Ελλείψεις προσωπικού | Υπάρχει λύση;

ΓΝΩΜΗ

της Ανθής Μανέτα (*)

Έχετε ακούσει γι αυτό το μυθικό πλάσμα με τα 9 κεφάλια, που λεγόταν Λερναία Ύδρα και κάθε φορά που κάποιος έκοβε ένα, πετάγονταν άλλα δύο; Ναι, αυτό που κατά τη μυθολογία σκότωσε ο Ηρακλής, σε έναν από τους 12 άθλους του. Ε, κάπως έτσι φαντάζει το θέμα των ελλείψεων προσωπικού. Ίσως το έχετε νιώσει όταν προσλαμβάνετε έναν και ταυτόχρονα την ίδια μέρα σας παραιτούνται άλλοι δύο. Συμβαίνει σύχνα, καθημερινά, σε πολλές εταιρείες. Δεν είστε οι μόνοι και δεν είστε μόνοι.

Δεν θα σας μιλήσω για το μερίδιο ευθύνης των κρατικών φορέων σε αυτό, ούτε για τον Covid, ούτε για τον καιροσκοπικό τρόπο σκέψης μερίδας εργαζομένων, ούτε καν για την γενιά GenZ που έχει ακούσει τα μύρια όσα. Δεν μας αφορά τίποτα από αυτά σε αυτή τη φάση. Και λέω δεν μας αφορά, γιατί είμαστε και εμείς μέσα σε αυτό το πρόβλημα – μέρος αυτού του προβλήματος. Οπότε πρέπει πρώτα να κάνουμε συνειδητά βήματα να βγούμε από το πρόβλημα, στο βαθμό που μας επιτρέπει το πεδίο ευθύνης μας. Και μας επιτρέπει σε μεγάλο βαθμό, αρκεί να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Ξεκινάω λοιπόν, απευθυνόμενη σε Ξενοδόχους και Διευθυντές Ξενοδοχείων και Τμημάτων, με λύσεις που εμπεριέχουν αρκετή αυτοκριτική:

  1. Πόσοι έχετε στα Ξενοδοχεία σας καταγεγγραμμένες και επικαιροποιημένες διαδικασίες λειτουργίας ανά τμήμα. Αυτές που ισχύουν όμως στο δικό σας ξενοδοχείο, όχι copy paste από κάποια πολυεθνική αλυσίδα. Αυτές που αφορούν τις δικές σας παρεχόμενες υπηρεσίες. Αυτές που μπορούν να πραγματοποιηθούν με βάση τις δικές σας εγκαταστάσεις, ανθρώπινο δυναμικό, υλικοτεχνικό εξοπλισμό και άλλους περιορισμούς. Και αν τις έχετε σας περνάω στο νούμερο δύο.
  2. Ποιος εκπαιδεύει τους εργαζόμενούς σας πάνω σε αυτές τις διαδικασίες και με τι τρόπο; Πώς ξέρετε αν είναι αποδοτικός ο τρόπος του ή η μέθοδός του; Πόσο χρόνο και ενέργεια διαθέτετε στις εκπαιδεύσεις του προσωπικού σας πάνω στις δικές σας διαδικασίες. Το τονίζω. Όχι σε ό,τι γνωρίζει ο καθένας από προηγούμενες εταιρείες και ρόλους. Και αν τους εκπαιδεύετε, σας περνάω στο νούμερο τρία.
  3. Με ποιο τρόπο παρακολουθείτε την απόδοσή τους και κάνετε διορθωτικές κινήσεις; Με ποιο τρόπο τους επικοινωνείτε τα δυνατά τους σημεία και τις «νίκες» τους και με ποιο τρόπο τα σημεία που χρήζουν βελτίωσης; Κάθε πότε δίνετε αυτό το feedback και πώς κάνετε follow up αν άλλαξε κάτι ή όχι.
  4. Με ποιο τρόπο τους επιβραβεύετε. Με ποιο τρόπο τους παρακινείτε;
  5. Πόσο διαφανές, ικανοποιητικό, ισορροπημένο και δίκαιο είναι το σύστημα αμοιβών σας; Τι επιπλέον παροχές δίνετε εκτός από το μισθό;
  6. Πότε ήταν η τελευταία φορά που τρέξατε εσωτερικά μια Έρευνα Ικανοποίησης Εργαζομένων και πώς αξιοποιήσατε τα αποτελέσματα αυτής;
  7. Πώς βιώνουν οι εργαζόμενοί σας την Κουλτούρα που υπάρχει στο εσωτερικό της επιχείρησής σας; Πόσο εύκολη είναι η κατακόρυφη και η οριζόντια επικοινωνία μέσα στον οργανισμό σας; Πόσο ανοιχτά και ειλικρινά μπορεί να μιλήσει κάποιος στο εσωτερικό της επιχείρησής σας; Πόσο εύκολα ή δύσκολα προχωράνε τα πράγματα, λαμβάνονται αποφάσεις και γίνονται πράξη; Πόσο βόλεμα, ενθουσιασμός ή φόβος υπάρχει μεταξύ των εργαζομένων σας;
  8. Με τι κριτήρια (υπαρκτά – καταγεγγραμμένα – που ακολουθούνται από όλους με συνέπεια, συνέχεια και συνοχή) γίνονται οι προσλήψεις, οι μεταθέσεις, οι προαγωγές και οι απολύσεις στην εταιρεία σας;
  9. Γιατί να προτιμήσει τη δική σας εταιρεία κάποιος εργαζόμενος, σε σχέση με δεκάδες άλλες εταιρείες;
  10. Γιατί να θέλει να μείνει σε εσάς πάνω από μία σεζόν ή πάνω από ένα έτος;

Η λύση λοιπόν που σας δίνω είναι να δημιουργήσετε μία ολοκληρωμένη Στρατηγική HR εάν δεν έχετε ήδη. Ξεκινήστε με το να απαντήσετε ειλικρινά στις παραπάνω ερωτήσεις. Προχωρήστε σε δράσεις για τις παραπάνω ερωτήσεις. Δράσεις στοχευμένες, μελετημένες, ολοκληρωμένες που να συνδέουν όλα τα παραπάνω bullets μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει Στρατηγική. Αποφασίστε που θέλετε να πάτε και ποιο θέλετε να είναι το Employer Brand σας στην αγορά. Συνδέστε αυτή τη στρατηγική με τους υπόλοιπους επιχειρηματικούς σας στόχους. Συνδέστε την με την εμπειρία του πελάτη σας. Συνδέστε την με την κερδοφορία σας αντί να την συνδέετε με το κόστος σας.

Και ένα πολύ σημαντικό TIP: Δώστε έμφαση στην αποτελεσματική επικοινωνία! Δουλέψτε την! Καλλιεργείστε την! Γίνετε οι ίδιοι το παράδειγμα! Και δεν μιλάω μόνο για την εξωστρέφειά σας ως εταιρεία και την επικοινωνία σας με το ευρύτερο εξωτερικό περιβάλλον. Αλλά πρωτίστως αναφέρομαι και πάλι στο εσωτερικό σας. Πόσο big fail είναι να ανακοινώνετε μια νέα υπηρεσία σας ή αναπτυξιακά σας σχέδια ή ενέργειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, τις οποίες δεν γνωρίζουν οι εργαζόμενοί σας γιατί δεν τους τις επικοινωνήσατε ποτέ; Ξεκινάει όλο λάθος! Δε νομίζετε;

Και θα κλείσω με το «Συν Αθηνά και χείρα κίνει». Όλα είναι αλυσίδα και όλοι είμαστε αλυσίδα. Άρα λοιπόν δεν έχει σημασία εάν είσαι Προϊστάμενος Τμήματος σε Ξενοδοχείο, ή Διευθυντής, ή Ξενοδόχος ή HR. Ναι, μια Στρατηγική χρειάζεται τη σύμπλευση όλων των προαναφερθέντων. Αλλά μην περιμένεις να βρεις σύμπλευση για να ξεκινήσεις. Ξεκίνα σήμερα, με το να δεις το μερίδιο της δικής σου ευθύνης σε όλες τις παραπάνω ερωτήσεις. Ξεκίνα σήμερα με το να αναλάβεις δράση στο πεδίο ευθύνης που σου αναλογεί. Ο δρόμος είναι μακρύς και έχει ανηφόρα, αλλά αξίζουν τα μονοπάτια που θα διαβείς και η θέα που θα συναντήσεις.

(*) Η κα. Ανθή Μανέτα είναι ιδρύτρια της εταιρίας My Ikigai και έμπειρο στέλεχος της ξενοδοχίας

Tagged

1 σχόλιο στο “Ελλείψεις προσωπικού | Υπάρχει λύση;

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *