©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ACI Europe: Σταθερή η ανάκαμψη της εναέριας κυκλοφορίας το πρώτο εξάμηνο του 2023 | Στους “νικητές” η Ελλάδα, με Αθήνα και Ρόδο στους “πρώτους των πρώτων”

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Πλησιάζει στα προ-πανδημικά επίπεδα η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία του ευρωπαϊκού οργανισμού αεροδρομίων ACI Europe, για το πρώτο εξάμηνο του 2023, με την Ελλάδα να σημειώνει τις καλύτερες επιδόσεις και την Αθήνα και τη Ρόδο να περιλαμβάνονται στους “νικητές”.

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 28,3% το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με τη διεθνή κίνηση (32,2%) να σημειώνει διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από την εσωτερική κίνηση (16,6%). Ωστόσο, παραμένει μειωμένη κατά 7,7%, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του έτους του 2019, αλλά το ποσοστό βελτιώθηκε σταθερά -από 11% μείωση τον Ιανουάριο σε 5,9% τον Ιούνιο.

Με βάση τα στοιχεία της ACI Europe, τόσο τα αεροδρόμια στην ΕΕ+, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη κατέγραψαν παρόμοιο ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης, κατά 28,7% και 26,4%, αντίστοιχα, το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (1ο εξάμηνο 2019), τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη (-2,1%) πλησίασαν περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη, με την αγορά της ΕΕ+ (-8,7%) να υστερεί.

Τον Ιούνιο, οι καλύτερες επιδόσεις στην επιβατική κίνηση στην αγορά της ΕΕ+ προήλθαν από αεροδρόμια στην Ελλάδας (+14,2%), την Ισλανδίας (+9,3%), το Λουξεμβούργο (+8,7%), την Πορτογαλία (+8,1%) και την Πολωνία (+6,3%). Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-32,2%), της Σλοβενίας (-31,9%), της Γερμανίας (-21,7%), της Βουλγαρίας (-20,5%) και της Σουηδίας (-18,8%) παρέμειναν πολύ κάτω από τα προ-πανδημικά τους επίπεδα.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια της Ιταλίας (+1,9%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από εκείνα της Ισπανίας (-2,8), του Ηνωμένου Βασιλείου (-6%) και της Γαλλίας (-8,3%).

Εξετάζοντας την υπόλοιπη Ευρώπη, οι καλύτερες επιδόσεις τον Ιούνιο προήλθαν από τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+114,6%) -ενισχυμένη από την επέκταση των Ultra-Low Cost Carrier- ακολουθούμενα από εκείνα στο Ουζμπεκιστάν (+91,7%), την Αρμενία (+87,6%), το Καζακστάν (+43,6%), που επωφελήθηκαν από τη μετατόπιση της ρωσικής κυκλοφορίας από την αγορά της ΕΕ+.

Εν τω μεταξύ, πλήρη ανάκαμψη σημείωσαν τα αεροδρόμια της Τουρκίας (+0,6%) και της Ρωσίας (+0,4%).

Majors vs περιφερειακών αεροδρομίων

Η επιβατική κίνηση στα κορυφαία πέντε ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 1ο εξάμηνο παρέμεινε μειωμένη κατά 8,9%, έναντι του 1ου εξαμήνου του 2019.

Το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου (-4,3%) επανήλθε στην πρώτη θέση ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, εξυπηρετώντας 37 εκατομμύρια επιβάτες το 1ο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολη (+10,4%) ακολούθησε στη δεύτερη θέση με 35,6 εκατομμύρια επιβάτες και ήταν το μόνο μεγάλο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, που ξεπέρασε τα προ-πανδημικά μεγέθη του.

Τον τουρκικό κόμβο ακολούθησαν το αεροδρόμιο του Παρισού-CDG (-12,6% | 31,8 εκατ. επιβάτες), του Άμστερνταμ-Σίπχολ (-17% | 28,7 εκατ. επιβάτες) και της Μαδρίτη (-2,7% | 28,5 εκατ. επιβάτες).

Ωστόσο, μέχρι τον Ιούνιο, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (-20,1% | 26,9 εκατομμύρια επιβάτες) είχε εισέλθει στο Top 5, αντικαθιστώντας αυτό της Μαδρίτη στην πέμπτη θέση.

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων, τα μόνα που ανέκαμψαν πλήρως από πλευράς επιβατικής κίνησης στα προ-πανδημικά επίπεδα, ήταν αυτά που βασίζονταν στη ζήτηση ταξιδιών αναψυχής/VFR και τα οποία επωφελήθηκαν επίσης από την ισχυρή διατλαντική ζήτηση. Πρόκειται, λοιπόν, για τα αεροδρόμια της Λισαβόνας (+8,7%), της Αθήνας (+7,3%), της Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+3,8%), της Κωνσταντινούπολης-Sabiha Gökçen (+1,6%) και του Δουβλίνου (+1,5%).

Εν τω μεταξύ, τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια (+0,4%) ανέκτησαν πλήρως τον προ-πανδημικό επιβατικό όγκο τους το 1ο εξάμηνο του 2023 και έκλεισαν τον Ιούνιο στο +2,2%. Ωστόσο, υπήρχαν επίσης σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ αυτών των αεροδρομίων, με αυτά που εξυπηρετούσαν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, τα οποία ανακοίνωσαν τις πιο εντυπωσιακές επιδόσεις.

Αυτά περιλαμβάνουν τα κάτωθι αεροδρόμια: Τράπανι (+163%), Περούτζια (+137%), Κουτάισι (+82%), Σαραγόσα (+57%), Μέμινγκεν (+49%), Φουντσάλ (+41%), Λοτζ (+38%), Μποβέ (+37%), Ζαντάρ (+23%), Πόντα Ντελγάδα (+20%), Πάφος (+19%) και Μενόρκα (+18%).

Αθήνα και Ρόδος μεταξύ των αεροδρομίων με τις καλύτερες επιδόσεις 

Κατά τη διάρκεια του 1ου εξαμήνου, τα αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), εκείνα που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 2), τα αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 3) και τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση μεταβολή -10%, -10,1%, +1,7% και -1,2%, σε σύγκριση με τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία (1ο εξάμηνο 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση το 1ο εξάμηνο, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019, είναι τα εξής:

Ομάδα 1: Κωνσταντινούπολη IST (+10,4%), Λισαβόνα (+8,7%), Αθήνα (+7,3%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+3,8%) και Κωνσταντινούπολη SAW (+1,6%).

Ομάδα 2: Μιλάνοn BGY (+18,2%), Πόρτο (+14,9%), Νάπολη (+14,2%), Μάλαγα (+9,3%) και Κατάνια (+9,0%).

Ομάδα 3: Σότσι (+95,1%), Αλμάτι (+50,1%), Βελιγράδι (+25,8%), Ρόδος (+15,5%) και Κρακοβία (+14,8%).

Ομάδα 4: Τίρανα (+105,1%), Ερεβάν (+62,6%), Μέμινγκεν (+49,1%), Βρέλλε/Λίπιαν (+44,0%) και Φουντσάλ (+41,0%).

Tagged

1 σχόλιο στο “ACI Europe: Σταθερή η ανάκαμψη της εναέριας κυκλοφορίας το πρώτο εξάμηνο του 2023 | Στους “νικητές” η Ελλάδα, με Αθήνα και Ρόδο στους “πρώτους των πρώτων”

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *