barcelona
Photo by Enes on Unsplash

Stop στα κρουαζιερόπλοια στο κέντρο της πόλης βάζει η Βαρκελώνη | “Λουκέτο” στον βόρειο λιμενικό τερματικό σταθμό

ΔΙΕΘΝΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Με το φαινόμενο του υπερτουρισμού να “γιγαντώνεται”, πλήττοντας τις ευρωπαϊκές μητροπόλεις, η Βαρκελώνη λαμβάνει νέα μέτρα, απαγορεύοντας τα κρουαζιερόπλοια στο κέντρο της πόλης.

Ειδικότερα, η δημοτική αρχή της Βαρκελώνης αποφάσισε το κλείσιμο του βόρειου, λιμενικού, τερματικού σταθμού της για την κρουαζιέρα, μετά από συμφωνία με τις λοιπές αρχές για τη μεταφορά των πλοίων λίγο πιο έξω από την πόλη.

Τα κρουαζιερόπλοια θα ελλιμενίζονται πλέον στην προβλήτα Moll d’Adossat, η οποία είναι η πιο απομονωμένη από το κέντρο της πόλης. Πριν από αυτό, τα πλοία χρησιμοποιούσαν επίσης την προβλήτα του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, η οποία βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, ένα τετράγωνο από τη La Rambla, τον διάσημο παραλιακό δρόμο της Βαρκελώνης.

Ωστόσο, τώρα, οι επιβάτες αντί να φτάνουν στη La Rambla μέσα σε λίγα λεπτά, θα αντιμετωπίζουν μια πεζοπορία τουλάχιστον 30 λεπτών.

Η κίνηση αυτή επηρεάζει περίπου 340 ελλιμενισμούς κρουαζιερόπλοιων ετησίως, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα οι λιμενικές αρχές.

Ένας νέος δημόσιος χώρος

Η περιοχή θα αξιοποιηθεί τώρα από την πόλη, με μια έκταση σχεδόν 14.000 τετραγωνικών μέτρων, που θα οριστεί τώρα ως “νέος δημόσιος χώρος”.

Η νέα λειτουργία της αποβάθρας θα ξεκινήσει το επόμενο φθινόπωρο και θα είναι ελεύθερη για όλους, σύμφωνα με δήλωση του Lluís Salvadó, προέδρου του λιμένα της Βαρκελώνης.

Η κίνηση αυτή ακολουθεί μια συμφωνία μεταξύ των λιμενικών αρχών και του δημοτικού συμβουλίου της Βαρκελώνης, του 2018, με στόχο “να απομακρυνθεί η δραστηριότητα της κρουαζιέρας από τις αστικές περιοχές, καθιστώντας τες πιο βιώσιμες”, ανέφεραν οι λιμενικές αρχές σε ανακοίνωσή τους.

Επισήμως, η απόφαση τίθεται σε ισχύ στις 22 Οκτωβρίου, αλλά το τελευταίο πλοίο που έδεσε εκεί, το World Navigator της Mystic Cruises, έχει ήδη αποπλεύσει.

Αποχαιρετώντας την προβλήτα μαζί με το πλοίο, ο κ. Salvadó δήλωσε ότι η συμφωνία του 2018 υποσχέθηκε να “εξαλείψει τις αρνητικές εξωτερικές συνέπειες που [οι κρουαζιέρες] μπορούν να δημιουργήσουν για τους κατοίκους”.

Η λιμενική αρχή της πόλης είχε προχωρήσει προηγουμένως στο κλείσιμο ενός άλλου τερματικού σταθμού κρουαζιέρας, του Maremagnum, σε συμφωνία με το δημοτικό συμβούλιο. Η προβλήτα, η οποία συνδέεται άμεσα με την Ciutat Vella, την παλιά πόλη της Βαρκελώνης, φιλοξενεί τώρα εστιατόρια, μπαρ, έναν ιστιοπλοϊκό όμιλο και μια μαρίνα, το ενυδρείο της Βαρκελώνης και το εμπορικό κέντρο Maremagnum.

Μείωσε επίσης τον αριθμό των λειτουργικών, τερματικών σταθμών από οκτώ σε επτά, απαγόρευσε στις εταιρίες κρουαζιέρας να ελλιμενίζονται σε άλλους τερματικούς σταθμούς και εισήγαγε τον κανόνα του ενός πλοίου ανά τερματικό σταθμό, περιορίζοντας τον αριθμό των πλοίων που ελλιμενίζονται στην πόλη ταυτόχρονα σε επτά πλοία κάθε φορά.

Μέχρι το 2026, όλες οι δραστηριότητες κρουαζιέρας θα λειτουργούν από την προβλήτα Adossat. Για να συμβεί αυτό, ο νότιος τερματικός σταθμός της Βαρκελώνης, επίσης στην προβλήτα του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, θα κλείσει. Στη συνέχεια, το λιμάνι σχεδιάζει να ηλεκτροδοτήσει την προβλήτα Adossat, πράγμα που σημαίνει ότι τα αγκυροβολημένα πλοία θα μπορούν να τροφοδοτούνται με ρεύμα από την ίδια την προβλήτα, αντί να εκπέμπουν επιβλαβείς ακτινοβολίες.

Η Βαρκελώνη, το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας στην Ευρώπη

Η Βαρκελώνη είναι το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας στην Ευρώπη,με πάνω από 2,3 εκατομμύρια επιβάτες να μετακινούνται από αυτό το 2022, αριθμός αυξημένος σχεδόν κατά 350% σε σχέση με τα στοιχεία του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία του λιμανιού. Εάν προστεθούν και οι επιβάτες πλοίων, ο αριθμός ανέρχεται σε σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια. Αντίθετα, ο πληθυσμός της πόλης είναι λίγο πάνω από 1,6 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα στοιχεία των τοπικών αρχών για το 2023.

Εν τω μεταξύ, η πόλη “παλεύει” με το βάρος του υπερτουρισμού, καθώς υποδέχθηκε πάνω πάνω από 9 εκατομμύρια επισκέπτες το 2022, σύμφωνα με το δημοτικό συμβούλιο.

“Αυτό δεν είναι κάτι που μπορούμε να σταματήσουμε, αλλά η Βαρκελώνη αναζητά ένα διαφορετικό είδος τουρισμού -πιο ποιοτικό αλλά ταυτόχρονα βιώσιμο”, είχε δηλώσεις στο CNN τον Ιανουάριο του 2020 ο Albert Dalmau Miranda, πρώην επικεφαλής για την οικονομία, τους πόρους και την οικονομική προώθηση στο συμβούλιο της Βαρκελώνης.

Υπενθυμίζεται ότι, ο νέος δήμαρχος της πόλης, Jaume Collboni, ανακοίνωσε αύξηση των φόρων στον πρώτο προτεινόμενο προϋπολογισμό του.

Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρίες κρουαζιέρας θα πρέπει να πληρώνουν φόρους 6,25 ευρώ ανά επιβάτη όταν ελλιμενίζονται για λιγότερο από 12 ώρες, όπως ανακοίνωσε στις 10 Οκτωβρίου.

“Ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικός, παράγει οικονομική και κοινωνική αξία, αλλά και παράπλευρες απώλειες, ταλαιπωρία των πολιτών. Δεν πάμε ενάντια στον τουρισμό -είναι μια συνεισφορά ώστε εκείνος να συμβάλει στη χρηματοδότηση των δημόσιων υπηρεσιών”, δήλωσε ο κ. Collboni, σύμφωνα με την ισπανική εφημερίδα El Pais.

Ο ίδιος σχεδιάζει επίσης να αυξήσει τον τουριστικό φόρο για όσους διαμένουν σε Airbnbs και διαμερίσματα σε 7 ευρώ ανά άτομο ανά διανυκτέρευση.

Ο προτεινόμενος προϋπολογισμός του αναμένεται να ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *