Το κόστος και ο χρόνος ταξιδιού εξακολουθούν να έχουν προτεραιότητα έναντι των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα όταν οι καταναλωτές κάνουν κράτηση για ταξίδια. Όμως, η βιωσιμότητα αποτελεί αυξανόμενη ανησυχία μεταξύ των ταξιδιωτών, με έναν αυξανόμενο αριθμό καταναλωτών να αναφέρουν τις εκπομπές ρύπων ως παράγοντα στις αποφάσεις τους για κρατήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, τελευταία, οι σιδηροδρομικές μεταφορές φαίνεται να… κερδίζουν έδαφος, όπως αποκαλύπτει νέα μελέτη της πλατφόρμας επίγειων μεταφορών με έδρα το Βερολίνο, Omio.
Η έκθεση της Omio για την κινητικότητα και τις χειμερινές ταξιδιωτικές τάσεις, η οποία συγκρίνει στοιχεία από τους τρεις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους με την ίδια περίοδο πριν από τέσσερα χρόνια, δείχνει αύξηση 20% στις συνολικές κρατήσεις για σιδηροδρομικές μεταφορές και μείωση 54% στις συνολικές κρατήσεις για πτήσεις, καθώς ορισμένοι ταξιδιώτες θεωρούν ότι τα τρένα είναι συχνά πιο άνετα από τα αεροπλάνα, όπως δήλωσε ο Peter Tomlinson, αντιπρόεδρος δεδομένων της Omio.
“Οι ταξιδιώτες συνεχίζουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για τα βιώσιμα ταξίδια και είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε ότι τα ταξίδια με τρένο είναι κάτι περισσότερο από μια τάση”, είπε ο κ. Tomlinson.
“Αυτό μας δείχνει ότι τα ταξίδια με τρένο δεν είναι απλώς ένα σύνθημα ή ένα δημοφιλές hashtag, αλλά ήρθαν για να μείνουν”, συμπλήρωσε.
Ενώ οι τιμές των πτήσεων έχουν αυξηθεί σημαντικά λόγω των ελλείψεων ανθρώπινου δυναμικού και των αυξημένων τιμών των καυσίμων, το κόστος των σιδηροδρομικών μεταφορών παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, σύμφωνα με την Omio. Η έκθεση διαπιστώνει ότι οι καταναλωτές ξόδεψαν 58% περισσότερα χρήματα για πτήσεις τους πρώτους τρεις μήνες του 2023 από ό,τι την ίδια περίοδο του 2019. Παράλληλα, ξόδεψαν 3% λιγότερο ανά διαδρομή με τρένο από ό,τι τέσσερα χρόνια πριν.
Η Omio δήλωσε ότι οι σταθερές τιμές των σιδηροδρομικών μεταφορών θα μπορούσαν να οφείλονται σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της νέας πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που επιβάλλει τον ανταγωνισμό στον σιδηροδρομικό τομέα και της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στην πραγματοποίηση εκ των προτέρων κρατήσεων.
Σε ένα άλλο παράδειγμα κυβερνητικής δράσης, η Γαλλία κέρδισε φέτος την άνοιξη την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καταργήσει τις πτήσεις μεταξύ πόλεων που συνδέονται με τρένο, σε απόσταση μικρότερη των 2,5 ωρών. Η απαγόρευση θα επηρεάσει μόνο τρία δρομολόγια μεταξύ Παρισιού, Ορλί και Νάντης, Λυών και Μπορντό, όπου υπάρχουν βιώσιμες σιδηροδρομικές εναλλακτικές λύσεις.
Το κόστος βασική προτεραιότητα
Όταν η Omio ρώτησε τους καταναλωτές ποιος είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας που λαμβάνουν υπόψη τους όταν κάνουν κράτηση για ταξίδι, το 55% απάντησε το κόστος και το 30% τον χρόνο ταξιδιού. Ενώ η βιωσιμότητα ήταν μακράν τρίτη, καθώς αποτελεί προτεραιότητα για το 12% φέτος -ποσοστό έξι φορές υψηλότερο από το 2% σε έρευνα της Omio το 2021.
“Οι καταναλωτές επιδιώκουν να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές, αλλά τελικά το κόστος εξακολουθεί να είναι ο κύριος αποφασιστικός παράγοντας για τους περισσότερους”, δήλωσε ο Naren Shaam, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Omio. “Δεδομένου ότι οι τιμές των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι πιο σταθερές, πιστεύουμε ότι οι καταναλωτές -όταν τους δοθεί καλύτερη πρόσβαση σε πληροφορίες μέσω πλατφορμών όπως η Omio και η Rome2Rio- θα αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση όταν κλείνουν ταξίδια με τρένο διάρκειας περίπου τεσσάρων ωρών [αντί για πτήσεις μικρών αποστάσεων]”.
“Όλο και περισσότεροι πάροχοι σιδηροδρομικών υπηρεσιών αρχίζουν να δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, και αυτός ο αυξημένος ανταγωνισμός θα βοηθήσει πιθανώς να διατηρηθούν σταθερές οι τιμές των σιδηροδρομικών μεταφορών και να προσελκύσουν τα ταξίδια με τρένο περισσότερους ταξιδιώτες”, δήλωσε ο Darren Williams, εμπορικός διευθυντής της Omio.
Τα ευρήματα της νέας έκθεσης συνάδουν με την έκθεση της Omio για την κινητικότητα στην ΕΕ και τις τάσεις για τα καλοκαιρινά ταξίδια το 2022, η οποία έδειξε επίσης αύξηση των κρατήσεων για επίγειες μεταφορές.
Νέες επενδύσεις και ψηφιοποίηση του σιδηροδρομικού τομέα
Για να μπορέσει να συμβαδίσει με τη ζήτηση των καταναλωτών, η Omio βλέπει τον σιδηροδρομικό τομέα να “ψηφιοποιείται σιγά-σιγά”, δήλωσε ο κ. Tomlinson.
“Στην Omio, εργαζόμαστε ακούραστα για να ενσωματώσουμε τις υπηρεσίες κρατήσεων τρένων, λεωφορείων, πλοίων και αεροπλάνων σε μία ψηφιακή πλατφόρμα, οπότε καταλαβαίνουμε από πρώτο χέρι πόσο περίπλοκο και επίπονο μπορεί να είναι να εξασφαλίσουμε και να ψηφιοποιήσουμε δεδομένα από τους φορείς εκμετάλλευσης αμαξοστοιχιών”, δήλωσε. “Σε τριάντα χρόνια από τώρα, προβλέπουμε ότι οι ψηφιακοί μηχανισμοί θα κατανοούν και θα ηγούνται των κρατήσεων ταξιδιών”, πρόσθεσε.
Η Rail Europe, μια πλατφόρμα για ανθρώπους από όλο τον κόσμο που κάνουν κρατήσεις για ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά ταξίδια, αναφέρει ότι ανταποκρίνεται στην άνοδο των ψηφιακών τεχνολογιών και στην αυξημένη εστίαση στην ευκολία, την ευελιξία και την εξατομίκευση. Το κίνημα “flygskam” ή “flight-shame”, που εμφανίστηκε το 2017, έχει τροφοδοτήσει τη ζήτηση για καθαρές, αποδοτικές και βιώσιμες μεταφορές. Ταξιδεύοντας με τρένο από το Παρίσι στη Ρώμη σημαίνει ότι εκπέμπεις πάνω από 20 φορές λιγότερο CO2 από ό,τι πετώντας μεταξύ των δύο πρωτευουσών, σύμφωνα με την Rail Europe.
“Είμαστε υπερήφανοι που προωθούμε τα βιώσιμα και εύκολα σιδηροδρομικά ταξίδια στην Ευρώπη”, δήλωσε ο Bjorn Bender, διευθύνων σύμβουλος της Rail Europe. “Η πρόσφατη επέκτασή μας στην προσφορά λύσεων κρατήσεων και για την ευρωπαϊκή τουριστική βιομηχανία αντικατοπτρίζει τη δέσμευσή μας να καταστήσουμε τα ταξίδια με τρένο πιο προσιτά και να ανταποκριθούμε στην αυξανόμενη ζήτηση για περιβαλλοντικά υπεύθυνα ταξίδια”, συμπλήρωσε.
Ωστόσο, απαιτούνται αναβαθμίσεις των υποδομών για να υποστηριχθεί η αυξημένη ζήτηση για σιδηροδρομικά ταξίδια, ιδίως για τρένα υψηλής ταχύτητας, δήλωσε η Rail Europe. Η βελτίωση των υποδομών θα συμβάλει επίσης στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σύμφωνα με την εταιρία, “οι σιδηροδρομικοί μεταφορείς πρέπει να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και καινοτόμες λύσεις που υποστηρίζουν την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και βελτιώνουν την εμπειρία των επιβατών”.