Τη σημαντικότητα της συνεργασίας μεταξύ εταιρειών κρουαζιέρας, άλλων ρυθμιστικών παραγόντων, λιμένων και προορισμών για την επίτευξη βιώσιμου τουρισμού κρουαζιέρας, συζήτησαν εχθές εκπρόσωποι των συγκεκριμένων φορέων, στο ενδιαφέρον πάνελ που διοργάνωσε η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας Ευρώπης (Cruise Line International Association Europe – CLIA Europe), κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum 2019.
Tις εργασίες του Forum άνοιξε με την εισήγησή του ο κ. Tom Boardley, Γενικός Γραμματέας, CLIA Europe, ο οποίος παρουσίασε τις σύγχρονες τάσεις στην κρουαζιέρα, μίλησε για την πορεία της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο παρουσιάζοντας την περιοχή με 17,3% μόλις δεύτερη στην κατάταξη επισκεψιμότητας και ανάπτυξης μετά την Καραϊβική (34,4%), ενώ έκλεισε, επίσης, με την σημαντική επισήμανση ότι ένας προορισμός που δεν είναι κατάλληλος για τους κατοίκους του δεν μπορεί να είναι κατάλληλος και για όλους όσοι των επισκέπτονται.
Στο πλαίσιο της επισήμανσης αυτής κινήθηκε και η θεματολογία του πάνελ, με τίτλο «Συνεργασία για έναν Βιώσιμο Τουρισμό: Πλοία, Λιμάνια και Προορισμοί», όπου την CLIA Europe εκπροσώπησε η κα. Μαρία Δεληγιάννη, Εκπρόσωπος Κυβερνητικών και Δημοσίων Υποθέσεων Ανατολικής Μεσογείου, CLIA Europe, η οποία παρουσίασε τα δεδομένα της ελληνικής κρουαζιέρας και την πορεία της τα τελευταία χρόνια, καθώς και την στρατηγική της Ένωσης για την διαφύλαξη της βιώσιμης ανάπτυξης των προορισμών κρουαζιέρας προκειμένου να εξασφαλιστεί μία ευχάριστη εμπειρία για τους επιβάτες κρουαζιέρας, πάντα με σεβασμό προς τις τοπικές κοινωνίες των προορισμών.
Συγκεκριμένα, η κα. Δεληγιάννη επιβεβαίωσε πως περισσότεροι από 30 εκατ. άνθρωποι παγκοσμίως αναμένεται να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα το 2019, σημειώνοντας αύξηση 5% συγκριτικά με το 2018, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι δημοφιλέστεροι προορισμοί στον κόσμο πρόκειται να υποδεχτούν έναν τεράστιο όγκο ταξιδιωτών. Ωστόσο, τόνισε, πως δεν αρκεί η οικονομική συμβολή της κρουαζιέρας για να ενδυναμώσει τις τοπικές κοινωνίες, αλλά χρειάζεται και οι κάτοικοί τους να νιώθουν ευχάριστα, ώστε να προσφέρουν θετικές εμπειρίες στους ταξιδιώτες και αυτοί κατ’ επέκταση να ενισχύσουν την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων.
Μπορεί ο τομέας της κρουαζιέρας να αποτελεί μόλις το 2% του συνολικού τουριστικού κλάδου, ωστόσο είναι ζωτικής σημασίας η ανάγκη δημιουργίας στρατηγικών συνεργασιών που θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα τόσο της κρουαζιέρας, όσο και των προορισμών που επισκέπτεται. Επομένως, απαιτείται η συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, φορείς και προορισμούς σε όλο τον κόσμο, ώστε να βεβαιωθεί ότι η κρουαζιέρα θα συνεχίσει να είναι επωφελής τόσο για τους ταξιδιώτες, όσο και τους κατοίκους των τοπικών κοινωνιών που προσεγγίζει.
Για να δώσει υπόσταση στα λεγόμενα της, η κα. Δεληγιάννη παρουσίασε μια περιπτωσιολογική μελέτη (Case Study) για έναν από τους πιο δημοφιλής τουριστικούς προορισμούς στον πλανήτη: τη Σαντορίνη.
Μόνο το 2018, το νησί φιλοξένησε περισσότερους από 2,6 εκατ. επισκέπτες, αριθμός που αποτελεί 170 φορές τον αριθμό του ντόπιου πληθυσμού. Παρ΄ όλα αυτά η ανάλυση των στατιστικών δείχνει ότι η κρουαζιέρα δεν αποτελεί την κύρια πηγή επισκεπτών που προσέρχονται για μία ημέρα στο νησί, συγκριτικά με όσους το επισκέπτονται με ferries και αεροπορικώς, άρα θα πρέπει οι λύσεις και οι παρεμβάσεις να απασχολήσουν συνολικά περισσότερους παράγοντες και φορείς.
Η CLIA, στο πλαίσιο αυτό δημιούργησε μια πολυεπίπεδη στρατηγική για τη διαχείριση του όγκου των επισκεπτών στο νησί, δημιουργώντας συγχρόνως ευχάριστες συνθήκες και για τους κατοίκους του. Αρχικά, συζήτησε με τους αρμόδιους φορείς την εφαρμογή του συστήματος προκαθορισμένων θέσεων ελλιμενισμού, το berth allocation, για τα κρουαζιερόπλοια στη Σαντορίνη, ώστε να τεθεί η άφιξη των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών τους υπό έλεγχο, γεγονός που θα μπορούσε να ενισχύσει τη βιωσιμότητα των προορισμών εάν εφαρμοστεί σωστά και με διαφανές τρόπο. Παράλληλα, πραγματοποίησε συναντήσεις με το Δήμαρχο της Σαντορίνης, κ. Νίκο Ζώρζο και τοπικούς εκπροσώπους, ώστε να αφουγκραστεί τις ανάγκες της κοινωνίας, εγκαινίασε τη διαδικτυακή καμπάνια “wearecruise” με όχημα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου μέσω αυτής προβάλλεται η άμεση θετική επιρροή που έχει ο κλάδος της κρουαζιέρας στις τοπικές κοινότητες, όπου δραστηριοποιείται. Στη συνέχεια, δημιούργησε μια διαδικτυακή καμπάνια για την προστασία των ζώων που χρησιμοποιούνται ως μεταφορικά μέσα στη Σαντορίνη, όπως π.χ. τα γαϊδουράκια, θέλοντας να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο που επισκέπτεται το νησί να επιλέγει τις επιχειρήσεις που διατηρούν τους κανονισμούς και τις προϋποθέσεις ασφαλούς μεταχείρισης των ζώων. Επιπλέον, σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, αναζήτησε νέους προορισμούς και σημεία στο νησί, όπως τους αρχαιολογικούς χώρους του Ακρωτηρίου, με στόχο την ανάδειξή τους και την αποσυμφόρηση άλλων περιοχών της Σαντορίνης από τη συγκέντρωση μεγάλου αριθμού επισκεπτών, ενώ πρόβαλλε και σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως στην έκθεση ITB στο Βερολίνο, τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη περιοχή.
Η κα. Δεληγιάννη τόνισε τη σημασία της συνεργασίας για τη δημιουργία ενός βιώσιμου περιβάλλοντος ανάπτυξης των προορισμών που επισκέπτεται η κρουαζιέρα και την ανάγκη «κατασκευής» εξειδικευμένων προγραμμάτων βιωσιμότητας για κάθε προορισμό, βασισμένο στα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες του.
Στο συγκεκριμένο πάνελ συμμετείχαν:
- Ο κ. Charles (Bud) Darr, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων της MSC, ο οποίος μίλησε για τις προσπάθειες μείωσης των εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα από τα κρουαζιερόπλοια, τα εναλλακτικά καύσιμα και τη μείωση των αποβλήτων
- Η κα. Sacha Rougier, Πρόεδρος της Επιτροπής Κρουαζιέρας στην Διεθνή Ένωση Λιμένων και Όρμων και Διευθύνων Σύμβουλος της Cruise Gate Hamburg, η οποία παρουσίασε την κοινωνική, την οικονομική αλλά και την περιβαλλοντική συμβολή της κρουαζιέρας, με έμφαση στις πρωτοβουλίες που έχουν παρθεί από τη Διεθνή Ένωση Λιμένων και Όρμων που εκπροσωπεί
- Ο Dr. Ιωάννης Παππάς, Διευθυντής για την περιοχή της Μεσογείου του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού, ο οποίος τόνισε τη σημασία επικύρωσης της βιωσιμότητας των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, από εξειδικευμένους φορείς και μίλησε για τη σημασία ενός ολιστικού μοντέλου παρεμβάσεων για την βελτίωση της κατάστασης
- Ο κ. Άρης Μπατσούλης, Διευθυντής Ανάπτυξης και Επικεφαλής του Τμήματος Κρουαζιέρας του Οργανισμού Λιμένα Κέρκυρας Α.Ε., ο οποίος ανέφερε την ανάπτυξη που έχει ο κλάδος της κρουαζιέρας στο νησί της Κέρκυρας, καθώς και τις δράσεις που πρέπει να λάβουν οι ελληνικοί λιμένες με σκοπό να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των προορισμών
Μετά το πάνελ της CLIA Europe για την βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας, το λόγο πήρε ο κ. Bo Larsen, ο Ανώτερος Αντιπρόεδρος Στρατηγικών Συνεργασιών, CLIA, ο οποίος παρουσίασε το πρόγραμμα Executive Partners της CLIA, μια αποκλειστική, παγκόσμια πλατφόρμα που παρέχει στους προμηθευτές πρόσβαση σε βασικούς υπεύθυνους για τη λήψη αποφάσεων σε εταιρείες κρουαζιέρας και επιχειρηματίες της βιομηχανίας κρουαζιέρας, με σκοπό να τους υποστηρίξει να αναπτύξουν την επιχείρησή τους, να αποκτήσουν γνώσεις και να επεκτείνουν την επιρροή τους στη βιομηχανία κρουαζιέρας.
Η CLIA συμμετέχει και στη δεύτερη και τελευταία ημέρα του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum, μέσω του Workshop με θέμα «Οι Πωλήσεις στο Κλάδο της Κρουαζιέρας: Πώς μπορούν οι Ταξιδιωτικοί Πράκτορες να επωφεληθούν από την αυξημένη ζήτηση για διακοπές με κρουαζιέρα», όπου προσφέρεται η ευκαιρία σε ταξιδιωτικούς πράκτορες να αποκτήσουν ειδικές δεξιότητες και τεχνικές, για να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους, μέσω των πωλήσεων στον κλάδο της κρουαζιέρας, και από την πλευρά της CLIA θα συμμετέχει ο κ. Andy Harmer, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Μελών και Λειτουργιών, ο οποίος θα παρουσιάσει το Πρόγραμμα Travel Agent της CLIA.
Στη συνέχεια, η κα Μαρία Δεληγιάννη θα συμμετάσχει και στο πάνελ, YES TO SEA TOURISM FORUM, το οποίο είναι αφιερωμένο στη νεανική επιχειρηματικότητα στον κόσμο της ναυτιλίας και της κρουαζιέρας. Εκεί, θα παρουσιάσει τις ευκαιρίες σταδιοδρομίας που εντοπίζονται στους συγκεκριμένους κλάδους, καθώς και σε κλάδους που επηρεάζονται θετικά από τη δραστηριοποίηση της κρουαζιέρας.
H Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) – Μια Βιομηχανία, Μια Φωνή
Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) συνιστά τη μεγαλύτερη παγκοσμίως εμπορική ένωση της βιομηχανίας κρουαζιερόπλοιων, παρέχοντας μια ενιαία φωνή και μια κορυφαία αρχή αναφοράς για την παγκόσμια κοινότητα των κρουαζιερόπλοιων. Η ένωση διαθέτει 15 γραφεία παγκοσμίως με εκπροσώπους στην Βόρεια και Νότια Αμερική, την Ευρώπη, την Ασία και την Αυστραλασία. Η CLIA υποστηρίζει πολιτικές και πρακτικές που προωθούν ένα ασφαλές, υγιές και βιώσιμο περιβάλλον στα κρουαζιερόπλοια για περισσότερους από 30 εκατομμύρια επιβάτες που αναμένεται να ταξιδέψουν το 2019, και είναι αφοσιωμένη στη προώθηση της ταξιδιωτικής εμπειρίας με κρουαζιερόπλοιο.
Η Κοινότητα της CLIA περιλαμβάνει τις πιο διάσημες εταιρείες κρουαζιέρας σε ωκεανούς, ποταμούς και ειδικούς προορισμούς μια εξαιρετικά εκπαιδευμένη και πιστοποιημένη κοινότητα ταξιδιωτικών πρακτόρων και προμηθευτές και συνεργάτες της κρουαζιέρας, συμπεριλαμβανομένων στους τομείς των λιμένων και προορισμών, της κατασκευής πλοίων, των προμηθειών και επιχειρηματικών υπηρεσιών. Η αποστολή του οργανισμού είναι να αποτελεί τον ενιαίο εκείνο παγκόσμιο οργανισμό που βοηθά τα μέλη του να επιτύχουν, υποστηρίζοντας, εκπαιδεύοντας και προωθώντας τα κοινά συμφέροντα της κοινότητας των κρουαζιερόπλοιων.