Τον κώδωνα του κινδύνου για σημαντικές δυσλειτουργίες στις πτήσεις τα επόμενα χρόνια εξαιτίας της έλλειψης που παρατηρείται σε ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας (ATC), έκρουσαν τα στελέχη των αεροπορικών εταιριών, που συμμετείχαν στην Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής για την Αεροδιαστημική, την οποία συγκάλεσε το Εμπορικό Επιμελητήριο των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ουάσινγκτον, αυτή την εβδομάδα.
Συζητώντας για την έλλειψη 3.000 ελεγκτών σε εθνικό επίπεδο, αναφέρθηκαν στην υποστελέχωση του ATC (που εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA)), η οποία πρόκειται να συνεχίσει να προκαλεί εκτεταμένες δυσλειτουργίες στα αεροπορικά ταξίδια για τουλάχιστον μία κόμη πενταετία.
Σε συνέντευξή του τον Μάιο, ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Pete Buttigieg, αποκάλυψε ότι περίπου μία στις πέντε θέσεις ελεγκτών στη χώρα είναι επί του παρόντος κενή. “Έχουμε χιλιάδες ελεγκτές που εκπαιδεύονται αυτή τη στιγμή, αλλά και έναν αριθμό που είναι επιλέξιμοι να συνταξιοδοτηθούν”, είχε αναφέρει.
Αυτή τη στιγμή, η FAA διαθέτει συνολικά περίπου 13.300 ελεγκτές, εκ των οποίων πάνω από το ένα τέταρτο (26%) φέρεται να είναι ακόμη εκπαιδευόμενοι. Οι πιστοποιημένοι ελεγκτές στις ΗΠΑ ανέρχονται σήμερα σε περίπου 10.700, περίπου οι ίδιοι με το 2022 και το 2021, αλλά ανήκουν στο 10% των επιπέδων του 2012.
Ο Nick Calio της Airlines for America (A4A), μιας επαγγελματικής ομάδας που εκπροσωπεί μεγάλους αμερικανικούς αερομεταφορείς, δήλωσε στο CNN κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ότι οι προσλήψεις της FAA “δεν θα είναι αρκετές” για ταχεία ανάκαμψη, ακόμη και αν ο μέγιστος αριθμός εκπαιδευόμενων γίνει δεκτός και αποφοιτήσει από την ενιαία ακαδημία πιστοποίησης του οργανισμού.
Η FAA εκπαιδεύει επί του παρόντος περίπου 2.600 ελεγκτές και η μητρική της υπηρεσία, το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ (DOT), ζητά άλλα 117 εκατομμύρια δολάρια σε κρατική χρηματοδότηση για να προσθέσει άλλους 1.800 το επόμενο έτος. Η FAA αρνήθηκε να σχολιάσει στο Reuters, πέρα από το να το παραπέμψει σε ανακοίνωσή της του Αυγούστου, στην οποία ανέφερε ότι έχει επιτύχει τον στόχο της για το 2023 να προσλάβει 1.500 εκπαιδευόμενους ελεγκτές, παρά το γεγονός ότι υπολείπεται 3.000 ατόμων από τους στόχους στελέχωσης.
Προτείνει να επιβληθούν κυρώσεις στα πανεπιστήμια με προγράμματα ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ώστε να παρέχουν επίσης μαθήματα πιστοποίησης, όπως γίνεται ήδη σε άλλες χώρες. “Θα χρειαστούν πέντε έως επτά χρόνια [προσλήψεων] για να βγάλουμε τα έξοδά μας, αν όλα πάνε καλά”, δήλωσε ο κ. Calio. “Χρειαζόμαστε πέντε έως επτά χρόνια περαιτέρω αναστάτωσης σε καθημερινή βάση”, πρόσθεσε με νόημα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της United Airlines, Scott Kirby, δήλωσε στο Reuters ότι το πρόβλημα της στελέχωσης του ATC, ” ξεκίνησε εδώ και δύο δεκαετίες και θα χρειαστούν χρόνια για να αντιμετωπιστεί”. Ο ίδιος εκτίμησε ότι η έλλειψη ελεγκτών είναι ιδιαίτερα δυσχερής όταν οι αεροπορικές εταιρίες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν ακραίες καιρικές συνθήκες. “Ο ίδιος καιρός που στο παρελθόν θα μπορούσαμε να διαχειριστούμε τώρα μπορεί να προκαλέσει εκατοντάδες καθυστερήσεις ή ακόμη και εκατοντάδες ακυρώσεις”, είπε ο κ. Kirby.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της American Airlines, Robert Isom, ο οποίος έχει ήδη ασκήσει κριτική στην FAA, συμπλήρωσε: “Αν ήσασταν ευχαριστημένοι με αυτό το καλοκαίρι όσον αφορά τις αεροπορικές μεταφορές, θα γίνουν πολύ πιο δύσκολα τα πράγματα, και αν δεν ήσασταν ευχαριστημένοι, θα γίνουν πολύ χειρότερα στο μέλλον”.
Σε κίνδυνο (;) η ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας
Ένας κυβερνητικός οργανισμός παρακολούθησης δήλωσε τον Ιούνιο ότι οι κρίσιμες υποδομές του ATC αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις, σε τέτοιο βαθμό που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιχειρήσεων εναέριας κυκλοφορίας. Σε αρκετές βασικές θέσεις, οι ελεγκτές εργάζονται υποχρεωτικά υπερωρίες και έξι ημέρες την εβδομάδα για να καλύψουν τις συνεχιζόμενες ελλείψεις προσωπικού.
Ακόμα κι έτσι, “η διαθεσιμότητα των ελεγκτών δεν είναι η αιτία των περισσότερων ακυρώσεων και καθυστερήσεων που βλέπουμε”, είχε υποστηρίξει ο Αμερικανός υπουργός Μεταφορών σε παλαιότερη συνέντευξή του. “Τα κενά (σε προσωπικό) που έχουμε δει έχουν δημιουργηθεί με την πάροδο ετών. Αυτό δεν είναι κάτι για το οποίο δεν μπορούμε να προετοιμαστούμε… Αλλά είναι μέρος του λόγου για τον οποίο εργαζόμαστε τόσο σκληρά για την εκπαίδευση νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας”, είχε πει ο κ. Buttigieg.