vouli
H Βουλή των Ελληνών|money tourism copyright photo

Υπερψηφίσθηκε χθες από την Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού , για τις «Ειδικές μορφές τουρισμού –Διατάξεις για την τουριστική ανάπτυξη».

Το νομοσχέδιο ψηφίσθηκε αφού προηγουμένως έγιναν νομοτεχνικές παρεμβάσεις, πολεοδομικού και χωροταξικού χαρακτήρα, που κατέθεσε ο υπουργός Τουρισμού κ. Χ. Θεοχάρης και οι οποίες αφορούν σε βελτιώσεις και διευκρινήσεις επί των άρθρων.

O υπουργός μιλώντας στη Βουλή τόνισε ότι το νομοσχέδιο υπηρετεί τον πυρήνα της ανάπτυξης, διορθώνει ασάφειες που υπήρχαν σε θεσμικό επίπεδο διαχρονικά, ώστε οι νόμοι που ισχύουν να μπορούν και να εφαρμοσθούν, εμπλουτίζει το τουριστικό προϊόν, αναβαθμίζει την εικόνα του ελληνικού τουρισμού, και εν τέλει συμβάλει στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και πιο αποδοτικού τουριστικού προϊόντος.

Παράλληλα, με την εισαγωγή των πρωτοκόλλων υγειονομικής ασφάλειας διαμορφώνει άρτιες συνθήκες προστασίας, για όλους κάτι που είναι και το κύριο ζητούμενο της εποχής, όπως από την πρώτη στιγμή ετέθη από τον πρωθυπουργό της χώρας. Το νομοσχέδιο, στηρίζει την επιχειρηματικότητα και τους εργαζόμενους και δίνει ανάσα ζωής και προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης στο ζωογόνο για την εθνική οικονομία τομέα του τουρισμού.

primagel
adv

Αναφερόμενος στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για ζητήματα αντισυνταγματικότητας, ο υπουργός τόνισε ότι είναι παντελώς αβάσιμες. Παρέθεσε συγκεκριμένα στοιχεία και έδωσε ανάλογες απαντήσεις κατά περίπτωση, που αφορούν τόσο στους όρους δόμησης περιμετρικά των περιοχών ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), όσο και για τις προβλεπόμενες με το σχέδιο δράσεις για τα καταδυτικά πάρκα και τις ενάλιες δραστηριότητες, τις παρεμβάσεις για τη διαμόρφωση γηπέδων γκόλφ σε δασικούς χώρους κ.α..

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου  επιδιώκεται η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού, όπως του καταδυτικού τουρισμού, θεσπίζεται Σήμα Clamping με στόχο τον εμπλουτισμό  του τουριστικού προϊόντος, εισάγεται ο θεσμός των πρεβευτών  του ελληνικού τουρισμού με προβεβλημένες και διεθνώς αναγνωρίσιμες προσωπικότητες  και γενικά εκσυγχρονίζεται το υπάρχων θεσμικό πλαίσιο για τη μέγιστη δυνατή ανταπόκριση στις σύγχρονες  ανάγκες της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς.
Σκοπός  των    διατάξεων  του νομοσχεδίου είναι  η  ανάπτυξη,  οργάνωση  και καλύτερη εποπτεία  δραστηριοτήτων  και  επιχειρηματικών ενεργειών που  αφορούν στον θεματικό τουρισμό

Με τις σχετικές ρυθμίσεις επιδιώκεται η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη για τη στήριξη των περιφερειακών και τοπικών οικονομιών και κοινωνιών, για τη δημιουργία θέσεων  απασχόλησης  και  την  τόνωση της οικονομίας,  στο  πλαίσιο  ανάδειξης  του εγχώριου  τουριστικού  προϊόντος,  ώστε  να  ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά του και να τονωθεί η απόδοση του.

Απαντώντας  ο κ. Θεοχάρης νωρίτερα  σε θέμα που ετέθη από εκπρόσωπο κόμματος κατά τη συζήτηση στη Βουλή και το οποίο είχε δημοσιευθεί  σε έντυπο χθες, για δήθεν συμφωνία κοινής προβολής Ελλάδας και Τουρκίας,  ο κ. Θεοχάρης είπε ότι δεν υπάρχει τέτοιο θέμα και ότι το γεγονός ότι άλλες χώρες θέλουν να κλέψουν κάτι από τη λάμψη της χώρας μας στο θέμα της αντιμετώπισης των συνεπειών του κορονοιού,  μόνο τιμητικό θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί για μας.

Ο υπουργός Τουρισμού έκλεισε την ομιλία του λέγοντας ότι η χρονική στιγμή που θεσπίζονται οι νέες διατάξεις αποτελεί μια θετική συγκυρία.
Τώρα, που όλος ο κόσμος μιλάει για τα επιτεύγματα της Ελλάδας στην υγειονομική διαχείριση της πανδημίας, έρχονται και οι μεταρρυθμιστικές δράσεις στον τουρισμό, που θα ενισχύσουν περαιτέρω το εγχώριο τουριστικό προϊόν και μεγιστοποιούν την απόδοση του, όπως σημείωσε ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ

«Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν παρέχει καμία απολύτως στήριξη στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, δεν παρέχει ρευστότητα ενώ γνωρίζει ότι οι επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση σε δανειοδότηση, δεν έχουν πρόσβαση στα χρηματοδοτικά εργαλεία που ανακοίνωσε και επιλέγει να αδιαφορήσει παντελώς για τις ανάγκες των τουριστικών επιχειρήσεων» τόνισε η Τομεάρχης Τουρισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και Βουλευτής Ά Θεσσαλονίκης Κατερίνα Νοτοπούλου μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Ειδικές μορφές τουρισμού και διατάξεις για την τουριστική ανάπτυξη».

Αναφερόμενη στο πρόγραμμα εσωτερικού τουρισμού που εξήγγειλε η κυβέρνηση, η τομεάρχης τουρισμού το χαρακτήρισε ανεπαρκές. «Υιοθετεί τον τίτλο της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ αλλά όχι τη λογική» ανέφερε χαρακτηριστικά η Κατερίνα Νοτοπούλου ενώ σε ότι αφορά στα εργασιακά κατηγόρησε την κυβέρνηση της ΝΔ ότι διευρύνει το καθεστώς αναστολής εργασίας με μειωμένες αποδοχές, υλοποιώντας το κρυφό της σχέδιο για μείωση των αποδοχών στον ιδιωτικό τομέα κατά 20%.

Η ΝΔ αφήνει χωρίς στήριξη και χωρίς προστασία χιλιάδες εργαζόμενους στον τουρισμό-επισιτισμό που υπηρετούν τόσα χρόνια το όραμα και το προϊόν του ελληνικού τουρισμού τόνισε η Τομεάρχης Τουρισμού. Tα μέτρα για την εργασία καταργούν στην πράξη της ΣΣΕ, ελαστικοποιούν τις εργασιακές σχέσεις είπε χαρακτηριστικά. Μισά ωράρια, μισές μέρες, μείωση μισθών και καμία ουσιαστική στήριξη αυτών που θα μείνουν εκτός εργασίας.

Υπογράμμισε το ζήτημα της ανακολουθίας των δηλώσεων του Υπουργού Τουρισμού σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα της προστασίας της δημόσιας υγείας και υπενθύμισε σειρά δηλώσεών του κ. Θεοχάρη τις τελευταίες 15 μέρες στις οποίες ανέφερε ότι οι τουρίστες θα εισέρχονται στην Ελλάδα έχοντας κάνει υποχρεωτικά τεστ ή με υγειονομικό διαβατήριο.

«Τι άλλαξε και τώρα ανακοινώσατε ότι δεν θα υπάρχει υποχρέωση για τεστ και θα γίνονται μόνο δειγματοληπτικοί έλεγχοι»; ρώτησε η Κ. Νοτοπούλου και αναφέρθηκε στο κενό που πράγματι υπάρχει από πλευράς ΕΕ για ένα κοινό πλαίσιο μέτρων και κανόνων. Σχολίασε ακόμη την δήλωση του Υπουργού Τουρισμού (στον ΣΚΑΙ 100,3)  ότι οι τουρίστες που θα έρχονται στην χώρα μας θα μένουν 5-7 μέρες και δεν θα προλαβαίνουν να εμφανίσουν υγειονομικά συμπτώματα!

«Μικροπολιτική εμείς δεν κάνουμε, εσείς όμως με τις αλλαγές στις δηλώσεις σας δημιουργείτε στην κοινή γνώμη ένα αίσθημα ανασφάλειας και έλλειψης σοβαρού σχεδιασμού. Τόσους μήνες μιλάτε χωρίς να περιμένετε τις τελικές προτάσεις των εμπειρογνωμόνων και του ΕΟΔΥ, η αγωνία σας ήταν να εντυπωσιάσετε την κομματική σας νεολαία.  Εμείς από την πρώτη μέρα είμαστε σαφείς. Δε χρειάζονται λόγια του αέρα και σκέψεις του αέρα μόνο ζημιά κάνουν. Για εμάς, επειδή πρέπει να λειτουργήσει ο Τουρισμός!  πάντα με πρώτη μέριμνα την προστασία της δημόσιας υγείας είναι απαραίτητο να υπάρχει επιχειρησιακή- λειτουργική και οργανωτική ικανότητα του συστήματος αν προκύψει κρούσμα για να αντιμετωπιστεί έγκαιρα».

Σχετικά με το νομοσχέδιο για τον τουρισμό το οποίο όπως έχει επισημάνει η Κ. Νοτοπούλου έρχεται με διαδικασίες fast track, η Τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ επεσήμανε πως η κυβέρνηση επιλέγει να γυρίσει την πλάτη σε χιλιάδες κόσμου που δραστηριοποιείται στον τουριστικό κλάδο και αντί να ενσωματώσει ρυθμίσεις για την ουσιαστική στήριξη του κλάδου, επιλέγει να φέρει διατάξεις κυρίως φωτογραφικές.

Τόνισε, πως το νομοσχέδιο που έρχεται σήμερα προς ψήφιση χαρακτηρίζεται από προχειρότητα και είναι προβληματικό σε πολλές διατάξεις και μάλιστα εισάγει με πρόχειρο τρόπο ρυθμίσεις για πολλά διαφορετικά θέματα και μάλιστα χωρίς επαρκή τεκμηρίωση περιβαλλοντικά χωροταξικά.

«Προκαλεί απορία, γιατί το Υπουργείο φέρνει σοβαρές χωροταξικές ρυθμίσεις, χωρίς έστω τυπική αναφορά για το χωροταξικό του τουρισμού».

Σε ότι αφορά τον καταδυτικό τουρισμό, η Τομεάρχης Τουρισμού υπενθύμισε στον Υπουργό Τουρισμού ότι δεν πρόκειται για νέα δραστηριότητα αλλά για επικαιροποιήσεις  του Ν. 3409/2005 και ταυτόχρονα πως παραλείπει την πρόβλεψη για κατάλληλη υγειονομική μέριμνα για την ασφάλεια των δυτών επισκεπτών. Χαρακτήρισε σημαντικό ολίσθημα την διάταξη του άρθρου 13  με την οποία τροποποιούνται προηγούμενες διατάξεις περί καταδυτικών πάρκων.

«Καταργείτε την απαγόρευση ίδρυσης καταδυτικών πάρκων σε απόσταση μικρότερη των  3 ναυτικών μιλίων από κηρυγμένο ενάλιο αρχαιολογικό χώρο. Σκανδαλωδώς, προχωράτε ακόμη παραπέρα. Επιτρέπετε την ένταξη ενός κηρυγμένου ενάλιου και αρχαιολογικού χώρου μέσα στο ίδιο το καταδυτικό πάρκο. Κατά συνέπεια, όποιος διαχειρίζεται ένα καταδυτικό πάρκο θα μπορεί να διαχειρίζεται και τον ενταγμένο σε αυτό κηρυγμένο και επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο. Η ρύθμιση αυτή αντιβαίνει και παραβιάζει κατάφορα τον αρχαιολογικό νόμο με τον οποίο αρχαία και νεότερα μνημεία που ανήκουν ήδη κατά κυριότητα και νομή στο Δημόσιο τίθενται εκτός πεδίου συναλλαγών και καθίστανται ανεπίδεκτα χρησικτησίας. Καταργείτε  το Υπουργείο Πολιτισμού από το να είναι ο αποκλειστικός φορέας διαχείρισης και λειτουργίας στους επισκέψιμους ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους. Εξισώνετε τους χώρους αυτούς  με τα καταδυτικά πάρκα που είναι κάτι εντελώς διαφορετικό» σημείωσε η Βουλευτής.

Για το Glamping

«Την ώρα που εισάγετε το glamping ως ένα νέο τουριστικό προϊόν, εσείς ο ίδιος το υποσκάπτετε» είπε η Κατερίνα Νοτοπούλου απευθυνόμενη στον Υπουργό Τουρισμού επισημαίνοντας πως δεν υπάρχει καμία αναφορά σε οποιαδήποτε τεχνική και λειτουργική προδιαγραφή.

Αιγιαλός

«Με πρόσχημα την πανδημία ανοίγετε την κερκόπορτα για την κατάληψη του δημόσιου χώρου, τον αποκλεισμό της ελεύθερης πρόσβασης όλων των πολιτών στη θάλασσα και την παγίωση της ιδιωτικής ιδιοκτησίας επί μεγάλων τμημάτων του αιγιαλού» τόνισε η Κ. Νοτοπούλου.

«Γι’ άλλη μια φορά καταδεικνύεται η αδυναμία σας να αντιληφθείτε το σημαντικό ρόλο του τουρισμού στην επιβίωση της ελληνικής οικονομίας. Τον αφήνετε απροστάτευτο και αυτό θα συμπαρασύρει την ελληνική οικονομία σε βαθιά ύφεση. Ο ελληνικός τουρισμός είναι δυνατός, έχει βαθιές ρίζες, θα ανακάμψει, θα τα καταφέρει, θα θυμάται όμως ότι τον εγκαταλείψατε» είπε με έμφαση η Τομεάρχης Τουρισμού.

Τοποθέτηση Γιώργου Φραγγίδη, Υπεύθυνου Κοινοβουλευτικού Τομέα Τουρισμού και Ειδικού Αγορητή του Κινήματος Αλλαγής

Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Γιώργος Φραγγίδης, είπε:

«Είναι αλήθεια ότι η ανθρωπότητα και ολόκληρος ο πλανήτης έχουν εισέλθει τους τελευταίους μήνες σε αχαρτογράφητα νερά. Οι κυβερνήσεις ανά  τον κόσμο έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να διαχειριστούν μία πρωτόγνωρη κατάσταση.

Ως χώρα, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι πήγαμε καλά στη φάση της υγειονομικής κρίσης. Είχαμε την τύχη να μη ζήσουμε την εμπειρία άλλων γειτονικών χωρών, όπως της Ιταλίας, της Ισπανίας ή ακόμα της Γαλλίας και της Βρετανίας. Είχαμε τον χρόνο να προετοιμαστούμε. Δείξαμε ακόμη ότι σαν πολίτες είχαμε συνέπεια και υπευθυνότητα.

Το επόμενο στοίχημα είναι να ανατρέψουμε την οικονομική και κοινωνική απορρύθμιση, να αποφύγουμε μία οικονομική πανδημία. Η οικονομία και η απασχόληση είναι βασικά διακυβεύματα της επόμενης μέρας. Αν δεν τα καταφέρουμε, υπάρχει κίνδυνος να περάσουμε μία κρίση που μπροστά της θα ωχριά η προηγούμενη, που ήδη ζήσαμε για πολλά χρόνια.

Η Κυβέρνηση, αφού το τελευταίο διάστημα επιδόθηκε σε ένα επικοινωνιακό παιχνίδι με αλλεπάλληλες προαναγγελίες μέτρων για την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας, αναγκάστηκε να ανακοινώσει με καθυστέρηση μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων τουρισμού και της εργασίας. Είναι μέτρα που κινήθηκαν στη φιλοσοφία του δημοσιευμένου εδώ και καιρό προγράμματος του Κινήματος  Αλλαγής για την αντιμετώπιση της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης.

Δε χρειάζονται ούτε εμμονές ούτε λαϊκισμοί σε μια τόσο κρίσιμη φάση για τη χώρα. Χρειάζεται εγρήγορση, υπευθυνότητα, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά και όλοι μαζί στις ανάγκες των καιρών για τον τουρισμό.

Δυστυχώς, τα μέτρα είναι ανεπαρκή και χωρίς επεξεργασία. Το πρόγραμμα προβλέπει επιδότηση της εργασίας που συνδέεται, όμως, με μείωση αποδοχών και ελαστικές μορφές απασχόλησης.

Nα θυμίσω ότι η δική μας πρόταση αφορούσε επιδότηση του μισθού των εργαζομένων στις πληττόμενες επιχειρήσεις κατά 40% για έξι μήνες.

Η μείωση προκαταβολής φόρου παραπέμπεται για τον Ιούλιο, χωρίς, ωστόσο, να προσδιορίζεται το ποσοστό της. Τα δάνεια προς τις επιχειρήσεις βασίζονται στην καλή διάθεση των τραπεζών, οι οποίες δεν δείχνουν πρόθυμες να δανειοδοτήσουν, θέτοντας πολλές φορές ανέφικτες, για τις περισσότερες επιχειρήσεις, προϋποθέσεις, όπως είναι η τραπεζική ενημερότητα.

Από το διάγγελμα του Πρωθυπουργού και τις εξαγγελίες του Υπουργού Τουρισμού για την επανεκκίνηση του τουριστικού τομέα, δηλαδή της ατμομηχανής της οικονομίας μας, δεν προκύπτει ένα πλήρες και ολοκληρωμένο σχέδιο. Η απουσία σημαντικών μέτρων, όπως η κατάργηση του τέλους διανυκτέρευσης, η μείωση των τελών προσγείωσης, η δυναμική ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, η αξιοπρεπής κατοχύρωση των εργαζομένων και η κατάρτιση συμφωνιών με χώρες που αναμένουμε τουρισμό, δείχνουν ότι η Κυβέρνηση δεν μελέτησε σωστά για την ενίσχυση του τουρισμού του 2020.

Στόχος μας υποτίθεται ότι είναι η δημιουργία της εικόνας ασφαλούς προορισμού για τη χώρα μας. Πώς θα συμβεί αυτό, όταν σήμερα οδηγούμαστε στην ελεύθερη, χωρίς έλεγχο, προσέλευση τουριστών με πραγματοποίηση μόνο δειγματοληπτικών ελέγχων, που δεν γνωρίζουμε καν πώς θα διενεργούνται;

Είναι προφανές ότι το σχέδιο της Κυβέρνησης χωλαίνει.

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επαναλειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων. Το ότι δεν τα έχετε δημοσιοποιήσει μέχρι στιγμής, προκαλεί σύγχυση σε επαγγελματίες αλλά και σε επισκέπτες.

Σε λίγες μέρες θα ανοίξουν οι επιχειρήσεις και ακόμα δεν γνωρίζουν πώς θα λειτουργήσουν και πώς θα υποδεχθούν τους επισκέπτες τους.

Τα πρωτόκολλα απαιτούν και την παροχή σχετικής εκπαίδευσης για τους επιχειρηματίες, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες. Πότε θα γίνει αυτό;

Ανακοινώθηκε ότι σε κάθε κατάλυμα θα οριστεί συνεργαζόμενος γιατρός. Ως γνωστόν, όμως, ο τουρισμός στη χώρα μας στηρίζεται κυρίως σε μικρές τουριστικές μονάδες. Το κόστος του γιατρού θα κληθεί να το καλύψει η εκάστοτε τουριστική μονάδα; Και τι θα γίνει με τους τουριστικούς προορισμούς που δεν διαθέτουν ιατρικό προσωπικό;

Εμείς στο Κίνημα Αλλαγής καταθέσαμε στις 4 Μαΐου -πρώτοι απ’ όλα τα κόμματα- εθνικό σχέδιο για την έξοδο του τουρισμού από την κρίση. Θα συνεχίσουμε να καταθέτουμε θετικές προτάσεις για τη διάσωση του τουρισμού μας, ευελπιστώντας ότι θα βρούμε κάποτε ευήκοα ώτα από την πλευρά της Κυβέρνησης προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας.

Όσον αφορά το νομοσχέδιο, δεν θα ήταν υπερβολή να πω, ότι στην ουσία εμπεριέχει και ένα μίνι νομοσχέδιο αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Περιέχει διατάξεις που τροποποιούν την πολεοδομική και περιβαλλοντική νομοθεσία, αφορούν δασικές και αγροτικές εκτάσεις, τον αιγιαλό και την παραλία. Εγκρίνει παρεμβάσεις στο περιβάλλον, σε ευαίσθητες και προστατευόμενες περιοχές, με απουσία, όμως, ποιοτικών προδιαγραφών που θα συνεπάγονται σημαντικούς κινδύνους για τα οικοσυστήματα και υπονομεύει τον τοπικό χαρακτήρα των διάφορων περιοχών.

Όπως επισήμανα και στη συζήτηση στην Επιτροπή, το παρόν νομοσχέδιο δεν αποτελεί ολοκληρωμένη προσέγγιση του καταδυτικού τουρισμού. Αυτή η μορφή θεματικού τουρισμού μπορεί να αποτελέσει μία ιδιαίτερα σημαντική πηγή εσόδων για την τουριστική βιομηχανία της χώρας μας. Προσελκύει επισκέπτες αυξημένης οικονομικής δυνατότητας και μπορεί να δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας. Προσφέρει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης. Ο ορισμός του εντός του νομοσχεδίου είναι ελλιπής, καθώς η έννοια του δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο στην υποβρύχια περιήγηση, αλλά να εκτείνεται και σε άλλες δραστηριότητες που λειτουργούν γύρω από τις καταδύσεις, όπως εκθεσιακούς χώρους, χερσαίες εγκαταστάσεις προσομοίωσης καταδύσεων, εκπαιδευτικές δραστηριότητες κατάδυσης και πολλά άλλα.

Κάναμε συγκεκριμένες προτάσεις κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας στις επιτροπές. Προτείναμε αντί για Συμβούλιο Καταδυτικού Τουρισμού να δημιουργηθεί μία Επιτροπή Παρακολούθησης Καταδυτικού Έργου, με τη συμμετοχή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επισημάναμε ότι στη σύνθεσή του συμμετέχει ένας Πάροχος Καταδυτικών Υπηρεσιών Αναψυχής, χωρίς, όμως, να διευκρινίζονται τα κριτήρια με τα οποία επιλέγεται.

Τονίσαμε ότι για τους ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους η Εφορία Ενάλιων Αρχαιοτήτων πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο στη φύλαξη, στη λειτουργία και στη συντήρησή τους. Η φύλαξη πρέπει να είναι υποχρεωτική, να διευκρινίζεται ο τρόπος με τον οποίον θα φυλάσσονται οι ενάλιες αρχαιότητες και να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο των κυρώσεων για παραβάτη Πάροχο ή και μέλους του προσωπικού του, για αρχαιοκαπηλία ή σκόπιμη καταστροφή αρχαίων.

Αναφερθήκαμε στις δικαιολογημένες αντιδράσεις που προκαλεί η απαγόρευση επίσκεψης στα ναυάγια, χωρίς συνοδεία Παρόχου, από ερασιτέχνες αυτοδύτες, τη στιγμή που πολλά απ’ αυτά έχουν ανακαλυφθεί από τους ίδιους.

Επισημάναμε ότι η αυθαίρετη πόντιση αντικειμένων στους ελληνικούς βυθούς χωρίς περιβαλλοντική μελέτη και θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση απορριμμάτων και σε υποβάθμιση του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Ομοίως, η χρήση υλικών κατασκευής και τεχνητών κατασκευών που είναι τοξικά ή μη φιλικά προς το θαλάσσιο περιβάλλον, δημιουργεί πρόβλημα.

Σε σχέση με τα καταδυτικά πάρκα, εφόσον ο φορέας διαχείρισης του καταδυτικού πάρκου μπορεί να είναι φυσικό πρόσωπο, πώς μπορούν να περιλαμβάνουν ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους, ακόμα και μη επισκέψιμους; Πώς εξασφαλίζεται η φύλαξη των ενάλιων αρχαιοτήτων και σε αυτή την περίπτωση;

Επίσης, είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί ο σεβασμός στις τοπικές αλιευτικές κοινότητες και να υπάρχει παρακολούθηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Στα άρθρα για τις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης υπάρχουν ζητήματα, όπως ο ορισμός ζώνης προστασίας περιμετρικά των ορίων των ΠΟΤΑ που λειτουργεί προς όφελος της μεγάλης τουριστικής επένδυσης και εις βάρος άλλης, ιδιωτικής ιδιοκτησίας που εγείρει ζητήματα και αντισυνταγματικότητας.

Η απόσπαση τμήματος ή τμημάτων ήδη χαρακτηρισμένης και εγκεκριμένης ΠΟΤΑ, συνιστά εκ των υστέρων κατάτμηση της οριοθετημένης περιοχής, η οποία ακυρώνει τον σχεδιασμό και αλλοιώνει τον σκοπό για τον οποίον εγκρίθηκε.

Επίσης, δεν θα πρέπει να ανατρέπουν τον τοπικό χωροταξικό σχεδιασμό, ώστε να μην αλλοιώνουν τον τοπικό χαρακτήρα της περιοχής.

Το ΤΑΙΠΕΔ είναι ανώνυμη εταιρεία και δεν μπορεί να λειτουργεί ως Αρχή Σχεδιασμού για τους τουριστικούς λιμένες, που ως σύνθετες τουριστικές εγκαταστάσεις μπορεί να περιλαμβάνουν χερσαίες ζώνες με κτήρια, λιμενικές εγκαταστάσεις επί αιγιαλού και παραλίας και εντός θαλάσσιων ζωνών, δηλαδή δημόσια περιουσία.

Ο κύριος Υπουργός στην αρχή είπε πως αποσύρει το άρθρο 31. Ειλικρινά χαίρομαι γι αυτό.  Δε μπορεί δημόσια δάση και δασικές εκτάσεις να συνυπολογίζονται για την αρτιότητα ενός γηπέδου. Ακόμα, δε μπορεί να δημιουργούνται γήπεδα γκολφ με εγκαταστάσεις, των οποίων το είδος δεν ορίζεται με σαφήνεια. Ο περιορισμός υποχρέωσης αναδάσωσης, τέλος, δεν είναι ευεργετικός για το περιβάλλον.

Ως πολιτικός χώρος υποστηρίζουμε διαχρονικά την ισορροπημένη τουριστική ανάπτυξη με ποιοτικά, όμως, χαρακτηριστικά. Το ζητούμενό μας είναι η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Δεν λειτουργεί προς αυτήν την κατεύθυνση η αύξηση της έκτασης παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας ούτε η πλήρης ελευθερία κάλυψης ακτών σε όμορα του κοινόχρηστου χώρου ξενοδοχεία και σύνθετα τουριστικά καταλύματα. Αυτά οδηγούν σε επεκτάσεις χωρίς ποιοτικές προδιαγραφές και σε περιορισμό της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού, ομοίως και οι παρεμβάσεις χωρίς ποιοτικές προδιαγραφές σε τουριστικούς λιμένες και προβλήτες, όπως έγινε στην Καλαμάτα.

Η νομοτεχνική βελτίωση στο άρθρο που καθορίζει τη χρονική περίοδο για την υποχρέωση πρόσληψης ναυαγοσώστη χρήζει αναδιατύπωσης.

Τέλος, η διάταξη για τον Πρεσβευτή Ελληνικού Τουρισμού είναι αντιφατική. Χρειάζεται αποσαφήνιση το είδος της συνεργασίας του με τον Υπουργό Τουρισμού, καθώς και τα οφέλη που αναφέρονται στο άρθρο τη στιγμή που η θέση είναι άμισθη».

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ