Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα ενισχύουν τη Μεσόγειο ως προορισμό

Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα ενισχύουν τη Μεσόγειο ως προορισμό

0

Με την Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα, αλλά και την Πορτογαλία και την Κύπρο να κυριαρχούν στις προτιμήσεις των Γερμανών τουριστών για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, η Μεσόγειος δείχνει να κερδίζει το στοίχημα ως κορυφαίος τουριστικός προορισμός, σύμφωνα με τη σχετική κατάταξη του fvw «Destination Ranking».

Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Τουρκία είναι σαφής η επίδραση της πολιτικής στη ροή των ταξιδιωτών και στην τουριστική ανάπτυξη και των δύο χωρών.

Στην Τουρκία, οι πολιτικές της κυβέρνησης κατηγορούνται για τη δραματική πτώση της ζήτησης. Η χώρα γνώρισε τη μεγαλύτερη πτώση από τη γερμανική τουριστική αγορά το 2016, καθώς ο αριθμός των Γερμανών τουριστών μειώθηκε κατά 30% σε 3,9 εκατομμύρια. Μικρή ανάκαμψη παρατηρήθηκε το 2017, οπότε, σύμφωνα με εκτιμήσεις των αξιωματούχων, περίπου 4 εκατομμύρια επισκέπτες έφθασαν από τη Γερμανία. «Η γερμανική τουριστική βιομηχανία χρειάζεται αυτόν τον προορισμό. Με την εξαιρετική της αξία, η Τουρκία είναι ουσιαστικά αναντικατάστατη», τονίζει ο πρόεδρος της DRV, Norbert Fiebig.

Παρόλο που ο ξενοδοχειακός τομέας στην Ελλάδα επλήγη από τη διεθνή πολιτική τα τελευταία χρόνια, φαίνεται να έχει επωφεληθεί ιδιαιτέρως από την απομάκρυνση των Γερμανών τουριστών από την Τουρκία. Έτσι, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών μειώθηκε δραματικά κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, σήμερα οι ξενοδόχοι κάνουν λόφο για καλά αποτελέσματα. Η γερμανική αγορά αυξήθηκε κατά 18% το 2017, σε σύγκριση με το 2016.

Ωστόσο, οι Έλληνες ξενοδόχοι αλλά και μεγάλοι τουριστικοί πράκτορες εκμεταλλεύτηκαν τα δύσκολα χρόνια της κρίσης για να βελτιώσουν τα προϊόντα τους και να αξιοποιήσουν την αξία τους. Επιπλέον, ο αριθμός και η κλίμακα των απεργιών, που παλαιότερα ταλαιπώρησαν τη χώρα, μειώθηκαν σημαντικά από την αρχή της δεκαετίας.

Κορυφαία επιλογή η Ισπανία

Η Ισπανία αποτελεί κορυφαία επιλογή διακοπών, τόσο για τη γερμανική, όσο και για τη διεθνή, τουριστική αγορά. Η χώρα κατέγραψε πολύ καλά αποτελέσματα τα δύο τελευταία χρόνια, ύστερα από μια μικρή πτώση το 2015, όταν το ενδιαφέρον των Γερμανών τουριστών εξασθένησε ελαφρώς κατά 1,2%.

Το 2017 σχεδόν 11,9 εκατομμύρια Γερμανοί επέλεξαν την Ισπανία, αριθμός αυξημένος κατά 6,1%, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Μακροπρόθεσμα, η άνοδος αυτή αποκαλύπτει αύξηση του αριθμού των επισκεπτών κατά 1/5, σε σχέση με το 2013. Ωστόσο, αυτή η αύξηση από τη Γερμανία εμφανίζεται συγκρατημένη, σε σχέση με το διεθνές επίπεδο. Συνολικά, ο αριθμός τουριστών στην Ισπανία αυξήθηκε κατά 35% σε 81,8 εκατομμύρια.
Οι περισσότεροι Γερμανοί οργανώνουν οι ίδιοι το ταξίδι τους στην Ισπανία, καθώς οι τουρίστες που επέλεξαν οργανωμένες διακοπές ήταν περισσότεροι μόνο τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.

Η Ιταλία, ο δεύτερος κορυφαίος μεσογειακός προορισμός για τους Γερμανούς χαρακτηρίζεται ακόμη περισσότερο από τον «μεμονωμένο» τουρισμό από την Ισπανία. Η πλειονότητα από τους, όπως υπολογίζεται, 12 εκατομμύρια Γερμανούς επισκέπτες προγραμματίζει χωρίς μεσολαβητή τις διακοπές του. Μόνο στις νότιες περιοχές της χώρας τα πακέτα διακοπών εδραιώθηκαν και κυριάρχησαν, κυρίως στο πρόγραμμα της FTI. Αλλά, όχι μόνο. Η Dertour πρόσθεσε πρόσφατα 70 νέα ξενοδοχεία στο πρόγραμμά της για τη νότια Ιταλία.

Ωστόσο, οι τουριστικές ροές από τη γερμανική αγορά φαίνεται να σταθεροποιήθηκαν σε υψηλό επίπεδο ύστερα από την ώθηση που παρατηρήθηκε το 2016 (+7,7%). Ο συνολικός αριθμός διεθνών τουριστών αυξήθηκε το 2017 κατά 5,2%. Σύμφωνα με την ιταλική τουριστική Ένωση Assoturismo, τα στοιχεία μπορούν να αυξηθούν ακόμη περισσότερο το 2018, με τον πρόεδρο της Assoturismo, Vittorio Messina, να βλέπει περαιτέρω αύξηση κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες, σε σχέση με τον περυσινό αριθμό των περίπου 60 εκατομμυρίων διεθνών επισκεπτών. Ταυτόχρονα, ο ανώτατος αξιωματούχος προτρέπει την κυβέρνηση να προχωρήσει στη δημιουργία ξανά ανεξάρτητου υπουργείου Τουρισμού.

Κροατία, Πορτογαλία και Βουλγαρία στις προτιμήσεις των Γερμανών τουριστών

Από καλοκαιρινός προορισμός σε προορισμό για όλο τον χρόνο: αυτή είναι η πρόκληση που θέτει ο υπουργός Τουρισμού της Κροατίας, Gari Cappelli, στην τουριστική βιομηχανία. Η χώρα των ακτών της Αδριατικής έχει εξελιχθεί σε διεθνή προορισμό. Ο αριθμός των ξένων επισκεπτών αυξήθηκε κατά 43% μεταξύ 2013 και 2017 σε 16,4 εκατομμύρια, με τη Γερμανία να αποτελεί την κορυφαία «πηγή» τουριστών, με περισσότερους από 2,7 εκατομμύρια τουρίστες. Περαιτέρω ανάπτυξη αναμένεται φέτος, καθώς όλοι οι μεγάλοι τουριστικοί πράκτορες έχουν επεκτείνει τα προγράμματά τους στην Κροατία.

Ο υπουργός Cappelli βλέπει ήδη «τα καλά αποτελέσματα των πρώιμων αλλά και των επόμενων σεζόν» ως σημαντικό λόγο για την αύξηση αυτή. Το παγκόσμιο ενδιαφέρον για την τηλεοπτική σειρά Game of Thrones ίσως έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τουριστική εξέλιξη της χώρας. Τουλάχιστον, ο αριθμός των επισκεπτών στο Ντουμπρόβνικ, μέρη του οποίου συνθέτουν τη φανταστική πόλη King’s Landing στη σειρά, έχει τετραπλασιαστεί ύστερα από τη μετάδοση της σειράς φαντασίας.

Με την Πορτογαλία και τη Βουλγαρία, οι οποίες «είδαν» αύξηση περίπου 6% πέρυσι, δύο ακόμα ευρωπαϊκές χώρες μπορούν να θεωρηθούν μεταξύ των νικητών της τουρκικής κρίσης στη γερμανική αγορά. Η Πορτογαλία, η οποία καλωσόρισε 1,3 εκατομμύρια Γερμανούς επισκέπτες το 2017, σημείωσε συνεχή ανοδική τάση για περισσότερο από πέντε χρόνια.

Αντίθετα, η Βουλγαρία έχει επανειλημμένως αντιμετωπίσει έντονες διακυμάνσεις. Πιο συγκεκριμένα, μια πτώση σχεδόν 13%, τόσο το 2014, όσο και το 2015 ακολουθήθηκε από αύξηση 33% το 2016 και μέτρια αύξηση περίπου 6% το 2017. Το 2018 οι ταξιδιωτικοί πράκτορες πωλούν όλο και περισσότερο τη χώρα της Μαύρης Θάλασσας ως φθηνό οικογενειακό προορισμό. Η TUI, για παράδειγμα, αύξησε τη χωρητικότητά της κατά ¼.

Οι τάσεις για τα δύο νησιωτικά κράτη της Μεσογείου, τη Μάλτα και την Κύπρο, είναι πιο δύσκολο να εκτιμηθούν. Το 2017 η Κύπρος, με 188.000 Γερμανούς επισκέπτες, βρισκόταν σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με τη Μάλτα (193.000). Ωστόσο, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα αποτελέσματα που απέφερε ο ρόλος της Πάφου ως «Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» και η σχετική δημοσιότητα. Φέτος, σειρά έχει η πρωτεύουσα της Μάλτας, Βαλέτα, ως πολιτιστική πρωτεύουσα.

Υπάρχει ένας συλλογικός σκεπτικισμός όσον αφορά την επιχειρηματική δραστηριότητα των προορισμών της Βόρειας Αφρικής. Η Αίγυπτος, το Μαρόκο και η Τυνησία ολοκλήρωσαν το προηγούμενο έτος με σημαντική αύξηση σε ορισμένες περιπτώσεις.

Η Αίγυπτος ξεπέρασε όλους τους άλλους μεγάλους προορισμούς με ρυθμό ανάπτυξης 88% σε 1,23 εκατομμύρια Γερμανούς παραθεριστές και καλωσόρισε μια ισχυρή επιστροφή. Η Τυνησία, η γενέτειρα της «Αραβικής Άνοιξης», ανακάμπτει σταδιακά, με το 2017 να σημειώνει εντυπωσιακή αύξηση κατά 40% στον αριθμό των Γερμανών τουριστών, που έφτασαν σε 181.000. Όμως η χώρα απέχει πολύ από τα προηγούμενα επίπεδα, όπως του 2014, όταν την επισκέφθηκαν 425.000 Γερμανοί τουρίστες. Τουλάχιστον η TUI έχει επεκτείνει το καλοκαιρινό της πρόγραμμα με επιπλέον 25.000 θέσεις. Στο Μαρόκο η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική, αφού με την αύξηση του 14,5% υπερκάλυψε την ελαφρά πτώση του 2016.

ΠΗΓΗ

ΜΕΣΩwww.money-tourism.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ