Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου για τα νησιά του...

Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου για τα νησιά του Αιγαίου

0

της Ελευθερίας Φτακλάκη*

Με αγανάκτηση οι νησιώτες παρακολουθούμε να ολοκληρώνεται η μεγαλύτερη αδικία που έχει συντελεστεί στα νησιά του Αιγαίου με την ολοκλήρωση της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, μιας νησοκτόνου πολιτικής επιλογής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, καθώς οι επιπτώσεις θα είναι καταστροφικές για την οικονομία των νησιών και, κυρίως, των μικρών νησιών.

Να θυμίσουμε πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας στη διάρκεια της προεκλογικής του ομιλίας στη Ρόδο, δεσμεύτηκε προσωπικά για τη μην κατάργησή τους, αναγνωρίζοντας πως το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης στα νησιά είναι κατά 23% ακριβότερο από τις επιχειρήσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας. Και αντί η Κυβέρνηση να απολογηθεί για την ανακολουθία της, κατακλυζόμαστε από δηλώσεις: α) περί αντισταθμιστικών μέτρων προς τους νησιώτες με τη χορήγηση εφάπαξ βοηθήματος, το έκτακτο ειδικό κοινωνικό μέρισμα όπως έχει ονομασθεί για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους, β) την 6μηνη παράταση (έως τις 30 Ιουνίου 2018) μόνο για 5 νησιά, την Κω, τη Λέρο, τη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο και γ) την προοπτική ενεργοποίησης του μεταφορικού ισοδύναμου, που αποτελούσε πάγιο αίτημα των νησιωτών από χρόνια και που γνωρίζουμε πολύ καλά πως υπάρχουν πολλά και ανυπέρβλητα εμπόδια για την εφαρμογή του.

Οποία υποκρισία!!!!! Κατ’ αρχάς, τα ίδια τα αντισταθμιστικά μέτρα είναι ανεπαρκή. Μια απλή ανάγνωση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος δημιουργεί μεγάλες αμφιβολίες για τον τελικό αριθμό των δικαιούχων. Αλήθεια πόσες οικογένειες εμπίπτουν στις προδιαγραφές που θέτει η σχετική απόφαση; Υπάρχει μια συνολική εικόνα των τελικών δικαιούχων ή αποτελεί άλλη μια πομφόλυγα της κυβέρνησης;

Όσο για το αναφερόμενο δημοσιονομικό κόστος αυτού του μέτρου που είναι της τάξης των 25 εκατ. ευρώ και με δεδομένο ότι το κράτος έχει εισπράξει πολύ λιγότερα από τα εκτιμώμενα έσοδα που ήταν 85 εκατ. ευρώ από την εφαρμοσθείσα μείωση συντελεστών ΦΠΑ στη Ρόδο και στην Κάρπαθο, νομοτελειακά αυτά τα 25 εκατ. θα επιβαρύνουν εν τέλει αυτούς τους οποίους υποτίθεται ότι θα ανακουφίσουν. Είναι δε τραγικό ότι, ενώ η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών γίνεται επ’ αόριστον και άρα αυξάνει το ήδη μεγάλο κόστος ζωής των νησιωτών, το επίδομα καταβάλλεται εφάπαξ! Λες και δεν θα υπάρχουν οι ίδιες και ίσως περισσότερες ανάγκες τα επόμενα χρονιά.

Η εφαρμογή των υψηλών συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου αποτελεί μια κατάφωρη κοινωνική αδικία, καθώς το πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές ανεξαρτήτως εισοδήματος και ταυτόχρονα δυναμιτίζουν το επιχειρείν, δεδομένου ότι θα αυξηθεί το κόστος διαβίωσης, με αποτέλεσμα οι δαπάνες των νοικοκυριών να περιορίζονται στα απολύτως αναγκαία αγαθά.

Η καθιέρωση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου είχε ως στόχο τη μείωση του πρόσθετου κόστους που απορρέει από τα χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας (μικρές αγορές, μεταφορικό κόστος, κ.ά.), που επιβαρύνει τη διαβίωση των νοικοκυριών, την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και την αποτελεσματικότητα του κράτους (αφού για την παραγωγή του ίδιου έργου ή υπηρεσίας το κόστος κατασκευής και λειτουργίας των υποδομών είναι υψηλότερο).

Το πρόσθετο κόστος της νησιωτικότητας με την αύξηση του ΦΠΑ δυναμιτίζει την ανταγωνιστικότητα των νησιών μας, όχι μόνο σε σχέση με τουριστικούς προορισμούς γειτονικών χωρών, αλλά και στην ίδια τηνχώρα μας. Το Νότιο Αιγαίο π.χ., μια κατεξοχήν τουριστική περιφέρεια, με προορισμούς διεθνώς αναγνωρισμένους, προσφέρει στην ελληνική οικονομία το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στα έσοδα εισερχόμενου τουρισμού με 24,6%, πρώτη από όλες τις άλλες περιφέρειες καθώς διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό δωματίων (53.094, ενώ στην Κρήτη είναι 44.307) σε 4άστερα και 5-άστερα ξενοδοχεία. Με δεδομένο ότι ο τουρισμός εισφέρει 1 στα 4 ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας συνολικά, είναι προφανής η συνεισφορά του Ν. Αιγαίου στην εθνική αναπτυξιακή δυναμική. Επομένως, η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά μας αποτελεί καίριο πλήγμα με προφανείς επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.

Τέλος, ως προς τις εξαγγελίες για το μεταφορικό ισοδύναμο, είναι τόσο αόριστες ως προς το ακριβές περιεχόμενο των σχετικών ρυθμίσεων, που δεν επιδέχονται καν κριτικής. Και κάθε προσπάθεια διασύνδεσης του μεταφορικού ισοδύναμου με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ αποτελεί κοροϊδία, καθώς ως πολιτική επιλογή ουδέποτε συνδέθηκε με άλλο μέτρο, αλλά ήταν ένα αυτοτελές αίτημα υποστήριξης της νησιωτικότητας και που θα πρέπει κάποτε να ξεκαθαρίσει και αυτή η συζήτηση. Δεν αρκούν οι υποσχέσεις, απαιτούνται πράξεις.

Οι νησιώτες δεν είμαστε επαίτες

Είμαστε ένα σημαντικό παραγωγικό δυναμικό για την πατρίδα μας και ως εκ τούτου ζητούμε μια δίκαιη μεταχείριση με την υπόλοιπη Ελλάδα, λαμβάνοντας υπόψη τον πολυνησιωτικό χαρακτήρα της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και τις «αναπηρίες» που δημιουργεί στην οικονομία των νησιών μας.

Θέλουμε την εφαρμογή των πολιτικών που το Σύνταγμα όσο και η νομοθεσία της ΕΕ προβλέπουν για τα νησιά. Ζητούμε επιτακτικά την κατάργηση του νόμου 4334/2015 και την επαναφορά της πολιτικής των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.

Συνεχίζουμε να διεκδικούμε τη θέση που μας αξίζει σε σχέση με αυτά που προσφέρουμε στην πατρίδα μας, μέσω του τουρισμού αλλά και της αντιμετώπισης της μεγαλύτερης πρόκλησης των τελευταίων ετών, των προσφυγικών ροών. Φυλάμε Θερμοπύλες. Γιατί έτσι πρέπει! Υπερασπιζόμαστε την πατρίδα μας.

Όμως για να υπάρχουν οι κοινωνίες των νησιών μας, ειδικά των μικρών νησιών μας, θα πρέπει η εκάστοτε κυβέρνηση να δίνει κίνητρα για τη διαβίωση των νησιωτών και την επιβίωση των επιχειρηματιών, καθώς η πατρίδα μας πρέπει να διατηρεί τους πληθυσμούς των νησιών και να ενισχύει το επιχειρείν των νησιών γιατί αποτελούν έναν από τους μεγαλύτερους «αιμοδότες» της ελληνικής οικονομίας.

 

* Η Ελευθερία Φτακλάκη είναι περιφερειακός σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου και πρώην αντιπεριφερειάρχης.

ΠΗΓΗwww.money-tourism.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ