ksd photo
© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ACI Europe: Ελλάδα και Αθήνα στους “κερδισμένους” από πλευράς συνδεσιμότητας στην Ευρώπη

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Η αεροπορική συνδεσιμότητα στην Ευρώπη παραμένει κατά 14% χαμηλότερη σε σχέση με το 2019, παρά τη σχεδόν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με την έκθεση Airport Industry Connectivity Report 2024, του ευρωπαϊκού εμπορικού οργανισμού αεροδρομίων ACI Europe. Στους “κερδισμένους” η Αθήνα, αλλά και η Ελλάδα στο σύνολό της, που καταγράφουν αύξηση της διασυνδεσιμότητάς τους έναντι της προ-πανδημικής περιόδου.

Η τελευταία έκθεση του οργανισμού, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, χαρακτηρίζει τη βελτίωση της συνδεσιμότητας το 2023, η οποία ήταν 16% χαμηλότερη από τα προ-πανδημικά επίπεδα ως “αδύναμη”, εξέλιξη η οποία υποδηλώνει ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά των αερομεταφορών συνεπάγονται μεταβολλές στη συνδεσιμότητα.

Ωστόσο, η συνδεσιμότητα στην Ελλάδα εμφανίζεται αυξημένη κατά 22% και στην Αθήνα κατά 17%.

Μεταξύ των χωρών που καταγράφουν αύξηση στην συνδεσιμότητα περιλαμβάνονται η Τουρκία, με ποσοστό αύξησης ελαφρώς μεγαλύτερο από αυτό της Ελλάδας (+24%) και η Αλβανία με διπλάσιο και πλέον ποσοστό αύξησης (+55%).

Εν τω μεταξύ η συνδεσιμότητα στη μεγαλύτερη αγορά διακοπών της Ευρώπης, την Ισπανία, είναι μόλις 2% χαμηλότερη και στη γειτονική Πορτογαλία 4% υψηλότερη, έναντι του 2019.

Σε επίπεδο αεροδρομίων, τη μεγαλύτερη άνοδο συνδεσιμότητας, μετά την Αθήνα, παρουσιάζουν τα αεροδρόμια της Πάλμα στη Μαγιόρκα και της Λισαβόνας στην Πορτογαλία κατά 8% και 3%, αντίστοιχα.

Η έκθεση αξιολογεί την άμεση συνδεσιμότητα -δηλαδή τις απευθείας πτήσεις και τις συχνότητες προς τους προορισμούς- τις έμμεσες πτήσεις μέσω των κεντρικών αερολιμένων και τη συνολική συνδεσιμότητα αυτών και επισημαίνει ότι η συνδεσιμότητα στην ΕΕ είναι μειωμένη κατά 13%, σε σχέση με το 2019 και σε αγορές εκτός ΕΕ στην Ευρώπη είναι μειωμένη κατά 20%.

Ωστόσο, η αεροπορική συνδεσιμότητα από το Ηνωμένο Βασίλειο είναι μειωμένη κατά 12%, το ήμισυ του ποσοστού μείωσης στη Γερμανία (24%) και χαμηλότερη από αυτό της Γαλλίας (15%), ενώ η συνδεσιμότητα από το αεροδρόμιο Χίθροου είναι μειωμένη μόλις κατά 2%.

Η έκθεση σημειώνει ότι το Heathrow “παραμένει ασυναγώνιστο για την απευθείας συνδεσιμότητά του προς τη Βόρεια Αμερική, η οποία είναι σχεδόν διπλάσια από την αντίστοιχη του ανταγωνιστή του -του αεροδρομίου Charles de Gaulle, στο Παρίσι.

Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει εκμηδενίσει τις αεροπορικές συνδέσεις της χώρας και έχει μειώσει τις ρωσικές, ενώ η αεροπορική σύνδεση του Ισραήλ παραμένει 42% χαμηλότερη, σε σχέση με το 2019 λόγω του πολέμου του στη Γάζα.

Αλλά αναφέρει ότι η συνδεσιμότητα στη Σκανδιναβία, την Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη είναι μειωμένη σε σχέση με το 2019 -κατά 37% στη Φινλανδία, 31% στη Σουηδία, 29% στη Σλοβενία και 28% στην Αυστρία και την Τσεχία.

Η έκθεση κατατάσσει το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης στην πρώτη θέση από πλευράς συνδεσιμότητας, με συνδέσεις να είναι αυξημένες κατά 9%, σε σχέση με το 2019, με το αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ να ακολουθεί στη δεύτερη θέση, με τις συνδέσεις να είναι μειωμένες κατά 6% σε σχέση με το 2019, και τρίτο το Χίθροου, το οποίο βρίσκεται σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το Σίπχολ.

Ωστόσο, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης παραμένει αυτό με την καλύτερη διασύνδεση στον κόσμο, μπροστά από το αεροδρόμιο Ντάλας-Φορτ Γουόρθ και το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, παρά το γεγονός ότι η συνδεσιμότητά του είναι 23% χαμηλότερη από τα προ-πανδημικά επίπεδα.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, χαρακτήρισε την αεροπορική συνδεσιμότητα “απαραίτητη” και δήλωσε: “Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αντιμετωπίσουν τους παράγοντες που θα διαμορφώσουν την αεροπορική συνδεσιμότητα της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της δράσης για το κλίμα και της ενοποίησης των αεροπορικών εταιριών”.

 

 

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *