Σε μια νέα κίνηση, η οποία εμφανώς παραβαίνει τις αρχές ανταγωνισμού, η Booking υποχρεώνει τους Έλληνες ξενοδόχους να πληρώνονται για non refundable κρατήσεις μόνο μέσω της Virtual κάρτας της, καταβάλλοντας υπέρογκη προμήθεια και καταργώντας μονομερώς τις εναλλακτικές επιλογές που υπήρχαν μέχρι σήμερα, αυξάνοντας ταυτόχρονα υπέρμετρα την προμήθεια αυτή.
Πιο αναλυτικά, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γιάννης Χατζής με επιστολή του προς τον υπεύθυνο Ελλάδας και Κύπρου της Booking, την οποία κοινοποιεί στην υπουργό Τουρισμού κα. Όλγα Κεφαλογιάννη, διαμαρτύρεται για την μονομερή κίνηση αυτή της εταιρίας, η οποία “επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους ξενοδόχους, αφού απαιτούν την αποδοχή των αυξημένων ποσοστών προμήθειας των εικονικών αυτών καρτών, ώστε να περιορίσουν το ρίσκο των non-show πελατών”. Και συμπληρώνει ότι “…Αυτό το ποσοστό προμήθειας της εικονικής κάρτας έρχεται να προστεθεί στους ήδη υπάρχοντες ουσιώδεις φόρους, που καταβάλλονται στην Booking.com“.
Σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι τώρα η πληρωμή μπορούσε να γίνει με πολλούς εναλλακτικούς τρόπους (πιστωτική κάρτα, έμβασμα, μετρητά, κ.λπ.), ενώ μέχρι πριν λίγους μήνες η προμήθεια της συναλλαγής της virtual card της Booking ήταν 1,1% και πρόσφατα έγινε 3%. Επιπροσθέτως ενώ ο ξενοδόχος μπορούσε να εισπράξει τα χρήματα, μόλις γινόταν η κράτηση, τώρα πληρώνεται την ημέρα της άφιξης.
Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στην καταγγελία που έχει κάνει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία προχωρά με ρυθμούς χελώνας, θα προστεθεί και η νέα αυτή τακτική της Boooking.
Το θέμα ήρθε στην δημοσιότητα κατόπιν καταγγελίας του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνη Παγώνη, ο οποίος δήλωσε στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: “Είναι ένα ακόμη επεισόδιο στο σήριαλ Boooking, η οποία επιβαρύνει συνεχώς τον Έλληνα ξενοδόχο, με τακτικές οι οποίες αντιβαίνουν τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού. Δεν πρόκειται να το αφήσουμε να περάσει έτσι”.
Η επιστολή
Η επιστολή του προέδρου της ΠΟΞ Γιάννη Χατζή, έχει ως ακολούθως:
“Η Booking.com πρόσφατα κοινοποίησε στα συνεργαζόμενα με αυτήν ξενοδοχεία ότι αυτοί θα πρέπει αποκλειστικά αξιοποιούν μία εικονική τους κάρτα για να εξασφαλίσουν και να επιβεβαιώσουν τις κρατήσεις τους, αποκλείοντας την εκδοχή των απαιτούμενων καταθέσεων. Αυτή η μονομερής οδηγία επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους ξενοδόχους, αφού απαιτούν την αποδοχή των αυξημένων ποσοστών προμήθειας των εικονικών αυτών καρτών, ώστε να περιορίσουν το ρίσκο των non-show πελατών. Αυτό το ποσοστό προμήθειας της εικονικής κάρτας έρχεται να προστεθεί στους ήδη υπάρχοντες ουσιώδεις φόρους, που καταβάλλονται στην Booking.com.
Αυτή η οδηγία παραβιάζει αδίκως το νόμιμο δικαίωμα των ξενοδοχείων, καθώς σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, γίνεται η εξασφάλιση της κράτησης με κατάθεση ώστε να προστατευθούν από απώλειες και ακυρώσεις τελευταίας στιγμής και πελάτες που δεν εμφανίζονται. Οι διακλαδώσεις της απόφασης αυτής είναι μεγάλης σημασίας, καθώς όχι μόνο περιορίζουν την αυτονομία των ξενοδόχων αλλά και υπονομεύουν την οικονομική τους βιωσιμότητα και τη λειτουργική τους ευελιξία.
Η βαρύτητα της κατάστασης έχει δοθεί, στην παρότρυνση της Booking.com για επανεξέταση της στάσης τους. Ο συλλογικός διάλογος και οι δίκαιες λύσεις είναι απαραίτητο να διατηρούν τη σχέση συμβίωσης μεταξύ της Booking.com και των ξενοδοχειακών συνεργατών της. Η αποτυχία στην πραγματοποίηση αυτού μπορεί να μας αναγκάσει να αναζητήσουμε πόρους για αξιολόγηση της νομιμότητας της απόφασης αυτής μέσω κατάλληλων καναλιών, προστατεύοντας έτσι τα δικαιώματα και τα ενδιαφέροντα των μελών μας”.