Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι φέτος…

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

…τονίζει σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στη ΔΡΑΣΙΣ online ο Γιάνννης Μισθός γενικός διευθυντής του AMATHUS.

– Δείτε εδώ τη συνέντευξη 

Όπως σημειώνει ο δημοσιογράφος Δημήτρης Γκαρτζώνης “Με αφορμή τα μηνύματα από την τουριστική έκθεση του Βερολίνου, ο κ. Γιάννης Μισθός, General Manager & Director of Finance στο ξενοδοχείο Amathus, δηλώνει ότι μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για την επικείμενη σεζόν, αφού όλα δείχνουν ότι οι κρατήσεις τόσο από τη Γερμανία όσο και από τις σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές θα είναι αυξημένες. Διευκρινίζει βέβαια ότι χρειάζεται ακόμη πολύ δουλειά για να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος των προηγούμενων χρόνων και συμπληρώνει ότι δυστυχώς δεν καταφέραμε ως προορισμός να πείσουμε τους τουρ οπερέιτορς πώς μπορούμε να δεχθούμε τουρισμό από το Μάρτιο μέχρι το Νοέμβριο. Μέχρι και σήμερα, αφού σήμερα οι πτήσεις του Απριλίου και μετά τα μέσα Οκτωβρίου είναι ελάχιστες.

Ακόμη, ο κ. Μισθός αναφέρεται στο ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και σημειώνει ότι η έλλειψη πίστωσης σε συνδυασμό με τα μηδενικά κεφάλαια κίνησης δημιούργησαν πρόβλημα ρευστότητας στα ξενοδοχεία. Οι περισσότεροι ξενοδόχοι, σύμφωνα με τον κ. Μισθό στράφηκαν στην λύση των προκαταβολών από βασικούς και μεγάλους Τ.Ο. του εξωτερικού με περαιτέρω συρρίκνωση της τιμής των συμβολαίων τους.

H συνέντευξη έχει ως εξής:

Ο χρόνος για την έναρξη της τουριστικής περιόδου μετρά πλέον αντίστροφα. Πως προβλέπετε ότι θα εξελιχθεί η σεζόν; Ποιες αγορές πιστεύετε ότι θα πρωταγωνιστήσουν αυτή τη φορά;
– Τα μέχρι στιγμής μηνύματα είναι θετικά ειδικά για αγορές όπως αυτές της Ρωσίας, Αγγλίας και Γερμανίας όπου και φέτος θα πρωταγωνισθήσουν μαζί με την Σκανδιναβία στις αφίξεις τουριστών στο νησί μας. Βέβαια η σύγκρισή μας γίνεται με την αντίστοιχη περισινή περίοδο όπου όλα ήταν μαύρα για την οικονομία μας και όπου ουσιαστικά η σεζόν έτρεξε μετά της 17 Ιουνίου με πολλές κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και με μεγάλες προσφορές. Ανκαταφέρουμε να πετύχουμε τα νούμερα του 2011 με αύξηση του μέσου εσόδου ανά διανυκτέρευση να είμαστε ευχαριστημένοι.
Η διάρκεια της σεζόν θα είναι καλύτερη αυτή τη φορά;
– Η διάρκεια της σεζόν πλέον για την Ρόδο είναι 5 μήνες, από αρχές Μαΐου μέχρι αρχές Οκτωβρίου. Δυστυχώς και εδώ δεν καταφέραμε να πείσουμε τους Τ.Ο. ότι σαν προορισμός μπορούμε να έχουμε τουρισμό από Μάρτιο μέχρι Νοέμβριο πράγμα που πριν μερικά χρόνια ήταν πραγματικότητα ειδικά για την περιοχή μας (Ιξιά). Σήμερα οι πτήσεις του Απριλίου και μετά τα μέσα Οκτωβρίου είναι ελάχιστες.

Εισπρακτικά, αναμένονται καλύτερα αποτελέσματα φέτος; Οι τιμές των πακέτων διατηρήθηκαν σε ικανοποιητικά ποσοστά;
– Τα πακέτα νομίζω κρατήθηκαν στα ίδια με τα περισινά επίπεδα με την διαφορά ότι πέρισυ δόθηκαν μεγάλες προσφορές. Το στοίχημα φέτος είναι πως θα κρατήσουμε τις τιμές των συμβολαίων με τις χαμηλότερες δυνατές προσφορές, ώστε να έχουμε την επιθυμητή πληρότητα στο ξενοδοχείο που θα μας επιτρέπει να είμαστε βιώσιμοι. Οι στατιστικές λένε ότι τα τελευταία χρόνια οι τιμές παραμένουν σταθερές και σε πολλές περιπτώσεις μειούμενες.

Το οικονομικό πλαίσιο πόσο πιεστικό είναι για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις; Ποια τα μεγαλύτερα οικονομικά βάρη, τα λειτουργικά ή η αυξημένη φορολογία και πόσο δυσχεραίνει την κατάσταση η έλλειψη ρευστότητας;
– Και τα λειτουργικά και τα μη λειτουργικά βάρη επηρεάζονται από την αυξημένη φορολογία. Οι διαδοχικές αυξήσεις στο ΦΠΑ το 2011 επηρέασαν χωρίς επιστροφή την τιμή των συμβολαίων της χρονιάς αυτής προς τα κάτω  (τα συμβόλαια υπογράφονται σε τιμές με ενσωματωμένους όλους τους φόρους) με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί το κέρδος. Επίσης οι μεγάλες αυξήσεις στα καύσιμα, στο ρεύμα, στο νερό  δημιούργησαν ανάλογη αύξηση στα κόστη ενέργειας των ξενοδοχειακών μονάδων, καθώς και σε αύξηση λόγω μεταφορικών, σε βασικά είδη τροφίμων και ποτών .
Επίσης η έλλειψη πίστωσης καθώς και τα μηδενικά κεφάλαια κίνησης δημιούργησαν πρόβλημα ρευστότητας στα ξενοδοχεία ειδικά στις αρχές της σεζόν . Οι περισσότεροι ξενοδόχοι στράφηκαν στην λύση των προκαταβολών από βασικούς και μεγάλους Τ.Ο. του εξωτερικού με περαιτέρω συρρίκνωση της τιμής των συμβολαίων τους. Όπου υπήρξε προσπάθεια προσέγγισης τράπεζας είτε για αναδιάρθρωση δανείων,  είτε για κεφάλαιο κίνησης υπήρξε αρνητική απάντηση και στις καλύτερες των περιπτώσεων θετική με δυσβάστακτα επιτόκια.

Πολύς λόγος γίνεται πάντως τα τελευταία χρόνια για την χαμηλή ποιότητα των τουριστών που δέχεται η Ρόδος. Κάποιοι λένε ότι παίρνουμε ότι περισσεύει από τον ανταγωνισμό…
– Εϊναι αλήθεια πως και το στοίχημα της ποιότητας έχουμε αρχίσει να το χάνουμε λόγω της έντασης και του όγκου των τουριστών που διακινούνται. Δεν μπορεί να έχεις ταυτόχρονα μεγάλους αριθμούς αφίξεων και μεγάλους αριθμούς ποιοτικών τουριστών. Πάλι και εδώ είναι θέμα προσέγγισης και φιλοσοφίας και τιμολογιακής πολιτικής διότι τα τελευταία χρόνια έγιναν μεγάλες και ποιοτικές μονάδες στο νησί μας καθώς και αναβαθμίστηκαν πολλές παλαιές με ανακαινίσεις .

Θα ήταν προτιμότερο να έχουμε μικρότερες πληρότητες με καλύτερης ποιότητας τουρίστες;
– Το ερώτημα αυτό πάλι έχει να κάνει με την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί ο κάθε ξενοδόχος αλλά και ο προορισμός γενικότερα . Η Ρόδος ως προορισμός δεν έχει καταφέρει να πετύχει ψηλές τιμές. Αυτό τουλάχιστον λένε τα στατιστικά. Οπότε  είμαστε τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια όλοι αναγκασμένοι να δουλεύουμε με πολύ ψηλές πληρότητες από το άνοιγμα μέχρι το κλείσιμο.

Που υστερούμε και σε ποια σημεία υπερτερούμε τελικά απέναντι στον ανταγωνισμό; Αλήθεια, υπερτερούμε απέναντι στον «εγχώριο» τουρισμό;
– Δυστυχώς το λέμε κάθε χρόνο, το κόστος μεταφοράς είναι πλέον απαγορευτικό για κάποιον Έλληνα που θέλει να κάνει  διακοπές στην Ρόδο. Στο θέμα αυτό δεν έχει γίνει τίποτε, μάλιστα κάθε χρόνο χειροτερεύει η κατάσταση.
Θέλω να επικαλεστώ κυρίως την ιδιότητα σας ως οικονομολόγου για να μου απαντήσετε ποια είναι η θέση σας για τον ΔΗΦΟΔΩ. Πιστεύετε ότι έχει αξιοποιηθεί σωστά για την ενίσχυση της τουριστικής εικόνας του νησιού.
– Ο φόρος αυτός δεν έχει καταφέρει να «πείσει» για την ανταποδότικότητά του, πολύ δε περισσότερο για την συμβολή του στην τουριστική  ανάπτυξη του νησιού, με εξαίρεση την συνδρομή του Δήμου , στα έσοδα του ΠΡΟΤΟΥΡ. Συνδρομή που δεν βοηθά στον  σωστό προγραμματισμό διότι κάθε χρόνο βαίνει μειούμενη και σύμφωνα με τις ανάγκες του Δήμου.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν σήμερα αρκετές φωνές που δικαίως ζητούν την κατάργησή του διότι δεν βλέπουν την διαφοροποίησή του σε σχέση με τους άλλους επιβαλλόμενους δημοτικούς φόρους.  Ίσως θα έπρεπε να αντικατασταθεί με κάποιο άλλο τέλος κάτω από άλλες διαδικασίες καταβολής , διαχείρισης,  ώστε να πεισθούν οι φορείς και οι επαγγελματίες του τόπου ότι πραγματικά συμβάλλει στην τουριστική ανάπτυξη του νησιού.

Η κυβέρνηση στηρίζει τελικά τον τουρισμό στο βαθμό που θα έπρεπε;
– Από πλευράς Υπουργείου Τουρισμού γίνονται αρκετές προσπάθειες συμβολής στην  προβολή και διαφήμιση της χώρας μας στο εξωτερικό με παρουσία στις κυριότερες τουριστικές εκθέσεις . Φυσικά επειδή σήμερα όλα εξαρτώνται από την Οικονομία και την οικονομική κατάσταση της χώρας πρέπει και εκεί να γίνουν σημαντικά βήματα . Μείωση του Φπα στην εστίαση , επαναξιολόγηση της φορολόγησης των ακινήτων (όπως γνωρίζετε τα περισσότερα ξενοδοχεία είναι εποχικής λειτουργίας και πολλών τετραγωνικών, δεν γίνεται να φορολογούνται ετησίως και σε όλα τα τετραγωγικά).
Επίσης παρέμβαση στις τράπεζες ώστε να βοηθήσουν στις αναδιαρθρώσεις δανείων με χαμηλά επιτόκια. Οι τράπεζες σήμερα μας λένε ότι και αυτές δανείζονται με υψηλά επιτόκια , δεν μας λένε όμως που πήγαν και που πάνε όλα τα χρήματα που πήραν και θα πάρουν  για την ανακεφαλαιοποιησή τους.
Ο νέος αναπτυξιακός και το ΕΣΠΑ μπορεί να φαίνεται πως δίδουν κάποια βοήθεια σε όσους θέλουν να επενδύσουν τον τουρισμό, αλλά οι διαδικασίες και τα παραδείγματα του παρελθόντος με τις μεγάλες καθυστερήσεις απόδοσης των επιδοτήσεων, επιστροφών ΦΠΑ δεν μπορούν να πείσουν τον επαγγελματικό κόσμο ότι αξίζει να ρισκάρουν επενδύοντας στον τουρισμό. Και μάλιστα σε τέτοιες εποχές. Θα δείτε ότι θα υπάρξει ελάχιστη συμμετοχή.
Μεγάλο ποσοστό των επιδοτήσεων πήγε στους τόκους των εγγυητικών και των εκχωρήσεων στις τράπεζες , αφού αυτές εισπράχθηκαν στην καλύτερη περίπτωση μετά από 3-4 χρόνια . Και ο Νόμος έλεγε πως για να ολοκληρωθεί η επένδυσή σου πρέπει να έχεις εξοφλήσει όλα τα τιμολόγια και το ΦΠΑ.
Έτσι πρακτικά και απλά έπαιρνε κανείς δάνειο για την επιδότηση και το ΦΠΑ με επιτόκιο γύρω στο 8-9% και περίμενε 3-4 χρόνια για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ελέγχων από τα εκάστοτε Υπουργεία. Τώρα μας λένε για προκαταβολή 100% της επιδότησης με την υποβολή του αιτήματος, δεν μας λένε όμως πως για να πάρεις την προκαταβολή χρειάζεσαι εγγυητική με κόστος 8-9% ετησίως στην καλύτερη περίπτωση. Αν κάνει δηλαδή να ολοκληρωθεί 5 χρόνια η επένδυση σου τρώνε οι τράπεζες το 45% της επιδότησης. Ποιός λοιπόν είναι αυτός που θα επενδύσει με αυτές τις συνθήκες;

«Όλα δείχνουν μία καλή χρονιά»

Διάχυτο είναι το αίσθημα της αισιοδοξίας μετά την ITB.  Εσείς πώς κρίνετε τα μηνύματα του Βερολίνου;
– Τα μέχρι στιγμής νέα από την Έκθεση του Βερολίνου δείχνουν μια δυναμική αύξησης της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα και την Ρόδο ειδικότερα που μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την σεζόν που έρχεται .
Σχετικά με την Γερμανία από τις 250.000 αφίξεις στην Ρόδο το 2011 , φτάσαμε τις 200.000 αφίξεις το 2012 μείωση 20% , όταν πριν 10 χρόνια είχαμε 350.000 αφίξεις.
¶ρα χρειάζεται ακόμη πολύ δουλειά για να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος των προηγούμενων χρόνων που πιστεύω πως εκτός από την οικονομική κρίση επηρέασαν και άλλοι παράγοντες όπως νέοι προορισμοί , υποδομές κλπ.
Σήμερα ο ρυθμός των κρατήσεων από τη γερμανική αγορά είναι αυξημένος με +14% και όλα δείχνουν μία καλή χρονιά , εκτός απροόπτου φυσικά.
ΔΗΛΩΣΕΙΣ

Άρης Σουλούνιας, Α’ Αντιπρόεδρος ΕΞΡ

«Πιο φιλικοί απέναντί μας οι Γερμανοί»

«Το κλίμα στο Βερολίνο για την Ελλάδα και συνεπώς για τη Ρόδο, ήταν αυτή τη φορά πολύ θετικό. Πέρυσι τέτοια εποχή οι κρατήσεις παρουσίαζαν μείωση 40% έως 45%. Αυτή τη φορά, οι κρατήσεις παρουσιάζουν αύξηση από 4,5% έως 20% ανάλογα με τον τουρ οπερέιτορ.  Πιστεύω ότι μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι. Σίγουρα τα πράγματα είναι βελτιωμένα κατά πολύ σε σύγκριση με το 2012 που ήταν μία δύσκολη χρονιά. Δεν ξέρω όμως κατά πόσο είναι εφικτό να αγγίξουμε τα νούμερα του 2011.  Το βέβαιο είναι ότι οι Γερμανοί είναι πλέον πιο φιλικοί απέναντι στους Έλληνες. Και ειδικά η Ρόδος που είχε μία πολύ καλή παρουσία μέσα από το πιο άρτια διαμορφωμένο περίπτερο στην ITB κέρδισε πολλούς πόντους».

Γιάννης Πάππου, Πρόεδρος Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου

«Το ιδεατό να φθάσουμε
στα επίπεδα του 2011»

«Υπάρχει γενικά ικανοποίηση για την παρουσίαση της Ρόδου στην ΙΤΒ. Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει αύξηση στις αφίξεις από τη Γερμανία αυτή τη σεζόν, θα ήταν όμως παρακινδυνευμένο να προσδιορίσουμε από τώρα το ποσοστό της αύξησης αφού τα νούμερα διαφέρουν από τουρ οπερέιτορ σε τουρ οπερέιτορ. Σίγουρα θα είναι τα πράγματα πολύ καλύτερα σε σύγκριση με πέρυσι. Το ιδεατό θα ήταν να φθάσουμε τα επίπεδα του 2011, πράγμα βέβαια δύσκολο.
Πιστεύω ότι η έρευνα που έχει διεξάγει το Επιμελητήριο σε συνεργασία με την ΕΞΡ και τον ΠΡΟΤΟΥΡ στη Γερμανία σχετικά με τις εντυπώσεις των Γερμανών από τη χώρα μας και τα Δωδεκάνησα ειδικότερα, τις απαιτήσεις και τις ανάγκες τους από ένα τουριστικό προορισμό, θα είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο που θα μας βοηθήσει να βελτιώσουμε τον τρόπο προσέγγισής τους.
Με την ευκαιρία θέλω να πω ότι για μία ακόμη φορά διεφάνη η ανοδική τάση στις κρατήσεις από τη Ρωσία. Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να πούμε ότι οι αφίξεις Ρώσων στη Ρόδο θα ξεπεράσουν τις 200.000. Η ρωσική αγορά εξελίσσεται σε ένα πολύ δυνατό παίκτη».

Μπάμπης Παλογιαννίδης, διευθυντής ΠΡΟΤΟΥΡ

«Περιμένουμε το ενδιαφέρον
να μεταφρασθεί σε κρατήσεις»

«Ομολογουμένως η Ρόδος είδε την καλύτερη παρουσία στην ΙΤΒ, όχι μόνο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους ελληνικούς προορισμούς, αλλά γενικώς. Το πλήρως ανανεωμένο περίπτερο της Ρόδου έκλεψε τις εντυπώσεις και απέσπασε πολλά θετικά σχόλια. Σαφώς και το κλίμα ήταν κατά πολύ διαφορετικό σε σύγκριση με πέρυσι και μένει τώρα μόνο να δούμε αν αυτό το ενδιαφέρον μεταφρασθεί και σε κρατήσεις. Εμείς καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια μέσα από την πολύπλευρή μας παρουσία στην τουριστική έκθεση.
Πρέπει βέβαια να λάβουμε υπόψη ότι πέρυσι τέτοια εποχή η Ελλάδα δεχόταν ένα καταιγισμό κακής δημοσιότητας. Τα πράγματα είναι διαφορετικά φέτος σε πολιτικό επίπεδο και ελπίζω να διατηρηθεί αυτή η ηρεμία, καθώς οι παραμικρές εντάσεις θα είχαν δυσάρεστες συνέπειες.  Πρέπει επίσης να πούμε ότι σε συνεργασία του ΠΡΟΤΟΥΡ, της ΕΞΡ και της ΔΕΤΑΠ διενεργήθηκε το Σάββατο και την Κυριακή έρευνα σχετικά με το επίπεδο ικανοποίησης των Γερμανών από τη Ρόδο και τα Δωδεκάνησα και τις προσδοκίες τους από ένα τουριστικό προορισμό. Αυτά τα συμπεράσματα θα είναι οπωσδήποτε ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για την καλύτερη προσέγγιση αυτής της τόσο σημαντικής αγοράς».