Αστρονομικό μπόνους 100 εκατ. ευρώ για το αμφιλεγόμενο αφεντικό της Ryanair

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο Ιρλανδός επικεφαλής της Ryanair, Michael O’Leary, ο οποίος έφερε τα πάνω κάτω στον κλάδο των αερομεταφορών με την αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους Ryanair, προκαλεί αναστάτωση και πάλι, αυτή τη φορά, για το “τρελό” μπόνους των περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, που πρόκειται να βάλει στην τσέπη του.  

Ο Michael O’Leary, ο μακροβιότερος επικεφαλής αεροπορικής εταιρίας -για πάνω από 30 χρόνια-, ο οποίος  έχει ήδη μια σειρά από σκάνδαλα πίσω του, πρόκειται να λάβει τα 100 εκατομμύρια ευρώ με τη μορφή δικαιωμάτων προαίρεσης επί των μετοχών της Ryanair, εάν η τιμή της μετοχής ή τα κέρδη της εταιρίας φθάσουν σε ορισμένες τιμές-στόχους, σύμφωνα με δημοσίευμα της γερμανικής Blick.

Το πρόγραμμα κινήτρων χρονολογείται από το 2019, που σημαίνει ότι το αφεντικό της αεροπορικής εταιρίας λαμβάνει μπόνους 20 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Για λόγους σύγκρισης, ο διευθύνων σύμβουλος της Delta Airlines, Ed Bastian, ο οποίος θεωρείται γενικά το πιο ακριβοπληρωμένο αφεντικό αεροπορικής εταιρίας, έλαβε μισθό 9,6 εκατομμυρίων δολαρίων το 2023, που αντιστοιχεί σε περίπου 8,8 εκατομμύρια ευρώ.

Ο μακροχρόνιος επικεφαλής της Ryanair υπερασπίστηκε το τεράστιο μπόνους του με το γνωστό στυλ του: “Αν οι ποδοσφαιριστές της Premier League κερδίζουν 20 εκατομμύρια τον χρόνο και ο Kylian Mbappé παίρνει 130 εκατομμύρια για να παίξει στη Ρεάλ Μαδρίτης, τότε νομίζω ότι το συμβόλαιό μου έχει πολύ καλή αξία για τους μετόχους της Ryanair”, είπε, όταν ρωτήθηκε για τις μεγάλες απολαβές του.

Το προφίλ του O’Leary και οι επαγγελματικοί του στόχοι

Ο O’Leary προέρχεται από ιρλανδική οικογένεια επιχειρηματιών. Ο πατέρας του ήταν συνιδιοκτήτης μιας εταιρείας κλωστοϋφαντουργίας. Ως παιδί, ο σημερινός μάνατζερ φοίτησε σε ελίτ ιησουιτικό οικοτροφείο και αργότερα σπούδασε οικονομικά και κοινωνιολογία στο φημισμένο Trinity College του Δουβλίνου.

Πριν από τη θέση του ως επικεφαλής της Ryanair, ο O’Leary εργάστηκε στην KPMG ως ειδικός σε θέματα φορολογίας. Είναι παντρεμένος με την πρώην τραπεζίτη Anita Farrell, με την οποία έχει τέσσερα παιδιά.

Ο επαγγελματικός του στόχος ήταν ξεκάθαρος από νωρίς: να γίνει πλούσιος. Το πέτυχε. Το 2018, το περιοδικό Forbes υπολόγισε την περιουσία του σε 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο O’Leary ήταν συχνά αδίστακτος στην επιδίωξη αυτού του στόχου. Μπορεί να είναι σκληρός με τους υπαλλήλους του. Κάποτε, μάλιστα, υποτίμησε τους πιλότους ως “δοξασμένους οδηγούς λεωφορείων”. Ενώ, χαρακτήρισε επί μακρόν τα συνδικάτα ως “πέμπτη φάλαγγα των ανταγωνιστών”.

Ο O’Leary συνήθιζε να αντικαθιστά ολόκληρα τμήματα μάρκετινγκ με την εκκεντρικότητά του. “Σημαία” του το σύνθημα: προσοχή με κάθε κόστος, σύμφωνα με το δόγμα “ο κακός Τύπος είναι καλός Τύπος”. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι, όταν περιβαλλοντικοί ακτιβιστές έριξαν μια τούρτα στο πρόσωπό του τον περασμένο Σεπτέμβριο, εκείνος χάρηκε με τη δημοσιότητα. “Πολλοί άνθρωποι που δεν έχουν ακούσει ποτέ για τη Ryanair, ξαφνικά μας γκουγκλάρουν και λένε: “Θεέ μου, κοιτάξτε τους ναύλους””, είχε πει.

Η Ryanair έφερε επανάσταση στην αεροπορική βιομηχανία

Μπορεί κανείς να πει ό,τι θέλει για τον O’Leary, ωστόσο, η επιτυχία του τον δικαιώνει: μετέτρεψε τη Ryanair από μια ασήμαντη, μικρή, ιρλανδική, αεροπορική εταιρία στον σημαντικότερο “παίκτη” της ευρωπαϊκής αεροπορικής αγοράς.

Η μίνι αεροπορική εταιρία, η οποία μετέφερε περίπου 200.000 επιβάτες ετησίως όταν ο O’Leary ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου το 1994, έχει εξελιχθεί σε έναν αεροπορικό “γίγαντα” χαμηλού κόστους, που θα φτάσει σχεδόν τα 200 εκατομμύρια επιβάτες φέτος. Εν τω μεταξύ, το προβλεπόμενο κέρδος για το 2023 ανήλθε σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Ο εριστικός μάνατζερ πέτυχε όλα αυτά με τη συνεπή στρατηγική discounter, η οποία είναι γνωστή από το λιανικό εμπόριο. Οι τιμές των πτήσεων πρέπει να είναι όσο το δυνατόν φθηνότερες, με τους επιβάτες να πληρώνουν επιπλέον για τις πρόσθετες παροχές. Με τον τρόπο αυτό, έφερε επανάσταση στον κλάδο. Μέτρα όπως οι πρόσθετες χρεώσεις για τον έλεγχο των αποσκευών, η πώληση τροφίμων και ποτών στο αεροσκάφος και η κατάργηση της business class οφείλονται στον έξυπνο επιχειρηματία.

Ο O’Leary θέλει τώρα να ανταμείψει την πολυετή επιτυχία του με το μπόνους των 100 εκατομμυρίων και βρίσκεται σε καλό δρόμο για να το πετύχει, αφού οι μετοχές της Ryanair έχουν αυξηθεί κατά περίπου 10% από την αρχή του έτους, έχοντας ήδη καταγράψει σημαντικά κέρδη πέρυσι.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *