Ποιοι είναι οι λόγοι που αυξάνουν τα τουριστικά έσοδα;

Ποιοι είναι οι λόγοι που αυξάνουν τα τουριστικά έσοδα;

deriziotis ksd

του Κων/νου Στ. Δεριζιώτη

Προχθες το μεσημέρι έτρωγα με έναν καλό φίλο, άνθρωπο του Τουρισμού, με γνώση και άποψη, ο οποίος κάποια στιγμή με ρώτησε, για ποιους λόγους κατά την άποψή μου, αυξάνονται οι τουριστικές εισπράξεις της χώρας, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, καθώς το θεωρεί δυσεξήγητο.

Υπενθυμίζω ότι στο 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2019, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, οι  ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 2.049 εκατ. ευρώ ή 13,0%, εξέλιξη η οποία  οφείλεται κατά κύριο λόγο, στην αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι, κατά 8,7%.

Μόλις με ρώτησε, συνειδητοποίησα, ότι αρκετές φορές, έχω βρεθεί σε συζητήσεις ή με έχουν ρωτήσει, για το συγκεκριμένο θέμα, το τελευταίο διάστημα.

Η απάντησή μου, τον εντυπωσίασε και εγώ με την σειρά μου εντυπωσιάστηκα, που … εντυπωσιάστηκε, και έτσι είπα να μοιραστώ μαζί σας τις σκέψεις μου, καθώς τα αυτονόητα, τις περισσότερες φορές, μόνο τέτοια δεν είναι.

Θεωρώ τον εαυτό μου καθόλου ειδικό, για να έχω επιστημονική άποψη, για τον τρόπο που η Τράπεζα Ελλάδος, διενεργεί την σχετική έρευνα και προφανώς δεν μπορώ να την κρίνω.

Ωστόσο, έχω πει επανειλημμένα, στους γνωστούς «ξερόλες» (σ.σ. αυτούς που ξέρουν από τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις, μέχρι πως γεμίζεις ένα ξενοδοχείο με social media και branding…), ότι σε μια έρευνα της οποίας η μεθοδολογία δεν έχει αλλάξει, τηρεί τα standards, γίνεται μακροχρόνια και δεν έχει κανείς να της «προσάψει» κάποια σοβαρή αδυναμία, έστω κι αν δεν μας αρέσουν τα στοιχεία της, αποτελούν σίγουρα μπούσουλα, τουλάχιστον…

Το πιο καταπληκτικό όμως είναι ότι η κριτική γίνεται σε καλές εποχές, που γεννούν και τα κοκόρια μας!!! Που να πέσει και γκρίνια δηλαδή και να γυρίσουμε σε αρνητικά πρόσημα, που νομοτελειακά κάποια στιγμή θα γίνει.

Που οφείλεται λοιπόν αυτή η σημαντική αύξηση εσόδων, ειδικά φέτος;

Κατά την ταπεινή μου άποψη, η εξαιρετικά θετική αυτή εξέλιξη, οφείλεται σε δύο λόγους κυρίως:

  • Στην σημαντική βελτίωση του τουριστικού προϊόντος που προσφέρουμε. Με απλά λόγια, στις πολύ μεγάλες επενδύσεις, που τα τελευταία χρόνια έχουν ξεπεράσει τα 5 δισ €, στις οποίες προχώρησαν οι ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, είτε ανακαινίζοντας υφιστάμενα ξενοδοχεία, είτε ανεγείροντας νέα. Ο παράγοντας αυτός είναι εξαιρετικά σημαντικός και τον επικαλούνται και οι ίδιοι οι tour operators, μιλώντας εγκωμαιστικά για τα ελληνικά ξενοδοχεία
  • Στην αλλαγή του μίγματος των τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους, που προέκυψε από …καραμπόλα. Εξηγούμαι: Η σημαντική αύξηση των τιμών των πακέτων στην Ισπανία τα τελευταία χρόνια, οδήγησε παραδοσιακούς πελάτες του μεγαλύτερου προορισμού διακοπών στην Μεσόγειο, σε αναζήτηση άλλου φθηνότερου, αλλά ποιοτικού προορισμού. Από την άλλη πλευρά, τουρίστες χαμηλού εισοδηματικού επιπέδου, που έκαναν διακοπές στην Ελλάδα, με την πλήρη λειτουργία Τουρκίας και Αιγύπτου, μετακινήθηκαν εκεί, προκειμένου να έχουν καλύτερες τιμές, αφού αυτό είναι το βασικό τους κριτήριο. Έτσι λοιπόν, αφού υπήρξε «χώρος» στην Ελλάδα, τουρίστες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, από την Ισπανία, «μετακινήθηκαν» στην Ελλάδα, με υψηλότερες τιμές πακέτων, αλλά φθηνότερες από τις αντίστοιχες της Ισπανίας, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην αύξηση των εσόδων του ελληνικού Τουρισμού.

Προς επίρρωση αυτών, αποκαλύπτω μικρό απόσπασμα, της μεγάλης συνέντευξης που έχει παραχωρήσει στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, στο τεύχος Ιανουαρίου, που θα κυκλοφορήσει στην έκθεση HORECA σε λίγες ημέρες, ο Ανδρέας Ανδρεάδης, ο οποίος λέει τα εξής: «…Αυτό που συνέβη σχετίζεται με την βαθιά αλλαγή νοοτροπίας του τουριστικού κόσμου, την στροφή προς την εξωστρέφεια και ποιότητα και την σημαντική βελτίωση του προϊόντος που προσφέρουμε. Και είμαι ιδιαίτερα περήφανος για αυτό που ο τουριστικός μας κόσμος, μέσα στην κρίση πέτυχε. Και, ναι, μπορεί να συνεχιστεί και να επιταχυνθεί αν συνεχίσουμε να καινοτομούμε, επενδύσουμε περισσότερο στις υποδομές και τα προϊόντα μας, στο marketing και τα δίκτυα διάθεσης τους, στην αειφορία και στις προϋποθέσεις για διάχυση του τζίρου με την ανάπτυξη των λιγότερο δημοφιλών περιοχών και στην περαιτέρω επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου».

Αυτά λοιπόν για τα τουριστικά έσοδα.

Οσονούπω θα επανέλθω για τα μέχρι στιγμής δεδομένα και τις προβλέψεις για το 2020.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ