athens
© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ForwardKeys: Οι κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις | Η Αθήνα μεταξύ των 20 πρώτων προορισμών πόλης | Τα ταξίδια αναψυχής καθοδηγούν την ανάκαμψη το 2021

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Τα ταξίδια αναψυχής “οδηγούν” το “άρμα” της ανάκαμψης της ταξιδιωτικής και τουριστικής βιομηχανίας το 2021, με την Αθήνα να βρίσκεται στην εικοσάδα με τους κορυφαίους προορισμούς πόλης, σύμφωνα με νέα έκθεση της ForwardKeys, η οποία βασίζεται στη συλλογή των πιο πρόσφατων και πιο ολοκληρωμένων δεδομένων αεροπορικών εισιτηρίων. Η εταιρία αποκάλυψε μερικές από τις κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις του 2021, με την πανδημία Covid-19 να συνεχίζει να ασκεί σημαντική επιρροή στον τομέα των ταξιδιών και του τουρισμού.

Μια σύγκριση των κορυφαίων προορισμών πόλης στον κόσμο, πριν από την πανδημία, το 2019, και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, αποτυπώνει την ισχυρή τάση προς τα ταξίδια αναψυχής, που καθοδηγούν την ανάκαμψη. Αρκετές μεγάλες πόλεις έχουν πέσει κάτω από την εικοσάδα, ενώ οι κύριοι προορισμοί αναψυχής, ιδιαίτερα για τους παραθεριστές των ΗΠΑ, έχουν ανέβει ψηλά στην κατάταξη.

Ενώ το Ντουμπάι -ένας σημαντικός προορισμός αναψυχής καθώς και ένας σημαντικός κόμβος ταξιδιών και εμπορίου- παραμένει στην κορυφή της λίστας, οι πιο αξιοσημείωτες άνοδοι περιλαμβάνουν το Μαϊάμι, από τη 18η στην 5η θέση και τη Μαδρίτη από τη 16η στη 10η. Οι νεοεισερχόμενοι της λίστας είναι το Κανκούν (Μεξικό) στη δεύτερη θέση, το Κάιρο (Αίγυπτος) στην 9η, η Πούντα Κάνα (Δομινική Δημοκρατία) στη 12η, το Σαν Χουάν (Πουέρτο Ρίκο) στη 13η, η Λισαβόνα στη 14η, η Αθήνα στην 15η, η πόλη του Μεξικού στη 16η, η Πάλμα Μαγιόρκα στη 17η και η Φρανκφούρτη στην 20η.

Το Κανκούν και το Μαϊάμι, αποτελούν βασικούς προορισμούς αναψυχής για τους παραθεριστές των ΗΠΑ. Οι περισσότεροι από τους νεοεισερχόμενους χαμηλότερα στη λίστα είναι επίσης κορυφαίοι προορισμοί αναψυχής, δημοφιλείς στους Ευρωπαίους παραθεριστές.

Οι σημαντικότεροι προορισμοί πόλης πριν από την πανδημία που έχουν μείνει εκτός της λίστας των κορυφαίων 20 προορισμών πόλης είναι η Μπανγκόκ, το Τόκιο, η Σεούλ, η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, η Ταϊπέι, η Σαγκάη, η Τζέντα, το Λος Άντζελες και η Οσάκα.

Τα διεθνή ταξίδια συνεχίζουν να καθυστερούν να ανακάμψουν

Μια ανασκόπηση των ταξιδιών σε όλο τον κόσμο το 2021, κατανεμημένη ανά περιοχή, αποκαλύπτει τον βαθμό στον οποίο τα διεθνή ταξίδια συνεχίζουν να καθυστερούν.

Συνολικά, τα διεθνή αεροπορικά ταξίδια ήταν λίγο περισσότερα από το ένα τέταρτο (26%) του προπανδημικού επιπέδου τους, σύμφωνα με την ForwardKeys. Η περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού έφτασε μόλις το 8% των προηγούμενων επιπέδων, ενώ η Ευρώπη πέτυχε το 30%, η Αφρική και η Μέση Ανατολή το 36% και η Αμερική το 40%.

Μια σύγκριση μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου εξαμήνου δείχνει ότι τα διεθνή ταξίδια υπερδιπλασιάστηκαν από 16% του επιπέδου πριν από την πανδημία το 1ο εξάμηνο, στο 36% το δεύτερο εξάμηνο. Ωστόσο, η ανάκαμψη ήταν άνιση.

Στην Ασία-Ειρηνικό, οι αφίξεις πτήσεων αυξήθηκαν από 5% του επιπέδου του 2019 το 1ο εξάμηνο, σε 10% το δεύτερο εξάμηνο. Στην Ευρώπη, αυξήθηκαν από 14% σε 45%, στη Μέση Ανατολή και την Αφρική, αυξήθηκαν από 24% σε 48% και στην Αμερική, από 30% σε 52%.

Οι προορισμοί που διατήρησαν τον αριθμό των επισκεπτών τους ήταν η Κεντρική Αμερική, ιδιαίτερα το Ελ Σαλβαδόρ και η Μπελίζ, και η Καραϊβική -όλοι οι δημοφιλείς προορισμοί διακοπών για τους τουρίστες των ΗΠΑ. Μάλιστα, πολλοί από αυτούς κατάφεραν να καταγράψουν ποσοστά επισκέψεων που ξεπερνούσαν το 60% των επιπέδων του 2019 καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ο ίδιος βαθμός ανθεκτικότητας στα ταξίδια ίσχυε για κάποιες χώρες της Αφρικής.

Τα ταξίδια σε διάφορους προορισμούς της Μέσης Ανατολής ξεπέρασαν επίσης το σημείο αναφοράς του 60% στο δεύτερο εξάμηνο. Πιο συγκεκριμένα, τα ταξίδια προς την Τουρκία (που ομαδοποιήθηκαν εντός προορισμών στη Μέση Ανατολή από την ForwardKeys στην ανάλυσή της) αυξήθηκαν από το 33% των επιπέδων πριν από την πανδημία το 1ο εξάμηνο, σε 67% το δεύτερο εξάμηνο. Τα ταξίδια στην Αίγυπτο αυξήθηκαν από 37% των επιπέδων πριν από την πανδημία το πρώτο εξάμηνο, σε 72% το δεύτερο εξάμηνο. Το Ντουμπάι κατείχε τη θέση του ως ο κορυφαίος προορισμός  πόλης, ενώ η Ντόχα ξεπέρασε το Ντουμπάι ως διαμετακομιστικός κόμβος το 2021.

Κυρίαρχα τα ταξίδια εσωτερικού

Ενώ πολλές χώρες έχουν επιβάλει περιορισμούς στα διεθνή ταξίδια, τα ταξίδια εσωτερικού παρέμειναν ανθεκτικά μέχρι το 2021, με επικεφαλής τη Βραζιλία, την Κίνα, τη Ρωσία και τις ΗΠΑ.

Στην Κίνα, ο όγκος των εγχώριων ταξιδιών επέστρεψε στα προ πανδημίας επίπεδα, ήδη, από τον Σεπτέμβριο του 2020, ενώ μειώθηκαν προσωρινά τον Ιανουάριο και ξανά τον Αύγουστο, λόγω της “αναζωπύρωσης” των κρουσμάτων Covid-19.

Στη Βραζιλία, τη Ρωσία, τις ΗΠΑ και την Κίνα, τα εσωτερικά ταξίδια αυξήθηκαν αντίστοιχα σε 148%, 128%, 87% και 76% των επιπέδων πριν από την πανδημία το δεύτερο εξάμηνο του 2021, σε σύγκριση με 50%, 28%, 39% και 1 % για τα διεθνή ταξίδια.

Στον… αγώνα οι μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες

Λόγω της τάσης προς τα εσωτερικά ταξίδια σε μεγάλες χώρες, όπως αυτές που σημειώθηκαν παραπάνω, οι αεροπορικές εταιρίες σε αυτές τις αγορές είχαν καλύτερες επιδόσεις από τους αερομεταφορείς των οποίων οι δραστηριότητές τους είναι προσανατολισμένες προς διεθνή ταξίδια μικρών αποστάσεων.

Αυτό καταδεικνύεται από μια ανάλυση των 20 κορυφαίων αεροπορικών εταιριών το 2021, σε σύγκριση με το 2019. Οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς παραμένουν χαμηλά ή εκτός της κατάταξης και έχουν αντικατασταθεί από αεροπορικές εταιρίες που έχουν σημαντικές δραστηριότητες στην Κίνα και τις εγχώριες αγορές των ΗΠΑ, και οι οποίες κατάφεραν να διατηρήσουν καλύτερα τη χωρητικότητά τους.

Για παράδειγμα, η Ryanair και η easyJet, οι δύο μεγαλύτεροι low cost ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς, έχουν πέσει από την 5η και την 8η θέση αντίστοιχα, στην 7η και την 16η. Η Lufthansa, η British Airways και η Air France, οι μεγαλύτεροι αερομεταφορείς της Ευρώπης, είναι εκτός της 20άδας, όπως και οι Emirates και Air Canada, οι οποίες έχουν αντικατασταθεί από τις Shenzhen, JetBlue, Spirit, Hainan και Xiamen.

Στον… πάγο τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων

Τα τελευταία δεδομένα αποκαλύπτουν μια μετατόπιση από τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το 2019 η αναλογία ενδοπεριφερειακών προς εξωπεριφερειακών ταξιδιών (μεγάλων αποστάσεων) ήταν 56%:44%, αλλά το 2021, αυτό άλλαξε σε 62%:38%. Το μοτίβο έχει επίσης αλλάξει, με μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων στην Ευρώπη και την Αμερική να ταξιδεύουν εντός των περιοχών τους και όχι σε μεγάλες αποστάσεις.

Η τάση μπορεί να εξηγηθεί από έναν συνδυασμό πολλών παραγόντων, όπως το “κλείσιμο” της Ασίας-Ειρηνικού, το αυξημένο κόστος και η δυσκολία των ταξιδιών σε μεγάλες αποστάσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας και η συχνή αλλαγή των ταξιδιωτικών κανονισμών που επιβλήθηκαν για τον έλεγχο της πανδημίας, που αποτρέπουν δυσανάλογα τους ανθρώπους από το να κάνουν κράτηση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, όπου συνήθως μεσολαβεί μεγάλο διάστημα μεταξύ της κράτησης και του προγραμματισμού με την υλοποίηση.

Ντόχα και Άμστερνταμ τα κορυφαία αεροδρόμια – κόμβοι

Στη “μάχη” των αεροπορικών κόμβων, η Ντόχα ξεπέρασε το Ντουμπάι για να γίνει το κατεξοχήν αεροδρόμιο κόμβος στη Μέση Ανατολή, που συνδέει την εναέρια κυκλοφορία μεταξύ της Νότιας Ασίας, της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αμερικής και της Υποσαχάριας Αφρικής.

Στην Ευρώπη, το αεροδρόμιο του Άμστερνταμ έκλεισε το χάσμα με εκείνο της Φρανκφούρτης στις ενδοευρωπαϊκές διελεύσεις και τις συνδέσεις με τη Βόρεια Αμερική.

Πριν από την πανδημία, στη λίστα των κορυφαίων 10 αεροδρομίων κόμβων παγκοσμίως επικεφαλής ήταν το Ντουμπάι με μερίδιο αγοράς 7,7% στις διηπειρωτικές πτήσεις. Ακολουθούσαν η Φρανκφούρτη, το Άμστερνταμ, η Ντόχα, η Κωνσταντινούπολη, το Παρίσι, το Χονγκ Κονγκ, το Μόναχο, το Λονδίνο και το Άμπου Ντάμπι. Το 2021, επικεφαλής ήταν το Άμστερνταμ, με μερίδιο 8,3% στις διηπειρωτικές πτήσεις. Το Άμστερνταμ ακολουθεί πλέον η Φρανκφούρτη, με μερίδιο 8,2%, η Κωνσταντινούπολη, με 6,8%, ηΝτόχα, με 6,7%, το Ντουμπάι, με 5,9%, το Παρίσι, με 5,0%, η πόλη του Παναμά, με 3,5%, η Αντίς Αμπέμπα, με 3,1%, το Μόναχο, με 2,9% και η Μαδρίτη, με 2,4%.

Η ανάλυση της μηνιαίας κίνησης το 2021 δείχνει ότι το Άμστερνταμ ξεπέρασε για λίγο τη Φρανκφούρτη τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, αλλά υποχώρησε τον Νοέμβριο. Τον ίδιο μήνα, το Ντουμπάι ανέκτησε το προβάδισμά του έναντι της Ντόχα, για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο.

Ισχυρή απειλή απέναντι στα ταξίδια οι νέες παραλλαγές Covid

Σταθερή ανάπτυξη στα αεροπορικά ταξίδια παρατηρείται από το 1ο τρίμηνο του 2021, όταν η κίνηση ήταν μικρότερη από το 20% των επιπέδων του 2019, στο 4ο τρίμηνο του 2021, όταν είχε “σκαρφαλώσει” σε πάνω από 50%.

Ωστόσο, υπήρξαν δύο πισωγυρίσματα. Το πρώτο ξεκίνησε την εβδομάδα της 12ης Μαρτίου, όταν η αύξηση των εβδομαδιαίων κρατήσεων μετατράπηκε από +11% σε -10%, καθώς η παραλλαγή Delta άρχισε να “σαρώνει” σε όλο τον κόσμο.

forwardkeysΗ δεύτερη ξεκίνησε την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου, όταν οι εβδομαδιαίες κρατήσεις έφτασαν στο υψηλότερο σημείο τους, στο 64%, έναντι της ίδιας εβδομάδας το 2019. Οι κρατήσεις έκτοτε μειώνονται και στα τέλη Νοεμβρίου, μειώθηκαν στο 54% των επιπέδων του 2019, γεγονός που συσχετίστηκε με τη νέα αύξηση των κρουσμάτων Covid-19, από τα τέλη Οκτωβρίου. Είναι πλέον πιθανό ότι η εμφάνιση της νέας παραλλαγής Omicron και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που εισήχθησαν ως απάντηση, θα εμποδίσουν τη ζήτηση για ταξίδια της τελευταίας στιγμής, κατά την περίοδο των Χριστουγέννων.

Ο Olivier Ponti, VP Insights της ForwardKeys, δήλωσε σχετικά: «Το 2021 ήταν σίγουρα μια χρονιά ανάκαμψης στα ταξίδια. Αλλά αυτή η ανάκαμψη δεν ήταν ομαλή, ούτε συνολική, αλλά αποσπασματική, με πολλούς γνωστούς προορισμούς να εκτοπίζονται και πολλούς προορισμούς που εξαρτώνται από τον τουρισμό να καταβάλλουν γενναίες προσπάθειες για να διατηρήσουν την ασφάλεια των ταξιδιωτών αναψυχής. Υπήρξε επίσης μια διελκυστίνδα μεταξύ μιας ισχυρής επιθυμίας – απαίτησης για ταξίδια από τη μια πλευρά και των ταξιδιωτικών περιορισμών, που επιβλήθηκαν από τις κυβερνήσεις για την αναστολή της εξάπλωσης του COVID-19, από την άλλη».

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *