Η πανδημία και οι συνέπειές της στον ταξιδιωτικό τομέα έχουν πλήξει την τουριστική – ταξιδιωτική βιομηχανία, με μεγάλο “ασθενή” τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Τα επόμενα χρόνια, ωστόσο, αναμένεται ανάκαμψη, η οποία θα ξεκινήσει από την Κίνα και τις ΗΠΑ το 2022. Ενώ, στην Ευρώπη, η ζήτηση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων αναμένεται να σταθεροποιηθεί έως το 2025/2026. Για τα επαγγελματικά ταξίδια, ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται όχι πριν από το 2030.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της μελέτης Roland Berger: “Όλα αλλάζουν: Πώς ο Covid-19 αναστάτωσε το μέλλον των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων”, η οποία εξέτασε τις επιπτώσεις του κορωνοϊού σε αυτό το είδος ταξιδιού με αεροπλάνο, τρένο και αυτοκίνητο.
Ως μέρος της μελέτης, οι ειδικοί διεξήγαγαν μια μεγάλης κλίμακας έρευνα σε 7.000 καταναλωτές, καθώς και συνεντεύξεις με εκπροσώπους του κλάδου.
Διαφορετική η ζήτηση
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η ζήτηση θα επανέλθει στα προ κρίσης επίπεδα τα επόμενα χρόνια, αλλά θα είναι κάπως διαφορετική. Τα ταξίδια με τρένο θα είναι πιο δημοφιλή στους καταναλωτές, οι οποίοι δίνουν επίσης μεγαλύτερη προσοχή στο περιβάλλον όταν ταξιδεύουν και εκείνοι που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους θα βρίσκονται στον δρόμο λιγότερο συχνά, αλλά για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους.
Σύμφωνα με την έρευνα, μόλις αρθούν όλοι οι περιορισμοί που σχετίζονται με την πανδημία, αναμένονται δύο σημαντικές αλλαγές στο μέλλον. Από τη μία πλευρά, οι ερωτηθέντες υποθέτουν ότι στο μέλλον θα πραγματοποιούν περίπου 20% λιγότερα ταξίδια συνολικά, τόσο ιδιωτικά, όσο και για επαγγελματικούς λόγους.
Από την άλλη, η ζήτηση για επαγγελματικά ταξίδια θα είναι πολύ χαμηλότερη από τα προ-πανδημία επίπεδα (-24% στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και -21% στην Κίνα).
Ιδιαίτερα επηρεασμένος ο επαγγελματικός τουρισμός
Η μετάβαση σε εικονικές συναντήσεις οδήγησε σε μείωση της προθυμίας για ταξίδια μεταξύ των επιχειρηματιών ταξιδιωτών. Αυτό ήταν ιδιαίτερα εμφανές στην Ευρώπη (44%) και στις ΗΠΑ (40%). Στην Κίνα, οι κανονισμοί και οι περιορισμοί (45%) παραμένουν ο σημαντικότερος μοχλός μείωσης των επαγγελματικών ταξιδιών, ακολουθούμενοι από το κόστος (43%).
Οι ειδικοί σημειώνουν επίσης ότι οι εταιρίες αναγκάστηκαν να αναθεωρήσουν τις οδηγίες τους για τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και να στραφούν σε τεχνολογίες εικονικής επικοινωνίας λόγω της πανδημίας. Η τάση προς μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και αποτελεσματικότητα κατά τα ταξίδια θα συνεχιστεί και θα γίνει ιδιαίτερα αισθητή στον επιχειρηματικό τομέα.
Η βιωσιμότητα στην ατζέντα
Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τη βιωσιμότητα μεταξύ των καταναλωτών έχει ήδη οδηγήσει τη βιομηχανία και τις κυβερνήσεις να προσανατολιστούν στη μείωση των εκπομπών CO2. Οι μεγάλες τάσεις της “πράσινης” κινητικότητας και της βιωσιμότητας θα έχουν αντίκτυπο, τόσο στα ιδιωτικά, όσο και στα επαγγελματικά ταξίδια.
Μια άλλη σημαντική τάση θα είναι η ανάπτυξη νέων μορφών κινητικότητας, οι οποίες, ωστόσο, δεν θα έχουν βραχυπρόθεσμες συνέπειες για τον ταξιδιωτικό κλάδο. Τεχνολογικές καινοτομίες, όπως τα αυτόνομα οχήματα ή τα αεροταξί δύσκολα θα βγουν στην αγορά, σε μεγάλη κλίμακα, πριν από το 2030.
Το 2025 (;) “νέο κανονικό” έτος στην Ευρώπη
Οι ειδικοί γενικά υποθέτουν ότι το “νέο κανονικό” με την άρση όλων των περιορισμών που σχετίζονται με την πανδημία θα έρθει το 2024. Με γνώμονα την ισχυρή ανάπτυξη της αγοράς, η Κίνα αναμένεται να ανακάμψει ταχύτερα, στις αρχές ή στα μέσα του 2022. Την ίδια χρονιά θα ακολουθήσουν και οι ΗΠΑ. Στην Ευρώπη, η ζήτηση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων πιθανότατα δεν θα σταθεροποιηθεί μέχρι το 2025/26.
Τέλος, στην έρευνα τονίστηκε ότι τα ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου θα πρέπει να εξετάσουν νέα τμήματα πελατών, να επανεξετάσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και να κάνουν τη βιωσιμότητα αναπόσπαστο μέρος της εταιρικής τους στρατηγικής.
Διαφορετικά τμήματα πελατών θα ανακάμψουν με διαφορετικές ταχύτητες. Ως εκ τούτου, η ανάπτυξη εξειδικευμένων προϊόντων μπορεί να αποβεί καθοριστική για τις εταιρίες, τόσο από οικονομική άποψη όσο και από άποψη ανταγωνιστικότητας.