athens
© money tourism copyright photo

Κατεδαφίζονται με ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ δύο όροφοι ξενοδοχείου στην Ακρόπολη |Σοβαρές καταγγελίες Μενδώνη

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΦΟΡΕΙΣ

Για την χθεσινή ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου σχετικά με την ταπείνωση, κατά δύο ορόφους του ξενοδοχείου, επί της οδού Φαλήρου 5 και την προϊστορία της αδειοδότησής του, από το 2014, μίλησε αναλυτικά σήμερα η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη στην εκπομπή του κ. Άρη Πορτοσάλτε, στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΣΚΑΙ, προχωρώντας σε πολύ σοβαρές καταγγελίες, για τις οποίες έχει διαταχθεί και Ένορκη Διοικητική Εξέταση. 

Μάλιστα η υπόθεση έχει εξαιρετική σημασία, καθώς η ιδιοκτήτρια εταιρία, η οποία επεκτάθηκε τα τελευταία χρόνια, αρέσκεται να προβάλλει έντονα την περιβαλλοντική της ευαισθησία και όχι μόνο, προφανώς σε ότι αφορά τους…άλλους, καθότι, σύμφωνα με όσα είπε η υπουργός απέφυγε να αποστείλει ως όφειλε στο ΚΑΣ τα σχέδια προς έγκριση, αν και γνώριζε τις διαμαρτυρίες και τις αιτιάσεις των περιοίκων.

mendoni
Η υπουργός Πολιτισμού κα. Λίνα Μενδώνη

Σύμφωνα με την υπουργό, “…έπρεπε να προστατευτεί η Ακρόπολη. Διότι όταν προσβάλλεται η Ακρόπολη, στην ουσία προσβάλλεται ο Πολιτισμός μας. Η Ακρόπολη είναι σύμβολο. Δεν είναι ένα  απλό μνημείο”, ενώ ερωτηθείσα για το αν είχε συνεδριάσει το ΚΑΣ  στις αρχές του 2015, αν θα προλάβαινε την ανέγερση των δύο ορόφων ή είχαν ήδη ανεγερθεί, απάντησε ότι “Αν πήγαιναν τα πράγματα το 2015 ή το 2016, ακόμη και το 2017, προφανώς θα προλάβαιναν. Δεν είχε κτιστεί τότε”.

Το ιστορικό

Πιο αναλυτικά, όπως είπε σήμερα η κα. Μενδώνη, στο ξενοδοχείο που έχει ολοκληρωθεί και λειτουργεί, “…η πρώτη πράξη της ιστορίας ξεκινά το 2012, λόγω των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στα θεμέλιά του. Το 2014 εκδόθηκε υπουργική απόφαση, η οποία μιλούσε για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο χώρο. Είναι απόφαση του νυν προέδρου της Βουλής, τότε υπουργού Πολιτισμού κ. Τασούλα που έλεγε ότι: “Τα τελικά σχέδια πρέπει να ελεγχθούν ξανά από την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Είναι ο όρος 7 της απόφασης». Αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ. Το 2016  και το 2018 δόθηκαν άδειες από το ΥΠΠΟΑ να προχωρήσει η ανέγερση του ξενοδοχείου το οποίο και  ολοκληρώθηκε. Το 2018 έγινε μια πολύ μεγάλη διαμαρτυρία λόγω του ύψους του ξενοδοχείου, το οποίο ακολουθούσε το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό και από κει και πέρα για το θέμα έγινε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Το ΣτΕ ακύρωσε την αναθεώρηση της οικοδομικής αδείας και ζήτησε από το Υπουργείο Πολιτισμού να εισαχθεί και το θέμα στο ΚΑΣ, για να συζητηθεί και να εξεταστεί σε τι ύψος λογικά πρέπει να είναι αυτό το κτήριο. Το ΚΑΣ αποφάσισε ότι το κτήριο έπρεπε να είναι στα 24 μ ύψος συν βεβαίως τις απολήξεις, τις οποίες ο νόμος προβλέπει για διάφορα έργα, όπως μηχανήματα ή κάποιες πέργκολες κ.ά.”.

Και συνέχισε η υπουργός απαντώντας ως εξής στην ερώτηση αν θα πρέπει να γκρεμιστούν οι όροφοι και οι κατασκευές αυτές: “Θα πρέπει οι δύο όροφοι συν τα επιπλέον, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ πρέπει να αποκοπούν. Κοιτάξτε, αυτή ήταν μία πολύ δύσκολη απόφαση. Δεν είναι απλά πράγματα αυτά. Παρόλα αυτά πρέπει κανείς να σκεφτεί ποιο είναι το μείζον αγαθό στην περιοχή…. Αυτό το θέμα δεν πέρασε ποτέ από το ΚΑΣ από το 2014 και μετά, όπως έπρεπε να περάσει. Κοιτάξτε, ο επιχειρηματίας τυπικά είχε την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού, από την Περιφερειακή Υπηρεσία, που του έλεγε ότι είσαι εντάξει. Από την άλλη πλευρά ο ίδιος επιχειρηματίας είχε την απόφαση του 2014 στα χέρια του, που του έλεγε ότι τα τελικά σχέδια πρέπει να υποβληθούν στο ΚΑΣ, πράγμα που δεν έκανε”.

Για το αν η Περιφερειακή Υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού όρισε στην επιχείρηση, ως προς ποιο ύψος του επιτρέπεται να κτίσει, η κα. Μανδώνη, είπε: “Ούτως ή άλλως ο ίδιος και η Περιφερειακή Υπηρεσία γνώριζαν ότι ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός του 2012 έδινε τη δυνατότητα πολύ μεγάλων υψών στο σημείο εκείνο. Ακριβώς, γι΄ αυτό το λόγο, το 2014 είχε ζητήσει το ΚΑΣ και ο υπουργός Πολιτισμού Κ. Τασούλας το θέμα να επανεξεταστεί από την Κεντρική Υπηρεσία η οποία θα το παρέπεμπε στο ΚΑΣ  λόγω των υψών. Αυτό δεν έγινε… Από κει και πέρα το 2016,  το 2017 το 2018 δεν έγινε τίποτε. Η απόφαση του κ. Τασούλα με βάση ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ –εγώ  τότε ως γενική γραμματέας προήδρευα στο ΚΑΣ- λέει ότι τα τελικά σχέδια πρέπει να έρθουν προς θεώρηση στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού. … Αν έρχονταν, τότε εκ των πραγμάτων, η Κεντρική Υπηρεσία θα πήγαινε το θέμα στο ΚΑΣ”.

ΕΔΕ

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της lifo, “…Όπως διαπιστώθηκε, η τελική μελέτη ανέγερσης του κτιρίου δεν είχε περάσει ποτέ για γνωμοδότηση από το ΚΑΣ όπως θα έπρεπε και οι λόγοι για αυτό τέθηκαν υπό ξεχωριστή διερεύνηση. Αν και μέλη του Συμβουλίου έκαναν αυτοψία στο κτίριο, το ΚΑΣ είχε αποφύγει τότε να λάβει θέση σχετικά με τη νομιμότητα της οικοδομικής άδειας του ξενοδοχείου, αναμένοντας την απόφαση του ΣτΕ.

Για τους χειρισμούς της Εφορείας Αρχαιοτήτων στην υπόθεση είχε διαταχθεί Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) από την προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Πολυξένη Αδάμ-Βελένη. Αργότερα, για την ίδια υπόθεση είχαν παραπεμφθεί στο πειθαρχικό συμβούλιο του ΥΠΠΟ τόσο η προϊσταμένη της εφορείας, όσο και τέσσερις ακόμη αρχαιολόγοι.

Οι κάτοικοι της περιοχής προσέφυγαν κατά της έκδοσης οικοδομικών αδειών τόσο για το συγκεκριμένο ξενοδοχείο όσο και για ένα ακόμα, στην οδό Μισαραλιώτου, που δεν έχει ακόμα ανεγερθεί αλλά με βάση τα σχέδια θα διαθέτει εννέα ορόφους. Στην χθεσινή συνεδρίαση, υπόψιν του ΚΑΣ τέθηκε και ένα υπόμνημα του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων που ζητά, μεταξύ άλλων, την απόσυρση του θέματος μέχρι τον καθορισμό των όρων δόμησης. Λίγο πριν την εκπνοή του 2019, το ΣτΕ έκανε τελικά δεκτές τις προσφυγές των κατοίκων ακυρώνοντας την άδεια του δεκαώροφου ξενοδοχείου και την προέγκριση για το άλλο ξενοδοχείο, κρίνοντας πως η πολιτεία οφείλει να μεριμνά ώστε να εφαρμόζεται «το χαμηλότερο δυνατό ύψος στα κτίρια και ο μικρότερος δυνατός συντελεστής σε περιοχές όπως του Μακρυγιάννη». Στο σκεπτικό του, το δικαστήριο σημείωνε πως, ειδικά για την συγκεκριμένη περιοχή, ο έλεγχος της δόμησης ήταν ακόμη πιο επιτακτικός, καθώς τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες η πολιτεία δεν έχει μεριμνήσει για τη θέσπιση ειδικών όρων δόμησης. Από τον περσινό Μάρτιο, το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει αναστείλει την έκδοση οικοδομικών αδειών για ψηλά κτίρια, αλλά η παράταση λήγει στις αρχές Μαΐου. Τώρα, η εταιρεία πίσω από το δεύτερο ξενοδοχείο στην οδό Μισαραλιώτου περιμένει τον καθορισμό των όρων δόμησης για να προσαρμόσει το μέγεθος του κτιρίου”.

Αρχαιολόγοι: “Ορατοί κίνδυνοι από την οικοδομική δραστηριότητα γύρω από τον βράχο της Ακρόπολης”

Ανακοίνωση για το θέμα εξέδωσε και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, η οποία έχει ως εξής: “O ΣΕΑ, εν όψει του εκ νέου διαβλεπόμενου κινδύνου αλλοίωσης της φυσιογνωμίας του ήδη βεβαρημένου ευρύτερου πολιτιστικού περιβάλλοντος της Ακρόπολης, επανέρχεται, στη συνέχεια παλαιότερης ανακοίνωσης (αρ.416/26-2-2019), στο σοβαρό ζήτημα ελέγχου της οικοδομικής δραστηριότητας στην περιοχή γύρω από την Ακρόπολη.
Το ζήτημα είχε προκύψει λόγω της εφαρμογής των διατάξεων του Ν. 4067/2012 (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός), που θεσμοθετούσε αύξηση ύψους των οικοδομών, βάσει των άρθρων 10 και 11. Με βάση αυτή τη νομοθεσία, εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες για την ανέγερση δεκαώροφου κτηρίου στην οδό Φαλήρου (το οποίο έχει ήδη ανεγερθεί) και εννεαώροφου κτηρίου στην οδό Μισαραλιώτου (που δεν έχει ανεγερθεί ακόμη). Ενώ βρίσκονται στον άμεσο περιβάλλοντα χώρο της Ακρόπολης, τα κτήρια αυτά έλαβαν οικοδομική άδεια χωρίς να ληφθεί υπόψη το άρθρο 10 του Αρχαιολογικού Νόμου! Και οι δύο οικοδομικές άδειες κρίθηκαν ως άκυρες από το ΣτΕ, το οποίο με τις 2012/2019 και 2013/2019 αποφάσεις του, θέτει επί τάπητος το ζήτημα της προστασίας του κορυφαίου μνημείου της Ακρόπολης. Μετά τις αποφάσεις αυτές, τα Υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντος είχαν δεσμευτεί ότι οι όροι δόμησης στον περιβάλλοντα χώρο της Ακρόπολης θα ρυθμιστούν με ΠΔ, και μάλιστα έχει συσταθεί και ειδική επιτροπή για το σκοπό αυτό.
Η πολεοδομική πίεση που ασκείται από οικονομικά και άλλα συμφέροντα στην περιοχή του Μακρυγιάννη και εν γένει στις περιοχές γύρω από την Ακρόπολη (Φιλοπάππου, Κουκάκι κλπ.) είναι μεγάλη και απειλεί με περαιτέρω μη αναστρέψιμη αλλοίωση του περιβάλλοντος της Ακρόπολης. Οι αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ προειδοποιούν συνεχώς, εδώ και πάνω από 15 χρόνια, και έχουν ζητήσει τη ρύθμιση της οικοδομικής δραστηριότητας στον περιβάλλοντα χώρο του παγκοσμίου σημασίας μνημειακού συνόλου της Ακρόπολης, που ξεχωρίζει στον Κατάλογο Παγκόσµιας Πολιτιστικής Κληρονοµιάς της UNESCO.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, προβληματισμό και αγανάκτηση προκαλούν δύο κινήσεις της κυβέρνησης:

  • Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενέταξε στον αναπτυξιακό νόμο την υπό ανέγερση υπερμεγέθη ξενοδοχειακή μονάδα επί της οδού Μισαραλιώτου 7-11, για οικονομική στήριξη από το κράτος, υπό μορφή φοροαπαλλαγής, ύψους 3,37 εκ. ευρώ! Έρχεται δηλαδή το Δημόσιο να επιδοτήσει μια οικοδομή της οποίας η άδεια έχει θεωρηθεί άκυρη από το ΣτΕ!
  • Το Υπουργείο Πολιτισμού εντάσσει στην ημερήσια διάταξη του ΚΑΣ της 22/4/2020 θέμα με τίτλο «Επανεξέταση υπόθεσης ακινήτου επί των οδών Φαλήρου 5 και παρόδου Συγγρού 34 στην περιοχή “Μακρυγιάννη”, Δήμου Αθηναίων, Περιφέρειας Αττικής, κατόπιν της αρ. 2102/2019 Απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας».
Τι ισχύει όμως για το κτήριο αυτό; Με την 2102/2019 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας της 1ης Νοεμβρίου 2019 ακυρώθηκε η 24/2019 άδεια δόμησης της υπηρεσίας δόμησης του Δήμου Αθηναίων, για την αναθεώρηση οικοδομικής άδειας δεκαώροφου ξενοδοχείου ύψους 33 μ. με τρία υπόγεια, φυτεμένο δώμα και ασκεπή πισίνα στην οδό Φαλήρου 5, εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της πόλεως των Αθηνών. Η αναθεώρηση αφορούσε, μεταξύ άλλων, την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών στο φυτεμένο δώμα, οι οποίες συνεπάγονται την αύξηση του ύψους του κτηρίου. Ωστόσο, με τη δικαστική ακύρωση αυτή δεν συμμορφώθηκαν οι αρμόδιες αρχές, εφόσον, εξ όσων γνωρίζουμε, η οικοδομική άδεια δεν έχει ακυρωθεί από την Πολεοδομία Αθηνών, σε συμμόρφωση με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Αντιθέτως φαίνεται ότι μεθοδεύεται η αναθεώρησή της, όπως αποδεικνύεται από την εισαγωγή του θέματος στο ΚΑΣ.
Μάλιστα, ενώ εκκρεμεί η έκδοση σχετικού Π.Δ. για τον καθορισμό των περιορισμών της ιδιοκτησίας, τις χρήσεις γης ή κτηρίων, τους όρους δόμησης ή τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες (αρ. 14 ν. 3028/2002), βάσει και των πορισμάτων ειδικής επιτροπής που δεν έχουν δημοσιευτεί, προς την κατεύθυνση μιας ολιστικής προσέγγισης της χωρικής ανάπτυξης της περιοχής νοτίως της Ακρόπολης με γνώμονα την προστασία των παγκόσμιας σημασίας μνημείων, και μάλιστα ενόσω διαρκεί η αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών, ο ΣΕΑ αναρωτιέται για τους λόγους που το εν λόγω θέμα εξετάζεται εσπευσμένα από το ΚΑΣ στην τηλεδιάσκεψη της 22ας Απριλίου 2020 και εν μέσω πανδημίας, χωρίς μάλιστα να υπάρχει δυνατότητα διά ζώσης παράστασης από την πλευρά του ΣΕΑ και άλλων τυχόν φορέων. Με ποια λογική συζητείται το μερικό (το κτήριο επί της οδού Φαλήρου), χωρίς να έχει λυθεί το γενικό, που είναι οι όροι δόμησης στον περιβάλλοντα χώρο της Ακρόπολης;
Για όλους αυτούς τους λόγους και στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης προστασίας του πολιτιστικού περιβάλλοντος στην περιοχή της Ακροπόλεως των Αθηνών, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ζητεί:
1. Την απόσυρση εξέτασης του θέματος από το ΚΑΣ της 22/4/2020, επειδή παρέλκει έως ότου θεσμοθετηθεί άμεσα με ΠΔ ο έλεγχος υψών στην ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης, µε δραστική μείωση του συντελεστή δόμησης και συνακολούθως µείωση υψών των κτηρίων, έως τα 21μ. συνολικά, σύμφωνα με την απόφαση 2331/2009 ΣτΕ, καθώς και την εξέτασή του σε εποχή που θα μπορεί να γίνουν παραστάσεις από την πλευρά του ΣΕΑ και τυχόν άλλων φορέων και κατόπιν των παρακάτω ενεργειών.
2. Να συμμορφωθεί η Διοίκηση με τις υπ’ αρ. 2102 και 2103/2019 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ ακυρώνοντας τις προεγκρίσεις και τις οικοδομικές άδειες και γνωμοδοτώντας/αποφασίζοντας σύμφωνα με τις προστατευτικές διατάξεις του ν. 3028/2002 και όχι με τις γενικές ή ειδικές πολεοδομικές διατάξεις που κρίθηκε από το ΣτΕ ότι δεν έχουν εφαρμογή στην περιοχή, προβαίνοντας σε ρητή εξαίρεσή τους.
3. Στο πλαίσιο της διόρθωσης των πολεοδομικών αλλοιώσεων των οπτικών βλαβών, να αξιολογηθεί η υπάρχουσα κατάσταση με σχετικές μελέτες οπτικών επιπτώσεων και να εξεταστεί η δυνατότητα κατεδάφισης υψηλών κτηρίων που ξεχωρίζουν και βλάπτουν οπτικά τον βράχο.
4. Να οριοθετηθεί περιμετρική ζώνη Ακροπόλεως για την προστασία του περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής (εδαφική διεύρυνση της buffer zone), σύμφωνα με τις συστάσεις της UNESCO.
5. Μέχρι τη θέσπιση όρων δόμησης στην περιοχή και την έκδοση νέας οικοδομικής άδειας για το ξενοδοχείο επί της οδού Μισαραλιώτου 7-11, να ανασταλεί η απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης για την υπαγωγή της σχετικής επένδυσης στο καθεστώς ενίσχυσης γενικής επιχειρηματικότητας”.
Tagged

2 σχόλια στο “Κατεδαφίζονται με ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ δύο όροφοι ξενοδοχείου στην Ακρόπολη |Σοβαρές καταγγελίες Μενδώνη

  1. Επιτέλους, ζούμε ένα Κράτος του ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ. Ελπίζω να μην είναι όνειρο αυτό το αυτονόητο αγαθό!

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *