Δυναμική ανάπτυξη παρουσίασε η επιβατική κίνηση σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο αερολιμένων το 2015, αυξημένη κατά 5,2%, κατά μέσο όρο, ενώ στα αεροδρόμια που κατέγραψαν διψήφια αύξηση είναι και τα ελληνικά, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Το αεροδρόμιο Ατατούρκ, της Κωνσταντινούπολης αναδείχθηκε ως το τρίτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, υποδεχόμενο 61,8 εκατομμύρια επιβάτες, μετά το Heathrow, στο Λονδίνο με 74,9 εκατομμύρια και το Charles de Gaulle, στο Παρίσι με 65,7 εκατομμύρια).
Αξιόλογη αύξηση σε ποσοστό 87,6%, στην κατηγορία του, σημείωσε στο σύνολο του 2015 το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, το οποίο ανήκει στα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερο από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Στα αεροδρόμια της ΕΕ, η μέση αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν 5,6% με τα αεροδρόμια της Ιρλανδίας, της Πορτογαλίας, της Ελλάδας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας, της Σλοβενίας και της Λιθουανίας να σημειώνουν διψήφια αύξηση. Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ ανέφεραν μειωμένη ανάπτυξη 3,9%. Αυτό οφείλεται κυρίως στη σημαντική μείωση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια σε όλη τη ρωσική και την ουκρανική επικράτεια, καθώς και στη σχεδόν επίπεδη ανάπτυξη που παρατηρήθηκε στη Νορβηγία, παρά την αύξηση της επιβατικής κίνησης στην Ισλανδία και τη βιώσιμη ανάπτυξη στα περισσότερα τουρκικά αεροδρόμια.
Η εμπορευματική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης αυξήθηκε μόνο κατά 0,7%, καθώς το διεθνές εμπόριο παρέμεινε υποτονικό, ενώ οι κινήσεις αεροσκαφών σημείωσαν αύξηση της τάξης του 2,2%.
Μιλώντας σχετικά ο γενικός διευθυντής του ευρωπαϊκού ACI, Olivier Jankovec, δήλωσε ότι «το 2015 ήταν μια πολύ καλή χρονιά όσον αφορά την επιβατική κίνηση, με τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια να υποδέχονται κατ εκτίμηση 1,95 δισεκατομμύρια επιβάτες, 20% από αυτά πέτυχαν διψήφια αύξηση και πολλά «έσπασαν» ρεκόρ κίνησης, το οποίο «τροφοδοτήθηκε», κυρίως, από τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους και τις επιλεγμένες αεροπορικές εταιρίες εκτός ΕΕ».
Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης-Ατατούρκ έγινε το τρίτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης με 61,8 εκατομμύρια επιβάτες, μετά το Heathrow, στο Λονδίνο (74,9 εκατομμύρια) και το Charles de Gaulle, στο Παρίσι (65,7 εκατομμύρια). Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια* σε όλη την ήπειρο υποαπέδωσαν του ευρωπαϊκού μέσου όρου, με τον όγκο των επιβατών τους να αυξάνεται κατά 3,8%.
Σχολιάζοντας την ανάκαμψη της εναέριας κυκλοφορίας από την παγκόσμια οικονομική κρίση, ο Jankovec είπε: «Ενώ η οικονομία της ΕΕ δεν είχε καν αυξηθεί κατά 3% μεταξύ του 2008 και του 2015, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της ΕΕ, την ίδια περίοδο, αυξήθηκε κατά 13,6%. Ένα τέτοιο χάσμα παραπέμπει στη διαρκή ασυνέχεια μεταξύ της αύξησης του ΑΕΠ και των επιδόσεων της επιβατικής κίνησης. Αυτό είναι αντανακλαστικό της νέας δυναμικής της αγοράς, της αλλαγής της συμπεριφοράς των καταναλωτών και της αυξημένης σημασίας των αεροπορικών μεταφορών για την ευρωπαϊκή οικονομία».
Θετικές παραμένουν οι προοπτικές
Εξετάζοντας τις προοπτικές για τους επόμενους μήνες, ο Jankovec κατέληξε: «Η θετική δυναμική που δημιουργήθηκε με τη βελτίωση των οικονομικών συνθηκών στην Ευρωζώνη, οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου και η χαλαρή νομισματική πολιτική είναι πιθανό να διατηρηθεί από τους περισσότερους αερομεταφορείς το 2016. Αυτό θα βοηθήσει να διατηρηθεί η άνοδος της επιβατικής κίνησης, με εξαίρεση τα ρωσικά αεροδρόμια. Ωστόσο, οι κίνδυνοι αφθονούν, είναι κυρίως γεωπολιτικού «χαρακτήρα» και κυμαίνονται από την άνευ προηγουμένου μετανάστευση κρίση στις επιπτώσεις ενός πιθανούς Brexit, στην αυξημένη τρομοκρατική απειλή, στην αστάθεια στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική και στην επιδείνωση των προοπτικών στις αναδυόμενες αγορές».
Ισχυρή αύξηση κατέγραψε το αεροδρόμιο της Σαντορίνης
Τα αεροδρόμια που υποδέχονται πάνω από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (ομάδα 1), τα αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες (ομάδα 2), εκείνα που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες (ομάδα 3) και τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερο από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (ομάδα 4) ανέφεραν κατά μέσο όρο αναπροσαρμογή +3,7%, +6,3%, +7,1% και +5,5%.
Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση κατά τη διάρκεια του 2015 (σε σύγκριση με το 2014) έχουν ως εξής:
ΟΜΑΔΑ 1: Μαδρίτης Barajas (+12,0%), Κωνσταντινούπολης IST (+9,1%), Άμστερνταμ (+6,0%), Λονδίνο LGW, Βαρκελώνη El Prat (+5,7%) και Ρώμη FCO (+ 5,0%)
ΟΜΑΔΑ 2: Κωνσταντινούπολη SAW (19,7%), Αθήνα (+19,1%),
Δουβλίνο (+15,3%), Λονδίνο STN (+12,8%) και Σμύρνη (+12,1%)
ΟΜΑΔΑ 3: Μιλάνο BGY (+18,6%), Γκέτεμποργκ GOT (+18,1%),
Βερολίνο SXF (+16,9%), Πόρτο (+16,7%) και Γλασκώβη (+12,9%)
ΟΜΑΔΑ 4: Οχρίδα (+53,3%), Ponta Delgada (+29,5%), Αστραχάν (+26,1%), Σαντορίνη/Θήρα (+87,6%), Κλουζ και Τιμισοάρα (+25,8%)
Η κίνηση ανά κατηγορία αεροδρομίων τον Δεκέμβριο
Κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, τα αεροδρόμια που υποδέχονται πάνω από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (ομάδα 1), τα αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες (ομάδα 2), εκείνα που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες (ομάδα 3) και τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερο από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (ομάδα 4) ανέφεραν κατά μέσο όρο αναπροσαρμογή +4,0%, +6,0%, +7,6% και +4,8%.
Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση κατά τον μήνα Δεκέμβριο (σε σύγκριση με το Δεκέμβριο του 2014) έχουν ως εξής:
ΟΜΑΔΑ 1: Κωνσταντινούπολη IST (+21,4%), Κοπεγχάγη (+12,4%),
Barajas Μαδρίτης (+9,1%), Βαρκελώνης El Prat-(+8,0%)
και του Άμστερνταμ (+7,8%)
ΟΜΑΔΑ 2: Κωνσταντινούπολη SAW (22,4%), της Σμύρνης (+18,6%), Αλικάντε (+16,8%), της Πράγας (+15,3%) και του Δουβλίνο (+12,7%)
ΟΜΑΔΑ 3: Βερολίνο SXF (+39,9%), Κολωνία (+22,1%),
Ίμπιζα (+17,5%), Φάρο (+17,3%) και Πόρτο (+16,7%)
ΟΜΑΔΑ 4: Σαντορίνη/Θήρα (+154,5%), Λιέγη (+73,7%),
Οχρίδα (+73,3%) Μπόρνμουθ (+67,5%) και Ponta Delgada (+29,5%)
** Η έκθεση της αεροπορικής κίνησης του Ευρωπαϊκού ACI για το 4ο τρίμηνο και ολόκληρο το 2015, περιλαμβάνει 223 αεροδρόμια, τα οποία αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 88% της ευρωπαϊκής, αεροπορικής, επιβατικής κίνησης.