Συνεχίστηκε και τον Φεβρουάριο η δυναμική έναρξη της φετινής χρονιάς για τον κλάδο των αερομεταφορών, με την αεροπορική κίνηση να καταγράφει διψήφιο ποσοστό αύξησης, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η οποία κρούει τον “κώδωνα του κινδύνου” σε περίπτωση επιβολής νέων φόρων.
Πιο αναλυτικά, η συνολική ζήτηση, υπολογιζόμενη σε χιλιόμετρα εσόδων επιβατών (RPKs), αυξήθηκε κατά 21,5%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023. Αντίστοιχα, η συνολική χωρητικότητα, υπολογιζόμενη σε διαθέσιμα χιλιόμετρα θέσεων (ASK), αυξήθηκε κατά 18,7% από έτος σε έτος κι ο συντελεστής φορτίου διαμορφώθηκε στο 80,6% (+1,9%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023).
Εν τω μεταξύ, η διεθνής ζήτηση κατέγραψε άνοδο κατά 26,3%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 25,5% από έτος σε έτος και ο συντελεστής φορτίου βελτιώθηκε στο 79,3% (+0,5%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023).
Παράλληλα, η εγχώρια ζήτηση αυξήθηκε κατά 15,0%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 9,4% σε ετήσια βάση και ο συντελεστής φορτίου διαμορφώθηκε στο 82,6% (+4%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023).
Σε δηλώσεις του για τα στοιχεία αυτά ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ, Willie Walsh, είπε: “Tο δυναμικό ξεκίνημα του 2024 συνεχίστηκε και τον Φεβρουάριο, καθώς όλες οι αγορές, εκτός της Βόρειας Αμερικής, παρουσίασαν διψήφια αύξηση της επιβατικής κίνησης. Υπάρχουν βάσιμοι λόγοι να είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές του κλάδου το 2024, καθώς οι αεροπορικές εταιρίες επιταχύνουν τις επενδύσεις για την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η ζήτηση των επιβατών επιδεικνύει ανθεκτικότητα απέναντι στις γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες”.
Ο ίδιος κάλεσε τους πολιτικούς να αντισταθούν στον πειρασμό να υφαρπάξουν χρήματα από τον κλάδο με την επιβολή νέων φόρων, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να διαταράξουν αυτή τη θετική πορεία και να καταστήσει τα ταξίδια πιο ακριβά.
Ειδικότερα, η Ευρώπη αποτελεί πηγή ανησυχίας, σύμφωνα με τον ίδιο, καθώς φαίνεται αποφασισμένη να αντισταθμίσει την υποτονική οικονομική της ανάκαμψη, εφαρμόζοντας μη ανταγωνιστικές φορολογικές προτάσεις
Η εικόνα των διεθνών αγορών
Όλες οι περιφέρειες παρουσίασαν διψήφια αύξηση των διεθνών επιβατικών αγορών τον Φεβρουάριο του 2024 σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023. Για πρώτη φορά, η ζήτηση για διεθνείς πτήσεις ξεπέρασε τα προπανδημικά επίπεδα (+0,9% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023). Αυτό, ωστόσο, επηρεάζεται από το γεγονός ότι ο Φεβρουάριος του 2024 ήταν δίσεκτο έτος με μια επιπλέον ημέρα, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023.
Οι αεροπορικές εταιρίες στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού σημείωσαν αύξηση της ζήτησης κατά 53,2% σε ετήσια βάση. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 52,1% και ο συντελεστής πληρότητας αυξήθηκε στο 84,9% (+0,6%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023), ο υψηλότερος μεταξύ όλων των περιοχών.
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες παρουσίασαν αύξηση της ζήτησης κατά 15,9% σε ετήσια βάση. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 16,0% και ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 74,7% (αμετάβλητος, σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2023).
Οι αεροπορικές εταιρίες της Μέσης Ανατολής παρουσίασαν αύξηση της ζήτησης κατά 19,7% σε ετήσια βάση. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 19,1% και ο συντελεστής πληρότητας ανήλθε στο 80,8% (+0,4%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023).
Οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής κατέγραψαν αύξηση της ζήτησης κατά 16,0% σε ετήσια βάση. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 17,6% και ο συντελεστής πληρότητας μειώθηκε στο 77,7% (-1,1%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023).
Οι αεροπορικές εταιρίες της Λατινικής Αμερικής κατέγραψαν αύξηση της ζήτησης κατά 21,0% σε ετήσια βάση. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 18,6% και ο συντελεστής πληρότητας αυξήθηκε στο 84,2% (+1,7%,σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023).
Οι αφρικανικές αεροπορικές εταιρίες είδαν αύξηση της ζήτησης κατά 20,7% σε ετήσια βάση. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 22,1%, ενώ συντελεστής πληρότητας μειώθηκε στο 74,0% (-0,8%, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023).