Japan Unsplash Photo by Clay Banks
Japan Unsplash Photo by Clay Banks

Τόκιο: Ολυμπιακοί Αγώνες χωρίς θεατές και με διπλάσιο αριθμό υπερχρεωμένων ξενοδοχείων

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Εν μέσω της νέας κατάστασης έκτακτης ανάγκης της Ιαπωνίας, το Τόκιο ετοιμάζεται να υποδεχθεί, την Παρασκευή, τους Ολυμπιακούς Αγώνες, με τις τελετές έναρξης. Και μπορεί οι Αγώνες να διεξάγονται χωρίς θεατές, ωστόσο, περισσότερα από 3.600 ξενοδοχειακά καταλύματα υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην πόλη, αριθμός διπλάσιος από το παρελθόν. Καταλύματα που δημιουργήθηκαν με αφορμή της διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων και την κάλυψη της υψηλής ζήτησης που θα δημιουργείτο, και τα οποία αυτή τη στιγμή παραμένουν άδεια και υπερχρεωμένα. Εντούτοις, παρά το δυσμενές περιβάλλον στην ιαπωνική, τουριστική βιομηχανία, η κυβέρνηση της χώρας παραμένει σταθερή, διατηρώντας τον στόχο της για 60 εκατομμύρια επισκέπτες και 136 δισεκατομμύρια δολάρια σε τουριστικά έσοδα έως το 2030.

Η αναβολή εκ μέρους της Ιαπωνίας των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο το 2020, για το φετινό καλοκαίρι επέφερε σκληρό πλήγμα στον τουριστικό κλάδο της χώρας, ο οποίος συνεχίζει να πλήττεται από την πανδημία. Μάλιστα, μετά από αυτή την αναβολή, αλλά και τη νέα έξαρση της πανδημίας, σε συνδυασμό με τους ασυνεπείς, παγκόσμιους, ταξιδιωτικούς κανόνες και το εκπληκτικά χαμηλό ποσοστό εμβολιασμού στη χώρα -ανέρχεται σε μόλις 21%-, δημιουργήθηκε ένα δυσμενές περιβάλλον για την ιαπωνική, τουριστική βιομηχανία, η οποία έχει προχωρήσει σε επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, με αφορμή την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων.

Εντούτοις, η κυβέρνηση της χώρας παραμένει σταθερή στον στόχο της και αισιόδοξη για την πορεία του ιαπωνικού τουρισμού, ακόμη και αν καμία πρόβλεψη δεν φτάνει στα προ Covid τουριστικά επίπεδα και τα επτά, συνεχόμενα χρόνια, που κατέγραφε τουριστικό ρεκόρ. Παρόλα αυτά, η μακροπρόθεσμη οικονομική ώθηση από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων είναι αόριστη, γεγονός που θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλημα στην τουριστική πρόοδο της Ιαπωνίας, που μπορεί να χρειαστεί χρόνια για να ανακτηθεί.

“Με ή χωρίς τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο τομέας του τουρισμού έχει ήδη υποχωρήσει από τον Απρίλιο του περασμένου έτους”, δήλωσε ο Sayuri Shirai, καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Keio και πρώην μέλος του συμβουλίου πολιτικής της Τράπεζας της Ιαπωνίας.

Τα καταλύματα, τα αξιοθέατα και τα εμπορικά κέντρα, μεταξύ άλλων, είχαν ξεκινήσει μια φρενίτιδα επενδύσεων και δανείων, ήδη, από το 2013 εν αναμονή των Αγώνων και των διεθνών επισκεπτών, με κίνδυνο, αυτή τη στιγμή που η πανδημία έβαλε “φρένο” στην ταξιδιωτική κίνηση να ξεκινήσει ένας αυξανόμενος αριθμός πτωχεύσεων, κάτι με το οποίο συμφωνεί ο Shirai.

Η ανησυχία τώρα αφορά την υπερπροσφορά σε ξενοδοχεία και ακίνητα, που δημιουργήθηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο συνολικός αριθμός ξενοδοχείων και μικρών πανδοχείων στο Τόκιο ήταν περίπου 1.800. Τώρα αυτό το νούμερο είναι διπλάσιο. “Πολλά νέα ξενοδοχεία, νέα εμπορικά εμπορικά κέντρα και άλλου είδους εγκαταστάσεις δημιουργήθηκαν, φυσικά με χρέος. Αυτό είναι ένα πρόβλημα”, τόνισε ο Shirai.

Ωστόσο, παρά την οικονομική απώλεια από τους Αγώνες, οι επενδύσεις σε υποδομές που πραγματοποιήθηκαν κατά την προετοιμασία, θα ενισχύσουν την περίοδο μετά την πανδημία τον τουρισμό της Ιαπωνίας. Η χώρα μπορεί να δει 1 δισεκατομμύριο δολάρια, ή ίσως 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις σε υποδομές, που διευκολύνουν όχι μόνο τον τουρισμό, αλλά και άλλους τομείς της οικονομίας, σύμφωνα με τον Andrew Zimbalist, καθηγητή οικονομικών στο Smith College και κορυφαίο παγκόσμιο εμπειρογνώμονα στον τομέα του αθλητισμού.

Για τους ηγέτες του τουρισμού στην Ιαπωνία, τα οφέλη από τις επενδύσεις σε υποδομές υπερτερούν των μειονεκτημάτων.

“Σε σύγκριση με το παρελθόν, η Ιαπωνία προσφέρει τώρα πιο εκτεταμένο δωρεάν Wi-Fi, πολύγλωσση σήμανση και αυξημένη ανάπτυξη καθολικών σχεδίων για άτομα με ειδικές ανάγκες”, δήλωσε η Michiaki Yamada, εκτελεστική διευθύντρια του γραφείου του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού της Ιαπωνίας στη Νέα Υόρκη, από τον Μάιο. Για να προσθέσει: “Είμαστε βέβαιοι ότι αυτές οι πολλές επενδύσεις θα επιτρέψουν στους εισερχόμενους τουρίστες να απολαύσουν την επίσκεψή τους στην Ιαπωνία περισσότερο από ποτέ, και θα τους προσελκύσουν ξανά και ξανά, για πολλά ακόμη χρόνια”.

Για τον Kei Shibata, συνιδρυτή της διαδικτυακής ταξιδιωτικής εταιρίας TRAVEL jp, οι νέες επενδύσεις που στοχεύουν στη “φιλικότητα προς τους ταξιδιώτες”, είναι πιο ισχυρή και θα καταστήσει την Ιαπωνία πιο ανταγωνιστική μετά την πανδημία, ιδίως για διεθνείς συναντήσεις και εκδηλώσεις, στην κλίμακα εκείνων που φιλοξενούνται στη Σιγκαπούρη.

“Πέρα από τις απώλειες των Ολυμπιακών Αγώνων, υπάρχει μια καλύτερη εικόνα όσον αφορά την υπόσχεση της ανάκαμψης των ταξιδιών στην Ιαπωνία”, δήλωσε ο Shibata. Πρόκειται, άλλωστε, για σταθερή δέσμευση της κυβέρνησης να καταστήσει τον τουρισμό σημαντικό οικονομικό παράγοντα, ισοδύναμο με τις εξαγωγές.

“Η Ιαπωνία έχει ένα διαρθρωτικό πρόβλημα ως χώρα, αυτό της γήρανσης του πληθυσμού της. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους αυτή η χώρα ενισχύει τον εισερχόμενο τουρισμό, επειδή είναι μία από τις λίγες αναπτυσσόμενες βιομηχανίες. Εάν η Ιαπωνία μπορεί να επιτύχει τον στόχο του 2030, ο τουρισμός θα υπερβεί τη βιομηχανία εξαγωγών αυτοκινήτων”, πρόσθεσε ο Shibata.

Πάνω από 31 εκατ. τουρίστες στην Ιαπωνία το 2019

Πριν από το Covid, ο τουριστικός τομέας της Ιαπωνίας γνώρισε επτά χρόνια επιτυχίας, με τον αριθμό των τουριστών να αυξάνεται σταθερά, φτάνοντας τους 31,8 εκατομμύρια επισκέπτες το 2019. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Τουρισμού και Ταξιδιών, αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εισροή στη χώρα 49 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τουριστικές δαπάνες και την αύξηση κατά 8,5% της συνολικής απασχόλησης στην Ιαπωνία.

Σύμφωνα με τον Sayuri Shirai, αυτή η επιτυχία οφείλεται σε κάποιο βαθμό στην ανακήρυξη του Τόκιο, το 2012, ως οικοδεσπότη για τους αγώνες του 2020. Είναι ένας συνδυασμός των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο, αλλά και της νομισματικής πολιτικής χαλάρωσης που ακολούθησε η Τράπεζα της Ιαπωνίας, που οδήγησε σε σημαντική υποτίμηση του γιεν, έναντι του δολαρίου ΗΠΑ, καθιστώντας πολύ πιο φθηνό για τους τουρίστες να επισκεφθούν την Ιαπωνία.

Η εκστρατεία κινήτρων “Go To Travel” του περασμένου καλοκαιριού, από τον Εθνικό Οργανισμό Τουρισμού της Ιαπωνίας, δημιούργησε ζήτηση για τον εγχώριο τουρισμό, με έσοδα ύψους 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη χώρα.

Η κυβέρνηση της Ιαπωνίας έχει υποστηρίξει τον τουριστικό τομέα όσον αφορά την πανδημία, προσφέροντας μετρητά και επιδοτήσεις για μισθούς και ενοίκια, καθώς και εκπτωτικά δάνεια.

Ένα από τα οφέλη από πλευράς υποδομής που θα έχουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Τόκιο, είναι η επέκταση του διεθνούς τερματικού σταθμού στο Haneda, που θα ανοίξει την πόρτα για μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και θα επιτρέψει στους μελλοντικούς τουρίστες να “προσγειωθούν στην καρδιά” της πόλης

Παρά το απογοητευτικό αποτέλεσμα των Ολυμπιακών Αγώνων χωρίς επισκέπτες, υπάρχουν καλά νέα για την τουριστική βιομηχανία της Ιαπωνίας: οι εμβολιασμοί προχωρούν ταχύτατα, πλέον. Κάθε μέρα πραγματοποιούνται 1,2 έως 1,4 εκατομμύρια δόσεις εμβολίων, ενώ σύμφωνα με τους ειδικούς, έως το 4ο τρίμηνο, η Ιαπωνία θα φτάσει στο στόχο της να έχει εμβολιαστεί πλήρως το 60%-70% του πληθυσμού της, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία ότι, προς το τέλος του έτους ο εγχώριος τουρισμός θα ανακάμψει σε κάποιο βαθμό.

Η εταιρία ανάλυσης δεδομένων Global Data προβλέπει ότι τα προ-πανδημικά επίπεδα του εσωτερικού τουρισμού θα επιστρέψουν το 2022 και οι εισερχόμενοι επισκέπτες θα φτάσουν τα επίπεδα πριν από την πανδημία έως το 2024.

ksd
adv
Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *