόλουθο πίνακα φαίνεται η εξέλιξη της ταξιδιωτικής δαπάνης των Γερμανών ταξιδιωτών για τα τελευταία δέκα έτη.
Εάν επιμερισθεί το κόστος στις ημέρες διακοπών ανά προορισμό, διαπιστώνεται ότι μία ημέρα στη Γερμανία (77€) είναι σημαντικά φθηνότερη από μία ημέρα διακοπών οπουδήποτε σχεδόν στο εξωτερικό, με εξαίρεση την Τουρκία (κόστος επίσης 77€/ημέρα).
Σε ό,τι αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες ανά ηλικιακή κατηγορία, οι αποκλίσεις δεν είναι όσο μεγάλες θα ανέμενε κανείς, με τους νεότερους (14-34) να ξοδεύουν αφενός λιγότερα (84€/ημέρα), αλλά όχι σημαντικά λιγότερα από τις μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς το κοινό από 35-54 ετών δαπανά κατά μέσο όρο 95€/ανά ημέρα (σύνολο 1.232 € για το σύνολο των διακοπών) και οι ηλικίες από 55 ετών και άνω, 96€/ημέρα.Αναλυτικότερα, το παρακάτω διάγραμμα δείχνει την ταξιδιωτική δαπάνη ανά προορισμό για το μέσο όρο ημερών διακοπών (13 ημέρες) καθώς και για το κόστος ανά ημέρα:
Τα στοιχεία δείχνουν φυσικά ότι, όσο μεγαλύτερο το εισόδημα, τόσο μεγαλύτερη και η δαπάνη, καθώς τα άτομα με μηνιαία εισοδήματα άνω των 3.500€ δαπανούν κατά τις διακοπές τους 101€/ημέρα, έναντι 89€ αυτών με μέσο μηνιαίο εισόδημα 1.500€ έως 3.499€ και 71€ αυτών με εισόδημα κάτω των 1.500€ μηνιαίως.
Αγαπημένοι προορισμοί των Γερμανών
Η Γερμανία παραμένει ο αγαπημένος προορισμός διακοπών, καθώς ένα ποσοστό 34,3% (οριακή αύξηση σε σχέση με το 34,2% του 2016) περνά το βασικό κορμό των διακοπών του εντός της χώρας του, κάτι το οποίο ενισχύεται από το γεγονός ότι οι Γερμανοί προτιμούν το αυτοκίνητο ως μέσο μετακίνησης στις διακοπές τους. Η Βαυαρία στο νότο, είναι η περιοχή που προσελκύει το μεγαλύτερο αριθμό τουριστών (ποσοστό 9%).
Αναφορικά με το εξωτερικό, κατά το προηγούμενο έτος, οι προτιμήσεις των Γερμανών τουριστών στρέφονται τόσο προς τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, και κυρίως τη Μεσόγειο, όσο και σε πιο μακρινά ταξίδια, στην Καραϊβική και τη Μέση Ανατολή.
Στην Ευρώπη, η Ισπανία παραμένει σταθερά, για διάφορους λόγους, πρώτη στις προτιμήσεις των Γερμανών, με ποσοστό 13,7% έναντι 14,1% το 2016. Αυτό οφείλεται, όχι μόνο στο δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα», αλλά και σε πολιτισμικούς λόγους (ενδεικτικά αναφέρεται ότι το Ινστιτούτο Θερβάντες για την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας αλλά και για μαθήματα λογοτεχνίας, κινηματογράφου και γαστρονομίας, έχει παραρτήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας). Ακολουθούν η Ιταλία με 7,7% (έναντι 7,9% το 2016), η γειτονική Αυστρία με 3,9% (έναντι 4,4% το 2016), η Τουρκία με 3,6% (έναντι 4,4%), η Κροατία με 3,3% (ίδιο ακριβώς ποσοστό με το προηγούμενο έτος) και η Ελλάδα με 3,1% (έναντι 2,8% το 2016).
Ο μεγάλος νικητής της προηγούμενης τουριστικής περιόδου είναι τα μακρινά ταξίδια, με την Καραϊβική (Κούβα και Άγιο Δομήνικο) και το Ντουμπάι να συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των Γερμανών τουριστών, αν και ακριβότεροι προορισμοί (115€ δαπάνη ημερησίως, κατά προσέγγιση).
Κατά το 2017, ποσοστό 13,1% πραγματοποίησε ταξίδι σε μακρινό προορισμό έναντι 11,4 το 2016.
Θετικά τα δείγματα για το 2018
Οι Γερμανοί Tour Operators είναι εξαιρετικά αισιόδοξοι για την τρέχουσα περίοδο 2017/18, μετά από τα πολύ ικανοποιητικά δείγματα των κρατήσεων του Δεκεμβρίου και του Ιανουαρίου για το καλοκαίρι του 2018. Η ανάπτυξη αυτή οδηγείται από τη σταθερά ισχυρή και αυξανόμενη ζήτηση για την Ισπανία και την Ελλάδα, καθώς και τα δυνατά comebacks της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Τυνησίας, καθώς και την κρουαζιέρα.
Κατά την περίοδο διεξαγωγής της έρευνας, δηλαδή Δεκέμβριο 2017 – Ιανουάριο 2018, ο ένας στους δύο ερωτηθέντες ήξερε που θα ταξιδέψει το καλοκαίρι και είχε ήδη ξεκινήσει να κάνει το σχεδιασμό των διακοπών του στο συγκεκριμένο προορισμό. Ποσοστό 17% μόνο των ερωτηθέντων δήλωσε πως δεν σχεδιάζει κάποιο ταξίδι εντός του 2018, ενώ ένα ποσοστό 37% παρέμενε ακόμα αναποφάσιστο ως προς την επιλογή του τόπου διακοπών.
Ειδικότερα για την Ελλάδα, τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι τώρα από τους μεγάλους Τ.Ο., και με δεδομένο ότι η πλειονότητα των κρατήσεων γίνεται το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα στοιχεία για την Ελλάδα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, καθώς αποτυπώνουν σαφή τάση συνέχισης της ανοδικής πορείας των τελευταίων ετών.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι το έντυπο FVW, για το διάστημα Δεκεμβρίου 2017- Ιανουαρίου 2018, αναφέρει ότι η έρευνα στο διαδίκτυο για ξενοδοχείο στην Ελλάδα βρίσκεται στο +51% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Η αυξημένη ζήτηση για τη χώρα έχει ωθήσει τους γερμανούς Τ.Ο. να διευρύνουν όχι μόνο τους υπάρχοντες προορισμούς (πλην των εξαιρετικά δημοφιλών στους Γερμανούς, Κρήτη, Ρόδο και Κω), αλλά και να επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο, με πτήσεις έως και τα μέσα του Νοεμβρίου.