Photo Adrian Agawin on Pexels

Κενά και ελλείψεις στην αναθεωρημένη οδηγία για τα οργανωμένα ταξίδια | Προτάσεις και επισημάνσεις

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Τις ελλείψεις που παρατηρούνται στη νέα προτεινόμενη δέσμη μέτρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα οργανωμένα ταξίδια αναλύει η eu travel tech (πρώην Ευρωπαϊκή Ένωση Τεχνολογίας και Ταξιδιωτικών Υπηρεσιών – ETTSA), τονίζοντας ότι κάθε άλλο παρά επιλύει τους πραγματικούς οικονομικούς κινδύνους για τους ταξιδιώτες.

Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε νέους κανόνες για την αναθεώρηση της οδηγίας για τα οργανωμένα ταξίδια (PTD) και του πλαισίου της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών, μια πολυαναμενόμενη πρωτοβουλία που αποσκοπεί στην ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών με την αντιμετώπιση ορισμένων από τις προκλήσεις που συνάντησαν οι ταξιδιώτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.

Η eu travel tech υποστηρίζει εδώ και καιρό την ανάγκη θέσπισης νέων κανόνων που θα εξυπηρετούν καλύτερα τους ταξιδιώτες, ιδίως σε περιόδους κρίσεων. Τα τελευταία δύο χρόνια, παρά τις απαιτήσεις που ορίζονται με σαφήνεια στη νομοθεσία της ΕΕ για την έγκαιρη επιστροφή χρημάτων στους επιβάτες για ακυρωμένες πτήσεις, οι αεροπορικές εταιρίες ανέβαλαν εκατοντάδες χιλιάδες επιστροφές χρημάτων, ζήτημα που αντιμετωπίστηκε μόνο μετά από έντονες πιέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μέχρι στιγμής, η νομοθεσία της ΕΕ έχει επίσης παραβλέψει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ταξιδιωτικοί διαμεσολαβητές έναντι των αεροπορικών εταιριών και άλλων παρόχων ταξιδιωτικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της ανάκτησης επιστροφών εξ ονόματος των καταναλωτών.

Η παρούσα δέσμη μέτρων συμβάλλει κάπως στην αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, μεταξύ άλλων, με την αποσαφήνιση των κανόνων σχετικά με τους ρόλους και τις ευθύνες των αερομεταφορέων και των διαμεσολαβητών στην επιστροφή των χρημάτων στους επιβάτες και με τη διασφάλιση ότι οι εθνικοί φορείς επιβολής της νομοθεσίας θα παρακολουθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελεσματικότητα τη συμμόρφωση των αερομεταφορέων με τους κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών.

Ωστόσο, οι νέες προτάσεις δεν ανταποκρίνονται σε αρκετές σημαντικές ελλείψεις που αντιμετωπίζουν, τόσο οι ταξιδιώτες, όσο και οι ταξιδιωτικοί διαμεσολαβητές:

Ο περιορισμός των προκαταβολών στην αναθεωρημένη οδηγία PTD δεν αντιμετωπίζει την πραγματική πηγή χρηματοοικονομικού κινδύνου: τις ακυρωμένες πτήσεις.

Η επιβολή ενός περιορισμού των προπληρωμών στους διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών χωρίς την εφαρμογή του σε ολόκληρη την ταξιδιωτική αλυσίδα αξίας κινδυνεύει να αποτελέσει ανούσια προστασία για τους καταναλωτές. Οι πάροχοι ταξιδιωτικών υπηρεσιών, ιδίως οι αεροπορικές εταιρίες, απαιτούν προκαταβολές για να ολοκληρωθεί μια κράτηση και να εκδοθεί οποιοδήποτε εισιτήριο. Οι διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών δεν μπορούν να παρακάμψουν αυτή την υποχρέωση, ούτε διαθέτουν τους οικονομικούς πόρους για να προπληρώσουν αυτές τις υπηρεσίες από την τσέπη τους. Θα πρέπει να εξεταστούν και άλλες επιλογές για την προστασία των προπληρωμών, συμπεριλαμβανομένης της απαίτησης από τους οργανισμούς του κλάδου να διατηρούν τα χρήματα των καταναλωτών ως καταπίστευμα μέχρι την ολοκλήρωση του αεροπορικού ταξιδιού.

Επιπλέον, οι αναθεωρημένες έννοιες των οργανωμένων ταξιδιών και των συνδεδεμένων ταξιδιωτικών ρυθμίσεων στην αναθεωρημένη οδηγία PTD κινδυνεύουν να αυξήσουν την πολυπλοκότητα, γεγονός που αντιβαίνει σαφώς στον στόχο της διασφάλισης πιο ξεκάθαρων και πιο εύκολα εφαρμόσιμων και εκτελέσιμων κανόνων.

Τα δικαιώματα των επιβατών που χρησιμοποιούν πολλαπλούς τρόπους μεταφοράς θα είναι ελάχιστα εφαρμόσιμα, δεδομένης της έλλειψης πρόσβασης των καταναλωτών σε επιλογές πολυτροπικών μετακινήσεων.

Η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διασφαλίσει την καλύτερη προστασία των επιβατών κατά την κράτηση πολυτροπικών ταξιδιών είναι αξιέπαινη. Ωστόσο, τα πολυτροπικά ταξίδια θα παραμείνουν μια μακρινή φιλοδοξία, εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν συμβάλει στην πραγματοποίησή τους με την άρση των σημερινών εμποδίων που υπάρχουν στην Ευρώπη.

Η επανεκκίνηση της διαδικασίας για την επίτευξη ενός φιλόδοξου κανονισμού για τις πολυτροπικές ψηφιακές υπηρεσίες μετακίνησης θα είναι ουσιαστικής σημασίας από αυτή την άποψη. Επιπλέον, η καλύτερη εφαρμογή των υφιστάμενων κανόνων θα είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι οι μεταφορείς μοιράζονται τα σχετικά δεδομένα με τους διαμεσολαβητές και επιτρέπουν στους τελευταίους να παρέχουν έγκαιρες και ακριβείς πληροφορίες στους καταναλωτές.

Επείγουσα ανάγκη για ένα υποχρεωτικό σύστημα προστασίας από την αφερεγγυότητα για τις αεροπορικές εταιρίες.

Επί του παρόντος, οι επιβάτες των αεροπορικών εταιριών δεν προστατεύονται επαρκώς σε περίπτωση αφερεγγυότητας μιας αεροπορικής εταιρίας. Η ανάκτηση χρημάτων από μια χρεοκοπημένη αεροπορική εταιρία είναι μια μακρά διαδικασία, με αποτέλεσμα οι πληγέντες καταναλωτές να περιμένουν τα χρήματά τους για μήνες.

Εκτός από τον οικονομικό αντίκτυπο, η αφερεγγυότητα των αεροπορικών εταιριών έχει επίσης ως αποτέλεσμα αγχωτικές και δυσάρεστες ανατροπές στα ταξιδιωτικά σχέδια. Είναι ζωτικής σημασίας για τους διαπραγματευτές να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα με τη θέσπιση νέων κανόνων που θα διασφαλίζουν τους επιβάτες κατά τη διάρκεια τέτοιων καταστάσεων.

Σύμφωνα με την eu travel tech, οι προτάσεις σχετικά με την οδηγία PTD και τα δικαιώματα των επιβατών αποτελούν την αναγκαία απάντηση στις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι ταξιδιώτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι διαπραγματευτές κατέχουν το “κλειδί” για ένα στιβαρό και δίκαιο πλαίσιο, που θα αντιμετωπίζει τις προκλήσεις στον τομέα των αερομεταφορών χωρίς να επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους διαμεσολαβητές. Η eu travel tech ανυπομονεί να συνεργαστεί με τους αρμόδιους φορείς για να διασφαλίσει ότι αυτό το πλαίσιο θα είναι πραγματικά δίκαιο, ανθεκτικό και ικανό να εξασφαλίσει μεγαλύτερες επιλογές για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες.

 

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *