ksd copyright
Γερμανία | © money tourism copyright photo

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αυτή είναι η ακτινογραφία της τουριστικής αγοράς της Γερμανίας|Οι τζίροι των tour operators

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Την ακτινογραφία της τουριστικής αγοράς της Γερμανίας, που ετοιμάζει κάθε χρόνο το γραφείο Εξωτερικού ΕΟΤ Γερμανίας και την παρουσιάζει στην ITB, αποκαλύπτει σήμερα το money-tourism.gr, καθώς πρόκειται για μια εξαιρετικά χρήσιμη μελέτη, που προσφέρεται για την εξαγωγή συμπερασμάτων, ασχέτως αν η παρούσα συγκυρία με τον Κορωνοϊό, έχει ανατρέψει τα δεδομένα.

H μελέτη περιέχει πλήθως πολύ σημαντικών στοιχείων, μεταξύ των οποίων οι ταξιδιωτικές συνήθειες των Γερμανών, τα οικονομικά στοιχεία των tour operators, οι αγαπημένοι προορισμοί των Γερμανών, η θέση της Ελλάδας, κ.λπ..

Η μελέτη που ετοιμάζει ανελειπώς και με μεγίστη επιμέλεια, το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας, και η οποία δεν δημοσιοποιήθηκε λόγω της ακύρωσης της ITB 2020, έχει ως εξής:

“ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020

Ανασκόπηση

Στην ετήσια ανασκόπηση του έτους 2019, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (Π.Ο.Τ.-UNTWO) αναφέρει ότι η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία σημείωσε ανάπτυξη, με τις τουριστικές αφίξεις παγκοσμίως να αυξάνονται κατά 4% και να φτάνουν τα 1,5 δις, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από προορισμούς ανά την υφήλιο. Το ορόσημο των 1,4 δις αφίξεων επιτεύχθηκε το προηγούμενο έτος (2018), δύο χρόνια νωρίτερα από ό,τι είχε προβλέψει ο Π.Ο.Τ. στη μακροπρόθεσμη ανάλυσή του το 2010. Το 2018 συνέβαλε καθοριστικά στην περαιτέρω σταθεροποίηση των πολύ δυνατών αποτελεσμάτων του 2017 (+7%) και ήταν, κατά συνέπεια, ο δεύτερος καλύτερος χρόνος για τον παγκόσμιο τουρισμό από το 2010. Το 2019 ήταν επίσης μία χρονιά σημαντικής ανάπτυξης, εντούτοις με μία μικρή επιβράδυνση σε σχέση με τις δύο προηγούμενες, εξαιρετικές, χρονιές. Ο Π.Ο.Τ. είχε προβλέψει αύξηση της τάξης του 3%-4%, ποσοστά ευθυγραμμισμένα με τις γενικότερες, ιστορικά, τάσεις. Το συγκεκριμένο ποσοστό του 4% που τελικά επιτεύχθηκε είναι συγκρίσιμο με το ετήσιο ποσοστό αύξησης κατά 4,2% της δεκαετίας 2008-2018, αλλά χαμηλότερο από το 6% του 2018.

Οι περιοχές που παρουσίασαν μία σχετική επιβράδυνση ήταν οι αναπτυγμένες οικονομίες και, ιδιαίτερα, η Ευρώπη. Όπως φάνηκε, η αβεβαιότητα γύρω από το Brexit, οι γεωπολιτικές εντάσεις, καθώς και μία γενικότερη επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας είχαν επίπτωση στην ανάπτυξη του κλάδου.  Είναι αξιοσημείωτο πως το 2019 πέρασε στην ιστορία ως η χρονιά της κατάρρευσης του ιστορικού brand του Thomas Cook, ενώ δεν έλειψαν και οι πτωχεύσεις σημαντικών low cost αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης.

Εντούτοις, όλες σχεδόν οι περιοχές είχαν αύξηση στις αφίξεις. Η Μέση Ανατολή πρωτοστάτησε με ποσοστό  +8% ( έναντι +10% το 2018), ακολουθούμενη από την  Ασία  και την περιοχή του Ειρηνικού (+5% έναντι 6% πέρυσι), ενώ η Αφρική και η Ευρώπη παρουσίασαν αύξηση 4% (σε σύγκριση με7% και 6% αντιστοίχως πέρυσι), όσο δηλαδή και η μέση παγκόσμια αύξηση των αφίξεων. Η Αμερική είχε χαμηλότερες επιδόσεις, με αύξηση μόλις 2%, ακόμα χαμηλότερα δηλαδή από το 3% του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στις επιμέρους αγορές, η Γαλλία είχε τη μεγαλύτερη αύξηση στις τουριστικές δαπάνες, μεταξύ των δέκα χωρών που δαπάνησαν τα περισσότερα για ταξίδια, εκτοπίζοντας έτσι από την πρώτη θέση, τη Ρωσική Ομοσπονδία, ενώ οι Η.Π.Α. βρέθηκαν στην πρώτη θέση της ανάπτυξης σε απόλυτους αριθμούς.

PololikashviliΌπως αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας του ΠΟΤ, κ. Zurab Pololikashvili, «σε αυτές τις εποχές της αβεβαιότητας και της μεταβλητότητας, ο τουρισμός παραμένει ένας αξιόπιστος πυλώνας της οικονομικής ανάπτυξης. Παρά τις πρόσφατα υποβαθμισμένες προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας, τις διεθνείς εμπορικές εντάσεις, την κοινωνική αναταραχή και τη γεωπολιτική αστάθεια, ο τομέας του τουρισμού συνεχίζει να ξεπερνά σε ρυθμό την παγκόσμια οικονομία και να μας καλεί όχι μόνο να αναπτυχθούμε περισσότερο αλλά να αναπτυχθούμε καλύτερα».

Ειδικά για το τρέχον έτος, αναμένεται να συνεχισθεί η ανοδική πορεία των δεικτών του παγκόσμιου τουρισμού με μεγαλύτερη σταθερότητα, μετά και την παγκόσμιο οικονομική κρίση. Σύμφωνα με τις παρούσες τάσεις, ο Π.Ο.Τ. προβλέπει αύξηση 3%-4%,  πολύ κοντά δηλαδή στο μέσο όρο του 3,8% που είχε αρχικά προβλεφθεί για τη δεκαετία 2010-2020.

Συνοπτική περιγραφή της αγοράς της Γερμανίας

Μετά από δύο συνεχόμενες χρονιές ισχυρής ανάπτυξης (αθροιστικά ποσοστού 15%), η  αγορά των Tour Operators στη Γερμανία αναπτύχθηκε πιο αδύναμα κατά την προηγούμενη χρονιά, όπως δείχνουν τα στοιχεία του έγκυρου επαγγελματικού τουριστικού εντύπου FVW. Εάν δε, δεν υπήρχε η κρουαζιέρα και ένα καλό ποσοστό ανάπτυξης των πολυάριθμων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων, η αγορά θα είχε παρουσιάσει πτώση.

Επιχείρηση Turnοver  2019 (σε  εκ. €) Μεταβολή σε σχέση με  2018 σε  %
1 TUI Deutschland 5.807,5 1,0
2 DER Touristik 3.440,0 1,2
3 Thomas Cook 3.360,0 -20,0
4 FTI Group 3.200,0 10,3
5 Aida Cruises 2.110,0 14,1
6 Alltours Flugreisen 1.450,0 0,4
7 TUI Cruises 1.445,0 15,9
8 Schauinsland-Reisen 1.370,0 2,2
9 Hotelplan Suisse (CH) 520,2 -1,3
10 Phoenix Reisen 409,9 9,2

Οι δέκα μεγαλύτεροι operators της γερμανόφωνης Ευρώπης (DACH -Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία) κατά σειρά εσόδων.

Πηγή: fvw

Οι 53 Tour Operators που εξετάζονται στην ανασκόπηση του  FVW, αύξησαν τα έσοδά τους κατά 1,8% σε 27,7€ δις τον περασμένο χρόνο, 24,2δις εκ των οποίων προέρχονται από τη γερμανική αγορά. Για τρίτη συνεχόμενη φορά το FVW περιλαμβάνει στην ανάλυσή του τις αγορές της Αυστρίας και της Ελβετίας, συμπεριλαμβάνοντας τα έσοδα των γερμανών Tour Οperators και σε αυτές τις χώρες, καθώς πολλοί Tour Operators ανακοινώνουν πια συνολικά αποτελέσματα των εργασιών τους και στις τρεις χώρες της γερμανόφωνης Ευρώπης.

Η διευθύντρια του ΕΟΤ Γερμανίας κα. Βίκυ Στρούμπoυ, στην Ελλάδα, συνοδεύοντας αποστολή της TUI © money tourism copyright photo

Για το 2019, το FVW λαμβάνει υπόψη του τα αποτελέσματα της εταιρείας ερευνών GfK σχετικά με το δείκτη παρακολούθησης κινητικότητας (‘mobility monitor’), στοιχεία του οποίου θα δημοσιευθούν κατά τη διεθνή έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο από το Σύνδεσμο Γερμανικών Ταξιδιών  (DRV). Το DRV εκτιμά ότι το σύνολο της γερμανικής αγοράς για οργανωμένα ταξίδια με μία τουλάχιστον διανυκτέρευση, έφτασε τα 35,4€ δις τον περασμένο χρόνο, σημειώνοντας οριακή αύξηση σε σχέση με τα  €35,2 δις του 2018.  Και αυτό, βασιζόμενο στα ευρήματα της  GfK, η οποία πραγματοποίησε έρευνα σε δείγμα  40,000 καταναλωτών μηνιαίως και έτσι καλύπτει τις κρατήσεις διαφόρων ειδών διακοπών, συμπεριλαμβανομένων εκδρομών που κλείνουν μέσω μικρότερων Tour Operators και τουριστικών γραφείων, τα σχολεία ή διάφοροι σύλλογοι.

drvΣτοιχεία του DRV για τα κέρδη της γερμανικής αγοράς οργανωμένων ταξιδιών

Το 2019 ενδυναμώθηκε η τάση που θέλει τα μεμονωμένα ταξίδια να κερδίζουν έδαφος σε σχέση με τα οργανωμένα σε όλη την περιοχή της γερμανόφωνης Ευρώπης. Ενδεικτικά, τα αποτελέσματα για τα οργανωμένα ταξίδια έδειξαν άνοδο μόλις 0,7% στα 35,4€ δις, ενώ η αγορά των μεμονωμένων ταξιδιών παρουσίασε αύξηση της τάξης του 6,8% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, φτάνοντας τα 34,1€ δις.

Συνολικά, τα έσοδα της γερμανικής τουριστικής αγοράς για το 2019 εκτιμώνται (από  GfK και DRV) στα 69,9€ δις, σημειώνοντας  αύξηση από τα 68€ δις του 2018, κάνοντας τη συμβολή της γερμανικής βιομηχανία του τουρισμού στην οικονομία της χώρας σημαντικότερη από αυτή της ισχυρής αυτοκινητοβιομηχανίας της.

Η γερμανική αγορά συνεχίζει την ανοδική της πορεία

Η ανάκαμψη της γερμανικής τουριστικής αγοράς συνεχίστηκε, αν και σίγουρα όχι με τους ρυθμούς του 2018,  χάρη στην πολύ δυνατή ζήτηση για προορισμούς όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος, καθώς και την εξαιρετική πορεία του κλάδου της κρουαζιέρας. Ποσοστό 90% των κρατήσεων των Γερμανών για τους παραπάνω προορισμούς είναι οργανωμένα και all inclusive πακέτα, σε αντίθεση, για παράδειγμα, με τις κρατήσεις για την Ισπανία και την Ιταλία, όπου για πρώτη φορά, το 2018, οι μεμονωμένες απευθείας κρατήσεις ξεπέρασαν τα οργανωμένα πακέτα, τάση που συνεχίστηκε και το 2019. Αυτό εντάσσεται στη γενικότερη τάση ανόδου των μεμονωμένων κρατήσεων, αν και, οι  κρατήσεις μέσω Tour Operators εξακολουθούν να αποτελούν το ήμισυ του συνόλου των τουριστικών δαπανών. Οι κρατήσεις γίνονται πλέον μέσω των Portals και των  Websites  αεροπορικών εταιρειών, ξενοδοχείων,  σιδηροδρομικών εταιρειών,  καθώς και απευθείας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου στους παρόχους αυτών των υπηρεσιών.

primagel
adv
THOMAS COOK

Το μεγαλύτερο σοκ όχι μόνο της περασμένης χρονιάς αλλά των τελευταίων πολλών ετών ήταν η πτώχευση του, βρετανικής προέλευσης, Tour Operator ο οποίος, μέχρι την παύση της λειτουργίας του το Σεπτέμβριο του 2019, ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος Tour Operator της Γερμανίας. Μετά την πτώχευση, στη Γερμανία, δημιουργήθηκε αναστάτωση που προκάλεσε τόσο η διαδικασία επαναπατρισμού των  πελατών του Thomas Cook που βρίσκονταν την περίοδο εκείνη σε ταξίδι, όσο και η αβεβαιότητα της πραγματοποίησης των περίπου 200.000 ταξιδιών (σχεδόν 500.000 ατόμων) που είχαν ήδη κλειστεί για το μετά την πτώχευση διάστημα.

thomasΌπως ήταν αναμενόμενο σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς, η πτώχευση του Thomas Cook αποτέλεσε ευκαιρία για τους ανταγωνιστές του, οι οποίοι έσπευσαν να καλύψουν τα όποια κενά θα δημιουργούσε η απουσία του δεύτερου μεγαλύτερου Tour Operator της χώρας.

Η, τουρκικών συμφερόντων, εταιρεία Anex Tour προχώρησε στην εξαγορά των Öger Tours (με ειδικότητα στην Τουρκία), Bucherer Reisen (πάροχος last minute ταξιδιωτικών υπηρεσιών) και Neckermann  Reisen που ανήκαν στον Thomas Cook. Η Anex Tour, η οποία ιδρύθηκε στο Αμβούργο το 1969 με σκοπό να εξυπηρετεί τα ταξίδια προς την πατρίδα των Τούρκων που ζούσαν και εργάζονταν στη Γερμανία, κατείχε έτσι κι αλλιώς μία πολύ καλή θέση στην αγορά των γερμανών Tour Operators, καθώς  το 2018 είχε turnover 91,1€ εκ. και διακίνησε παγκοσμίως περίπου 4εκ. ταξιδιώτες (εκ των οποίων 1,9εκ. προς Τουρκία).

Η άλλη σημαντική εξέλιξη μετά την πτώχευση του Thomas Cook ήταν η συγχώνευση της αεροπορικής εταιρείας Condor με την πολωνική αεροπορική εταιρεία LOT. Η οριστική συμφωνία αναμένεται να λάβει χώρα τον Απρίλιο, μόλις ληφθούν οι εγκρίσεις από τις αρμόδιες Αρχές προστασίας του ανταγωνισμού. Ο επενδυτής, ο πολωνικός αεροπορικός όμιλος PGL, στον οποίο ανήκει η LOT, θα αποπληρώσει πλήρως το δάνειο γέφυρα ύψους 380 εκατ. ευρώ που έλαβε η Condor από τη γερμανική κρατική τράπεζα KfW. Οι  κ.κ. Ralf Teckentrup και Rafal Milczarski, Διευθύνοντες Σύμβουλοι της Condor και της LOT αντίστοιχα, ευελπιστούν ότι  η συγχώνευση των δύο εταιρειών  θα δημιουργήσει έναν από τους κορυφαίους ευρωπαϊκούς αεροπορικούς ομίλους με περισσότερους από 20 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Σημειώνεται ότι η Condor είναι η αεροπορική –από Γερμανία-εταιρεία με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στη χώρα μας (26%).

Πέραν των ανωτέρω εξαγορών, η εταιρεία Signa Holding GmbH που διαχειρίζεται την Galeria Karstadt  Kaufhof (μεγάλα εμπορικά κέντρα στη Γερμανία) προχώρησε στην απόκτηση των 106 από  τα 126 ταξιδιωτικά γραφεία, καθώς και online ταξιδιωτικά γραφεία του Thomas Cook.

GERMANIA

Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει σε αυτό το σημείο στη χρεωκοπία και παύση λειτουργίας, το Φεβρουάριο του 2019, της αεροπορικής εταιρείας GERMANIA, η οποία είχε στην Ελληνική αγορά μερίδιο αγοράς 10% με συνέπεια, η κήρυξή της σε πτώχευση να στοιχίσει στην Ελλάδα περίπου 381.000 αεροπορικές θέσεις.

germania_airlines
Αεροσκάφος της Germania

Η Germania λειτουργούσε σταθερά επί 30 χρόνια πραγματοποιώντας πτήσεις από τη Γερμανία σε περισσότερες από 60 περιοχές της Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Μαζί με την ελβετική Germania Flug AG και τη Bulgarian Eagle είχαν ένα στόλο συνολικά 37 αεροσκαφών. Στην Ελλάδα πετούσε σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Λέσβο, Κάρπαθο, Ρόδο, Ζάκυνθο, Ηράκλειο, Κω, Μύκονο και Σαντορίνη.

Ικανοποιητική ανάπτυξη για τους γερμανούς T.O.

Καθώς η χρεωκοπία του Thomas Cook έλαβε χώρα στα τέλη Σεπτεμβρίου, δηλαδή κατά τον ενδέκατο μήνα του οικονομικού έτους των τουριστικών επιχειρήσεων, η εταιρεία συμπεριλαμβάνεται στον απολογισμό του FVW, ενώ η μείωση κατά 20% στο τζίρο του είχε ήδη καταγραφεί από το καλοκαίρι. Κατά τα άλλα, η TUI εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση  στη γερμανική αγορά, αν και με αύξηση τζίρου μόλις 1%. Μετά την πτώχευση του Thomas Cook, τη δεύτερη θέση μεταξύ τω γερμανών Tour Operators κατέχει ο Der Touristik, ο οποίος, όπως και τα δύο προηγούμενα χρόνια, έχει πολύ μικρή άνοδο. Μεταξύ των δέκα πρώτων, αυτοί με το διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης ήταν το FTI Group (10,3%), η Aida Cruises (14,1%) και η TUI Cruises (15,9%), η οποία ανέβηκε στην έβδομη θέση από την ογδόη που βρισκόταν πέρυσι, ξεπερνώντας το Schauinsland Reisen. Το FVW επισημαίνει στην ανάλυσή του και την αξιοσημείωτη παρουσία μικρότερων εξειδικευμένων και θεματικών Tour Operators όπως η VTOURS, που παραμένει  στην 11η θέση, με άνοδο εσόδων 15,2% (είχε 34,3% το 2018) και  η MSC Kreuzfahrten στη 12η θέση με αύξηση 9,1%.

tuiΜε αύξηση εσόδων ύψους 1% στα 5.8δις (σε σχέση με αύξηση 8.5% και 5.75€δις το 2018), η TUI αναπτύχθηκε οριακά, βελτιώνοντας αντίστοιχα και τα κέρδη της στην περιοχή. Οι ρυθμοί αυτοί αύξησαν το μερίδιο της TUI στις χώρες DACH στο 14,3%. Στη Γερμανία μόνο, η TUI παρουσίασε την ίδια ακριβώς αύξηση κατά 1% στα έσοδα, φτάνοντας τα 5,1€ δις. Στα παραπάνω βέβαια πρέπει να προστεθεί και η εντυπωσιακά αναπτυσσόμενη θυγατρική TUI Cruises, οπότε το συνολικό μερίδιο αγοράς της TUI Group στη Γερμανία αυξήθηκε στο 19,1%.

derΟ DER Touristik είχε μία ακόμα αδύναμη χρονιά, με το  τζίρο του να αυξάνεται μόλις κατά 1,2% στα 3,44€ δις (συνολικά στις χώρες DACH) και στα 2,68€δις στη Γερμανία (όπου το 2018 είχε μείωση κατά 1,2% στα 2,65€ δις). Όσον αφορά στον αριθμό των πελατών που διακίνησε, αυτός παρέμεινε σταθερός στα 6 εκατ. για τις χώρες DACH και στα 4,9εκ. για τη Γερμανία.

fti-touristikΑντιθέτως, το FTI Group αναπτύχθηκε εντυπωσιακά και το 2019 με αύξηση 10,3% στα έσοδα, στα 3,2€δις (το 2018 είχε αύξηση 13.7% στα έσοδα, στα €2.9 δις), και αντίστοιχη αύξηση στους αριθμούς πελατών κατά 7,4% στα 5.1 εκ. και για τις τρεις χώρες της γερμανόφωνης Ευρώπης. Σύμφωνα με την ανάλυση του FVW, η σταθερή ανοδική πορεία του FTI Group σε συνδυασμό με την αντίστοιχη στάσιμη σχετικά πορεία του DER Touristik  είναι πιθανό να προκαλέσει στο προσεχές μέλλον διαφοροποίηση στην κατάταξη των Tour Operators της περιοχής DACH, καθώς το μερίδιο αγοράς του FTI υπολογίζεται πλέον στο 7,9% σε σχέση με το 8,5% του DER Touristik. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το FVW, στη Γερμανία ο FTI, με μερίδιο αγοράς 8,3% έχει ήδη ξεπεράσει τον DER Touristik με μερίδιο αγοράς 7,6%. Εντούτοις, με το δεδομένο ότι ο DER Touristik  ήταν από τους πρώτους σημαντικούς παίκτες της αγοράς που έσπευσαν με δυναμικό τρόπο να επωφεληθούν από την απουσία του Thomas Cook, κατά την παρούσα στιγμή δεν είναι ασφαλές να θεωρηθούν τα συγκεκριμένα ποσοστά ως οριστικά.

Η Alltours είχε πολύ μικρή άνοδο με τον κύκλο εργασιών της στις χώρες DACH να διαμορφώνεται στα 1,45€ δις σημειώνοντας άνοδο μόλις 0,4% (σημειώνεται ότι πέρυσι είχε άνοδο 3,9% και το 2017 άνοδο 4,5%, μετά από ένα άσχημο 2016 που είχε διψήφιο ποσοστό μείωσης των εσόδων της).

Η SchauinslandReisen, μετά από στάσιμα έσοδα το 2016, παρουσίασε αύξηση 7.3% το 2017 και επανήλθε εντυπωσιακά το 2018 με διψήφια αύξηση της τάξης του 13,6% και τζίρο 1,3 € δις. Για το 2019 είχε αύξηση στον κύκλο εργασιών της τάξης του 2,2% αγγίζοντας τα 1,32€ δις και αύξηση ταξιδιωτών της τάξης του 1,9% στο 1,64εκ. Εντούτοις, σημειώνεται, ότι ο εν λόγω Τ.Ο. εκτοπίστηκε μετά από τρία τουλάχιστον χρόνια από την έβδομη θέση από τη συνεχώς ανερχόμενη TUI Cruises.

Οι δύο μεγαλύτεροι Cruise Operators της Γερμανίας παρουσίασαν περαιτέρω ανάπτυξη χάρη στην προσθήκη νέων πλοίων στους στόλους τους καθώς και τη γενικότερη, μεγαλύτερη ζήτηση για κρουαζιέρες. Η Aida Cruises αύξησε τα έσοδά της κατά 14,1% σε 2,11€ δις και τους πελάτες της κατά 18,3% στο 1,3εκ., ενώ η TUI Cruises πέτυχε άνοδο του τζίρου της κατά 15,9%, φτάνοντας το 1,44 δις και άνοδο του αριθμού πελατών της κατά 16,4% στις 619 χιλιάδες.

Από τους υπόλοιπους δέκα κορυφαίους Tour Operators της γερμανόφωνης Ευρώπης, ο ηγέτης της Ελβετικής αγοράς, Hotelplan, παρουσίασε μείωση του κύκλου εργασιών του κατά 1,3% στα 520€ εκ. από  533€ εκ. το 2018, ενώ ο εξειδικευμένος στις κρουαζιέρες Phoenix αύξησε τον κύκλο εργασιών του κατά 9,2% διαμορφώνοντας τα κέρδη του στα  409€ εκ.

Προφίλ Γερμανού Τουρίστα

Οι Γερμανοί εκμεταλλεύονται τις αρκετές ημέρες αργιών το χρόνο προκειμένου να ταξιδεύσουν. Οι εργαζόμενοι έχουν περίπου 30 ημέρες άδειας το χρόνο και σε ποσοστό 62,9% δηλώνουν ευχαριστημένοι με τις ημέρες αδείας τους. Κατά το έτος 2019 ποσοστό 61% των κατοίκων της χώρας πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε ημερών, ποσοστό μειωμένο κατά 1% σε σχέση με αυτό του 2018. Ένα ποσοστό 21% ταξίδεψε για πάνω από πέντε ημέρες δύο φορές μέσα στη χρονιά, ενώ ένα 19% έφτιαξε τις βαλίτσες του ακόμα περισσότερες φορές. Αυτοί οι οποίοι ταξίδεψαν περισσότερο ήταν οι οικογένειες και τα ζευγάρια χωρίς παιδιά.

Οι σχολικές διακοπές καθορίζουν τα οικογενειακά ταξίδια, για το λόγο αυτό ο κύριος όγκος των ταξιδιών πραγματοποιείται κατά τους θερινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, και κατά κανόνα σε προορισμούς  με ήλιο και θάλασσα (Μεσόγειο), αλλά και σε υπερατλαντικά ταξίδια (Καραϊβική). Αξίζει να σημειωθεί ότι στους βασικούς παράγοντες για την επιλογή του προορισμού συγκαταλέγονται η ασφάλεια και η αγοραστική δύναμη που έχει το Ευρώ στο συγκεκριμένο προορισμό.

Ως ταξιδιώτες είναι εξαιρετικά περίεργοι, με ένα ποσοστό 42% να δηλώνει πως το 2020 σκοπεύει να ταξιδέψει σε προορισμό που δεν έχει επισκεφθεί ξανά.  Αντιθέτως, παραμένουν παραδοσιακοί στον τρόπο που κλείνουν τις διακοπές τους, προτιμώντας την αυτοπρόσωπη παρουσία σε κάποιο από τα σχεδόν 10.000 τουριστικά γραφεία της χώρας. Ενώ τα τελευταία χρόνια η online αναζήτηση προορισμών, ξενοδοχείων και εισιτηρίων ανεβαίνει αργά μεν, σταθερά δε, φτάνοντας το ποσοστό του 63,9% το 2019, εντούτοις, μόνο το 42% έκανε τελικά κάποια κράτηση μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με στοιχεία της  γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας, η πλειονότητα των Γερμανών, σε ποσοστό 80% κλείνει κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους το ταξίδι που θα αποτελέσει τις «βασικές» διακοπές της χρονιάς. Ποσοστό περίπου 25% ξεκινά να συλλέγει πληροφορίες για τις διακοπές του έως και 12 μήνες νωρίτερα, αλλά μόνο ένα ποσοστό 19% αυτών έχει αποφασίσει τον προορισμό. Επτά με έξι μήνες πριν την έναρξη των θερινών διακοπών, περίοδος που συμπίπτει περίπου με το διάστημα αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ένα ποσοστό 43% έχει αρχίσει να σχεδιάζει τις διακοπές του, ενώ 36% προχωρά σε κρατήσεις. Το συντριπτικό ποσοστό πάντως αποφασίζει και κλείνει τις διακοπές του έξι έως τρεις μήνες νωρίτερα. Το γερμανικό last minute αφορά σε χρονικό διάστημα ενός έως δύο μηνών πριν το ταξίδι, και ποσοστό ταξιδιωτών κάτω του 10%.

Στατιστικά Στοιχεία για το 2019 (Ημέρες Διακοπών-Ταξιδιωτική Δαπάνη)

Το έγκριτο ίδρυμα ερευνών BAT-Stiftung Für Zukunftsfragen διεξήγαγε και για το έτος 2019, την 36η Ανάλυση του Γερμανικού Τουρισμού, βασιζόμενο σε ένα δείγμα 3.000 ατόμων, άνω των 18 ετών, τα οποία έδωσαν συνεντεύξεις (face to face) σχετικά με τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες, κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2019-Ιανουαρίου 2020.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, 61% του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε (5) ημερών, με το ποσοστό αυτό να ανεβαίνει στο 67% στην ηλικιακή ομάδα των 35-54.

Η μέση διάρκεια του ταξιδιού ήταν στις 12,3 ημέρες έναντι 12,7 το προηγούμενο έτος, αν και ο αριθμός αυτός παρουσιάζει μεγάλες μεταβολές ανάλογα με το ηλικιακό γκρουπ και τον προορισμό. Οι νέοι 18-24 ετών, για παράδειγμα, ταξιδεύουν κατά μέσο όρο άνω των 14 ημερών ανά προορισμό, ενώ αντίθετα οι μεγαλύτερης ηλικίας singles ταξιδεύουν κατά μέσο όρο 10 ημέρες. Η διάρκεια της παραμονής εξαρτάται επίσης και από το κόστος των διακοπών ανά χώρα προορισμού. Ο μέσος Γερμανός θα παραμείνει, για παράδειγμα, 10 ημέρες στην Αυστρία ή την Ελβετία, αλλά περίπου δύο εβδομάδες στην Τουρκία.

Όσον αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες, οι Γερμανοί ξοδεύουν όλο και περισσότερο για τις διακοπές τους, περισσότερο, σύμφωνα με την έρευνα, από όσο ξοδεύουν για το αυτοκίνητό τους. Έτσι, κατά το 2019, οι Γερμανοί ξόδεψαν για ταξίδια που αποτέλεσαν τις κύριες διακοπές τους το ποσό των 73€ δις, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το ποσό αυτό σε συνδυασμό με την αύξηση 1% στη συνολική ζήτηση (71εκ. ταξίδια) καθώς και στη ζήτηση για ταξίδια με μία τουλάχιστον διανυκτέρευση (92 εκ., για τα οποία ξόδεψαν περίπου 25€ δις) καταδεικνύουν ότι η ταξιδιωτική όρεξη των Γερμανών παραμένει σταθερή και δεν πρόκειται να ικανοποιηθεί στο εγγύς μέλλον.

Στον ακόλουθο πίνακα αποτυπώνεται η ατομική ταξιδιωτική δαπάνη ανά προορισμό των Γερμανών ταξιδιωτών για τα δύο τελευταία έτη (2018 & 2019) συμπεριλαμβανομένων των δαπανών μετακινήσεων προς τους αντίστοιχους προορισμούς (αεροπορικά, κ.ά). Ο μέσος όρος συνολικής δαπάνης για τον βασικό κορμό των διακοπών τους εντός Ευρώπης είναι 1.162€.

batBAT Stiftung für Zukunftsfragen

Σε ό,τι αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες οι Γερμανοί διαθέτουν κατά μέσο όρο 98€/ημέρα διακοπών. Τα ζευγάρια είναι η κατηγορία ταξιδιωτών με την υψηλότερη ταξιδιωτική δαπάνη καθώς διαθέτουν 115€/ημέρα διακοπών, ακολουθούμενοι από τους singles με 108€/ημέρα διακοπών. Στον αντίποδα βρίσκονται οι οικογένειες και οι νεαροί ενήλικες των 18-24 ετών που δαπανούν  86€/ημέρα και 68€/ημέρα αντιστοίχως.

Τα στοιχεία δείχνουν φυσικά ότι, όσο μεγαλύτερο το εισόδημα, τόσο μεγαλύτερη και η δαπάνη, καθώς τα άτομα με μηνιαία εισοδήματα άνω των 3.500€ δαπανούν κατά τις διακοπές τους κατά μέσο όρο 40€ περισσότερα την ημέρα.

Στη χώρα μας, οι Γερμανοί συγκαταλέγονται μεταξύ των πέντε εθνικοτήτων που ξοδεύουν περισσότερο, καθώς, μετά από ένα εξαιρετικό 2018, κατά το οποίο οι ταξιδιωτικές τους δαπάνες στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά ένα εντυπωσιακό ποσοστό της τάξης του 16% σε σχέση με το 2017, το 2019 διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, παρουσιάζοντας οριακή πτώση 0,2%, ποσοστό που διαμόρφωσε τις ταξιδιωτικές εισπράξεις από Γερμανία στα 2.955,7€εκ.  (Σημειώνεται ότι, η Έρευνα Εισπράξεων αποσκοπεί στην εκτίμηση της δαπάνης την οποία πραγματοποιούν στην Ελλάδα οι ταξιδιώτες-κάτοικοι εξωτερικού- κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στη χώρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η μέση διάρκεια παραμονής των Γερμανών είναι περίπου 10,2 ημέρες).

Αγαπημένοι προορισμοί των Γερμανών

Η Γερμανία παραμένει ο αγαπημένος προορισμός διακοπών, καθώς πάνω από ένας στους τρεις (34%) περνά το βασικό κορμό των διακοπών του εντός της χώρας του, κάτι το οποίο ενισχύεται από το γεγονός ότι οι Γερμανοί προτιμούν το αυτοκίνητο ως μέσο μετακίνησης στις διακοπές τους.  Η περιοχή  Mecklenburg – Vorpommen, στη βόρειο-ανατολική Γερμανία, περιοχή η οποία χαρακτηρίζεται από πλούσια φύση, με εθνικά πάρκα, λίμνες και βρέχεται από τη Βαλτική θάλασσα, έχει, με ποσοστό προτιμήσεων 10,1%, εκτοπίσει πλέον τη Βαυαρία από την πρώτη θέση στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των Γερμανών.

Αναφορικά με το εξωτερικό, κατά το προηγούμενο έτος, οι προτιμήσεις των Γερμανών τουριστών στρέφονται κυρίως προς τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, και ειδικότερα τη Μεσόγειο, ενώ το ενδιαφέρον  για τα πιο μακρινά ταξίδια βαίνει συνεχώς αυξανόμενο, με προτίμηση στην Ασία.

Στην Ευρώπη, η Ισπανία παραμένει σταθερά, για διάφορους λόγους, πρώτη στις προτιμήσεις των Γερμανών, αλλά με συνεχώς μειούμενο ποσοστό (10,6% σε σχέση με 12,7% το 2018 και 13,7% το 2017). Η πρωτοκαθεδρία, επί πολλά χρόνια, της Ισπανίας στη γερμανική αγορά, οφείλεται, όχι μόνο στο δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα», αλλά και σε πολιτιστικούς λόγους (ενδεικτικά αναφέρεται ότι το Ινστιτούτο Θερβάντες για την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας αλλά και για μαθήματα λογοτεχνίας, κινηματογράφου και γαστρονομίας, έχει παραρτήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας). Την πρώτη πεντάδα των προτιμήσεων συμπληρώνουν η Ιταλία, η γειτονική Αυστρία, η Τουρκία και η Ελλάδα. Για το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του DRV, ο νικητής της σεζόν ήταν η Τουρκία, με αφίξεις από Γερμανία λίγο πάνω από τα 5εκ., κάτι που την τοποθέτησε στη δεύτερη θέση μετά την Ισπανία, ακολουθούμενη από την Ελλάδα, στην τρίτη θέση.

Στη χώρα μας, οι τρεις «αγαπημένες τους» Περιφέρειες είναι του Νοτίου Αιγαίου, της Κρήτης, και της Πελοποννήσου. Οι Γερμανοί κατατάσσονται μεταξύ των τριών πρώτων εθνικοτήτων σε επισκέψεις σε 10 από τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας και σε δαπάνες σε 11 από τις 13 Περιφέρειες.

Τα μακρινά ταξίδια παρουσίασαν άνοδο, καθώς το ποσοστό των ενδιαφερομένων το 2019 ανέβηκε στο 17% από 12% το 2018. Πρώτες στις προτιμήσεις των Γερμανών βρίσκονται η Ασία και η Άπω Ανατολή, με ποσοστό 4,7%, ακολουθούμενες από τη Βόρειο Αμερική (3,4%) και τη Βόρειο Αφρική (2,8%).

Τα ζητήματα, τα σχετικά με τον τουρισμό, που απασχολούν τους Γερμανούς είναι αυτό της αειφορίας και της επίδρασης των αεροπορικών ή άλλων ταξιδιών στην κλιματική αλλαγή. Για τους λόγους αυτούς, επιλέγουν «πράσινες» διακοπές, αρκετά κοντά στη φύση. Δεν είναι τυχαίο πως, μαζί με το δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα» τα αγαπημένα τους είδη διακοπών είναι το camping και το ταξίδι με τροχόσπιτο (ποσοστό 12%) καθώς και ο συνδυασμός διακοπών με τουρισμό υγείας και wellness (ποσοστό 18%).

Θετικά τα δείγματα για το 2020

Οι Γερμανοί Tour Operators είναι εξαιρετικά αισιόδοξοι για την τρέχουσα περίοδο, καθώς η επιθυμία των Γερμανών για ταξίδια δεν προβλέπεται να μειωθεί στο προσεχές μέλλον. Ήδη, σύμφωνα με στοιχεία του Ιανουαρίου 2020, τα δύο τρίτα των Γερμανών δηλώνουν με βεβαιότητα ότι θα πραγματοποιήσουν τουλάχιστον ένα πολυήμερο ταξίδι. Στον αντίποδα, ένας στους επτά δηλώνει ότι δεν προτίθεται να ταξιδέψει εντός του έτους, ενώ οι υπόλοιποι είναι, επί του παρόντος, αναποφάσιστοι.

Οι Γερμανοί σχεδιάζουν τα ταξίδια τους νωρίς και κάνουν τις κρατήσεις τους εγκαίρως καθώς προτιμούν να επωφελούνται από τις εκπτώσεις που δίνουν οι Tour Operators για early bookings παρά από τις last minute ευκαιρίες. Η τάση αυτή για προγραμματισμό δημιουργεί αίσθηση ασφάλειας στους Tour Operators, τα ξενοδοχεία και τις αεροπορικές εταιρείες. Και για τους ίδιους τους ταξιδιώτες όμως η ευδαιμονία που προσφέρει η προσμονή ενός ταξιδιού είναι ανεκτίμητη.

Η ανάπτυξη της γερμανικής βιομηχανίας τουρισμού το τρέχον έτος οδηγείται από την μεγάλη πλέον δυναμική της κρουαζιέρας, την αυξανόμενη ζήτηση για μακρινά ταξίδια, τα δυνατά comebacks, ήδη από το 2018, της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Τυνησίας, και από τη σταθερά ισχυρή ζήτηση για Ισπανία (αν και με μειούμενη τάση), Ιταλία και Ελλάδα.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι τώρα από τους μεγάλους Τ.Ο., και με δεδομένο ότι η πλειονότητα των κρατήσεων γίνεται το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα στοιχεία για την Ελλάδα είναι ικανοποιητικά, καθώς αποτυπώνουν διατήρηση της ανοδικής πορείας των τελευταίων ετών. Για το 2019 ήταν εμφανές από τις αρχές του έτους ότι δε θα υπήρχε το ίδιο εκρηκτικό ποσοστό της προηγούμενης χρονιάς η οποία, όπως αναφέρθηκε, ξεπέρασε τις προσδοκίες των παραγόντων του τουρισμού παγκοσμίως, αλλά περισσότερο μία σταθεροποίηση σε πολύ καλά για τη χώρα επίπεδα (σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, οι Γερμανοί ταξιδιώτες στη χώρα μας άγγιξαν τελικά τα 4 εκ. σημειώνοντας βέβαια πτώση 8,1% σε σχέση με το 2018). Για το 2020 τα έως τώρα στοιχεία των Tour Operators καταδεικνύουν αύξηση που θα μπορούσε να φτάσει διψήφιο αριθμό.

Το ταξίδι παραμένει και το 2020 «η πιο δημοφιλής έκφανση της ευτυχίας». Σε πείσμα των προβλημάτων που σαφώς είναι σημαντικά – οι επιπτώσεις πτωχεύσεων αεροπορικών εταιρειών και ενός τουριστικού brand name όπως ο Thomas Cook, η αβεβαιότητα του Brexit, αστάθμητες απειλές όπως αυτή του COVID-19 (Coronavirus) που ήδη επηρεάζει τον παγκόσμιο τουρισμό – η επιθυμία για ταξίδια, είτε αυτά σημαίνουν διάθεση απόλυτης φυγής από την καθημερινότητα, είτε περιέργεια ανακάλυψης άλλων πολιτισμών, συνηθειών και κουλτούρας, παραμένει αμείωτη και διαρκώς αυξανόμενη”.

Tagged

1 σχόλιο στο “ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αυτή είναι η ακτινογραφία της τουριστικής αγοράς της Γερμανίας|Οι τζίροι των tour operators

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *