ryanair-aircraft-7-640x480

Άκρως ρυπογόνες οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους | Στην κορυφή η Ryanair

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Η Ryanair αναδείχθηκε στην πιο ρυπογόνο αεροπορική εταιρία στην Ευρώπη το 2023, για τρίτη συνεχή χρονιά, σύμφωνα με νέα μελέτη για τις εκπομπές αερίων, που διεξήγαγε η Transport & Environment (T&E).

Η Lufthansa και η British Airways ακολουθούν στη δεύτερη και ο τρίτη θέση, αλλά οι εκπομπές τους βρίσκονται κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα.

Οι low cost αεροπορικές εταιρίες Ryanair και Wizz Air μόλυναν περισσότερο από ποτέ πέρυσι -πολύ πάνω από το ανώτατο επίπεδό τους του 2019. Συγκεκριμένα, η Ryanair εξέπεμψε 15 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα (CO2) το 2023 -23% υψηλότερα από τα προ-πανδημικά επίπεδα, ενώ οι εκπομπές της Wizz Air αυξήθηκαν κατά 40%. Οι εκπομπές της Ryanair είναι ισοδύναμες με τις αντίστοιχες εκπομπές επτά εκατομμυρίων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων σε ένα χρόνο.

Το 2023, μία στις τέσσερις πτήσεις στην Ευρώπη θα εκτελείται από έναν από τους τρεις κύριους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους (easyJet, Ryanair, Wizz Air), σύμφωνα με την ανάλυση. Η αντίστοιχη αναλογία το 2019, ήταν μία στις πέντε, γεγονός που δείχνει ότι οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη. Από την άλλη πλευρά, οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς, συμπεριλαμβανομένων των Air France, Lufthansa, KLM και British Airways, έχουν χάσει μερίδιο αγοράς 2,8% από το 2019.

“Το επιχειρηματικό μοντέλο των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους οδηγεί σε μη βιώσιμη ανάπτυξη τον τομέα”, είπε η Jo Dardenne, διευθύντρια αερομεταφορών στην T&E. Κι εξήγησε: “Μας παραπλάνησαν πιστεύοντας ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα επέστρεφαν καλύτερες μετά τον Covid, αλλά με αυτή την υπέρογκη αύξηση της ρύπανσης από τις αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, οι “πράσινες” αερομεταφορές δεν θα είναι ποτέ εφικτές. Οι καθαρές τεχνολογίες, όπως τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, δεν θα μπορέσουν να συμβαδίσουν με την ανάπτυξη της Ryanair, της Wizz Air και άλλων εταιριών”.

Παρά την ανάπτυξη των χαμηλού κόστους αερομεταφορέων, οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς και ορισμένοι αερομεταφορείς τρίτων χωρών εξακολουθούν να είναι υπεύθυνοι για τον μεγαλύτερο όγκο εκπομπών στην Ευρώπη (42,2%), επειδή πραγματοποιούν πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.

Στην πραγματικότητα, η μελέτη διαπίστωσε ότι 20 αεροπορικές εταιρίες (ευρωπαϊκές παραδοσιακές αεροπορικές εταιρίες και οι μεγαλύτεροι αερομεταφορείς τρίτων χωρών) ευθύνονται για μεγαλύτερο μερίδιο εκπομπών, σε σχέση με αυτό που αναλογεί σε περισσότερες από 400 αεροπορικές εταιρίες συνολικά, που πραγματοποιούν πτήσεις από την Ευρώπη.

Τι πληρώνουν για τη ρύπανση οι αεροπορικές εταιρίες

Η Air France και η Lufthansa κατέβαλαν μόλις το 7% και το 16%, αντίστοιχα, των εκπομπών τους πέρυσι, λόγω του περιορισμένου πεδίου εφαρμογής των ευρωπαϊκών αγορών άνθρακα και των δωρεάν δικαιωμάτων που παραχωρούνται στις αεροπορικές εταιρίες. Αυτό συμβαίνει, καθώς οι αγορές διοξειδίου του άνθρακα για τις αερομεταφορές (γνωστές και ως σύστημα εμπορίας εκπομπών) στην ΕΕ, την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο ισχύουν μόνο για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις, που σημαίνει ότι οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς που εκτελούν το μεγαλύτερο μέρος των πτήσεών τους εκτός Ευρώπης δεν χρειάζεται να πληρώσουν για την πλειονότητα των εκπομπών τους.

Χωρίς αυτές τις εξαιρέσεις, η Lufthansa θα πλήρωνε πάνω από 800 εκατομμύρια ευρώ για τις εκπομπές CO2 πέρυσι, αλλά τελικά κατέβαλε μόλις 130 εκατομμύρια ευρώ. Αν αναλυθεί ανά τόνο CO2, η Lufthansa πλήρωσε μόλις 13 ευρώ και η Air France μόλις 5.

Αλλά ακόμη και τα μεγαλύτερα ποσοστά εκπομπών για τα οποία θα έπρεπε να πληρώσουν οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, δεν καταβλήθηκαν ούτε στο μισό ως αποτέλεσμα των δωρεάν αδειών ρύπανσης που τους δόθηκαν το 2023.

Συνολικά, το 78% των εκπομπών CO2 των αερομεταφορών δεν τιμολογήθηκαν πέρυσι, επειδή δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των αγορών άνθρακα ή επειδή δίνονται δωρεάν στις αεροπορικές εταιρίες.

Εν τω μεταξύ, οι εκπομπές μη CO2, οι οποίες θερμαίνουν τον πλανήτη τουλάχιστον όσο και το CO2, δεν υπόκεινται ακόμη σε καμία πολιτική χρέωσης.

Το 2023, το πιο πολυσύχναστο δρομολόγιο στην Ευρώπη ήταν αυτό μεταξύ Λονδίνου και Δουβλίνου με περίπου 44 πτήσεις την ημέρα (χωρίς επιστροφή), σύμφωνα με τη μελέτη, ενώ στη δεύτερη θέση ήταν το δρομολόγιο Λονδίνο-Άμστερνταμ, για το οποίο υπάρχει εναλλακτική, σιδηροδρομική διαδρομή, διάρκειας τεσσάρων ωρών.

 

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *