ACI Europe: Κρούει τον κώδωνα για τον ανταγωνισμό μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ ΦΟΡΕΙΣ

H αυξανόμενη αγοραστική δύναμη των αεροπορικών εταιριών στην Ευρώπη συμπιέζει όλο και περισσότερο τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, καθώς αυτά προσπαθούν να αποκτήσουν οικονομική σταθερότητα και ανθεκτικότητα, διαπιστώνει η ανάλυση του ACI Europe, του οργανισμού που εκπροσωπεί τα αεροδρόμια της Ευρώπης, για τον ανταγωνισμό μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων.

Η ανάλυση, με τίτλο “Σφοδροί ανταγωνιστές, εύθραυστοι αντίπαλοι” βασίζεται στη μελέτη της Frontier Economics, που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος με τίτλο “Ο ανταγωνισμός των αεροδρομίων στην Ευρώπη: Πρόσφατες και μελλοντικές εξελίξεις”. Και οι δύο εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και εξελίσσεται συνεχώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροδρομίων, ο οποίος εξελίσσεται πλέον έντονα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό λαμβάνει χώρα σε ένα εξαιρετικά κατακερματισμένο δίκτυο σχεδόν 700 αεροδρομίων -με μόνο 7 μεγάλους ομίλους αεροπορικών εταιριών να είναι οι “πρωταγωνιστές” στην επιλογή μεταξύ των αεροδρομίων για τα δρομολόγια, τις βάσεις αεροσκαφών και την ανάπτυξή τους.

Σύμφωνα με την ανάλυση, οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά που προέκυψαν από την πανδημία του κορωνοϊού αύξησαν τη δύναμη των αεροπορικών εταιριών έναντι των αεροδρομίων. Σε αυτές περιλαμβάνονται η αδιάκοπη επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους, η επιτάχυνση της ενοποίησης των αεροπορικών εταιριών και η αυστηρή διαχείριση της χωρητικότητας των αεροπορικών εταιριών. Το συνεχές επίπεδο έναρξης και λήξης δρομολογίων -το λεγόμενο route churn- μαζί με τις αλλαγές στη χωρητικότητα των υφιστάμενων δρομολογίων, παρέχει αδιαμφισβήτητες αποδείξεις ότι τα αεροδρόμια βρίσκονται υπό συνεχή ανταγωνιστική πίεση για την προσέλκυση και διατήρηση των αεροπορικών υπηρεσιών.

Στην κεντρική ομιλία του στην εκδήλωση “Routes Europe” στο Λότζ της Πολωνίας, ο γενικός διευθυντής του ACI Europe, Olivier Jankovec, είπε: “Το Routes Europe έχει στον πυρήνα του την έννοια της αεροπορικής συνδεσιμότητας, η οποία, όπως γνωρίζουμε, αποτελεί τον αιμοδότη των εθνών και των περιφερειών μας, των οικονομιών και των κοινωνιών μας. Οι εκδηλώσεις Routes είναι ουσιαστικά ένας διαγωνισμός ομορφιάς, με τα αεροδρόμια να ανταγωνίζονται για να προσελκύσουν τις αεροπορικές εταιρίες που έχουν το πλεονέκτημα της ελευθερίας, οι οποίες μπορούν και θα αξιοποιήσουν τη διαπραγματευτική τους δύναμη μέσω του μεγέθους και της ευελιξίας. Αν δεν υπήρχε ανταγωνισμός μεταξύ των αεροδρομίων, ούτε και η εκδήλωση Routes θα υπήρχε”.

Ο ανταγωνισμός των αεροδρομίων, όπως ανέφερε, δεν είναι φυσικά κακό πράγμα, το αντίθετο μάλιστα. Γεγονός όμως είναι ότι η πραγματικότητα του ανταγωνισμού των αεροδρομίων εξακολουθεί να αγνοείται σε μεγάλο βαθμό από τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές σε όλη την Ευρώπη. Το αποτέλεσμα είναι τα αεροδρόμια να υπόκεινται σε καθεστώς υπερρύθμισης με ανώτατα όρια τιμών και περιορισμένη εμπορική ελευθερία.

Εν τω μεταξύ, οι αεροπορικές εταιρίες απολαμβάνουν απεριόριστη τιμολογιακή ισχύ έναντι των καταναλωτών, χωρίς κανέναν έλεγχο και καμία εξισορρόπηση.

“Ας είμαστε ειλικρινείς εδώ: τα καθεστώτα αυτά αποσκοπούν στην προστασία των αεροπορικών εταιρειών και των μετόχων τους και κάνουν ελάχιστα για την προστασία των καταναλωτών. Αυτό πρέπει να αλλάξει και ανυπομονούμε να συνεργαστούμε περαιτέρω με τις ρυθμιστικές αρχές για το θέμα αυτό”, κατέληξε ο κ. Jankovec.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *