Airbnb : Ο διάλογος συνεχίζεται | Ο Θ. Σκορδάς καταθέτει την άποψή...

Airbnb : Ο διάλογος συνεχίζεται | Ο Θ. Σκορδάς καταθέτει την άποψή του

1
reyma

Πολύς θόρυβος γίνεται για την Airbnb και τις πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων. Ο διάλογος έχει ξεκινήσει με εκατέρωθεν επιχειρήματα. Ο τ. υφυπουργός Αθανάσιος Σκορδάς, διάβασε τα τελευταία ρεπορτάζ του money tourism, και αποφάσισε να καταθέσει τις σκέψεις του.

Και όπως πάντα το money-tourism.gr, ανοίγει τις στήλες του, και δίνει βήμα, σε όποιον θέλει να καταθέσει τις απόψεις του.

του Αθανασίου Σκορδά (*)

Τον τελευταίο καιρό γινόμαστε μάρτυρες μιας αντιπαράθεσης που βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα σε εκπροσώπους του ξενοδοχειακού κλάδου και σε στελέχη που δραστηριοποιούνται στην υπηρεσία AirBnb. Η αντιπαράθεση θεωρώ ότι είναι αδιέξοδη, καθώς οι δυο λειτουργίες είναι συμπληρωματικές.

Κατ’ αρχάς το φαινόμενο ενοικίασης χώρων με τη μέθοδο AirBnB είναι παγκόσμιο και δεν ανακόπτεται με τη δαιμονοποίησή του.

Οι υφιστάμενες υποδομές του ξενοδοχειακού τομέα δεν μπορούν να υποστηρίξουν τον σημερινό όγκο επισκεπτών εάν δεν επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος. Φέτος η χώρα μας δέχεται πάνω από 30 εκατομμύρια τουρίστες σε μια σχετικά μικρή τουριστική περίοδο, κι οι εγκαταστάσεις προφανώς δεν επαρκούν για να ικανοποιήσουν ολόκληρο αυτό το τουριστικό ρεύμα. Κι όσο η πίτα αυξάνεται, τόσο το κάθε κομμάτι που παρίνει ο καθένας, αυξάνεται επίσης.

Συνεπώς, το ότι περισσότεροι επισκέπτες της χώρας θα λειτουργήσουν ως διαφημιστές της, είναι εύλογο ότι θα πολλαπλασιάσει την προβολή του τουριστικού προϊόντος μας προς όφελος και του ξενοδοχειακού τομέα.

Η λογική που αναπτύσσεται από πλατφόρμες τύπου AirBnB, αντικειμενικά ενισχύει τις τοπικές αγορές εστίασης όπου πρέπει να σιτιστούν οι ένοικοι χώρων μέσα από αυτή την πλατφόρμα, των supermarkets από όπου πρέπει να ψωνίσουν τα απαραίτητα, άλλων υπηρεσιών που σχετίζονται με το τιχρειάζεται ένας τουρίστας, της καθαριότητας για την καλύτερη διαβίωση των τουριστών στα συγκεκριμένα καταλύματα, της οικοδομής λόγω της ανάγκης τα κτίσματα που ενοικιάζονται μέσα από το AirBnB, να βρίσκονται σε καλή κατάσταση, της βιομηχανίας επίπλων μέσα από την υποχρέωση για καλαίσθητη και σχετικά μοντέρνα επίπλωση κλπ. Οι κλάδοι αυτοί θα αναπτυχθούν εκ των πραγμάτων, με δεδομένο ότι το AirBnB δεν έχει καμία σχέση με την πρακτική του all inclusive.

Αυτή η δυνατότητα των πολιτών να ενισχύουν το εισόδημά τους σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, τους δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν κάποιες δικές τους οικονομικές δυσκολίες και παράλληλα εξοικειώνει μεγάλη μερίδα του πληθυσμού με την ανάγκη ορθής συμπεριφοράς έναντι των τουριστών, οποιαδήποτε εργασία κι αν κάνουν, διότι αντιλαμβάνονται πολύ πρακικά,πλέον, την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, ως ένα γεγονός που τους κάνει να εναρμονιστούν με μια κουλτούρα φιλοξενίας κι ευγένειας. Ο σκοπός να ικανοποιηθεί ο πελάτης, κι όχι απλώς “να πληρώσει” διευρύνεται και διαδίδεται μέσα στην ελληνική κοινωνία, με προφανή δευτερογενή αποτελέσματα.

Επιπλέον όφελος για τον ξενοδοχειακό τομέα προκύπτει από την ευαισθητοποίηση όλων αυτών των πολιτών, στα θέματα τουριστικής πολιτικής. Νιώθουν ότι αφορά και τους δικούς τους πελάτες να λειτουργούν τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, η διαχείριση των απορριμμάτων, οι αρχαιολογικοί χώροι κλπ, γιατί η εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας θα διευρύνει τους υποψήφιους πελάτες για τους δικούς τους, ενοικιαζόμενους μέσω AirBnB χώρους.

Η σωστή επισήμανση ότι αυξάνονται τα ενοίκια και υπάρχει έλλειψη στέγης, είναι αυτή ακριβώς που θα ωθήσει και πάλι την οικοδομή σε αύξηση της προσφοράς κατοικιών.

Θεωρώ ότι ο ξενοδοχειακός τομέας πρέπει να λειτουργήσει όχι φοβικά αλλά με αυτοπεποίθηση και με γνώμονα την συνεχή αύξηση της τουριστικής “πίτας”, δηλαδή του αριθμού των τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα, είτε αυτοί μένουν σε ξενοδοχεία, είτε σε χώρους που ενοικίασαν μέσω AirBnB.

Νομίζω ότι μια σωστή στρατηγική για τον ξενοδοχειακό τομέα πρέπει να είναι αφ’ ενός η συνεργασία μέσω εκπαίδευσης όσων ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν κάποιο ακίνητό τους ώστε το συνολικό τουριστικό προϊόν μας να αναβαθμίζεται, αφ’ ετέρου να καταστήσουν όλους αυτούς τους πολίτες συμμάχους τους και ομάδα πίεσης στα θέματα τουρισμού έναντι ενός αναποτελεματικού πολιτικού προσωπικού σε αυτοδιοικητικό και κεντρικό επίπεδο.

Φυσικά, κάθε τεκμηριωμένος αντίλογος στα παραπάνω είναι ευπρόσδεκτος, αλλά είναι βέβαιο ότι μια διαφορετική – πιο επιθετική και γόνιμη, νομίζω – οπτική ενός θέματος είναι ανάγκη να επιδιωχθεί, καθώς εάν εξελιχθεί σε αντιπαράθεση θα δημιουργήσει δεξαμενές πολιτών που θα θεωρούν εαυτούς αντιπάλους του ξενοδοχειακού τομέα (ας αναλογιστούμε τι θα γίνει αν αρχίσει να οργανώνεται και κάποιος φορέας όσων διαθέτουν τα σπίτια τους σε πλατφόρμες…).

Σε κάθε περίπτωση, ο σχετικός διάλογος που εξελίσσεται, πρέπει να έχει μόνο θετικά αποτελέσματα στην συνολική βελτίωση του τουριστικού τομέα.

(*) Ο κ.  Αθανάσιος Σκορδάς, είναι πρ. Υφυπουργός, πρόεδρος του Think Tank Ριζοσπαστική Ευρωπαϊκή Μεταρρύθμιση κι Ανασυγκρότηση (Ρ.ΕΥ.Μ.Α.) και πρόεδρος του ΔΣ της Ιχθυοτροφεία ΣΕΛΟΝΤΑ.

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Thanks for the enlightening view of the government. As a hotel owner and operator I would be happy with competition that has to suffer the enourmous impositions of government such as the VAT, EOT compliance, fire regulation compliance, providing proper receptiuon areas and staff (something which no airbnb or simular operator has to comply with), and the list could go on for ever. Not many airbnb or like operators do.

    Dear Deputy Minister, Athanasios Skordas. Have you ever been in business? have you ever been in hospitality?

    When is this government going to understand the real cost of these nonregulated operators who reduce tax collections, reduce notified employment and destroy a vibrant and very professional industry sector.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ