Η «κορονοϊάδα», ως ευκαιρία ανάπτυξης για τον ελληνικό Τουρισμό

Η «κορονοϊάδα», ως ευκαιρία ανάπτυξης για τον ελληνικό Τουρισμό

gkitsakis Giannis

του Ιωάννη Γκιτσάκη *

Η παγκόσμια ανησυχία που έχει προκληθεί από την εμφάνιση και την εξάπλωση του νέου κορονοϊού CoVid-19 στην Κίνα και γενικότερα στην Ασία δεν θα μπορούσε βεβαίως να αφήσει ανεπηρέαστο και τον τουριστικό κλάδο. Στη χώρα μας οι επιπτώσεις περιορίζονται, προς το παρόν, μόνο στην ενδεχόμενη μείωση των αφίξεων Kινέζων τουριστών, οι οποίες πέρσι ανήλθαν σε περίπου 200.000.

Αντιθέτως, οι επιπτώσεις για τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Ασίας, όπως η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, η Μαλαισία, η Σιγκαπούρη, οι Φιλιππίνες κ.ά., είναι πολύ σοβαρότερες, καθώς ήδη οι κρατήσεις για τους επόμενους μήνες παρουσιάζουν μείωση έως και 20%. Μάλιστα, σε περίπτωση που οι επιπτώσεις του νέου κορονοϊού είναι αντίστοιχες με αυτές του κορονοϊού SARS το 2003, τότε η μείωση ή η ακύρωση των τουριστικών κρατήσεων για το 2020 θα μπορούσε να ανέλθει ακόμα και στο 70% έως 90% για τις χώρες αυτές.

Η μεγαλύτερη μείωση των τουριστικών αφίξεων στις παραπάνω χώρες θα προέλθει βεβαίως από τους Kινέζους τουρίστες, οι οποίοι αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό των τουριστών που επισκέπτονται τους δημοφιλείς προορισμούς της Ασίας.

Εξίσου σημαντικό όμως είναι και το ποσοστό των ευρωπαίων και ρώσων τουριστών που επιλέγουν τις χώρες αυτές για τις διακοπές τους. Πράγματι, τα τελευταία χρόνια, πολλοί ευρωπαίοι και ρώσοι τουρίστες επιλέγουν να περάσουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές σε χώρες της Ασίας και όχι στους μέχρι πρόσφατα «κλασικούς» καλοκαιρινούς προορισμούς της Νότιας Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας. Ή περιορίζουν τις ημέρες των καλοκαιρινών τους διακοπών στη Νότια Ευρώπη και αυξάνουν τις ημέρες των διακοπών τους κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και του Πάσχα στις χώρες της Ασίας, κυρίως λόγω του χαμηλότερου κόστους.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η παγκόσμια φρενίτιδα που έχει προκληθεί από την εξάπλωση του νέου κορονοϊού στις χώρες της Ασίας, θα μπορούσε να μετατραπεί από τη χώρα μας σε ευκαιρία για την προσέλκυση Eυρωπαίων και Rώσων τουριστών, η οποία, όχι μόνο θα αντιστάθμιζε την ενδεχόμενη μείωση των αφίξεων Kινέζων τουριστών, αλλά θα μπορούσε ακόμα και να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των τουριστικών αφίξεων κατά την τρέχουσα τουριστική περίοδο.

Για να συμβεί, βεβαίως, αυτό απαιτείται άμεσα μία στοχευμένη διαφημιστική εκστρατεία, καταρχήν για την περίοδο του Πάσχα, η οποία θα μπορούσε να αναδεικνύει τα πασχαλινά μας έθιμα και να επισημαίνει ότι η χώρα μας συνιστά ασφαλή τουριστικό προορισμό αυτή την περίοδο και παράλληλα είναι εξίσου όμορφη όσο και το καλοκαίρι.

Με τον τρόπο αυτό, θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε ένα σημαντικό αριθμό Eυρωπαίων και Rώσων τουριστών για την περίοδο του καθολικού και του ορθόδοξου Πάσχα αντίστοιχα, με διπλό όφελος για τον ελληνικό τουρισμό: Αφενός λόγω της αύξησης του αριθμού των τουριστών και αφετέρου, λόγω της διαπίστωσης από αυτούς, ότι η χώρα μας την άνοιξη (αλλά και το φθινόπωρο) είναι εξίσου ελκυστική όπως και το καλοκαίρι, ενισχύοντας έτσι την εικόνα της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό τεσσάρων εποχών.

Η διαφημιστική αυτή καμπάνια φυσικά θα πρέπει να συνεχιστεί και για την περίοδο του καλοκαιριού και του φθινοπώρου, δίνοντας την ευκαιρία στη χώρα μας να προσελκύσει και να «επαναπατρίσει» τουριστικά ένα σημαντικό αριθμό Eυρωπαίων και Rώσων τουριστών, που επέλεγαν τα τελευταία χρόνια τις χώρες της Ασίας για τις διακοπές τους.

Κάθε κρίση, πέρα από τις αρνητικές συνέπειες, δημιουργεί και ευκαιρίες. Έτσι, με ορισμένες στοχευμένες κινήσεις, τόσο από την πλευρά του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, όσο και από την πλευρά των τουριστικών επιχειρήσεων, η χώρα μας θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί την «κορονοϊάδα» και να μετατρέψει την απειλή σε ευκαιρία, και τον κίνδυνο μείωσης των τουριστικών αφίξεων, σε προοπτική προσέλκυσης νέων τουριστικών ροών και, μάλιστα, όχι μόνο πρόσκαιρα για τη φετινή χρονιά, αλλά και σε πιο μόνιμη και σταθερή βάση, ενισχύοντας έτσι την εικόνα της Ελλάδας ως ελκυστικού τουριστικού προορισμού 365 ημερών το χρόνο.

* Ο κ. Ιωάννης Γκιτσάκης (twitter @gitsakis) είναι Δικηγόρος Θεσσαλονίκης και Διδάκτωρ Διοικητικού Δικαίου.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ