athens
Photo by Francesca Noemi Marconi on Unsplash

“Εκτόξευση” των ξενοδοχειακών τιμών και αριθμός ρεκόρ επισκεπτών στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι | Μειωμένες οι τιμές των πτήσεων | Σε μειονεκτική θέση οι Αμερικανοί ταξιδιώτες

ΔΙΕΘΝΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι θερμοκρασίες αυξάνονται, οι τιμές των ξενοδοχείων “εκρήγνυνται”, διάσημοι προορισμοί “υποφέρουν” από τον μαζικό τουρισμό και επιβάλλουν “χαράτσι” εισόδου, οι ταξιδιώτες βρίσκονται σε… παράκρουση. Την ίδια στιγμή, οι Αμερικανοί ταξιδιώτες δεν φαίνονται το ίδιο κερδισμένοι, όπως πέρυσι, λόγω της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου, παρά το γεγονός ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων μεταξύ ΗΠΑ – Ευρώπης υποχωρούν. 

Οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ βρίσκονται σε μειονεκτική θέση λόγω του αδύναμου δολαρίου εφέτος. Σε σχέση με το ευρώ, το 1 δολάριο άξιζε περίπου 91 ή 92 λεπτά του ευρώ στις 5 Ιουνίου, με βάση τις ισοτιμίες της μεσαίας αγοράς. Βέβαια, αυτό είναι καλύτερο από το χαμηλό πενταετίας Δεκεμβρίου 2020-Ιανουαρίου 2021, όταν το δολάριο κυμαινόταν γύρω στα 82 σεντς. Αλλά είναι επίσης χαμηλότερο από ένα χρόνο νωρίτερα, όταν ένα δολάριο άξιζε περίπου 95 λεπτά του ευρώ -και είναι πολύ χαμηλότερο από το υψηλό πενταετίας του περασμένου Σεπτεμβρίου, όταν κορυφώθηκε στο 1,04 ευρώ, σύμφωνα με τους ειδικούς στη μετατροπή νομισμάτων Wise.

Ο Graham Carter, διευθυντής του Unforgettable Travel, ενός ταξιδιωτικού πράκτορα με πελατειακή βάση 90% στις ΗΠΑ, λέει ότι πολλοί επισκέπτες βρίσκουν την ιδέα της Ευρώπης φέτος απαγορευτικά ακριβή.

“Θεαματικές” αυξήσεις σε αξιοθέατα και ξενοδοχεία

Με τον πληθωρισμό να επιμένει οι τιμές εισόδου σε δημοφιλή αξιοθέατα “τσιμπάνε”. Στον Πύργο του Άιφελ, για παράδειγμα, οι τιμές αυξάνονται κατά 20% από τις 17 Ιουνίου, ενώ η Αγία Σοφία, στην Κωνσταντινούπολη, χρεώνει πλέον 25 ευρώ για είσοδο. Την ίδια στιγμή, η Βενετία χρεώνει τους ημερήσιους ταξιδιώτες 5 ευρώ σε επιλεγμένες ημερομηνίες.

Ωστόσο, οι αυξήσεις αυτές ωχριούν μπροστά στις τιμές των ξενοδοχείων. Ο Tom Jenkins, διευθύνων σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Τουρισμού, λέει ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί “αρκετά θεαματικά” στις μεγάλες πόλεις και ο Tim Hentschel, διευθύνων σύμβουλος της HotelPlanner.com, συμφωνεί με την άποψη αυτή.

“Πολλές φορές βλέπουμε ξενοδοχεία με 500 δολάρια τη βραδιά εφέτος, ενώ πέρυσι η αντίστοιχη χρέωση ήταν 300 δολάρια”, λέει.

Ωστόσο, αυτό δεν οφείλεται απαραίτητα στο γεγονός ότι τα ξενοδοχεία αύξησαν τυχαία τις τιμές τους, αλλά, σύμφωνα με τον κ. Hentschel, φταίνε τα υψηλά επίπεδα πληρότητας. “Καθώς τα ξενοδοχεία γεμίζουν, τα εναπομείναντα δωμάτιά τους γίνονται πιο ακριβά. Το θέμα είναι, πόσο μπορεί το ξενοδοχείο να πουλήσει το τελευταίο 10% του αποθέματός του. Έτσι, οι τιμές αρχίζουν πραγματικά να εκτοξεύονται λόγω της συμπίεσης. Έτσι, μόλις φτάσει το 90% της πληρότητας, το κόστος των 350 δολαρίων για ένα δωμάτιο μπορεί να αυξηθεί στα 500 δολάρια. Δεν είναι ότι όλο το ξενοδοχείο πουλήθηκε στα 500 δολάρια -πολλά δωμάτια πωλήθηκαν στα 250 δολάρια. Είναι οι αναβλητικοί ταξιδιώτες αυτοί που καλούνται να πληρώνουν 500 δολάρια”, εξηγεί.

Τα στοιχεία από το Hotel Monitor, την ετήσια ανάλυση της American Express Global Business Travel για τις τιμές των ξενοδοχείων παγκοσμίως, επιβεβαιώνουν τη θεωρία του. Οι προβλέψεις του κλάδου για το 2024 δείχνουν ότι πολλές μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις θα διαπιστώσουν αύξηση των τιμών των δωματίων κατά περίπου 10%. Στο Παρίσι, το Άμστερνταμ και το Δουβλίνο προβλέπεται αύξηση 10-11%, ενώ στο Βερολίνο, τη Στοκχόλμη, τη Βαρκελώνη και το Λονδίνο προβλέπεται αύξηση άνω του 9%.

Τα καλά νέα είναι ότι ότι αυτές οι αυξήσεις των τιμών δεν είναι καθολικές, αντίθετα, αφορούν το υψηλότερο τμήμα, σύμφωνα με τον κ. Hentschel. Γι’ αυτό και η συμβουλή του είναι οι ταξιδιώτες να αναζητήσουν ξενοδοχεία χαμηλότερων κατηγοριών προκειμένου να βρουν μια καλή προσφορά. “Τα ξενοδοχεία ενός και δύο αστέρων δεν έχουν την τιμολογιακή δύναμη. Το ίδιο ισχύει και για τα ξενοδοχεία που βρίσκονται λίγο πιο μακριά από τον προορισμό επιλογής του ταξιδιώτη. Πηγαίνετε στη Μούρθια και όχι στη Μαρμπέλα, στη Μήλο αντί για τη Μύκονο. Θα απολαύσετε εξίσου μαγευτικά ηλιοβασιλέματα, τις ίδιες φωτογραφίες στο Instagram για το ένα δέκατο της τιμής. Δεν πρόκειται για υποβαθμισμένους προορισμούς, απλά δεν έχουν μπει στη λίστα με τα 10 καλύτερα ξενοδοχεία του Conde Nast τα τελευταία 10 χρόνια”, υποστηρίζει.

“Αν θέλετε να μείνετε σε μια πόλη, δοκιμάστε μια πόλη πιο μακριά. Στο Λονδίνο, για παράδειγμα, τον κόστος των πεντάστερων ξενοδοχείων ανέρχεται μέχρι και τις 1.000 λίρες (περίπου 1.270 δολάρια) ανά διανυκτέρευση. Αλλά αν βγείτε έξω από τον M25 (τον εξωτερικό περιφερειακό δρόμο του Λονδίνου), τα ξενοδοχεία τριών και τεσσάρων αστέρων δυσκολεύονται να χρεώσουν 100 λίρες τη βραδιά”, προσθέτει ο κ. Hentschel.

Φθηνότερα αεροπορικά εισιτήρια

“Μπορεί να μην ιδιαίτερα εμφανές, αλλά είναι γεγονός ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων μεταξύ ΗΠΑ-Ευρώπης τείνουν να μειωθούν”, λέει η Hayley Berg, επικεφαλής οικονομολόγος της Hopper. Τα στοιχεία της -που συγκεντρώνει όλες τις παγκόσμιες αναζητήσεις ναύλων πτήσεων- δείχνουν ότι ο μέσος αεροπορικός ναύλος από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι είναι μειωμένος κατά 16% σε σχέση με το 2023 σε 892 δολάρια μετ’ επιστροφής.

“Στην πραγματικότητα”, λέει η ίδια, “η Ευρώπη είναι σε έκπτωση φέτος”.

Για τους μεγάλους προορισμούς, η κατάσταση είναι ακόμη καλύτερη. Τα στοιχεία της Hopper από τον Ιούνιο δείχνουν ότι ο μέσος όρος της πτήσης από τις ΗΠΑ προς Λονδίνο μετ’ επιστροφή είναι μειωμένος κατά 21%, σε σχέση με πέρυσι. Στην ηπειρωτική Ευρώπη, οι προνομιακοί προορισμοί Ρώμη, Βαρκελώνη, Αθήνα και Παρίσι έχουν σημειώσει διψήφιες μειώσεις κατά 34%, 37%, 28% και 38%, αντίστοιχα, για τους ναύλους τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Κανένας από αυτούς τους ναύλους δεν είναι ακριβώς δώρο. Οι τιμές εξακολουθούν να είναι υψηλότερες από ό,τι το 2019, αλλά ευθυγραμμίζονται με το 2017 και το 2018, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι ξέφρενες μετα-πανδημικές αυξήσεις των τιμών μπορεί να έχουν τελειώσει. Η κα. Berg κάνει λόγο για “μια πορεία επιστροφής στις κανονικές τιμές”.

Μακριά από τα τρελά πλήθη

Με τους αριθμούς να αυξάνονται και τα μέτρα και οι διαμαρτυρίες κατά του μαζικού τουρισμού να πληθαίνουν, κάποιοι επιθυμούν να μείνουν μακριά από τους προφανείς ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Ο Tom  Jenkins κάνει λόγο για “άμβλυνση της ζήτησης για τις κύριες πολιτιστικές πόλεις”.

Οι πελάτες του Graham Carter προσπαθούν να αποφεύγουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο λόγω του πλήθους και της ζέστης, προτιμώντας τον Μάιο, τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο. Αλλά ακόμη και σε αυτούς τους λιγότερο πολυσύχναστους μήνες, ο συνωστισμός αποτελεί φέτος πρόβλημα.

“Πολλοί άνθρωποι θέλουν να αποφύγουν τη Βενετία, τη Ρώμη, τη Φλωρεντία”, λέει. Και προσθέτει: “Οι άνθρωποι λένε: ‘Θέλουμε ακόμα να επισκεφτούμε την Ιταλία, αλλά θέλουμε να αποφύγουμε τα πλήθη'”.

Υπενθυμίζεται ότι, το 2023 σημειώθηκαν 134 εκατομμύρια αφίξεις στην Ιταλία -ο υψηλότερος αριθμός επισκεπτών στην ιστορία, σύμφωνα με στοιχεία του ιταλικού υπουργείου Τουρισμού. Οι μισοί από αυτούς ήταν ξένοι επισκέπτες και οι ενδείξεις δείχνουν ότι το 2024 θα τους ξεπεράσουν, χάρη σε αυτό που η υπουργός Τουρισμού της χώρας, Daniela Santanchè, αποκάλεσε “στοχευμένη στρατηγική”.

Ο κ. Zeigler λέει ότι κάθε πελάτης που κάνει κράτηση σε έναν δημοφιλή προορισμό φέτος, θα πρέπει να κάνει έναν έλεγχο της πραγματικότητας πριν πάει. “Προετοιμάζουμε τους πελάτες μας που επισκέπτονται προορισμούς με μεγάλη τουριστική κίνηση σχετικά με τον συνωστισμό και σε πολλές περιπτώσεις προγραμματίζουμε τις περιηγήσεις και τις δραστηριότητές τους γύρω από τις ώρες αιχμής του πλήθους, ώστε να προσπαθήσουν να έχουν την πιο ευχάριστη δυνατή εμπειρία”, τονίζει, προσθέτοντας ότι τους κλείνει καταλύματα λίγο έξω από τις καλύτερες τοποθεσίες: Πράιανο και Ραβέλο, για παράδειγμα, αντί για Αμάλφι και Ποζιτάνο, για όσους επισκέπτονται την ακτή Αμάλφι.

Ο κ. Carter, από την άλλη, στέλνει τους διστακτικούς ταξιδιώτες του σε πιο αγροτικές περιοχές, όπως η Απουλία και η Σικελία, ή τους συμβουλεύει να δοκιμάσουν μια εντελώς διαφορετική χώρα -τη Σλοβενία αντί για την Ιταλία (για τα βουνά και τα οινοποιεία της) και την Κροατία αντί για τα ελληνικά νησιά. Η Ιρλανδία και η Πορτογαλία γίνονται, επίσης, όλο και πιο δημοφιλείς για τους πελάτες του.

Ο κ. Jenkins έχει μια νέα πρόταση: Τη Γαλλία, καθώς, όπως λέει, οι πόλεις που φιλοξενούν τους Ολυμπιακούς Αγώνες τείνουν να βλέπουν μια πτώση στον τουρισμό γύρω από τους Αγώνες. Και δεδομένου ότι το Παρίσι είναι ο κύριος πόλος έλξης για τους επισκέπτες της Γαλλίας, πιστεύει ότι η περιφερειακή Γαλλία θα έχει λιγότερη κίνηση από ό,τι συνήθως.

Η πρόβλεψή του φαίνεται να επαληθεύεται: παρόλο που η ανάλυση της Amex GBT προέβλεπε αύξηση 11% στις τιμές των ξενοδοχείων στο Παρίσι φέτος, μέχρι στιγμής έχουν αυξηθεί μόνο κατά 8%. Εξάλλου, το γεγονός ότι τα αεροπορικά εισιτήρια για το αεροδρόμιο Charles de Gaulle της πόλης μειώθηκαν κατά 38% φαίνεται πολύ δελεαστικό.

Για όσους παραμένουν στους συνήθεις προορισμούς, οι πρόσθετες παροχές και οι δραστηριότητες είναι το σημείο όπου οι ταξιδιώτες πραγματικά επηρεάζονται φέτος, λέει ο κ. Hentschel, ο οποίος μόλις έκλεισε ένα ταξίδι στην Ακτή Αμάλφι για έναν πελάτη -συμπεριλαμβανομένου ενός 60λεπτου μασάζ έναντι 400 δολαρίων. “Τα ταξίδια βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα και ο πληθωρισμός είναι υψηλός. Οι δραστηριότητες έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Επίσης, εξαντλούνται γρήγορα -οπότε αν θέλετε να κάνετε κράτηση, να είστε γρήγοροι”, παροτρύνει το ταξιδιωτικό κοινό. Σύμφωνα με τον ίδιο, το κόστος στην περιοχή είναι περίπου 30% υψηλότερο από ό,τι ήταν το 2019 για τους πελάτες του.

Ωστόσο, υπάρχει ακόμα χρόνος για να προγραμματίσει κάποιος ένα ταξίδι στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι ή είναι πολύ αργά;

“Κλείστε γρήγορα την πτήση γιατί οι τιμές θα αυξηθούν. Ή, αν είστε ευέλικτοι, προτιμήστε τον Σεπτέμβριο”, συμβουλεύει η Berg, προβλέποντας παρόμοια πτώση των ναύλων σε σχέση με πέρυσι, εκτός από την κανονική πτώση των τιμών κατά 10-30% το φθινόπωρο. Εναλλακτικά, προτρέπει τους ταξιδιώτες να περιμένουν ένα χρόνο, καθώς, όπως υποστηρίζει, οι ναύλοι ΗΠΑ-Ευρώπης θα παραμείνουν ίδιοι ή θα μειωθούν το 2025.

Ο κ. Hentschel συμβουλεύει τους αργοπορημένους να δοκιμάσουν “εναλλακτικά καταλύματα”, να επιλέξουν ξενοδοχεία χαμηλότερη κατηγορίας, πιο μακριά από τον προορισμό ή καταλύματα B&B, για εξοικονόμηση κόστους.

Από την πλευρά του ο κ. Carter υποστηρίζει ότι υπάρχουν ακόμη “θύλακες” διαθεσιμότητας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αλλά προειδοποιεί ότι οι πελάτες δεν θα πρέπει να περιμένουν προσφορές της τελευταίας στιγμής. Συμβουλεύει δε τους ταξιδιώτες να περιμένουν.

“Απλώς δεν θα ασχολούμουν με το φετινό καλοκαίρι -θα έβλεπα το φθινόπωρο του 2024 ή την άνοιξη του 2025, αν θέλετε να έχετε κάποιο value for money από το ταξίδι”, επισημαίνει.

“Όσο πιο νωρίς κάνετε κράτηση, τόσο περισσότερο εξοικονομείτε. Καθώς οι αριθμοί συνεχίζουν να αυξάνονται στην Ευρώπη, κάντε αυτό ταξιδιωτικό σας σύνθημα για το μέλλον”, καταλήγει εμφατικά ο κ. Hentschel.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *