© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ACI Europe: Η Ελλάδα στο Top 5 των αγορών που έχουν ξεπεράσει τα προ-πανδημικά επίπεδα συνδεσιμότητας | Στους “κερδισμένους” και η Αθήνα

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Η συνολική ευρωπαϊκή αεροπορική συνδεσιμότητα εξακολουθεί να είναι μειωμένη κατά 16%, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019). Αυτό σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια συνεχίζουν να έχουν λιγότερες επιλογές, ενώ η αύξηση των αεροπορικών ναύλων είναι πάνω από 6 φορές μεγαλύτερη από τον πληθωρισμό των τιμών καταναλωτή. Ωστόσο, η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των πέντε εθνικών αγορών, που έχουν υπερβεί τα προ-πανδημικά επίπεδα συνδεσιμότητας, όπως διαπιστώνει η τελευταία έκδοση της Έκθεσης Συνδεσιμότητας του κλάδου των Αεροδρομίων, που αποτελεί το βασικό βαρόμετρο της αεροπορικής συνδεσιμότητας και την οποία δημοσίευσε ο ACI Europe, την παραμονή του 33ου Ετήσιου Συνεδρίου και της Γενικής Συνέλευσής του.

Μια άμεση σύγκριση με την ανάκαμψη της αεροπορικής επιβατικής κίνησης δείχνει ότι η συνδεσιμότητα υστερεί σημαντικά, με την ευρωπαϊκή επιβατική κίνηση επί του παρόντος να βρίσκεται στο -7,6%2 έναντι των προ-πανδημικών επιπέδων.

Σοβαρές αποκλίσεις μεταξύ των εθνικών αγορών

Με βάση τα στοιχεία προκύπτουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των εθνικών αγορών, οι οποίες ουσιαστικά  αντικατοπτρίζουν τη μονιμότητα των προτύπων ανάκαμψης μετά τον COVID-19. Ειδικότερα, βλέπουμε τη σημασία της ζήτησης για ταξίδια αναψυχής και VFR (επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς), την επιλεκτική επέκταση των ultra-LCCs και τη σχετική μείωση των FSC (Full Service Carriers), σε συνδυασμό με τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία.

Πιο αναλυτικά:

-Μόνο 5 εθνικές αγορές έχουν υπερβεί τα προ-πανδημικά επίπεδα συνδεσιμότητας: η Τουρκία (+19%), η Κύπρος (+17%), η Βοσνία-Ερζεγοβίνη (+8%), η Αλβανία (+7%) και η Ελλάδα (+4%).

-Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+, το Ηνωμένο Βασίλειο (-10%) έχει τις καλύτερες επιδόσεις μαζί με την Ισπανία (-12%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (-16%), τη Γαλλία (-17%) και τη Γερμανία (-27%) που έρχεται τελευταία.

-Άλλες αγορές της ΕΕ+, όπως η Τσεχία (-44%) και η Φινλανδία (-40%), εξακολουθούν να μην έχουν ανακτήσει το συνολικό τους επίπεδο συνδεσιμότητας.

-Ως αποτέλεσμα της εισβολής της Ρωσίας, η Ουκρανία έχει χάσει κάθε εμπορική αεροπορική συνδεσιμότητα, με τον εναέριο χώρο και τα αεροδρόμιά της κλειστά.

-Οι διεθνείς κυρώσεις ως απάντηση στον πόλεμο στην Ουκρανία οδήγησαν σε σημαντικές απώλειες στη συνολική αεροπορική συνδεσιμότητα για τη Λευκορωσία (-82%) και σε μικρότερο -αλλά σημαντικό- βαθμό για τη Ρωσία (-34%).

Διαρθρωτικές αλλαγές στην αεροπορική συνδεσιμότητα

Τα ίδια πρότυπα που επηρεάζουν τις αποκλίσεις στις εθνικές αγορές οδηγούν επίσης σε διαρθρωτικές αλλαγές στην αεροπορική συνδεσιμότητα. Έτσι, βλέπουμε ότι η άμεση συνδεσιμότητα (-4%) έχει σχεδόν ανακάμψει, ενώ η έμμεση συνδεσιμότητα (-22%) και η συνδεσιμότητα κόμβων (-25%) παραμένουν πολύ κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα.

Αυτό αντικατοπτρίζει το γεγονός ότι οι LCC αύξησαν την άμεση συνδεσιμότητά τους κατά +12% από την περίοδο πριν από την πανδημία (2019), ενώ οι FSC είδαν την άμεση συνδεσιμότητά τους να μειώνεται κατά 13%. Παρόλα αυτά, οι FSC έχουν προστατεύσει και μάλιστα έχουν αυξήσει το μερίδιο της άμεσης συνδεσιμότητας στους κύριους κόμβους τους στο 66%.

Τα αεροδρόμια που κατέχουν την πρώτη θέση στην άμεση συνδεσιμότητα

-Η Κωνσταντινούπολη αντικατέστησε φέτος το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ ως το αεροδρόμιο με το υψηλότερο επίπεδο άμεσης συνδεσιμότητας στην Ευρώπη -από την 5η θέση που κατείχε πριν από την πανδημία. Ο τουρκικός κόμβος ξεπέρασε κατά 9% το επίπεδο άμεσης συνδεσιμότητας που είχε πριν από την πανδημία και το αύξησε κατά 32% τα τελευταία 10 χρόνια, μια επίδοση που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη του δικτύου της Turkish Airlines. Η ακόμη χαμηλή διείσδυση των LCC στο αεροδρόμιο υποδηλώνει τις σημαντικές δυνατότητες για περαιτέρω αύξηση της συνδεσιμότητας και διαφοροποίηση.

-Η απευθείας συνδεσιμότητα του αεροδρομίου Schiphol του Άμστερνταμ είναι στο -8%, σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία και παραμένει η καλύτερη για την απευθείας ενδοευρωπαϊκή συνδεσιμότητα. Εάν όμως εφαρμοστεί η απόφαση της ολλανδικής κυβέρνησης να μειώσει τη χωρητικότητά του, το αεροδρόμιο θα αντιμετωπίσει υποβαθμίσεις στην κατάταξή του.

-Το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου παραμένει στην τρίτη θέση, με την άμεση συνδεσιμότητά του στο -5% σε σύγκριση με την προπανδημική περίοδο. Ο βρετανικός κόμβος διαθέτει μακράν την καλύτερη απευθείας συνδεσιμότητα τόσο με τη Βόρεια Αμερική όσο και με τις περιοχές Ασίας-Ειρηνικού.

Η Φρανκφούρτη #1 παγκοσμίως στη συνδεσιμότητα κόμβων

Η Φρανκφούρτη παραμένει στην πρώτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά τη συνδεσιμότητα κόμβων, παρά το γεγονός ότι το επίπεδο συνδεσιμότητάς της σε κόμβους παραμένει 23% χαμηλότερο σε σχέση με το επίπεδο πριν από την πανδημία (2019). Τον γερμανικό κόμβο ακολουθούν η Κωνσταντινούπολη (+31%) και το Ντάλας Φορτ Γουόρθ (-19%).

Με τις επιδόσεις της Κωνσταντινούπολης να αποτελούν την αξιοσημείωτη εξαίρεση, η ευρωπαϊκή αγορά χαρακτηρίζεται από συστηματική συρρίκνωση της συνδεσιμότητας κόμβων και σημαντικές διακυμάνσεις των επιδόσεων.

Το Ελσίνκι (-61%) και η Ρώμη-Fiumicino (-60%) είδαν και οι δύο τα επίπεδα συνδεσιμότητας των κόμβων τους να συρρικνώνονται δραματικά μετά την πανδημία, αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία που επηρέασε το δίκτυο της Finnair με επίκεντρο την Ασία και της αντικατάστασης της Alitalia από μια μικρότερη ITA Airways.

Η Στοκχόλμη-Αρλανδία (-54%), η Βαρσοβία (-43%), οι Βρυξέλλες (-40%) και το Μόναχο (-37%) έχουν επίσης υποστεί σημαντικές απώλειες στα επίπεδα συνδεσιμότητας κόμβων.

Μόνο λίγοι μικρότεροι και εξειδικευμένοι κόμβοι κατάφεραν να υπερβούν τα προ της πανδημίας επίπεδα συνδεσιμότητάς τους. Πρόκειται για τους: Κωνσταντινούπολη-Sabiha Gökçen (+37%), Αθήνα (+33%), Λισαβόνα (+4%) και Δουβλίνο (+3%).

Tagged

1 σχόλιο στο “ACI Europe: Η Ελλάδα στο Top 5 των αγορών που έχουν ξεπεράσει τα προ-πανδημικά επίπεδα συνδεσιμότητας | Στους “κερδισμένους” και η Αθήνα

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *