Royal Wellness

Βαρύ το κλίμα μεταξύ ΣΕΤΕ και ξενοδόχων

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Η μεγαλύτερη “έκρηξη” της κρίσης, που σοβεί τους τελευταίους μήνες στις σχέσεις του ΣΕΤΕ με τους ξενοδόχους, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Πανελλήνια Ομποσπονδία Ξενοδόχων, σημειώθηκε χθες με αφορμή μία ακόμη ανάρτηση του προέδρου του ΣΕΤΕ κ. Γιάννη Ρέτσου, σε κοινωνικό δίκτυο, η οποία προκάλεσε κύματα αντιδράσεων στην μεγάλη πλειοψηφία των ξενοδόχων.

Πιο αναλυτικά, ο κ. Ρέτσος, επεξηγώντας νωρίτερη ανάρτησή του, ανέφερε δηκτικά ότι “…Ο τουριστικός κόσμος, όσο μπαίνει περισσότερο στην παραδοσιακή τουριστική περίοδο και συνειδητοποιεί ότι έσοδα δε φαίνονται στο ορατό μέλλον, ενώ παράλληλα πλησιάζει και ο χρόνος άρσης των απαγορεύσεων λειτουργίας, με ότι αυτό σημαίνει για το κόστος, τόσο περισσότερο θα πανικοβάλλεται και θα απαιτεί” και συμπλήρωσε ακόμη: “Το παραδοσιακό όμως κράτος “πατερούλης”, έτσι όπως το ζήσαμε 10ετίες, δεν υφίσταται πλέον. retsosΑποδομήθηκε βίαια τη 10ετία των μνημονίων. Άρα τι πρέπει να γίνει; Οι μεν ηγήτορες του τουριστικού τομέα να διεκδικούν ρεαλιστικά και τεκμηριωμένα και όχι μαξιμαλιστικά, η δε πολιτεία να δράσει άμεσα και ουσιαστικά, οριοθετώντας τους κανόνες και το μέγεθος των προσδοκιών, πριν αυτές γίνουν ανεξέλεγκτες. Ταχύτητα και ρεαλισμός λοιπόν”!

Η τοποθέτηση αυτή δημιούργησε κύματα αντιδράσεων από ξενοδόχους όλων των κατηγοριών και από ολόκληρη την χώρα.

Οι τοποθετήσεις

Η πρώτη τοποθέτηση του προέδρου ΣΕΤΕ, κ. Γιάννη Ρέτσου για την επόμενη μέρα, από το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, είχε ως εξής: «Διανύουμε το αμήχανο μεσοδιάστημα μεταξύ αδράνειας και απραγίας επιχειρήσεων και εργαζομένων και προετοιμασίας για επανεκκίνηση. Είναι λογικό, η πρωτόγνωρη κατάσταση, αλλά και η αβεβαιότητα για το αύριο, να δημιουργεί ένα εκκρεμές που κινείται από τον φόβο έως τη δημιουργία προσδοκιών. Η απόλυτα πετυχημένη έως σήμερα διαχείριση της κατάστασης από την πολιτεία, υγειονομικά και από άποψη μέτρων, δεν μπορεί να σταματήσει εδώ. Τώρα είναι η στιγμή, πιο επιτακτική από ποτέ, να δοθεί το στίγμα της επόμενης μέρας και να αποδειχθεί πόσο ρεαλιστική και γρήγορη μπορεί να είναι η επάνοδος στην οικονομική κανονικότητα. Με δεδομένο ότι τα καταλύματα δε θα μπορέσουν να λειτουργήσουν τουλάχιστον έως 31/5 πρέπει:
-να αποφασιστούν πρωτόκολλα λειτουργίας μεταφορών και τουριστικών επιχειρήσεων ρεαλιστικά, εφαρμόσιμα και βιώσιμα.
-να μειωθεί ο ΦΠΑ στο σύνολο του τουρισμού, ώστε να προκύψει το εργαλείο ανάκτησης μέρους της παγκόσμιας πίτας, σε συνδυασμό και με το ισχυροποιημένο brand της χώρας.
-να επιδοτηθεί η εργασία, έτσι ώστε να διατηρηθούν όσο περισσότερες θέσεις γίνεται και να μην καλλιεργηθεί νέα κουλτούρα επιδοτούμενων ανέργων.
Η τουριστική αγορά αναμένει τις θετικές πρωτοβουλίες, θα στηρίξει τη λογική του burden sharing και θα είναι σύσσωμη παρούσα στην προσπάθεια για την επόμενη μέρα!».

Για να επανέλθει λίγο αργότερα, αναγράφοντας τα εξής: “Αναφέρθηκα πρόσφατα στο “αμήχανο μεσοδιάστημα” μεταξύ απραγίας και επανεκκίνησης. Θέτω και μια άλλη σημαντική παράμετρο: τη διαχείριση των προσδοκιών! Ο τουριστικός κόσμος, όσο μπαίνει περισσότερο στην παραδοσιακή τουριστική περίοδο και συνειδητοποιεί ότι έσοδα δε φαίνονται στο ορατό μέλλον, ενώ παράλληλα πλησιάζει και ο χρόνος άρσης των απαγορεύσεων λειτουργίας, με ότι αυτό σημαίνει για το κόστος, τόσο περισσότερο θα πανικοβάλλεται και θα απαιτεί. Το παραδοσιακό όμως κράτος “πατερούλης”, έτσι όπως το ζήσαμε 10ετίες, δεν υφίσταται πλέον. Αποδομήθηκε βίαια τη 10ετία των μνημονίων. Άρα τι πρέπει να γίνει; Οι μεν ηγήτορες του τουριστικού τομέα να διεκδικούν ρεαλιστικά και τεκμηριωμένα και όχι μαξιμαλιστικά, η δε πολιτεία να δράσει άμεσα και ουσιαστικά, οριοθετώντας τους κανόνες και το μέγεθος των προσδοκιών, πριν αυτές γίνουν ανεξέλεγκτες. Ταχύτητα και ρεαλισμός λοιπόν! Προφανώς πρέπει να υπάρξουν άμεσα υγειονομικοί κανόνες λειτουργίας, ρεαλιστικοί και εφαρμόσιμοι, προφανώς πρέπει να στηριχτεί η βιωσιμότητα επιχειρήσεων και εργαζομένων (ρευστότητα, προγράμματα επιδότησης εργασίας και ανέργων) και προφανώς πρέπει να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα (ΦΠΑ). Και κάτι τελευταίο: όλοι κρινόμαστε καθημερινά μέσα σε αυτόν τον πόλεμο και σίγουρα θα κριθούμε στο τέλος από το αποτέλεσμα”.

Οι αντιδράσεις

Ξενοδοχειακές πηγές ανέφεραν στο money-tourism.gr, ότι η ανάρτηση έγινε ευθύς αμέσως η ΠΟΞ και το ΞΕΕ δημοσιοποίησαν το πακέτο των προτάσεών τους με τα μέτρα στήριξης του κλάδου που εστάλησαν στην κυβέρνηση.

Οι ίδιες πηγές υπογράμμιζαν ότι “οι αντιδράσεις προέρχονται από την συντριπτική πλειοψηφία των 10.000 Ελλήνων ξενοδόχων και δεν είναι θέμα προσώπων, καθώς τους επικεφαλείς τους επιλέγει η βάση”.

Υπενθύμιζαν δε απαντώντας στις αιτιάσεις Ρέτσου περί μαξιμαλιστικών διεκδικήσεων, ότι ο ΣΕΤΕ είχε σπεύσει να ανακοινώσει εκτίμηση για ζημία 500 εκατ. ευρώ από την χρεωκοπία της Thomas Cook…

Κατέληξαν δε υπογραμμίζοντας ότι η τοποθέτηση αυτή “αδυνατίζει” το κοινό μέτωπο του κλάδου στην διαπραγμάτευση με την κυβέρνηση για τα μέτρα στήριξης και απειλεί την ύπαρξή του εντός του κλάδου.

vassilikos
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλ. Βασιλικός| © money tourism copyright photo
tasios
Ο κ. Γρηγόρης Τάσιος

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πρόεδροι του ΞΕΕ και της ΠΟΞ κ.κ. Βασιλικός και Τάσιος, όλο το τελευταίο διάστημα, δεν απαντούν στις συχνές δηλώσεις Ρέτσου, ενώ σύμφωνα με πηγές των δύο φορέων, ούτε αυτή την φορά κατά πάσα πιθανότητα θα επιδιώξουν να κλιμακώσουν το κλίμα σύγκρουσης, που όπως τονίζουν “μόνο κακό κάνει στον ελληνικό Τουρισμό, τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους”. Συμπλήρωναν δε με νόημα ότι στις προτάσεις που δημοσιοποιήθηκαν το Σάββατο προς την κυβέρνηση, περιλαμβανόταν και η συνεργασία της Marketing Greece στην προβολή της χώρας, αν και το συγκεκριμένο θέμα έχει προκαλέσει μεγάλο κύμα αρνητικών σχολιών και συζητήσεων, σε πολιτικό, επιχειρηματικό και τουριστικό επίπεδο.

Γιατί τώρα

Ερωτηματικά ωστόσο δημιουργεί η χρονική συγκυρία καθώς αύριο αναμένονται ανακοινώσεις από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, για τα μέτρα επανεκκίνησης της Οικονομίας και των επιχειρήσεων. Ο ΣΕΤΕ δεδομένου ότι προσπαθεί να εμφανιστεί ως ο προνομιακός συνομιλητής της κυβέρνησης, από μερίδα ξενοδόχων, η συγκεκριμένη δήλωση Ρέτσου, ερμηνεύεται ως προάγγελος της μη σημαντικής στήριξης προς τον κλάδο, που ενδεχομένως θα αποφασίσει η κυβέρνηση.

primagel
adv

Άλλωστε είναι νωπές οι αναμνήσεις από την χρεωκοπία της Thomas Cook και την άρνηση παροχής ουσιαστικής στήριξης προς τις τουριστικές επιχειρήσεις, αφού καλούνται ακόμη να πληρώσουν ΦΠΑ που ουδέποτε εισέπραξαν, ενώ και η έκπτωση της επισφάλειας, που είχε δώσει άμεσα και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε αντίστοιχη περίπτωση, δόθηκε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και με προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού.

Και βέβαια τα ερωτηματικά αυτά έρχονται να προστεθούν στο γεγονός ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον Τουρισμό, πολύ διαφορετικά από τις προεκλογικές της εξαγγελίες, αλλά και από την καθοριστική στήριξη που παρείχε ο κλάδος στην Ελλάδα, στα δύσκολα χρόνια της κρίσης.
Η … προϊστορία
Το κλίμα ξεκίνησε να “στραβώνει” από την φετινή γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, όταν δεν δόθηκε ο λόγος στον παριστάμενο Γιάννη Ρέτσο, στον Γρηγόρη Τάσιο, όπως και σε κανέναν άλλο εκπρόσωπο του κλάδου, όπως γινόταν μέχρι πέρυσι.
Η κίνηση αυτή, αν και είχε γνωστοποιηθεί από το ΞΕΕ, αλλά και από το πρόγραμμα όπου δεν περιλαμβάνονταν τοποθετήσεις εκπροσώπων του Τουρισμού, θεωρήθηκε casus beli από τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ, που όλο το τελευταίο διάστημα επιδιώκει να ηγεμονεύει στον κλάδο. Τακτική η οποία έχει ενοχλήσει ιστορικά μέλη του ΣΕΤΕ που εκφράζουν καιρό τώρα τον προβληματισμό τους. Ένα εξ αυτών είπε χαρακτηριστικά στο money-tourism.gr: “Πρέπει να κάνουν όλοι πίσω από τις προσωπικές τους αντιθέσεις είτε μέσα από τα όργανα, είτε μέσα από τον Τύπο. Δεν είναι καιρός για τέτοιες προσωπικές αντιπαραθέσεις”.
Tagged

5 σχόλια στο “Βαρύ το κλίμα μεταξύ ΣΕΤΕ και ξενοδόχων

  1. Επειδή όλα πλέον κρίνονται « εκ του αποτελέσματος > είναι προτιμότερο ο καθένας από εμάς να ασχοληθεί με επιμέλεια , επαγγελματισμό και αφοσίωση στο σχεδιασμό και εκτέλεση των εφικτών ενεργειών σε κάθε Τουριστική επιχείρηση με στόχο την μείωση κατά το δυνατόν της οικονομικής ζημιάς στο ταμείο και στο ανθρώπινο δυναμικό που πρέπει να έχει την απόλυτη προτεραιοτητα . Έτσι ώστε σε συνδυασμό με αυστηρή διαχείρηση ότι παροχών που θα διάθεσει η Πολιτεια να είμαστε εκεί όταν ο Τουρισμός επανέλθει σε καλλιτερες ημέρες.

  2. Το σίγουρο είναι ότι οι μέχρι σήμερα χειρισμοί Τουριστικής πολιτικής από τούς εκπροσώπους παράγοντες των ξενοδόχων αφήνουν τα ξενοδοχεία βορά της κάθε καλοπροαίρετης η κακοπροαίρετης στόχευσης μη πληρωμής των δεδουλευμένων των υπηρεσιών των.

    Ακόμη δε περισσότερο, με την επίκληση του νόμου προσφοράς και ζήτησης, να διαμορφώνουν τιμές που οδηγούν την περίφημη Βαρεία Βιομηχανία μας του τουρισμού στα …πολύ πολύ δύσκολα. ( Ευγενική διατύπωση )

  3. Δυστυχώς ο κλάδος μάς δεν έχει δυνατή Φωνή. Εμείς είμαστε αυτοί που έχουμε το μεγαλύτερο πρόβλημα με τον κορονοιο και αναφερόμαστε σποραδικά . Ο κύριος Ρετσος έχει δίκιο στα λεγόμενα του. Είναι η ώρα να απαιτήσουμε ριζοσπαστικές λύσης για την Ξενοδοχεία. Λεγόμενα τύπου Τασιου για χάρισμα δάνειων δεν μας κάνουν σοβαρούς ομιλητές.

  4. Σιγουρα ο τουρισμος θελει πολλη προσοχη,δεν εχουν καταλαβει οτι και το τελευταιο χωριο ζει με τον.τουρισμο,και πρωτα οι αρχοντες του καθε νομου να ειναι ο σχεδιασμος καθε μερα για καλυτερο τουρισμο

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *