Γ. Αδαμαντόπουλος – Elia Ermou Athens Hotel: Ανάγκη για ένα νέο και βελτιωμένο εργασιακό περιβάλλον

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Στο 2023, όσον αφορά στα τουριστικά έσοδα και στο 2022, όσον αφορά στις αφίξεις, τοποθετεί την «προσέγγιση» των μεγεθών του 2019, του ελληνικού Τουρισμού, ο γενικός διευθυντής του Elia Ermou Athens Hotel Γιάννης Αδαμαντόπουλος.

Ο κ. Αδαμαντόπουλος, γνωστό και πολύπειρο στέλεχος της ξενοδοχειακής βιομηχανίας, εξηγεί την δύσκολη κατάσταση στην οποία έχουν βρεθεί λόγω της πανδημίας, οι τουριστικές επιχειρήσεις και βέβαια τα ξενοδοχεία, συνεχούς και εποχικής λειτουργίας.

Παράλληλα, υπογραμμίζει με νόημα ότι «…σήμερα περισσότερο από ποτέ η ενδυνάμωση, η κινητοποίηση και η δέσμευση των εργαζομένων προς την επίτευξη ενός κοινού αποτελέσματος, είναι από τις πλέον έντονες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε» και εκτιμά ότι «…για την επόμενη ημέρα στο ξενοδοχειακό κλάδο θεωρώ ότι τα Διευθυντικά Στελέχη θα πρέπει να επικεντρωθούν στο να διαμορφώσουν ένα νέο και βελτιωμένο εργασιακό περιβάλλον, στο οποίο θα κυριαρχεί η αναγνώριση και η επιβράβευση, οι ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης, η ειλικρινής επικοινωνία και η εμπιστοσύνη, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και το αίσθημα ευθύνης. Με απλά λόγια, πρέπει να επικεντρωθούμε στον εργαζόμενο/η και στη βελτίωση του Τουριστικού εργασιακού περιβάλλοντος, προκειμένου να προσελκύουμε, αλλά και να διατηρήσουμε πλήρως καταρτισμένα στελέχη».

Ο γενικός διευθυντής του Elia Ermou Athens Hotel, στην συνέντευξή του στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, μιλά για όλες τις εξελίξεις με την πανδημία Covid, την πορεία της εφετινής τουριστικής περιόδου, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα στελέχη του Τουρισμού, στην δύσκολη αυτή συγκυρία.

Και βέβαια δεν παραλείπει να υπογραμμίσει ότι «…ο εμβολιασμός είναι μονόδρομος για την περαιτέρω πορεία της φετινής τουριστικής σαιζόν και ίσως και της επόμενης, γεγονός που συνεπάγεται και σημαντική διατήρηση θέσεων εργασίας».

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη στον Κων/νο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

  1. Ποια είναι τα μηνύματα μετά την χαλάρωση των περιορισμών συνολικά για την τουριστική αγορά και ειδικά για την Αθήνα που δραστηριοποιείστε; Ποιες αγορές κατά την άποψη σας το 2021 θα «τρέξουν» και ποιες νέες αγορές πρέπει να προσεγγίσουμε και σε ποιο χρονικό ορίζοντα;

Ο κόσμος, παρά την πανδημία έχει μεγάλη διάθεση να ταξιδέψει και αυτό αποτυπώνεται αυτή την περίοδο στην τουριστική εικόνα της πόλης. Οι ξενοδοχειακές πληρότητες αυξάνονται  και οι επόμενοι μήνες, εκτός απροόπτου, θα λειτουργήσουν ως τονωτική ένεση σε μια δύσκολη χρονιά που ο κόσμος προγραμματίζει τις διακοπές του κυριολεκτικά στο «παρά πέντε», αναζητώντας στο διαδίκτυο τους ασφαλείς προορισμούς. Οι πελάτες περιμένουν, όχι απαραίτητα να πετύχουν καλύτερη τιμή, αλλά εξετάζουν την επιδημιολογική εικόνα της χώρας και της πόλης που θα επισκεφθούν, ώστε να μειώσουν το ρίσκο καραντίνας στην επιστροφή τους. Αυτό είναι το κομβικό σημείο που οφείλουν να αντιληφθούν όλοι.

Το βασικό κριτήριο των πελατών είναι η ασφάλεια του προορισμού που θα επισκεφθούν.

Παρά ταύτα οι τρεις – τέσσερις καλοί τουριστικοί μήνες, θα τονώσουν ασφαλώς την αγορά, αλλά δε θα καλύψουν τα κενά ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι τουριστικές επιχειρήσεις. Οι συνεχείς μεταβολές των επιδημιολογικών δεδομένων στις κύριες τουριστικές χώρες, οι συνεχείς αλλαγές στις ταξιδιωτικές οδηγίες, και οι κατά διαστήματα υποχρεωτικές καραντίνες, έχουν δημιουργήσει ένα εύθραυστο κλίμα.

Οι εκτιμήσεις για την τουριστική αγορά είναι μεταβαλλόμενες και ανάλογες με την πορεία της πανδημίας στη χώρας μας και την αντίστοιχη πορεία της πανδημίας στις χώρες των επισκεπτών μας. Λόγω των συνεχών μεταβολών είναι δύσκολο να οριστικοποιήσουμε τις αγορές (παραδοσιακές ή μη) που πρέπει να προσεγγίζουμε δυναμικά. Το πλέον σημαντικό σημείο για την επιτυχία ή μη της φετινής τουριστικής περιόδου, είναι  ότι πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι ο εμβολιασμός είναι μονόδρομος για την περαιτέρω πορεία της φετινής τουριστικής σαιζόν και ίσως και της επόμενης, γεγονός που συνεπάγεται και σημαντική διατήρηση θέσεων εργασίας.

  1. Πότε πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019;

Η χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί στη συνείδηση του μέσω επισκέπτη ως ένας από τους πλέουν αναγνωρίσιμους ταξιδιωτικούς προορισμούς παγκοσμίως, με εξαιρετικά μεγάλο εύρος τουριστικών επιλογών. Εκτιμώ ότι η διάθεση για ταξίδια, ήδη από τις αρχές του 2022, θα ενδυναμωθεί ακόμα παραπάνω, υπό την προϋπόθεση ότι στη διάρκεια του χειμώνα δημιουργείται πλέον και μία σταθερή διαχείριση όσον αφορά την πανδημία και τις επιπτώσεις αυτής στο κοινωνικό σύνολο.

Όσον αφορά στα τουριστικά έσοδα οι περισσότερες μελέτες και αναλύσεις καταλήγουν στο ότι το 2023 θα μπορέσουμε να έχουμε μία αντίστοιχη απόδοση του 2019. Όσο αφορά τις αφίξεις στη χώρα μας, εκτιμώ ότι εντός του 2022 και υπό τις κατάλληλες συνθήκες, θα ήταν πιθανό να δούμε παρόμοιες αποδόσεις με αυτές του 2019.

  1. Τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία. Υπάρχουν κάποια μέτρα που πρέπει να ληφθούν;

Για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας αλλά και για τα εποχιακά, οι επιπτώσεις της πανδημίας άφησαν εξαιρετικά βαρύ αποτύπωμα.  Θεωρώ ότι για τα ξενοδοχεία πόλης τα δεδομένα είναι πιο δύσκολα, όσον αφορά στην επάνοδο σε pro-covid επίπεδα. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι στη χώρα μας οι περιφερειακοί και νησιωτικοί προορισμοί ανατροφοδοτούν, αλλά και ανατροφοδοτούνται, από τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας. Για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας μία σημαντική απώλεια λόγω της πανδημίας, ήταν και η κατακόρυφη πτώση της ζήτησης για συνέδρια, εκδηλώσεις και εταιρικά events. To κομμάτι αυτό της αγοράς έχει ήδη πραγματοποιήσει μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας, μέσω των υβριδικών events και εκδηλώσεων. Είναι ένα νέο δεδομένο στο οποίο τα ξενοδοχεία πόλης, αλλά και οι αρμόδιοι Τουριστικοί και Συνεδριακοί φορείς, πρέπει να προσαρμοστούν άμεσα, προκειμένου να διατηρήσουν σε ικανοποιητικά επίπεδα τα προσδοκόμενα έσοδα της συγκεκριμένης δραστηριότητας.

  1. Η πολυπόθητη και σημαντική αύξηση των πτήσεων από τις ΗΠΑ αποδίδει;

Αναμφίβολα ναι. Η αγορά των ΗΠΑ ήταν και παραμένει να είναι, μέσα στις TOP 3 αγορές παγκοσμίως στους δείκτες μέση ταξιδιωτική δαπάνη, αφίξεις και διανυκτερεύσεις. Δυστυχώς για μεγάλο χρονικό διάστημα, λόγω και της πανδημίας, η συγκεκριμένη αγορά αυτή ήταν απούσα, και αυτό επέφερε σημαντικότατο πλήγμα στα έσοδα και τις πληρότητες των ξενοδοχείων της Αθήνας.

  1. Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας βασίζεται ιδιαίτερα στον Τουρισμό. Χρειάζεται κάποια αλλαγή κατά την άποψή σας; Θεωρείτε ότι ο Τουρισμός έχει στηριχθεί με ειδικά μέτρα όλα αυτά τα χρόνια;

Πρωτίστως ο τουρισμός, και δευτερευόντως οι μεταφορές, επλήγησαν σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία, με αποτέλεσμα να ανακοπεί η άνοδος που παρουσίασαν τα τελευταία χρόνια, αλλά και να περιοριστεί η σημαντική συμβολή τους στη μείωση της ανεργίας και στον περιορισμό της ύφεσης.

Όμως είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι η πανδημία λειτούργησε και ως επιταχυντής δομικών αλλαγών στην οικονομία.

Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας επιταχύνθηκε, ενώ πραγματοποιήθηκαν σημαντικές ψηφιακές αλλαγές στο Δημόσιο, όπως η σύσταση της διαδικτυακής πύλης gov.gr και η δημιουργία της πλατφόρμας myDATA, ,η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός των αδειών χρήσης φασματικών ζωνών 5G κ.ά. Η εικόνα της χώρας ως επενδυτικού προορισμού εξακολουθεί να βελτιώνεται καθώς σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή έρευνα της ΕΥ, η Ελλάδα κατατάσσεται για πρώτη φορά μεταξύ των 10 πιο ελκυστικών προορισμών για ξένες επενδύσεις. Θεωρώ ότι σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει μια υγειονομική κρίση χωρίς προηγούμενο, καθώς και τη συνεπαγόμενη οικονομική ύφεση, αναδεικνύεται περισσότερο από ποτέ η ανάγκη για επανεξέταση και αναδιαμόρφωση του υφιστάμενου συστήματος της οικονομίας. Έχει ήδη αναγνωριστεί ότι δεν αρκεί απλά να επιστρέψουμε σε συνθήκες «κανονικότητας», αλλά απαιτείται να οικοδομήσουμε βελτιωμένα συστήματα λειτουργίας, που να βασίζονται στην εφαρμογή μέτρων σε οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό επίπεδο, ώστε να προλαμβάνουν και να μειώνουν την έκθεση σε αντίστοιχους κινδύνους.

  1. Θέλουμε λίγους και καλούς ή πολλούς και όλων των εισοδηματικών επιπέδων τουρίστες; Συμφωνείτε ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι υψηλού επιπέδου και ανταγωνιστικό;

Το Ελληνικό Τουριστικό προϊόν τα τελευταία 10 χρόνια έχει να επιδείξει εξαιρετικά παραδείγματα αμιγώς Ελληνικών ξενοδοχειακών και λοιπών Τουριστικών επιχειρήσεων, που ανταγωνίζονται επάξια επιτυχημένα αντίστοιχα project πολυεθνικών εταιρειών. Εξάλλου αυτό αποδεικνύεται περίτρανα και από το πολύ έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα και τα ξενοδοχεία μας, από πολυεθνικά χρηματοδοτικά σχήματα και γνωστά ξενοδοχειακά brands του εξωτερικού.

Πιστεύω ότι σε μία χώρα σαν την Ελλάδα, ο διαχωρισμός που θέτετε παραπάνω, πιθανά να οδηγήσει σταδιακά σε πληθώρα προβλημάτων, ανεξαρτήτως σεναρίου που θα επιλέξουμε να υλοποιήσουμε.  Η χώρα μας εκτιμώ ότι έχει τις υποδομές, την ικανότητα, καθώς και τους κατάλληλους επαγγελματίες, να δεχτεί επισκέπτες όλων των εισοδηματικών επιπέδων, και αυτό είναι ένα σημαντικό επίτευγμα που έχουν πετύχει Επιχειρήσεις, Ανθρώπινο Δυναμικό και Πολιτεία μαζί.

Ιδιαίτερη προσοχή βέβαια πρέπει να δοθεί στους επισκέπτες των υψηλών εισοδηματικών επιπέδων, γιατί η σταθερά επιτυχής διαχείριση αυτών, θα αποτελέσει το βασικό πυλώνα στήριξης του brand Ελλάδα στο παγκόσμιο Τουριστικό γίγνεσθαι για τα επόμενα χρόνια.

  1. Υπάρχει πρόβλημα στην εξεύρεση εργαζόμενων για τα ξενοδοχεία;

Είναι γεγονός ότι η πανδημία της νόσου Covid-19 έχει πλήξει τον κόσμο της εργασίας, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον κόσμο, οδηγώντας στην ανεργία περισσότερους από 200  εκατ. ανθρώπους με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης, τέσσερις φορές περισσότερους απ’ ό,τι στη δεκαετή κρίση που προηγήθηκε το 2008, με το Τουριστικό κλάδο να δέχεται το μεγαλύτερο πλήγμα.

Μία πραγματικότητα που αντιμετώπισαν πολλοί εργαζόμενοι, που βασίζουν το ετήσιο εισόδημά τους στον κλάδο, είναι ότι αποθαρρύνθηκαν φέτος σημαντικά από τον κίνδυνο χαμηλής ζήτησης και την πιθανότητα αιφνίδιας διακοπής της σύμβασής τους, λόγω των περιορισμών που εφαρμόστηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Αυτά τα δύο δεδομένα αποτέλεσαν την βάση για να δημιουργηθεί μία σχετική δυσκολία στην εξεύρεση εργαζομένων και πλήρωσης διαφόρων θέσεων.

  1. Ως μάχιμος διευθυντής, στην δύσκολη σημερινή συγκυρία, τι συμβουλές θα δίνατε σε έναν νέο συνάδελφό σας;

Σήμερα περισσότερο από ποτέ η ενδυνάμωση, η κινητοποίηση και η δέσμευση των εργαζομένων προς την επίτευξη ενός κοινού αποτελέσματος, είναι από τις πλέον έντονες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.

Το προσωπικό των ξενοδοχείων μετά από ένα σημαντικό χρονικό διάστημα σχεδόν απόλυτης στασιμότητας, εμφανίζει αύξηση του στρες, πιθανές οικονομικές δυσκολίες και αβεβαιότητα για την ασφάλεια της εργασίας του. Οι προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία αναμφίβολα επηρέασαν σημαντικά τα λειτουργικά δεδομένα κάθε Τμήματος ενός ξενοδοχείου, από τις  προβλέψεις εσόδων και κόστους, την προμήθεια τροφίμων και ποτών, μέχρι βέβαια και τις ανάγκες στελέχωσης. Το 2020 αλλά και το 2021 ήταν αναμφίβολα δύσκολες Τουριστικές χρονιές, που μας δίδαξαν τη σημασία της έγκαιρης προετοιμασίας, της διαχείρισης κρίσεων και της συνεχούς μεταβλητότητας.

Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, για την επόμενη ημέρα στο ξενοδοχειακό κλάδο θεωρώ ότι τα Διευθυντικά Στελέχη θα πρέπει να επικεντρωθούν στο να διαμορφώσουν ένα νέο και βελτιωμένο εργασιακό περιβάλλον, στο οποίο θα κυριαρχεί η αναγνώριση και η επιβράβευση, οι ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης, η ειλικρινής επικοινωνία και η εμπιστοσύνη, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και το αίσθημα ευθύνης. Με απλά λόγια, πρέπει να επικεντρωθούμε στον εργαζόμενο/η και στη βελτίωση του Τουριστικού εργασιακού περιβάλλοντος, προκειμένου να προσελκύουμε, αλλά και να διατηρήσουμε πλήρως καταρτισμένα στελέχη.

ksd
adv
Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *