Photo by Ivan Shimkoon Unsplash

Προβληματικό το 787 Dreamliner της Boeing | Νέο “χαστούκι” από στέλεχος της εταιρίας

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Σταματημό δεν έχουν τα “χαστούκια” για την Boeing, με πρώην μηχανικό της αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρίας να κρούει τον “κώδωνα του κινδύνου” για το 787 Dreamliner, χαρακτηρίζοντάς το “προβληματικό”, καθώς, όπως υποστηρίζει, έχει δομικές αδυναμίες, προσθέτοντας νέα προβλήματα, στην πρωτοφανή κρίση που αντιμετωπίζει ο αεροπορικός “γίγαντας”.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας διερευνά τους ισχυρισμούς του μηχανικού της Boeing, Sam Salehpour, σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times.

Σε μια μακροσκελή απάντηση, η Boeing αμφισβήτησε σθεναρά τους ισχυρισμούς και δήλωσε ότι έχει “πλήρη εμπιστοσύνη” στο 787.

Όμως οι νέοι ισχυρισμοί έρχονται σε μια δύσκολη στιγμή για την εταιρία με έδρα τη Βιρτζίνια, δύο εβδομάδες αφότου ο διευθύνων σύμβουλός της, Dave Calhoun, και άλλα ανώτερα στελέχη ανακοίνωσαν ότι θα παραιτηθούν, μετά από μια σειρά επιζήμιων δημοσιευμάτων σχετικά με την ασφάλεια των αεροσκαφών της.

Ο κ. Salehpour, ο οποίος εργάστηκε στην Boeing για περισσότερα από 10 χρόνια, και διαβίβασε τους ισχυρισμούς του στην FAA, δήλωσε ότι μια αλλαγή στη διαδικασία κατασκευής οδήγησε σε παραλείψεις που προκάλεσαν την ακατάλληλη στερέωση τμημάτων της ατράκτου του αεροπλάνου μεταξύ τους. Τα μέρη αυτά θα μπορούσαν, προειδοποίησε, να διαλυθούν μετά από χιλιάδες πτήσεις.

Όπως δήλωσε στους New York Times, η άτρακτος του αεροπλάνου διατίθεται σε διάφορα μεγάλα κομμάτια, από διαφορετικούς κατασκευαστές, που συνδέονται μεταξύ τους σε μια γραμμή συναρμολόγησης.

Το 2019, οι Times είχαν μιλήσει και με άλλους εργαζόμενους στο εργοστάσιο της Boeing στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, όπου κατασκευάζεται το 787, οι οποίοι είχαν ισχυριστεί ότι οι εργαζόμενοι δέχονταν πιέσεις για να εργαστούν με γρήγορους ρυθμούς και ότι οι ανησυχίες τους αγνοούνταν.

Ένας από αυτούς τους, ο John Barnett, πρώην επιθεωρητής ποιότητας της Boeing, ο οποίος εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια στην κατασκευή των αεροσκαφών στο εργοστάσιο του Τσάρλεστον, βρέθηκε νεκρός τον Μάρτιο, ενώ είχε προσφύγει κατά της εταιρίας. Ωστόσο, ένας νομικός εμπειρογνώμονας δήλωσε ότι η αγωγή του θα μπορούσε να συνεχιστεί και μετά θάνατον.

Φαίνεται ότι ο κ. Salehpour είχε στείλει προηγουμένως τις ανησυχίες του στην Επιτροπή Εσωτερικής Ασφάλειας και Κυβερνητικών Υποθέσεων της Γερουσίας, με τον γερουσιαστή, Richard Blumenthal, ο οποίος προεδρεύει της υποεπιτροπής ερευνών της επιτροπής, να υποστηρίζει ότι έλαβε τους ισχυρισμούς ενός πληροφοριοδότη νωρίτερα φέτος.

Αντιτίθεται στους ισχυρισμούς η Boeing

Το 787, που ξεκίνησε μετά από μια σειρά καθυστερήσεων το 2011, ήταν το πρώτο εμπορικό αεροσκάφος με κύρια δομή κατασκευασμένη κυρίως από σύνθετα υλικά, κυρίως πλαστικό ενισχυμένο με ίνες άνθρακα, τα οποία είναι ελαφρύτερα από τα μέταλλα, όπως το αλουμίνιο.

Η Boeing δήλωσε ότι οι ισχυρισμοί του κ. Salehpour ήταν “ανακριβείς” και αντίθετοι με τα ευρήματα ολοκληρωμένων δοκιμών που είχαν διαπιστώσει ότι το 787 μπορούσε να λειτουργήσει με ασφάλεια πριν χρειαστεί “συντήρηση ρουτίνας”. “Ένα μόνο αεροπλάνο θα μπορούσε να είναι σε λειτουργία για 40 έως 50 χρόνια”, δήλωσε η εταιρία.

Όσον αφορά τον συγκεκριμένο ισχυρισμό σχετικά με την πιθανότητα αστοχίας των νεότερων υλικών υπό την επανειλημμένη διαδικασία πτήσεων, η εταιρία δήλωσε: “Ένα άλλο πλεονέκτημα της σύνθετης δομής του 787 είναι ότι το υλικό δεν καταπονείται και δεν διαβρώνεται όπως τα παραδοσιακά μέταλλα, γεγονός που μειώνει το διάστημα συντήρησης για πολλές δεκαετίες λειτουργίας”.

Η Debra S. Katz, δικηγόρος του Salehpour, δήλωσε στους Times ότι ο μηχανικός έθεσε τις ανησυχίες για την ασφάλεια στην εταιρία, αλλά αγνοήθηκε και τέθηκε στο περιθώριο. Είπε ότι μετατέθηκε για να εργαστεί σε ένα άλλο μοντέλο, το 777, όπου διαπίστωσε προβλήματα με την κατασκευή και αυτού του αεροπλάνου.

“Πρόκειται για μια κουλτούρα που δίνει προτεραιότητα στην παραγωγή αεροπλάνων, ακόμη και όταν υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για τη δομική ακεραιότητα αυτών των αεροπλάνων και τη διαδικασία παραγωγής τους”, δήλωσε η κα. Katz.

“Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε αυτά τα ζητήματα σύμφωνα με τα καθιερωμένα ρυθμιστικά πρωτόκολλα και ενθαρρύνουμε όλους τους εργαζόμενους να μιλούν όταν προκύπτουν ζητήματα. Τα αντίποινα απαγορεύονται αυστηρά στην Boeing”, ανέφερε ο αμερικανός κατασκευαστής.

Από την πλευρά της η FAA διευκρίνισε ότι η εθελοντική αναφορά χωρίς τον φόβο αντιποίνων είναι ένα κρίσιμο στοιχείο για την ασφάλεια των αερομεταφορών. “Ενθαρρύνουμε θερμά όλους τους εργαζόμενους στον αεροπορικό κλάδο να μοιράζονται πληροφορίες. Ερευνούμε διεξοδικά όλες τις αναφορές”, ανέφερε.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *