Στο «ψυγείο» οι κρατήσεις σε χειμερινούς προορισμούς για τις γιορτές

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η αρνητική οικονομική συγκυρία που έχει «γονατίσει» τα ελληνικά νοικοκυριά και η εργασιακή αβεβαιότητα ως δαμόκλειος σπάθη επικρεμάμενη στα κεφάλια των Ελλήνων, σε συνδυασμό με τις ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στη χώρα μας, θυμίζοντας Άνοιξη και όχι Χειμώνα, έχουν βάλει στο… ψυγείο τις κρατήσεις για τις άγιες ημέρες των εορτών, στους δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς της χώρας.
Έτσι, αν πέρυσι, τέτοιον καιρό δεν ήταν εύκολο να βρει κανείς δωμάτιο για τις ημέρες των εορτών σε κάποιο από τα κλασικά, ελληνικά, χειμερινά θέρετρα, εφέτος το σκηνικό είναι πολύ διαφορετικό. Η μείωση στις κρατήσεις, παρά τη μείωση στις τιμές, φθάνει έως και το 40%, ενώ ακόμη και οι κρατήσεις που γίνονται τείνουν να αφορούν σε διήμερα και τριήμερα, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Ξεχάστε τα πενθήμερα και την άλλοτε εβδομάδα.
Οι ξενοδόχοι, που βιώνουν όσο κανείς άλλος την «παγωμένη» ζήτηση εναποθέτουν τις ελπίδες τους στην τελευταία στιγμή και στον καιρό, αισιοδοξούν, ωστόσο, ότι όσο πλησιάζουν οι ημέρες των εορτών, η ροή των κρατήσεων θα βελτιωθεί.
Δημοφιλείς χειμερινοί προορισμοί στην Ελλάδα, που πέρυσι τέτοια εποχή ήταν ήδη γεμάτοι, όσον αφορά στις κρατήσεις για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, εφέτος δεν παρουσιάζουν πληρότητα μεγαλύτερη του 80% για τα Χριστούγεννα, για την Πρωτοχρονιά εμφανίζουν ασυνήθιστη διαθεσιμότητα, ενώ για τα Θεοφάνεια ούτε λόγος.
Το αρνητικό οικονομικό περιβάλλον, η εργασιακή ανασφάλεια, οι περικοπές μισθών και συντάξεων, έχουν κάνει τον μέχρι πρόσφατα «large», μικρομεσαίο νέο-Έλληνα να εμφανίζεται διστακτικός όσον αφορά στις αποφάσεις του για τις εορταστικές αποδράσεις, που μέχρι και πέρυσι αποτελούσαν θεσμό.
Εφέτος τα πράγματα έχουν αλλάξει και μαζί τους αρχίζει να αλλάζει και η ελληνική νοοτροπία. Πλέον ο εν δυνάμει επισκέπτης αναζητά ελκυστικά πακέτα και προσφορές και επιδιώκει την καλύτερη δυνατή τιμολογιακή πολιτική. Έτσι, αφήνει για… αργότερα το κλείσιμο του ταξιδιού του.
Αυτό προκύπτει από τα λεγόμενα των προέδρων των κατά τόπους Ενώσεων Ξενοδόχων, που στην προσπάθειά τους προσέλκυσης επισκεπτών μοναδικό τους «όπλο» έχουν τις τιμές, οι οποίες εφέτος είναι μειωμένες παντού, ενώ σε ορισμένους προορισμούς οι μειώσεις φτάνουν στο 30%.
«Στο 60% διαμορφώνονται οι πληρότητες στην Αράχοβα, μειωμένες μόλις 10%, σε σχέση με πέρυσι, γεγονός το οποίο εάν ληφθεί υπόψη η δεδομένη οικονομική κατάσταση και η ασυνήθιστη καλοκαιρία, συνιστά θετική εξέλιξη». Αυτό σημειώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αράχοβας, κ. Ιωάννης Γεωργακός. Ο ίδιος δηλώνει αισιόδοξος ότι οδεύοντας προς τα Χριστούγεννα και με «σύμμαχο» τον καιρό οι κρατήσεις θα αυξηθούν κατακόρυφα και οι πληρότητες θα ξεπεράσουν το 90%.
Στην περίπτωση της Αράχοβας, οι τιμές λειτουργούν ως «εργαλείο» προσέλκυσης πελατών. Έτσι, όπως ο κ. Γεωργακός σημειώνει, οι ξενοδόχοι προσφέρουν μειωμένες τιμές από 10%-30% και ελκυστικά πακέτα διαμονής στις τιμές των οποίων περιλαμβάνονται το εορταστικό δείπνο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Γεωργακό, εκπτώσεις της τάξης του 40-50% παρέχουν τα ξενοδοχεία καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα, από Κυριακή έως και Πέμπτη, ξεκαθαρίζει, ωστόσο, ότι η πολιτική των μειωμένων τιμών θα ισχύσει για διαμονές μέχρι και τις 23 Δεκεμβρίου και το μέτρο θα επανέλθει και πάλι από τις 10 Ιανουαρίου.
Η καθυστέρηση στις κρατήσεις αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό της σεζόν που διανύουμε, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Αρκαδίας, κ. Κωνσταντίνο Μαρινάκο. «Οι πληρότητες αυτή τη στιγμή κυμαίνονται μεταξύ 60%-70% για την περίοδο των εορτών στον ορεινό όγκο της Αρκαδίας, ωστόσο είμαστε αισιόδοξοι ότι θα αυξηθούν έως και 100%», λέει ο κ. Μαρινάκος. Συμπληρώνει, όμως, ότι η κίνηση εφέτος περιορίζεται αυστηρά στα τριήμερα, αντίθετα με τα πενθήμερα που ήταν τις προηγούμενες χρονιές. «Αυτό σε συνδυασμό με τις μειωμένες από 15% έως 20% τιμές των ξενοδοχείων, θα έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση των εσόδων», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αρκαδίας και δεν κρύβει την ανησυχία του για την περίοδο που θα ακολουθήσει μετά τις εορτές, αλλά και γενικά για τη χειμερινή περίοδο στην περιοχή της Αρκαδίας.
«Υπάρχει ζήτηση, όμως δεν είναι σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορούμε να σχηματίσουμε ολοκληρωμένη εικόνα για το πώς θα εξελιχθεί η κίνηση κατά την περίοδο των εορτών». Αυτό επισημαίνει ο άρτι αφιχθείς στη θέση του προέδρου στην Ένωση Ξενοδόχων Καλαβρύτων και μέχρι πρότινος ταμίας της Ένωσης, κ. Κωνσταντίνος Δαφαλιάς, μετά την πρόσφατη αποχώρηση του κ. Κουνέλη.
Σύμφωνα με τον κ. Δαφαλιά, η οικονομική δυστοκία και το αβέβαιο οικονομικό και εργασιακό περιβάλλον καθιστά τους Έλληνες εξαιρετικά σκεπτικούς.
«Οι πληρότητες αυτή τη στιγμή διαμορφώνονται γύρω στο 70%, ενώ όσο περνάει ο καιρός αλλάζει προς το καλύτερο η ροή των κρατήσεων. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι όλα θα πάνε κατ’ ευχή, ότι ο καιρός θα αλλάξει, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις τις ΕΜΥ, σύμφωνα με τις οποίες μπαίνουμε στο χειμώνα», λέει ο κ. Δαφαλιάς. Υπογραμμίζει παράλληλα ότι η Ένωση έχει προχωρήσει σε σύσταση προς τα μέλη της για μείωση των τιμών, γεγονός το οποίο θα συμβάλλει στις καλές επιδόσεις των ξενοδοχείων.
«Ενδιαφέρον υπάρχει, ωστόσο εξαντλείται στις ερωτήσεις, στην αναζήτηση πληροφοριών και, τουλάχιστον, μέχρι στιγμής δεν εκδηλώνεται το ίδιο όσον αφορά στις κρατήσεις». Κάπως έτσι περιγράφει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Καρπενησίου, κ. Παναγιώτης Μαντζούφας την κατάσταση που επικρατεί όσον αφορά στην τουριστική κίνηση, στο Καρπενήσι. Σύμφωνα με τον κ. Μαντζούφα, οι πληρότητες των ξενοδοχείων, αυτή τη στιγμή, για την περίοδο των Χριστουγέννων διαμορφώνονται μεταξύ 65%-70%, μειωμένες σε σχέση με πέρυσι. «Το ενδιαφέρον το οποίο παρατηρείται ελπίζουμε να εξελιχθεί σε ζήτηση όσο πλησιάζουν οι ημέρες των εορτών. Προς αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλλει και η άτυπη συμφωνία για μείωση των τιμών σε ποσοστό 20%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, η οποία υπάρχει μεταξύ των ξενοδόχων της περιοχής», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Μαντζούφας.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας, κ. Κώστα Λεβέντη, δεν υπάρχουν μεταβολές που παραπέμπουν σε κρίση, παρά μόνο οι χαμηλές καταναλώσεις που γίνονται. «Η κίνηση που υπάρχει αυτή τη στιγμή οφείλεται στο γεγονός ότι όλο και περισσότεροι ξενοδόχοι έχουν αντιληφθεί ότι το θέμα των τιμών είναι στο χέρι τους και μοναδική λύση είναι είτε να μειώσουν τις τιμές, είτε να αυξήσουν τις παροχές». Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον κ. Λεβέντη, η τιμολογιακή πολιτική που διαμορφώνεται έχει άμεση σχέση με τη διάρκεια της διαμονής. «Αν ο πελάτης μείνει για τέσσερις ή πέντε ημέρες, η προσφορά θα είναι πολύ πιο ελκυστική από το αν μείνει για μια ημέρα», λέει χαρακτηριστικά. Συμπληρώνει δε ότι, «τα υψηλής κατηγορίας ξενοδοχεία που διαθέτουν εγκαταστάσεις spa, κ.λπ., έχουν εμπλουτίσει τις υπηρεσίες τους και προσφέρουν εκπτωτικά πακέτα. Για παράδειγμα, κάποιος πελάτης που θα πάρει ένα 3ημερο πακέτο βασισμένο στην υγεία και την ευεξία, σε πολλές περιπτώσεις θα πληρώσει μόνο για τις διανυκτερεύσεις καθώς η πισίνα και το spa θα είναι δωρεάν, διαφορετικά θα του γίνει μεγάλη έκπτωση στην παροχή των επιπλέον υπηρεσιών. Με λίγα λόγια οι ξενοδόχοι «ανεβάζουν» τις υπηρεσίες και κρατάνε τις τιμές στα ίδια επίπεδα, στη χειρότερη των περιπτώσεων».
Ωστόσο, αυτό που παρατηρείται στο Πήλιο, σύμφωνα με τον κ. Λεβέντη, είναι αύξηση των διαθέσιμων κλινών, καθώς πλέον καλοκαιρινά καταλύματα που πληρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές, λειτουργούν και τον χειμώνα, με αποτέλεσμα οι διαθέσιμες κλίνες φέτος να ανέρχεται σε 6.000 από 5.000 πέρυσι. Επομένως εντείνεται ο ανταγωνισμός και μειώνονται οι τιμές.
«Πλέον οι ξενοδόχοι τόσο για την περίοδο των Χριστουγέννων αλλά και όλων των γιορτών, «βγαίνουν» με ελκυστικά πακέτα είτε μέσω του Internet είτε μέσω τουριστικών γραφείων, με αποτέλεσμα κάποιος που θέλει να επισκεφθεί το Πήλιο, να έχει τη δυνατότητα να βρει ένα δωμάτιο της τάξης των €45-60 με πρωινό, όταν πρόκειται για ξενοδοχείο χαμηλής κατηγορίας (1* ή 2**), ενώ σε ξενοδοχείο μεσαίας κατηγορίας (2**-3***), οι τιμές να κυμαίνονται από €55-70 με πρωινό. Στην υψηλή κατηγορία (3***-4****), η τιμή ενός δωματίου κοστίζει €80-110, ενώ για τα πολυτελείας ξενοδοχειακά και παραδοσιακά καταλύματα (4****-5*****-Lux-AA), η τιμή ξεκινάει από τα €120 και μπορεί να φτάσει έως και €160. Αυτή η σκάλα τιμών είναι μειωμένη κατά 15% στα υψηλής κατηγορίας καταλύματα σε σχέση με πέρυσι, αναφορικά με 3ημερες και 4ημερες διαμονές, ενώ ο τιμές των μεσαίων και χαμηλών κατηγοριών καταλυμάτων είναι μειωμένες κατά 30% σχετικά με τα περσινά επίπεδα», επισημαίνει ο κ. Λεβέντης. Συστήνει δε όσους επιθυμούν να επισκεφθούν το Πήλιο κατά την περίοδο των εορτών να κάνουν τις κρατήσεις όσο πιο έγκαιρα γίνεται και προκειμένου να πετύχουν τις καλύτερες τιμές να κάνουν έρευνα αγοράς, τόσο μέσω τουριστικών γραφείων όσο και Διαδικτύου.
«Οι διακοπές σε αυτή την περίοδο που διανύουμε είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαιότητα. Την αναγκαιότητα αυτή οι ξενοδόχοι την έχουν αντιληφθεί, γι’ αυτό και προσπαθούν να προσφέρουν στην ελληνική αγορά τις καλύτερες τιμολογιακές πολιτικές», καταλήγει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Μαγνησίας.
Διστακτικοί εμφανίζονται οι Έλληνες όσον αφορά στις κρατήσεις για την περίοδο των εορτών, κυρίως της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Φλώρινας, κ. Αθανάσιο Ρώμπαπα. «Η ζήτηση, επί του παρόντος, περιορίζεται στις ημέρες των Χριστουγέννων, όπου οι πληρότητεςδιαμορφώνονται στο 80%. Για την Πρωτοχρονιά η ζήτηση είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ενώ για τα Θεοφάνεια ούτε λόγος», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ρώμπαπας.
Προσθέτει δε ότι, οι κρατήσεις αφορούν διήμερα, που στην περίπτωση της Φλώρινας μετατρέπονται, σε κάποιες περιπτώσεις, σε τριήμερα λόγω του εθίμου με τις Φωτιές. Ένα έθιμο που έχει καταστεί σήμα κατατεθέν της Φλώρινας, συνδέεται με τη φωτιά που άναψαν οι βοσκοί για να ζεστάνουν τον νεογέννητο Χριστό και αναβιώνει κάθε χρόνο στις 23 Δεκεμβρίου τα μεσάνυχτα, με τη συμμετοχή ντόπιων και ξένων επισκεπτών.