Τρεις του Σεπτέμβρη να περνά…

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

…όχι από τους μπαξέδες, αλλά από τις συμπληγάδες της Κομισιόν, η εξαγορά της Ολυμπιακής από την ΑΕGEAN 
– “Aγκάθια” τα δρομολόγια από Αθήνα για Χανιά, Σαντορίνη, Αλεξανδρούπολη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα και Κω 

Στις 3 Σεπτεμβρίου απ’ ότι φαίνεται θα “κληρώσει” για την Κομισιόν η προτεινόμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines, μετά την επίσημη ανακοίνωση της Επιτροπής ότι προχωρά σε βάθος έρευνα, βάσει του κανονισμού της ΕΕ περί συγκεντρώσεων, σχετικά με την προτεινόμενη εξαγορά. 
Στην απόφασή της, η Επιτροπή εκφράζει ανησυχίες ότι η συναλλαγή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αυξήσεις τιμών και μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού με αναχώρηση από Αθήνα, στα οποία η οντότητα που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση θα αποκτούσε το μονοπώλιο ή ισχυρή θέση στην αγορά. 
Την Επιτροπή προβληματίζουν τα δρομολόγια που συνδέουν την Αθήνα με: Χανιά, Σαντορίνη, Αλεξανδρούπολη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα και Κω στα οποία, σημειώνεται, η εταιρεία, που θα προκύψει από την εξαγορά, θα αποκτήσει μονοπώλιο, γεγονός που θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων και στο επίπεδο της εξυπηρέτησης των επιβατών. 
Η έναρξη σε βάθος έρευνας δεν προδικάζει το αποτέλεσμα της εν λόγω έρευνας και η Επιτροπή έχει πλέον προθεσμία 90 εργάσιμων ημερών, δηλαδή έως τις 3 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να λάβει οριστική απόφαση ως προς το κατά πόσο η προτεινόμενη συναλλαγή θα παρακωλύσει σε σημαντικό βαθμό την άσκηση αποτελεσματικού ανταγωνισμού στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο. 
Από την πλευρά τους οι επιτελείς της AEGEAN εκφράζουν την αισιοδοξία ότι η τελική απόφαση της ΕΕ θα είναι θετική.
Βασικό επιχείρημα των δύο εταιρειών, όπως έχουμε γράψει, είναι ότι οι αεροπορικοί ναύλοι στην Ελλάδα την τελευταία τριετία έχουν μειωθεί κατά 25%, παρά την αύξηση, στο αντίστοιχο διάστημα, της τιμής του πετρελαίου. Επίσης εκείνο που επισημαίνεται με έμφαση είναι ότι η περίπτωση των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών δεν έχει πολλά κοινά σημεία με άλλες περιπτώσεις προτεινόμενων συγχωνεύσεων που απορρίφθηκαν. Χαρακτηριστικά σημειώνεται Olympic και Aegean ελέγχουν μόλις το 28% της συνολικής αγοράς αερομεταφορών στην Ελλάδα, με τα περιθώρια ανταγωνισμού και εισόδου στην αγορά να είναι μεγάλα όταν, για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ιρλανδίας Air Lingus και Ryanair ήλεγχαν αντίστοιχα το 80% και δεν άφηναν χώρο για άλλους «παίχτες».

Σχολιάζοντας την απόφαση ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, δήλωση μεταξύ άλλων ότι η Επιτροπή έχει καθήκον να εξασφαλίσει ότι οι Έλληνες επιβάτες και οι επισκέπτες της Ελλάδας “θα μπορούν να ταξιδεύουν με εισιτήρια σε ανταγωνιστικές τιμές, ιδίως σε αυτούς τους χαλεπούς οικονομικά καιρούς”. Από την αρχική ανάλυση της αγοράς, η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η προτεινόμενη συναλλαγή θέτει ορισμένα σοβαρά προβλήματα σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού, στα οποία η Aegean και η Olympic είτε ανταγωνίζονται μεταξύ τους επί του παρόντος είτε βρίσκονται σε καλή θέση για να ανταγωνιστούν. θα δημιουργήσει συνθήκες μονοπωλίου σε έξι δρομολόγια εσωτερικού, που συνδέουν την Αθήνα με αντίστοιχους προορισμούς στην Ελλάδα, εγείρει η Κομισιόν, η οποία προχωρά σε βάθος έρευνα της υπόθεσης προκειμένου να διαπιστώσει κατά πόσον τηρούνται τα όσα προβλέπει ο κανονισμός περί συγκέντρωσης της αγοράς. Η απόφαση της Επιτροπής θα ανακοινωθεί στις 3 Σεπτεμβρίου, με τις δύο εταιρείες να δηλώνουν αισιόδοξες ότι έχουν στην φαρέτρα των επιχειρημάτων τους ισχυρά «όπλα» προκειμένου να πείσουν τις Βρυξέλλες για την αναγκαιότητα της προτεινόμενης εξαγοράς. Πάντως πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν λείπουν οι σκεπτικιστές που θεωρούν ότι η απόφαση της ΕΕ να προχωρήσει σε βάθος έρευνα προδικάζει, είτε για απόρριψη του αιτήματος είτε για διεκδίκηση περισσότερων εγγυήσεων από τις δύο ελληνικές εταιρείες.

Επιπλέον, από την έρευνα της Επιτροπής προέκυψαν ενδείξεις ότι η Cyprus Airways, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των δύο εταιρειών, ίσως να πάψει στο μέλλον να δρα ως βιώσιμος ανταγωνιστής στην εγχώρια ελληνική αγορά. 
Τέλος, από την αρχική ανάλυση της αγοράς που πραγματοποίησε η Επιτροπή, δεν προέκυψαν προοπτικές εισόδου άλλων ανταγωνιστών σε κλίμακα και εντός χρονοδιαγράμματος τέτοιων που να εξασφαλίζουν ότι η οντότητα που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση θα δεχόταν ανταγωνιστική πίεση και θα συμπεριφερόταν με πειθαρχία ως προς τις τιμές.
Οι δεσμεύσεις που πρότεινε η Aegean κατά την προκαταρκτική έρευνα δεν κάλυψαν τα εν λόγω σοβαρά προβλήματα ανταγωνισμού.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διερευνήσει τώρα την προτεινόμενη εξαγορά σε βάθος, για να επιβεβαιώσει κατά πόσον ισχύουν οι αρχικοί προβληματισμοί της ή όχι.