Airbnb: Οι ευρωπαϊκές εξελίξεις και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Την προηγούμενη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συζήτησε τα θέματα που έχουν προκύψει από την οικονομία του διαμοιρασμού.
Το money-tourism.gr, συγκέντρωσε όλα τα σχετικά κείμενα, ελληνικά και αγγλικά και σας τα παρουσιάζει.
Δείτε με ιδιαίτερη προσοχή το πεδίο των ερωταπαντήσεων της Ε.Ε..

Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχει ως εξής:
“Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε σήμερα κατευθυντήριες γραμμές με στόχο να στηρίξει τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις και τις δημόσιες αρχές ώστε να συμμετάσχουν στη συνεργατική οικονομία με αίσθημα εμπιστοσύνης.
Αυτά τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην απασχόληση και την ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αν προωθηθούν και να αναπτυχθούν με υπεύθυνο τρόπο.

Η συνεργατική οικονομία αναπτύσσεται ταχέως. Δεδομένου ότι η συνεργατική οικονομία παγιώνεται στην ΕΕ, οι εθνικές και οι τοπικές αρχές ανταποκρίνονται με ένα συνονθύλευμα διαφορετικών κανονιστικών δράσεων. Αυτή η αποσπασματική προσέγγιση σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα δημιουργεί αβεβαιότητα για τους παραδοσιακούς επιχειρηματίες, τους νέους παρόχους υπηρεσιών, καθώς και τους καταναλωτές, και ενδέχεται να παρεμποδίσει την καινοτομία, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ανάπτυξη. Όπως ανακοινώθηκε στην στρατηγική για την ενιαία αγορά, η Επιτροπή εξέδωσε σήμερα κατευθυντήριες γραμμές προς τα κράτη μέλη ώστε να συμβάλει στην εξασφάλιση της ισόρροπης ανάπτυξης της συνεργατικής οικονομίας.

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίτροπος αρμόδιος για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα, κ. Jyrki Katainen, δήλωσε: «Για μια ανταγωνιστική ευρωπαϊκή οικονομία απαιτείται καινοτομία, τόσο στον τομέα των προϊόντων όσο και στον τομέα των υπηρεσιών. Η επόμενη νεοσύστατη εταιρεία-«μονόκερος» θα μπορούσε να προέλθει από τη συνεργατική οικονομία. Ο ρόλος μας είναι να ενθαρρύνουμε ένα κανονιστικό περιβάλλον που επιτρέπει την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων, προστατεύοντας παράλληλα τους καταναλωτές και διασφαλίζοντας δίκαιη φορολόγηση και θεμιτούς όρους απασχόλησης».

Η κ. Elżbieta Bieńkowska, επίτροπος αρμόδια για την εσωτερική αγορά, τη βιομηχανία, την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ, δήλωσε: «Η συνεργατική οικονομία αποτελεί ευκαιρία για τους καταναλωτές, τους επιχειρηματίες και τις επιχειρήσεις –με την προϋπόθεση να φροντίσουμε για τον σωστό σχεδιασμό της. Εάν επιτρέψουμε τον κατακερματισμό της ενιαίας αγοράς με βάση εθνικές ή ακόμη και τοπικές γραμμές, ολόκληρη η Ευρώπη κινδυνεύει να βγει χαμένη. Σήμερα παρέχουμε νομική καθοδήγηση στις δημόσιες αρχές και στους φορείς της αγοράς με στόχο την ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη αυτών των νέων επιχειρηματικών μοντέλων. Καλούμε τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν το κανονιστικό τους πλαίσιο υπό το πρίσμα της καθοδήγησης αυτής και είμαστε έτοιμοι να τα στηρίξουμε στη διαδικασία αυτή».

Η ανακοίνωση με τίτλο «Μια ευρωπαϊκή ατζέντα για τη συνεργατική οικονομία» παρέχει καθοδήγηση σχετικά με τον ορθό τρόπο εφαρμογής της υπάρχουσας νομοθεσίας της ΕΕ σε αυτόν τον δυναμικό και ταχέως εξελισσόμενο τομέα διευκρινίζοντας τα βασικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν τόσο οι φορείς της αγοράς όσο και οι δημόσιες αρχές:

Τι είδους απαιτήσεις μπορούν να επιβληθούν για την πρόσβαση στην αγορά;
Οι πάροχοι υπηρεσιών θα πρέπει να υποχρεούνται να λάβουν εταιρικές άδειες ή εγκρίσεις στις περιπτώσεις που αυτές είναι απολύτως αναγκαίες για την επίτευξη σχετικών στόχων δημοσίου συμφέροντος. Η απόλυτη απαγόρευση μιας δραστηριότητας θα πρέπει να αποτελεί μόνο την έσχατη λύση. Οι πλατφόρμες δεν θα πρέπει να υπόκεινται σε εγκρίσεις ή άδειες όταν έχουν απλώς διαμεσολαβητικό ρόλο μεταξύ των καταναλωτών και των παρόχων της πραγματικής υπηρεσίας (π.χ. υπηρεσίες μεταφορών ή διαμονής). Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να προχωρούν σε διαφοροποίηση μεταξύ των απλών πολιτών που παρέχουν υπηρεσίες σε περιστασιακή βάση και των παρόχων που ενεργούν υπό μια επαγγελματική ιδιότητα, για παράδειγμα με τη θέσπιση κατωτάτων ορίων βάσει του επιπέδου της δραστηριότητας.

Ποιος είναι υπεύθυνος σε περίπτωση προβλήματος;
Οι συνεργατικές πλατφόρμες μπορούν να απαλλάσσονται από την ευθύνη για τις πληροφορίες που αποθηκεύουν εξ ονόματος των παρόχων υπηρεσιών. Ωστόσο, οι συνεργατικές πλατφόρμες δεν θα πρέπει να απαλλάσσονται από την ευθύνη για υπηρεσίες που παρέχουν οι ίδιες, όπως π.χ. υπηρεσίες πληρωμών. Η Επιτροπή ενθαρρύνει τις συνεργατικές πλατφόρμες συνεργασίας να συνεχίσουν να αναλαμβάνουν εθελοντική δράση για την καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης.

Πώς προστατεύει τους χρήστες το καταναλωτικό δίκαιο της ΕΕ;
Τα κράτη μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές απολαμβάνουν υψηλό επίπεδο προστασίας από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, χωρίς ταυτόχρονα να επιβάλλουν δυσανάλογες υποχρεώσεις σε ιδιώτες οι οποίοι παρέχουν απλώς υπηρεσίες σε περιστασιακή βάση.

Πότε υφίσταται σχέση εργασίας;
Το εργατικό δίκαιο εμπίπτει κατά κύριο λόγο στην αρμοδιότητα των κρατών μελών και συμπληρώνεται από τις ελάχιστες κοινωνικές προδιαγραφές και τη νομολογία της ΕΕ. Τα κράτη μέλη μπορούν να λαμβάνουν υπόψη κριτήρια όπως η σχέση εξάρτησης με την πλατφόρμα, η φύση της εργασίας και η αμοιβή, όταν αποφασίζουν εάν ένα πρόσωπο μπορεί να θεωρηθεί ως υπάλληλος μιας πλατφόρμας.

Ποιοι φορολογικοί κανόνες ισχύουν;
Οι πάροχοι υπηρεσιών και οι πλατφόρμες της συνεργατικής οικονομίας οφείλουν να καταβάλλουν φόρους, όπως ακριβώς και οι λοιποί συμμετέχοντες στην οικονομία. Οι σχετικοί φόροι περιλαμβάνουν τον φόρο προσωπικού εισοδήματος, τον φόρο εισοδήματος εταιρειών, καθώς και τον φόρο προστιθέμενης αξίας. Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται να συνεχίσουν τηναπλούστευση και τη διασαφήνιση της εφαρμογής των φορολογικών κανόνων για τη συνεργατική οικονομία. Οι πλατφόρμες συνεργατικής οικονομίας θα πρέπει να συνεργάζονται πλήρως με τις εθνικές αρχές για την καταγραφή της οικονομικής δραστηριότητας και τη διευκόλυνση της είσπραξης των φόρων.

Με την ανακοίνωση καλούνται τα κράτη μέλη της ΕΕ να επανεξετάσουν και ενδεχομένως να αναθεωρήσουν την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με τις εν λόγω κατευθυντήριες γραμμές. Η Επιτροπή θα παρακολουθεί το ταχέως μεταβαλλόμενο κανονιστικό περιβάλλον, καθώς και τις οικονομικές και εμπορικές εξελίξεις. Θα παρακολουθεί τις τάσεις όσον αφορά τις τιμές και την ποιότητα των υπηρεσιών, και θα εντοπίσει τα ενδεχόμενα εμπόδια και προβλήματα που ανακύπτουν από αποκλίνοντες εθνικούς κανονισμούς ή αποκλίνοντα κανονιστικά κενά.

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ (OTAS)

Οι σχέσεις ξενοδοχείων και διαδικτυακών τουριστικών πρακτόρων ενέχουν σημαντικά σημεία τριβής, τα οποία ανέδειξαν τόσο η ευρωπαϊκή συνομοσπονδία ξενοδοχίας (ΗOTREC) όσο και οι ξενοδοχειακές οργανώσεις των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που προκάλεσε την ενεργό εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DGCOMP).

Ήδη το 2015 ο ξενοδοχειακός κλάδος σημείωσε 2 σημαντικές επιτυχίες στη Γερμανία και στη Γαλλία κατά των ΟΤΑS. Η αρμόδια Αρχή Ανταγωνισμού της Γερμανίας (Bundeskartellamt) το Δεκέμβριο του 2015 απεφάνθη ότι οι ρήτρες καλύτερης τιμής, που επιβάλλει η booking.com στα ξενοδοχεία, μη επιτρέποντας τους να έχουν χαμηλότερες τιμές στο δικό τους site, περιορίζουν τον ανταγωνισμό και την επιχειρηματική ελευθερία των ξενοδόχων να διαμορφώνουν ελεύθερα τις τιμές τους. Στη Γαλλία τον ίδιο χρόνο θεσπίστηκε ρύθμιση (LoiMacron), η οποία ορίζει ότι ο ξενοδόχος διαθέτει πλήρη ελευθερία στη διαμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής του απέναντι στον πελάτη του, παρέχοντας εκπτώσεις ή κάθε είδους πλεονεκτήματα.  

Κατόπιν των παραπάνω εξελίξεων και των πιέσεων, που άσκησαν οι ξενοδοχειακές οργανώσεις στις Εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να πραγματοποιήσει προκαταρκτική διερεύνηση, ενώ η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού αξιολογεί σε 12 χώρες την τιμολογιακή πολιτική των ΟΤΑS στα δικά τους sites και το επίπεδο των προμηθειών που επιβάλλουν στα συμβαλλόμενα ξενοδοχεία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα που πραγματοποίησε η HOTREC για τη διαδικτυακή διάθεση δωματίων σε ξενοδοχεία σε όλη την Ευρώπη ανέδειξε την περαιτέρω ισχυροποίηση των ΟΤΑS σε ευρωπαϊκό επίπεδο με τους μεγαλύτερους 3 OTAS να κατέχουν το 90% περίπου της διαδικτυακής τουριστικής αγοράς με την booking.com να αυξάνει το ποσοστό της πάνω από το 60%.

ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΕΣ ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΣΕ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ

Μετά από καταιγισμό παρεμβάσεων του ξενοδοχειακού κλάδου σε όλη την Ευρώπη σχετικά με την ραγδαία ανάπτυξη της αρρύθμιστης αγοράς διάθεσης ιδιωτικών κατοικιών σε τουρίστες σε ημερήσια βάση, που ανταγωνίζεται ευθέως τα αδειοδοτημένα καταλύματα, καταγράφονται οι παρακάτω σημαντικές εξελίξεις:

Ο Δεκάλογος της HOTREC προς μια βιώσιμη και υπεύθυνη οικονομία του «διαμοιρασμού» (“sharingeconomy”) στην τουριστική διαμονή, ο οποίος προτείνει την ένταξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικιών σε ρυθμιστικό πλαίσιο, με αναλογική φορολόγηση και επιβολή μιας σειράς υποχρεώσεων που να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία του τουρίστα, αποτελεί σημείο αναφοράς τόσο για τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. όσο και για άλλους διεθνείς οργανισμούς κύρους, όπως ο ΟΟΣΑ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε στις 2/6/2016 Ανακοίνωση, η οποία περιλαμβάνει κατευθυντήριες οδηγίες για τη συνεργατική οικονομία, διευκρινίζοντας μια σειρά από βασικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν τόσο οι φορείς της αγοράς όσο και οι δημόσιες αρχές. Σύμφωνα με την Επιτροπή η απόλυτη απαγόρευση μιας δραστηριότητας που εντάσσεται στη συνεργατική οικονομία θα πρέπει να αποτελεί μόνο την έσχατη λύση, όμως θα πρέπει να χορηγούνται εγκρίσεις ή άδειες, όπου είναι απολύτως αναγκαίο για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Οι συνεργατικές πλατφόρμες που έχουν απλώς διαμεσολαβητικό ρόλο μεταξύ των καταναλωτών και των παρόχων υπηρεσιών (π.χ. διαμονής, μεταφορών) δεν θα πρέπει να υπόκεινται σε άδειες ή εγκρίσεις. Εν τούτοις τονίζεται ότι οι πάροχοι υπηρεσιών και οι πλατφόρμες οφείλουν να καταβάλουν φόρους, όπως φόρο ατομικού εισοδήματος, φόρο εισοδήματος εταιρειών, καθώς και ΦΠΑ.

Η HOTREC, αντιδρώντας στην Ανακοίνωση της Επιτροπής, αναφέρει ότι έχει πολλά γκρίζα σημεία και ότι παραβλέπει την ευθύνη που έχουν οι πλατφόρμες.  Κρίνει θετική την αναγνώριση των παρόχων υπηρεσίων σε μόνιμη και όχι ευκαιριακή βάση ως επιχειρηματιών, καθώς και την υποχρέωση όλων των παρόχων υπηρεσιών να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και να υπόκεινται σε φορολόγηση, καλώντας τις αρχές να καταγράφουν τη δραστηριότητα, προκειμένου να ελεχθεί η συμμόρφωση των παρόχων με τις απαιτήσεις. Αποδοκιμάζει τη στάση της Επιτροπής απέναντι στις πλατφόρμες με το σκεπτικό ότι οι πλατφόρμες πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους σε μια οικονομία που θα κινείται ανάμεσα σε ρυθμισμένες και αρρύθμιστες δραστηριότητες, όπως επίσης θεωρεί ότι είναι απαραίτητο οι πάροχοι υπηρεσιών να ακολουθούν τη νομοθεσία που προστατεύει την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *